Maastavedon tekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos maastavedossa on vaikea pitää selkää suorassa niin suosittelen, että kokeilee vetää alussa välistä, onko se sitten nimeltään sumomave? Anyway jalat isoon haaraasentoon ja sitten nosto. Paljo helpompi pitää selkä suorana. Samalla oppii sitten pitää tankoa lähellä kroppaa ja nostaa jalkoja pitkin. Ainakin mulla toimi niin, että eka nosteli tällä tavalla. mutta mitä nyt salilla näkee porukan tekevän mavea niin ei selkä ilmeisesti heti hajoa vaikka tekniikka ei niin täydellinen oo.. Sen verta villejä nostoja suurimmalla osalla

eli niinkuin sumopainin alotusasento ja siitä sitten ylös?

Tämä on muuten totta. Sumoa ei kannata ajatella vain voimanostajien herkkuna. Itsekin vuosia kapealla vetäneenä ja vedossa päätäni jo seinään hakanneena rikoin ennätykseni n. kuukauden sumotreenillä, eli ei se tekniikkakaan loppujen lopuksi niin mahdoton ole jos perustyö on kunnolla tehty. Ainoa ongelma itselläni oli lantion avaaminen, mutta sekin hoituu treenin ja venyttelyn avulla. Sumossahan selkä todellakin pysyy pystymmässä lantion ollessa lähempänä tankoa, joten vipuvarret ovat suotuisammat. Toisaalta kannattaa tietysti miettiä mitä mavelta hakee esim. bodausmielessä, ja jos selkä pyöristyy kapeassa vedossa, on tangossa kenties liikaa rautaa:D Maailmanennätyksethän ovat kuitenkin vielä lähes järjestäen kapealla vedettyjä.

Kuningasliike.

Selän suorana pysymiseen auttaa IMHO se että 1) jännittää keskikropan ennen nostoa 2) "kaatuu taaksepäin" 3) "polkee jalat lattian läpi" eli jalat mukaan ja 4) joka toisto stopilla eli rauta lattiaan ja uudet paineet.

Kovaa treeniä keskikropalle. Vyötä en käytä itse oikeastaan ollenkaan kovissakaan vedoissa, en muista koska olen viimeksi edes ottanut sen mukaan salille, mutta en tiedä uskaltaako tätä suositella kaikille.

Veriset sääret-ongelmaan suosittelen lämpimästi pitkiä paksuja futissukkia verkkareiden alle.

nyt kyllä on alkanu vedot onnistumaan paremmin ja innostunut enemmän mavesta:D kiitos teidän ohjeiden...

alkaa jo selkä pysyä suorassa ja innostus kasvanut huomattavasti:D kiitoksia teille kaikille hyvistä ohjeista... vyö tarttis varmaa hankkia...

EEMELI: Niin kuin tepes jo sanokin et tartte maveen tai kyykkyynkään vyötä vaan vetelet sellasilla painoilla, että tekniikka pysyy kasassa ja nostat vähitellen rautaa. Ite en vyötä käytä koskaan ja kehittää kyllä pirun hyvin keskivartaloa niin mave kuin kyykkykin.

EEMELI: Niin kuin tepes jo sanokin et tartte maveen tai kyykkyynkään vyötä vaan vetelet sellasilla painoilla, että tekniikka pysyy kasassa ja nostat vähitellen rautaa. Ite en vyötä käytä koskaan ja kehittää kyllä pirun hyvin keskivartaloa niin mave kuin kyykkykin.

Ei se vyö mulla ainakaa mavee eikä kyykkyihin oo tuonu yhtään lisäpainoa sarjoihin eikä maksimeihin koskaan. Lähinnä semmosta varmuutta ja turvallisuuden tunnetta tuo isommissa painoissa ja kovimmissa sarjoissa.

Tämä on muuten totta. Sumoa ei kannata ajatella vain voimanostajien herkkuna. Itsekin vuosia kapealla vetäneenä ja vedossa päätäni jo seinään hakanneena rikoin ennätykseni n. kuukauden sumotreenillä, eli ei se tekniikkakaan loppujen lopuksi niin mahdoton ole jos perustyö on kunnolla tehty. Ainoa ongelma itselläni oli lantion avaaminen, mutta sekin hoituu treenin ja venyttelyn avulla. Sumossahan selkä todellakin pysyy pystymmässä lantion ollessa lähempänä tankoa, joten vipuvarret ovat suotuisammat. Toisaalta kannattaa tietysti miettiä mitä mavelta hakee esim. bodausmielessä, ja jos selkä pyöristyy kapeassa vedossa, on tangossa kenties liikaa rautaa:D Maailmanennätyksethän ovat kuitenkin vielä lähes järjestäen kapealla vedettyjä.

