Liikuntatunnilla opittua...

Liikunta on aina ollut mulle koulussa se viikon kohokohta, kun pääsee loistaan kerrankin jossain aineessa. :D Joukkuepelit meni vaan vituiks, kun joukossa oli näitä ketkä eivät yhtään edes yrittäneet koskaan mitään ja aina valittamassa mitä tahansa tehtiinkin ja asenteellaan pilasivat muidenkin pelihalut, kun joka helvetin asiasta piti valittaa.
Liikuntatunneilla opin:
- Punnerrukset kehittävät parhaiten leuanvetoa.
- Jos hyppää pommilla tulee 2 tuntia jälkkää.
- Jos opea osuu vahingossa pelissä käsipallolla päähän opettajalla on oikeus heittää takaisin täysiä ja huutaa naama punaisena (Sama pätee myös jääpalloon ja jalkapalloon). :D
- Kannattaa harrastaa sellaista lajia mitä opettajikin on joskus harrastanut/harrastaa niin johan napsahtaa 10 tokariin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koululiikunnasta opittua:

- liikunta on anaalista
- hiihto on vielä enemmän anaalista
- uinti ei ole urheilua (ope ei osannut uida)
- jos kuulut paikalliseen futis/lätkäjengiin niin saat kympin automaattisesti.
- et voi suorittaa korkeushyppyä 20cm korkeammalta kuin seuraavaksi paras jos teet sen nahkatakissa ja farkuissa
- kamppailulajit on seksuaalisesti epäilyttäviä
- keihäänheitossa tulos ei ole tärkeää vaan vauhdinottotyyli
- puntinnosto on nappimiesten hommaa (mieli muuttui kun yksi futisjengin parhaista vaihtoi voimanostoon ja pärjäsi siinä)
- pitkänmatkanjuoksijoilla on esteettisin vartalo
 
Surullista luettavaa nämä jengin kouluaikojen liikuntamuistot. Osittain samanalaisia kokemuksia on toki minullakin, mutta kannattaa muistaa, että ajat muuttuvat, ajat muuttuvat..
Nykyään pyritään lapsia ohjaamaan liikunnan pariin muilla tavoin kuin kunujaoilla, tasoryhmillä, mararonlenkeillä ja marssittamisella.
Olen itse omien ylisuurten :curs: ryhmieni kanssa harrastanut perinteisten hiihtojen, yleisurheilulajien ja sählyjen lisäksi mm. frisbeegolfia, ultimatea, lipunryöstöä, leikkimielisiä vahvamieskisoja jne. Kaikille eivät nämäkään kyllä kelpaa, koskaan.

Kannattaa vaan tajuta, että se mikä on sinulle hauskaa ja leikkimielistä, ei välttämättä ole sitä oppilaille. Nuo kuulostavat juuri niiltä kilpailuilta, joissa huonokuntoisia tai muuten syrjäytyneitä pilkataan, ja he seisoskelevat jossain kentällä, kun hyväkuntoiset urheilijat oikeasti pelaavat peliä. Kilpailevat joukkuelajit EIVÄT ole kaikille kivoja, jos on valtavat tasoerot.

Tasoryhmät on ainoa tapa, joka toimii. Hyväkuntoiset keskenään, ja huonokuntoiset keskenään, jolloin kaikilla on mielekästä tekemistä oman tason mukaan. Toimi armeijassakin oikein hyvin, että porukka jaettiin kolmeen osaan tasoryhmiin liikuntakoulutuksessa. Siinä "liikunnassa", missä ei ollut tasoryhmiä, kuten taistelukoulutus, kävi juuri niinkuin koululiikunnassa, että ero huippukuntoisten ja huonokuntoisten välillä aiheutti noiden lieveilmiöiden esiintulon.

Olen nimittäin aivan varma, että myös allekirjoittaneen liikunnanopetuksen jäljiltä kasvaa suuri joukko tulevaisuuden itkijöitä ja koululiikunnan vihaajia. Heitä ovat mm.
-Riku-Petteri, joka vihaa jo valmiiksi kaikkea sellaista liikuntaa, joka vaatii peukaloiden liikkuttamista suurempaa voimanponnistusta (vrt. Pleikkari).
-Niilo-Oskari, joka on jenginsä paras lätkäpelaaja, ja jonka ei näinollen tarvitse välittää paskaakaan mistään muusta liikunnan lajista (ja joka kiristelee hampaitaan kun todistuksesta löytyy liikunnan kohdalta tämän takia kutonen).
Nico-Christian, jonka vanhempiensa mielestä ei tarvitse lainkaan rasittaa pikku
kehoaan, ja joka pitää oikeutenaan valittaa äitinsä tapaan aina ja kaikesta.
Minttu-Verneri, joka haluaa vaa skeittaa.

