Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En tiiä onko vaikeuksia suhtautua hautajaisiin mutta reilu vuosi sitten meni multiin vaimon isä 83 vuotiaana. Oikein vanhan kansan metsämies joka ei ollut mitenkään uskonnollinen. Pappi kun sitten alkoi hautajaisissa vääntämään tämän metsällä käyntiä tavallaan rukoiluksi ja Jumalan kanssa puheluksi niin se oli vähän turhaa. Tiiän että se metsä oli sen äijän uskonto, maailmankatsomus ja Jumala, ilman mitään kristinuskoa. Paras osuus oli kun pappi lähti lätkimään ja siinä sitten porukalla katseltiin vanhoja valokuvia ja muisteltiin äijää. Oishan siihen sopinut loistavasti hieman irkku musiikkia taustalle ja pienet kännit tummasta oluesta.
Minun mielestä olennaista on se, kuinka kansalla kokonaisuudessaan menee. En näe sitä ongelmana, jos jotkut ovat rikkaita, samalla kun köyhimmät yhteiskunnan jäsenet pärjäävät melko hyvin. Minkälaisissa maissa valtaosa köyhimmistä asuu? Ei kuitenkaan ole mitenkään varmaa, että suurempi taloudellinen vapaus johtaisi suurempiin tuloeroihin. http://www.creativeclass.com/_v3/cr...ntent/uploads/2010/04/EF_IncomeInequality.jpgElintaso keskimäärin toki paranee, mutta vauraus kumuloituu suurimmaksi osaksi hyvin pienelle osalle porukasta. The 85 Richest People In The World Have As Much Wealth As The 3.5 Billion Poorest - Forbes
Jos työtä siirtyy köyhimpiin maihin se on hyvä asia heille. Onko köyhemmissä maissa asuvat jotenkin vähemmän arvokkaita kuin suomalaiset? Teknologian kehittyminen johtaa monesti tietenkin siihen, että jonkin työn tekemiseen tarvitaan vähemmän työvoimaa. Se on kehitystä ja hyvä asia. En oikein ymmärrä miten olisi hyvä asia jos esimerkiksi kaikkien meidän pitäisi olla kyntämässä peltoa vanhanaikaisin menetelmin, ja tulkosena saataisiin vain hieman ruokaa? Näinhän asia monessa köyhässä maassa onkin. Hyvinvointivaltio ei synny millään hokkuspokkus tempulla, vaan se vaatii työtä. Syrjäytyminen on tietenkin ikävä asia, ja olisikin syytä miettiä kuinka sitä ehkäistä. Onko nykyinen tukipolitiikka hyvä ja kannustava? Onko yrittäjien helppo palkata työvoimaa?Länsimaisella potkut saaneella menee toistaiseksi hyvin, mutta perinteisiä hyvinvointivaltion rakenteitahan ollaan hyvää vauhtia purkamassa, koska talous niin vaatii. Talouden globalisoituminen mahdollistaa työnteon siirtämisen sinne, missä se on halvinta, lisää tähän tietokoneistuminen ja vaikka robotit :D Etla: Tietotekniikka uhkaa joka kolmatta työpaikkaa Suomessa | Yle Uutiset | yle.fi. Länsimaihin näyttää jo nyt syntyneen kohtuu suuri ja mahdollisesti osittain pysyvä työtä tekemättömien (sanotaan nyt marxilaisittain) luokka. Sanoko ne just tunnin sisään kyselytunnilla, et Suomessaki viimevuoden saldo oli 50 000 lisää työtöntä, en mene vannomaan, mutta jotaki noin positiivista se oli.
Muista lepo, ikävä vaiva.Penikka alko vittuileen, joten palaan aiheeseen...
Muista lepo, ikävä vaiva.
Minun mielestä olennaista on se, kuinka kansalla kokonaisuudessaan menee. En näe sitä ongelmana, jos jotkut ovat rikkaita, samalla kun köyhimmät yhteiskunnan jäsenet pärjäävät melko hyvin. Minkälaisissa maissa valtaosa köyhimmistä asuu? Ei kuitenkaan ole mitenkään varmaa, että suurempi taloudellinen vapaus johtaisi suurempiin tuloeroihin.