Itselläni on hyvin samankaltaisia kokemuksia. Oma vetoni tökki todella pitkään samoissa painoissa. Kokeilin sitten sumotyyliä ja noin parin viikon jälkeen maksimi nousi 30kg. Erikoisinta on se, että kun tämän jälkeen kokeilin samaa painoa kapealla tyylillä, niin se nousi myös. Uskon, että syynä oli jonkunlainen lantion alueen liikkuvuuden paraneminen. Eli jos veto tökkii niin suosittelen kokeilemaan toisella tyylillä! :thumbs:

Itse olen 188cm. Kartoin mavea, koska en ollut osannut sitä aiemmin tehdä kunnolla ja olin saanut alaselän kipeäksi. Viime kesänä oli kuitenkin pakko ottaa se ohjelmaan. Olin työssä, jossa piti kantaa laatikoita edessä ja alkoi tulla niin ikävät kivut lapaluiden väliin. Mave oli keino kuntouttaa yläselkä. Minulla mikään ei toimi niin hyvin juuri lapaluiden välissä olevaan alueeseen. Nyt se on ollut sitten ohjelmassa.

Harjoituspainoni eivät ole häävejä. Ideanani on tehdä liike niin puhtaasti kuin mahdollista. Ja hitaasti. Eli lasken noin kolme sekuntia, nostan ehkä kaksi. Noston yläosassa vien vielä olkapäitä taakse. Pyrin painoon jolla teen 6-10 toistoa. Mitä tulee jalkoihin, aluksi kolisi jalkoihin, nyttemmin ei enää.

Oma ongelmani maven kanssa on lähinnä se, että jos sen ottaa, kuten teen, selkätreenin aluksi, on aivan sippi ja ottaa ehkä 5 min ennenkuin kannattaa edes yrittää soutuja ja sittenkin on heikkona. Jaloissa tuntuu niin paljon, että on turha yrittää 2-5 päivään tehdä kovaa jalkatreeniä. (Kovia sarjoja teen mavessa vain kaksi, loppuun asti.)

Mave on niin raju liike itselläni koko kropalle, että sarja loppuu pikemmin hapenpuutteeseen kuin lihasten sippaamiseen. Olisiko viisaampaa tehdä isommalla painolla ja vähemmän toistoja?

Tiedä sitten kuinka karsealla tekniikalla itse vetelen, mutta parhaiten tuntuu ottavan juuri tuonne selän alaosaan ja ehkä kylkiin. Kerran viikossa kun tekee niin on oikein sellainen maukas polte lihoissa samalla kun itse selän kivut ovat vähentyneet.

Tällä hetkellä teen 5x5 niin, että viimeinen sarja menee jo vähän tuskaisesti. Lasken myös joka toiston jälkeen painot kokonaan maahan ja aloitan mahdollisimman alhaalta uuden noston.

Muuhun selkätreeniin auttaa kun sipaisee maven jälkeen desin verran palkkaria naamariin ja vaikka venyttelee viitisen minuuttia.

sitä turvallisuuden tunnetta mä sillä vyöllä ajattelinkin hakea. ettei onnistuis telomaan itteään ennen ku ees pääsee kunnon painoihin sit joskus...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En nopealla lukaisulla huomannut oliko tätä sanottu jo, mutta kun katsoo yläviistoon suorituksen aikana, niin selkä pysyy paremmin suorana, sama homma kyykyssä :) Eli ei kannata peiliin tiirailla tai vieressä olevaan tsiksiin päin.

Mave on niin raju liike itselläni koko kropalle, että sarja loppuu pikemmin hapenpuutteeseen kuin lihasten sippaamiseen. Olisiko viisaampaa tehdä isommalla painolla ja vähemmän toistoja?
170-180 kg ykkösellä en voi väittää itteäni suuren suureksi asiantuntijaksi, mutta mun miälest kannattaa ja on ehkä jopa turvallisempaa.

Syy se että loppuun tehdyissä "bodaussarjoissa" tekniikka väkisinkin heikkenee loppua kohti, eikä pitkään sarjaan pysty keskittymään täysin. Sen sijaan jos ottaa vaikka vitosia painolla jolla menisi kymppi, pystyy keskittymään joka toistoon ja tekemään ne terävästi.

Mutta vaihtelu on tässäkin hyväksi, niinkuin melkein kaikessa. 20 toiston sarjat mavessa pistää vähän puuskuttamaan. :D

Siihen ongelmaan että soudut ei suju maven jälkeen, on yksi ratkaisu tietty se että pyhittää yhden päivän mavelle + keskikropalle ja tekee yläselän vaikka penkkipäivänä.

Vähän OT, mutta en viittiny uuttakaa tredia tämän takia aloittaa.

Oon tässä parina viimekertana tehnyt mavessa viitisen sarjaa kolmosia suht isoilla painoilla voimiini nähden. Tekniikkahan siinä aina aavistuken kärsii. Molemmilla kerroilla olen jo heti sarjojen jälkeen ja jo viimeisten sarjojen aikanakin kumartuessa tuntenut lihaskivun tuntuista kipua alaselässä.

Se siis tuntuu ihan tavalliselta lihaskivulta mikä tulee muiden lihasten kohdalla normaalisti vasta joskus seuraavana päivänä kovasta reenistä. Itselläni ei siis reenin aikana pitäisi vielä sattua!