Varmasti on aina tyhjänvalittajia ja nolla-motivaatiolla olevia, mutta eiköhän enemmistö ole kuitenkin niitä, jotka harrastaisivat jotain liikuntaa, kunhan se ei tarkoittaisi jatkuvaa muiden parempien pilkattavana olemista, vaan mielekästä tekemistä samantasoisessa seurassa, tai yksilölajeissa. Kyllä jo yläasteella tajuaa vähimmäismotivaationa, että "läskit" ovat ilman muijia.

Juu, kesti itselläni lähemmäs 10 vuotta toipua koululiikunnasta niin, että aloin harrastaa vapaa-ajalla mitään liikuntaa. Nyt liikunta onkin melkein pääharrastus, usealla eri lajilla.

Kouluaikoina tuli saatua 5 liikunnasta, vaikka olin mukana joka tunnilla ja tein parhaani - tosi motivoivaa. Tietysti, katsomalla absoluuttisia suorituksia tuo varmaan oli oikea numero, kun vertasi meikäläisen, joka ei harrastanut liikuntaa koulun ulkopuolella, suoritusta johonkin puoliammattilaiseen urheilijaan samassa ryhmässä. Opettaja vaihtui, niin numero nousi 8siin seuraavassa todistuksessa samalla yläasteella.

Suurin ongelma noissa liikuntatunneissa oli jatkuva kilpailun korostaminen ja joukkuelajit, sekä ryhmien teko luokkajaon, eikä kunnon perusteella. Kummallista, että matematiikassa oli tasoryhmät yläasteella, mutta ei liikunnassa. Samoin, todellinen kuri puuttui, niin että muut nuoret pystyivät avoimesti pilkkaamaan huonokuntoisia. Jokaisessa joukkueenmuodostuksessa aina samat tyypit valittiin viimeisenä, ja olivat vaihtopenkillä tai pakkeina tai jossain pois tieltä. Kaikki tämä opettajan hiljaisella suostumuksella. Ei varmaan vaadi suurta älyn jättiläistä pohtimaan, mikä liikuntainto näille liikunnallisesti syrjäytyneille tulee, jos liikunta assosioituu tuollaiseen paskaan. Tuon ikäinen kun osaa olla niin susi toiselle kuin voi, ja kouluissa on aivan viidakon lait.

Sen sijaan, tekemällä tasoryhmät, kaikilla olisi mahdollisuus kokea onnistumisen elämyksiä, kun opetus olisi oikean tasoista. Eihän matematiikassakaan yritetä opettaa ihmiselle, jolle lukujen yhteenlasku tuottaa vaikeuksia, mitään kompleksifunktioiden avaruusintegrointia.. Tietysti, homma toimii molemmin päin, eli edistyneemmät saavat omantasoistaan ohjausta, eivätkä joudu kärvistelemään, niinkuin kävisi jos opetus menisi sen hitaimman oppijan mukaan.

Koulujen pitäisi ottaa armeijasta NYKYÄÄN mallia liikunnanopetukseen. Armeijassa homma toimi, koulussa ei.
 
Mun kohdalle on varmaan sattunut harvinaisen päteviä ja fiksuja liikunnan opettajia tai sitten olen vaan niin kovapäinen, mutta en muista mitään pöljää tai ankeeta tarttuneen mieleeni koulun liikuntatunneilta, eikä koululiikunta suinkaan lannistanut mun liikuntaintoa mitenkään, ei edes joukkuelajeissa. Tämä siitä huolimatta, että liikuntanumeroni taisi olla aina seiska tai kasi. Olin mukana melkein aina melkein kaikki varusteet mukana ja nappasi yrittää ehkä puolet ajasta. :D Mitenkään liikunnallisesti lahjakas en koe olleeni enkä ole.

Tympi vaan lentopallo ja pesis, koska niissä se homma oli lähinnä seisoskelua, kellään ei koskaan ees meinannut yhtään tulla hiki eikä raskas hengitys. Mitä liikuntaa se semmoinen on, ihmettelin silloin. Nyt ajattelen vielä rankemmin, että ko lajit ovat Suomen liikuntakulttuurin syöpä, paitsi enintään kilpalajeina.

Jollain oli ollut äkseerausta lukion liikunnantunneilla. Noh, mulla oli kolmannella ja neljännellä luokalla. :D Muuten oli ihan reilu ja hyvä ope, mutta jäi kummastuttamaan se muutaman oppitunnin inttimeininki.

Ainiin! Suunnistusta opin vihaamaan sydämeni pohjasta 12-v mennessä. Ärsytti todella rämpiä jalat litimärkinä kilometritolkulla pitkin mettiä löytämättä yhtäkään rastia, ei voinut käsittää moisen järkeä. Siksi kieltäydyin siitä koko yläasteen ja lukion ajan. Vasta intissä opin taas, että sehän on varsin fiksu aerooppinen laji, koska pitää vähän miettiäkin, eikä vaan juosta jolkotella. Jos harrastaisin pääasiassa aerooppista liikuntaa, niin suunnistus niin jalan, kuin pyörälläkin voisi olla mulle rakas harrastus uinnin lisäksi.