Jos työtä siirtyy köyhimpiin maihin se on hyvä asia heille. Onko köyhemmissä maissa asuvat jotenkin vähemmän arvokkaita kuin suomalaiset? Teknologian kehittyminen johtaa monesti tietenkin siihen, että jonkin työn tekemiseen tarvitaan vähemmän työvoimaa. Se on kehitystä ja hyvä asia. En oikein ymmärrä miten olisi hyvä asia jos esimerkiksi kaikkien meidän pitäisi olla kyntämässä peltoa vanhanaikaisin menetelmin, ja tulkosena saataisiin vain hieman ruokaa? Näinhän asia monessa köyhässä maassa onkin.
Hyvinvointivaltio ei synny millään hokkuspokkus tempulla, vaan se vaatii työtä. Syrjäytyminen on tietenkin ikävä asia, ja olisikin syytä miettiä kuinka sitä ehkäistä. Onko nykyinen tukipolitiikka hyvä ja kannustava? Onko yrittäjien helppo palkata työvoimaa?
Toisaalta otit esimerkiksi vain yhden valtion, jossa tosin sielläkin köyhimmät ovat maailman mittakaavassa melko rikkaita. Miksi ne köyhät maat ovat ylipäätään köyhiä? Miten he voisivat parantaa elintasoaan? Mitä vaihtoehtoja noilla lapsilla on? Ei, ne ei ole töissä siellä siksi että niillä olisi parempia vaihtoehtoja. Itseasiassa monella lapsella saattaa olla kurjempi kohtalo (esimerkiksi prostituutio tai rikollisuus) jos he eivät olisi töissä. Taloudellisten uudistusten myötä moni kehitysmaissa asuva kokee kunika heidän elintasonsa nousee. Köyhyys on vähentynyt. Köyhien maiden kannalta on hyvä asia, jos ulkomaalaiset investoi sinne!Mikä on melko hyvin ja miksi keski- tai pienituloisten pitäisi pärjätä huonommin hyvä ja helvetinhyvätuloisten kustannuksella. Valtaosa maailman köyhimmistä asuu maissa, joita monikansalliset yritykset käyttävät säälittä hyväkseen. Halpaa ja järjestäytymätöntä työvoimaa. Heikkojen hallintorakenteiden hyväksikäyttöä. ""Verojärjestelyjä".
Työt siirtyvät näihin maihin, koska kuten sanottua työn teettäminen on halpaa ja työvoima järjestäytymätöntä. Se, että yritykset tulevat näihin maihin ja teettävät työn tietysti pienintä mahdollista korvausta vastaan tulojen maksimoimiseksi, ei tee työntekijöistä arvostettuja vaan ehkä orjasta seuraavan. Helppoa sanoa täällä liittojen luvatussa maassa, että ei oo pakko tehä jos ei taho, mutta todennäkösesti on pakko tehä, jos meinaa syödä. Onko filippiiniläisellä hikipajalla 16 h vuorokaudessa nimellisellä palkalla raatava lapsityöläinen sitten saavuttanut sen mahtavan aseman, kun on oikein töitä saanut. (kärjistys, en tiedä raatavatko työn orjat sorron yössä hikipajoilla 16 vai 18 tuntia vuorokaudessa;) )
Pohjoismaiset hyvinvointivaltiot ovat suhteellisen vapaita talouksia. Kuluttajilla on "melko" merkittävä rooli siinä mitkä yritykset pärjäävät. Ei kyse ole siitä, että kaiken työn teettäminen olisi täällä kannattamatonta. Jonkun on ja joidenkin ei ole, kaikkea työtä ei toki edes voida siirtää ulkomaille. Toisaalta jos jonkun työn teettäminen on täällä kannattamatonta, niin mitä se kertoo? Nyt on nimittäin mietittävä, kuinka täällä kannattaa tehdä töitä, yrittää ja investoida, jotta se hyvinvointivaltio voidaan ylläpitää. Se ei onnistu millään taikatempulla tai toteamalla, että "olisihan se kiva jos kaikilla meillä olisi kaikkea", vaan se vaatii töitä.Hyvinvointivaltion rippeidenkin säilyminen on mun näkemyksen mukaan pahasti ristiriidassa markkinaperusteisen kilpailuyhteiskunnan kanssa. Hyvinvointivaltio pysyi kasassa verotulojen avulla. Kvartaalitaloutta mukaan menevät nopeita tuottoja jahtaavat suursijoittajat määräävät, mitkä suuret yritykset milläkin hetkellä pärjäävät. Enää ei riitä että yritys tekee voittoa, sen on tehtävä riittävästi voittoa, aika paljon itse asiassa. Pitkälle järjestyneissä yhteiskunnissa työn teettäminen on käynyt kannattamattomaksi, joten bye bye yritykset, bye bye työt, bye bye verotulot jne.
Pascalin vaaka lepää jossittelun päällä. Jos ja jos on. Argumentit, joita Pascalin vaa'an kanssa luodaan ovat kaikki samanarvoisia. Tätä yritin kysyä tuolla kysymykselläni, mihin et vastannut. Jumalkontakti-yrityksellä esim. rukoilun kautta voi olla positiivinen vaikutus, tai sitten ei. Koeta nyt ymmärtää tämä jossittelu, mitä Pascalin vaaka sisältää.
Noh noh, eipä yleistetä. Jos Jumala ilmestyisi nyt minulle ja kertoisi olevansa jokin kristinuskon suuntauksen edustama jumaluus, niin totta kai uskoisin hänen olevan olemassa ja tietäisin kyseisen olennon olemuksesta.
No tottakai juuri näin. Miksi ihmeessä pitäisi antaa jotain painoarvoa kristinuskon opetuksille? Eiköhän se otus osaisi ihan itse kertoa että mikä on miehiään.
väität, että olisin heikossa hapessa jos keskustelisin uskovan kanssa (enkö nyt keskustele?). Ei nyt kovin hirveästi vakuuta tämä argumentaatiotaso.
Mun havaintojen mukaan ateismi köyhdyttää ja kylmentää ihmisen henkisesti. Jostain syystä valtaosa ateisteista on lisäksi selittämättömällä tavalla katkeria, ja todella vihamielisiä Jeesukseen uskomista kohtaan. Tämä pitää kutinsa erityisesti niihin ateisteihin jotka suhtautuvat ateismiinsa uskonnonomaisesti. Sitten taas "normaalit" ei uskovaiset on aidosti neutraaleja uskonasioita kohtaan. Tästä helppo vetää johtopäätös että kunnon ateisti uskoo vahvasti ateismiinsa, ja hänellä on iso tarve vakuutella muille uskonsa paremmuutta ja dissata eritavalla uskovia. Eli ateisti ei ole vapaa, jos vertaa hänen asennoitumistaan sellaseen normaaliin ihmiseen jolla on Jumalasta about seuraavanlainen käsitys "jaa, en tiedä, en ole nähnyt, ei ole tullut paljoo ajateltua" jne. Ja nämä havainnot on tehty muuallakin kuin vaan tän threadin keskustelijoita seuraamalla. Jotenkin se on hassua, että ateisti niin lujaa julistautuu olevansa "Jumalan kieltäjä"..miks niin hirmuinen viha ja energia jotain sellaista kohtaan minkä ei usko olevan olemassa?? Ateisti ei tod ole vapaa uskonnoista, hän uskoo ajatusmalliinsa ja lisäksi jhäntä vaivaa suunnattomasti muiden usko Jumalaan. Kunnon "Jumalatonta" perisuomalaista isäntää ei asia vaivaa niin paljoa että hänen tarttis vakuutella ettei Jumalaa ole olemassa. Hän vaan elää ilman uskoa.
Toisaalta otit esimerkiksi vain yhden valtion, jossa tosin sielläkin köyhimmät ovat maailman mittakaavassa melko rikkaita. Miksi ne köyhät maat ovat ylipäätään köyhiä? Miten he voisivat parantaa elintasoaan? Mitä vaihtoehtoja noilla lapsilla on? Ei, ne ei ole töissä siellä siksi että niillä olisi parempia vaihtoehtoja. Itseasiassa monella lapsella saattaa olla kurjempi kohtalo (esimerkiksi prostituutio tai rikollisuus) jos he eivät olisi töissä. Taloudellisten uudistusten myötä moni kehitysmaissa asuva kokee kunika heidän elintasonsa nousee. Köyhyys on vähentynyt. Köyhien maiden kannalta on hyvä asia, jos ulkomaalaiset investoi sinne!
Pohjoismaiset hyvinvointivaltiot ovat suhteellisen vapaita talouksia. Kuluttajilla on "melko" merkittävä rooli siinä mitkä yritykset pärjäävät. Ei kyse ole siitä, että kaiken työn teettäminen olisi täällä kannattamatonta. Jonkun on ja joidenkin ei ole, kaikkea työtä ei toki edes voida siirtää ulkomaille. Toisaalta jos jonkun työn teettäminen on täällä kannattamatonta, niin mitä se kertoo? Nyt on nimittäin mietittävä, kuinka täällä kannattaa tehdä töitä, yrittää ja investoida, jotta se hyvinvointivaltio voidaan ylläpitää. Se ei onnistu millään taikatempulla tai toteamalla, että "olisihan se kiva jos kaikilla meillä olisi kaikkea", vaan se vaatii töitä.
Esimerkiksi Zlavoj Žižek sanoi jossaki pätkässä ideologiasta, että se toimii juuri tällaisella kieroutuneella tavalla. Nykymeiningistä tiedetään, että se menee päin helvettiä (kansanomaisena kiitos), mutta silti nykymeiningille ei keksitä vaihtoehtoja. Viihdeteollisuus tuottaa kymmenittäin tai sadoittain erilaisia skenaarioita maailmanlopulle - eli se on helppo kuvitella - mutta esim. järkevää vaihtoehtoa kapitalismille ei juuri kuule tai näe esitettävän. Epäilen, että vaikka esitettäisiinkin, se koettaisiin hegemonisesta ideologiasta käsin katsottuna utopistiselta tai naurettavalta.
Suomalainenkin talouspolitiikka on sitä, että valitellaan pakollisia huononnuksia, koska markkinavoimat näin vaativat. Aivan kuin markkinavoimat todellisuudessa olisivat ihmisestä riippumattomia. Man made system, jota todella tarkastellaan kuin itsestään toimivaa entiteettiä.
Ateistien aktiivinen uskonnon vastustaminen on vastareaktio uskovaisten historialliselle ja aina vain jatkuvalle oman elämäntapansa ja uskomustensa pakkosyötölle. Eurooppa on pikkuhiljaa vapautumassa uskonnollisesta totalitarismista, joka kesti yli 1000 vuotta. Evoluutiostakaan ei tarvitsisi keskustella uskonnon yhteydessä lainkaan, elleivät uskovat koettaisi estää sen opettamista kouluissa. Nyt kun Suomen eduskunnassa käsitellään tasa-arvoista avioliittolakia, niin voi taas objektiivisesti itse kukin seurata, koettavatko siellä ateistit vai uskovaiset kahlita muita oman arvomaailmansa mukaiseen käyttäytymiseen.Jep, näin asian itsekin näen. Mitä kiihkeämielisempi ateisti sitä kiihkeämpi tuntuu olevan halu alistaa myös muut ihmiset ateismille "ihmiskunnan omaksi parhaaksi". Tässäkin ketjussa lienee ateisteja, jotka kannattaisivat uskonnonvapauksien rajoittamista ja jopa täyskieltoa. Kuulostaa totalitarismilta.
En sanois uskonto vaan tietty talouden tarkastelutapa noudattaa tietynkaltaista ideologiaa aivan kuten uskonnot ovat omanlaisiaan ideologioita.
Onko sinulla mitään utopistista tai naurettavaa ideaa siitä miten asioiden pitäisi olla?
Eri mieltä.Nyt jumaluskonnosta ollaan luopumassa ja tilalle on tullut jotain muuta. Tämä jokin muu on nähdäkseni taloudellinen liberalistinen hegemonia. Tämän ideologian mukaan näen nykymaailman pyörivän. Yhteiskuntamme jaettu käsitys hyvästä elämästä perustuu rahan tienaamiseen, rahan kuluttamiseen ja verojen maksamiseen.