Onko tuo tavallista, vai onko tekniikka yksinkertaisesti persellään kun tollasta tuntuu? Mulla on todettu myös jonkinasteinen skolioosi, onko sillä vaikutusta asiaan? Kun ei viittis ton terveytensä kanssa alkaa leikkimään...

Vähän OT, mutta en viittiny uuttakaa tredia tämän takia aloittaa.

Oon tässä parina viimekertana tehnyt mavessa viitisen sarjaa kolmosia suht isoilla painoilla voimiini nähden. Tekniikkahan siinä aina aavistuken kärsii. Molemmilla kerroilla olen jo heti sarjojen jälkeen ja jo viimeisten sarjojen aikanakin kumartuessa tuntenut lihaskivun tuntuista kipua alaselässä.

Se siis tuntuu ihan tavalliselta lihaskivulta mikä tulee muiden lihasten kohdalla normaalisti vasta joskus seuraavana päivänä kovasta reenistä. Itselläni ei siis reenin aikana pitäisi vielä sattua!

Onko tuo tavallista, vai onko tekniikka yksinkertaisesti persellään kun tollasta tuntuu? Mulla on todettu myös jonkinasteinen skolioosi, onko sillä vaikutusta asiaan? Kun ei viittis ton terveytensä kanssa alkaa leikkimään...

Vähän myöhässä vastaus mut laitanpa kuitenkin. Eli kävin tänään fysioterapeutilla kun ilmaiseksi kerran pääsin ja totesivat, että mulla on jonkin asteinen skolioosi. Kehoitti jatkamaan vaan reenejä, että pysyy selkä kunnossa. Eipä oo ikinä ollutkaan mitään ongelmaa selän kanssa

Mavea selkä on kestänyt aina hyvin skolioosista huolimatta. Vetelen aina ilman vyötä melko isoilla painoilla, että pääsis keskivartalon lihaksetkin vähän kehittymään ja jos/kun vetelee ristiotteella niin ehdottomasti kannattaa vahdella otetta ettei käy niin että toinen selkälihas vahvempi kuin toinen. Pieni juttu mutta auttaa usein selkävaivoihin.

Vähän myöhässä vastaus mut laitanpa kuitenkin. Eli kävin tänään fysioterapeutilla kun ilmaiseksi kerran pääsin ja totesivat, että mulla on jonkin asteinen skolioosi. Kehoitti jatkamaan vaan reenejä, että pysyy selkä kunnossa. Eipä oo ikinä ollutkaan mitään ongelmaa selän kanssa

Mavea selkä on kestänyt aina hyvin skolioosista huolimatta. Vetelen aina ilman vyötä melko isoilla painoilla, että pääsis keskivartalon lihaksetkin vähän kehittymään ja jos/kun vetelee ristiotteella niin ehdottomasti kannattaa vahdella otetta ettei käy niin että toinen selkälihas vahvempi kuin toinen. Pieni juttu mutta auttaa usein selkävaivoihin.

Tästä ristiotejutusta tulikin mieleen, että on kyllä fiksua vaihdella sitä otetta ja totutella vetämään ''eri asennoista'' ja eri otteilla, sillä itsellä nyt oikea puoli selästä paskana eikä pääse maasta vetämään. Uskoisin sen juurikin johtuvan yksitoikkoisesta veto-otteesta, sillä en vaihdellut ristiotetta (joskin vedin raskaimmat sarjat remmeillä myötäotteella)

Tästä ristiotejutusta tulikin mieleen, että on kyllä fiksua vaihdella sitä otetta ja totutella vetämään ''eri asennoista'' ja eri otteilla, sillä itsellä nyt oikea puoli selästä paskana eikä pääse maasta vetämään. Uskoisin sen juurikin johtuvan yksitoikkoisesta veto-otteesta, sillä en vaihdellut ristiotetta (joskin vedin raskaimmat sarjat remmeillä myötäotteella)

Itekkin vetelin aina samalla puolelta ristiotteella, pikkuhiljaa alkoi kipua tulemaan vasemman lavan kohdalle. Aloitin vetämään myötäotteella, vaikka remmejä joutuukin käyttämään. Tämän jälkeen ei ole ollut enää minkään näköisiä kipuja, samaan aikaan meni kyllä patjakin vaihtoon, että kumpikohan vaikutti enemmän :)

Itekkin vetelin aina samalla puolelta ristiotteella, pikkuhiljaa alkoi kipua tulemaan vasemman lavan kohdalle. Aloitin vetämään myötäotteella, vaikka remmejä joutuukin käyttämään. Tämän jälkeen ei ole ollut enää minkään näköisiä kipuja, samaan aikaan meni kyllä patjakin vaihtoon, että kumpikohan vaikutti enemmän :)

Totta. Itseasiassa tässä selvisikin juuri syy myös omiin kipuihin lapojen seudulla. Pitääkin kokeilla alkaa vetämään kaikki sarjat myötäotteella kunnes selkä paranee. (ja rikkoa se taas uudestaan :D)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom