Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suurinta osaa kunnallisista urheilupaikoista käytetään myös suuren yleisön vuoroihin ja koululiikuntaan. Tutkimuksin on osoitettu, että investoinnit liikuntaan vähentävät kunnan sairaanhoitokuluja, joten liikuntainvestoinnit ovat perusteltuja. Jos käyttäjäksi tulisi vain yksi kilpaurheiluseura, niin seura rahoittakoon hallinsa ja sen ylläpidon.
Lisäksi näinä aikoina nimenomaan tulisi käydä arvokeskustelua siitä mitä yhteiskunnan varoilla tulee rahoittaa ja mitä ei. Tällä paikkakunnalla keskustelu aikoinaan käytiin eikä kunta lähtenyt rahoittamaan jääkiekkohallia.
Tuon keskustelun piiriin tulee saada kirkkokin, ja koska jo niin moni äänestää lompakollaan, on ihan aiheellista kysyä tuleeko yhteiskunnan osallistua kirkon rahoittamiseen ohjaamalla osa verotuloistaan "kirkollisveroina" yms. kirkolle.
Minusta ei.
Eli parannetaan maailmaa senverran, että otetaan seurakunnalta verotusoikeus ja kiinteistöt pois, sekä siiretään kaikki työntekijät pappeja lukuunottamatta valtion ei tunnustuksellisiin hommiin.
Ei vaan seurakunta kerää maksuja millä maksaa papeilleen palkat. Kiinteistöt lienee jo seurakuntien omistuksessa.
Mutta onko tästä käytöstä jotain konkreettista hyötyä yhteiskunnalle tai varsinkaan yrityksille, joissa on vain ei-uskovia työntekijöitä? Ei. Tiloja voisi toki vuokrata muuhun käyttöön ja pitäisikin, mikäli valtiolta ei enää tulisi vastikkeetonta "kivaa kun olette kirkko" tukea.Niin siis tässä tapauksessa potentiaalisia käyttäjiä ovat muutkin järjestöt ja yrittäjät, kuin ev. lut. seurakunta.
Pääosin ei, mikäli kyse on jostain spesifisestä lajista. Kouluihin pitäisi toki edelleen rakentaa liikuntasalit, ja niiden vuokraaminen seuroille kouluajan ulkopuolella on ihan järkevää tilankäytön tehostamista. Pyöräteiden rakentamista kannatan, vaikka osa pyöräilijöistä ei olisikaan menossa paikasta A paikkaan B.Tästä arvokeskustelusta koko kysymys lähti alunperin liikkeelle. Pitäisikö mielestänne yhteiskunnan rahoittaa ihmisten harrastuksia?
Tuo on jo upotettu kustannus, joten ihan sama pitävätkö nuo vai eivätkö. Suurin osa nosta tulisi joka tapauksessa myyntiin, sillä ilman valtionosuuksia evlut kirkolla ei olisi mitään mahdollisuuksia ylläpitää noin massiivista rakennuskantaa.Niin siis tätä juuri tarkoitin. Pappien palkat kerättäisiin jäsenmaksuilla ja muu henkilökunta siirrettäisiin ei tunnustuksellisiin hommiin. Kiinteistöt on seurakuntien omistuksessa, mutta arvelin, että tämä omaisuus häritsee ihmisiä, jotka näkevät kirkon rahastajana.
Yritys kumota Pascalin vaaka nojaa ainoastaan siihen argumenttiin, että ihminen ei pysty todistamaan, että yritys saada yhteys jumalaan/jumaliin kuolinvuoteella on keskimäärin (mahdolliset eri seuraukset) kannattavampaa kuin olla yrittämättä, jos jumala/jumalia on olemassa. Se on ainoa argumentti mitä sinulla on. En ole maailman eri uskontojen tuntija, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi uskottavalta, että yrityksellä ottaa yhteys jumalaan/jumaliin olisi ihmiselle keskimäärin positiivinen vaikutus eikä neutraali tai negatiivinen jos jumala/jumalia on olemassa. Muuta Pascalin kaava ei tarvitse ja ainoa mihin voit vedota on, että sitä ei voi todistaa. Kuulostaako tutultaPascalin vaaka lepää jossittelun päällä. Jos ja jos on. Argumentit, joita Pascalin vaa'an kanssa luodaan ovat kaikki samanarvoisia. Tätä yritin kysyä tuolla kysymykselläni, mihin et vastannut. Jumalkontakti-yrityksellä esim. rukoilun kautta voi olla positiivinen vaikutus, tai sitten ei. Koeta nyt ymmärtää tämä jossittelu, mitä Pascalin vaaka sisältää.
Sanoin, että jos ei tiedettäisi vielä mitään siitä millainen jumala se olisi, eli edustaisiko se mitään uskontoa jne. Olisitko siinä tilanteessa valmis antamaan 0 isomman painoarvon esim.kristinuskon opetuksille vai vetoaisitko siihen, että edelleen on 0 todistetta siitä, että se liittyy millään tavalla kristinuskoon. Tulisiko siis kristinusko yhtään uskottavammaksi sillä tiedolla, että on olemassa ainakin jonkinlainen jumala?Noh noh, eipä yleistetä. Jos Jumala ilmestyisi nyt minulle ja kertoisi olevansa jokin kristinuskon suuntauksen edustama jumaluus, niin totta kai uskoisin hänen olevan olemassa ja tietäisin kyseisen olennon olemuksesta.
Et keskustele uskovan kanssa. Oma maailmankatsomukseni on sen suuntainen, että pidän kaiken tiedon valossa äärimmäisen epätodennäköisenä, että esim.kristinuskon jumalaa on olemassa, mutta en mahdottomana. Saan vain enemmän hupia ateistien kanssa vääntämisestä, kuin uskovien. Mitä kiihkomielisempi ateisti, niin sitä säälittävämpi ja naurettavampi jollain tavalla, kun ne ei tajua sitä miltä ne näyttää ja kuulostaa. Ajattelen lähinnä sitä millaisen kuvan he antavat itsestään ihmisinä näissä keskusteluissa enkä sitä kuka on oikeassa ja väärässä. Käyttäytyminen nimimerkki Kaljua kohtaan tässä ketjussa on hyvä esimerkki.
Täällä kun näille uskomuksille naureskellaan niin tuli olympialaisia katsoessa mieleen että urheilijat jos ketkä ovat taikauskoista porukkaa. Tietyissä tilanteissa toistetaan samat maneerit ja rituaalit, samoja tavaroita asetellaan samalla tavalla samassa järjestyksessä, tietyt kledjut ja helyt säilyy...
Jollain irrationaalisella tavalla näillä asioilla kuvitellaan olevan vaikutusta siihen miten suoritus menee.
Pääosin ei, mikäli kyse on jostain spesifisestä lajista. Kouluihin pitäisi toki edelleen rakentaa liikuntasalit, ja niiden vuokraaminen seuroille kouluajan ulkopuolella on ihan järkevää tilankäytön tehostamista. Pyöräteiden rakentamista kannatan, vaikka osa pyöräilijöistä ei olisikaan menossa paikasta A paikkaan B.
OK, tästä seuraa kaksi mielenkiintoista kysymystä:
1. Onko hyvinvointiyhteiskunta mennyt mielestäsi liian pitkälle? Mitä yhteiskunnan verorahoilla rahoittamia palveluja lähtisit karsimaan?
2. Jos kirkko menettäisi verotusoikeutensa niin uskotko, että "härski rahastus" uskonnon varjolla vähenisi? Omasta näkökulmastani verovaroilla rahoitettu yhteiskunnallinen toiminta ei ole rahastusta. Yhteisövero voidaan kyllä nähdä epäoikeudenmukaisena, mutta en näe sitä rahastuksena sikäli, kuin minä sen ymmärrän. Rahastuksena pidän esim. Koivuniemen kultin toimintaa. Olen aina ajatellut, että kirkon nykyinen asema vähentää uskonnon varjolla tehtävää rahastusta ja on sikäli hyvä toimintamalli. Toisaalta rooli valtionkirkkona sitoo paljon kirkon käsiä ja nähdäkseni kirkosta on tullut liian aneeminen. Erottaminen valtiosta luultavasti pirstoisi kirkon seurakuntiin, jotka rahoittavat itseään parhaaksi näkemällään tavalla. Osa luultavasti säätiö&talkoomallilla ja osa tuotteistamalla markkinatalouden ehdoilla. Tämä on kaksiteräinen miekka. Toisaalta tämä voisi olla juuri kaipaamani uudistus, mutta toistaalta rahastuksen määrä saattaisi lisääntyä. No olkoon, jos päätös olisi minun niin pirstoisin valtionkirkon ja päästäisin uskikset irti.
1. varusmiespalvelus, yritystuet isoille firmoille, huippu-urheilu, suurin osa valtiollista ja kunnallista kulttuuritarjontaa ja -tukea, jne. Jättäisin infrastruktuurin, sosiaalituet remontoituina, terveydenhuollon, turvallisuuden ja koulutuksen.1. Onko hyvinvointiyhteiskunta mennyt mielestäsi liian pitkälle? Mitä yhteiskunnan verorahoilla rahoittamia palveluja lähtisit karsimaan?
2. Jos kirkko menettäisi verotusoikeutensa niin uskotko, että "härski rahastus" uskonnon varjolla vähenisi?
1. varusmiespalvelus, yritystuet isoille firmoille, huippu-urheilu, suurin osa valtiollista ja kunnallista kulttuuritarjontaa ja -tukea, jne. Jättäisin infrastruktuurin, sosiaalituet remontoituina, terveydenhuollon, turvallisuuden ja koulutuksen.
2. Rahastus tulisi todennäköisesti menetelmiltään härskimmäksi, mutta kohdistuisi jäsenistöön. Asuin muutaman vuoden USAssa, jossa pastorien kauneusleikatut blondit joka ilta itkivät telkkarissa rahan vähyyttä.