Hyviä pointteja Nixiltä. Tasoryhmät olisivat monessa muussakin kouluaineessa hyvästä, mutta erityisesti liikunnassa.
 
Liikuntatunnilla opittua: kun tarpeeksi kauan systemaattisesti kieltäytyy kaikesta liikunnasta ja toiminnasta liikuntatunnilla, opettaja jättää sinut rauhaan ja laittaa turvallisen vitosen todistukseen joka vuosi.

Kun seitsemän ensimmäistä kouluvuotta tapetaan motivaatiota mihinkään liikkumiseen tämä siitä oli seurauksena, seiskan jälkeen en osallistunut mihinkään liikuntatunnilla. Yrittihän se opettaja komennella ja maanitella, mutta liian myöhään. "Siinäpä revit kentälle, prkl"- asenne toimi hyvin. Laskin pisteitä tai muuten vain hengailin kentän reunalla yläasteen ja lukion liikuntatunnit, eipä sillä että olisin kokenut menettäväni mitään. Itse asiassa väsytystaktiikka tuotti jopa tulosta lukion kakkosella, sain opettajalle uskoteltua, että kouluajan ulkopuolella tapahtuva salilla käynti korvaa mokoman pakkopullan ja on vähintäänkin seiskan arvoinen suoritus.
 
Kouluaikoina tuli saatua 5 liikunnasta, vaikka olin mukana joka tunnilla ja tein parhaani - tosi motivoivaa. Tietysti, katsomalla absoluuttisia suorituksia tuo varmaan oli oikea numero, kun vertasi meikäläisen, joka ei harrastanut liikuntaa koulun ulkopuolella, suoritusta johonkin puoliammattilaiseen urheilijaan samassa ryhmässä. Opettaja vaihtui, niin numero nousi 8siin seuraavassa todistuksessa samalla yläasteella.
Tuli vaan mieleen tosta että yrittää parhaansa mutta silti saa paskan numeron.. Jos miettii samaa esim. matematiikassa eli että tekee tunneilla parhaansa mutta ei tee kotiläksyjä eikä mieti hommia kotona paskankaan vertaa, kunhan luottaa siihen että menee tunnille ja yrittää siellä ymmärtää niin reisille menee. Tavallaan ymmärrettävää että jos ei _mitään_ liikuntaa koulun ulkopuolella harrasta niin liikunnasta tulee paska numero toikkariin vaikka miten yrittäisi tunnilla.

Itse tosin olen sitä mieltä että liikunnan numero pitäisi tulla sen mukaan kuinka paljon oikeasti yrittää tunneilla. Pitäisi riittää että tekee parhaansa mutta käytännössähän se nyt on mahdotonta opettajalta katsoa jokaisesta oppilaasta että kuka tekee parhaansa. Joku voi tehdä ihan puolivillaisesti hommat ja silti pärjätä paremmin kun joku random läski pentu joka tekee verenmaku suussa hommia.

Toisaalta onko sillä sitten vitunkaan väliä mikä numero jostain liikunnasta todistukseen tulee kunhan ei mitään nelosta tule. Tuskin on keltään jäänyt se pankinjohtajan paikka saamatta sen takia että yläasteen todistuksessa liikunnan numero oli 6 :D
 
Liikunta oli ihan kivaa. Joukkuelajit ja muun varsinaisen urheilun lopetin kyllä jo viidennellä luokalla, kun kotiseudun tarjonta oli "lentopallo tai ei mitään" joukkuelajeissa ja yleisurheilussa valmennuksen taso oli surkea, lisäksi yleisurheilu ei oikeastaan kiinnostanut. Lentopallossa ongelmana oli lähinnä se, että pituuskasvuni oli tasaisen hidasta koko ikäni. Verkko taas nousi reipasta tahtia, enkä enää pysynyt mukana. Paras ponnistus minulta valmentajan mukaan kuitenkin löytyi. Telinevoimistelusta tykkäsin ihan hulluna ja kirosinkin, ettei sitä voinut lähiseudulla harrastaa. Täytyy myöntää, että mitä tahansa lajia olisi ollut mukavampi harrastaa, mikäli valmentajien tietotaito olisi ollut samaa luokkaa kuin se innostus valmentamiseen. Se vain on vähän niin, että mitään liikunnasta tietämätön omien teittensä kulkija voi valmentaa vain tiettyyn rajaan asti hyvällä meiningillään.

Liikunnannumeroani en ihan täysin aina ymmärtänyt. Se oli läpi yläasteen ja lukion saman opettajan alaisuudessa 8. Mukava opettaja, mutta vaikutti siltä että kympit napsuu joko jonkin lajin (esim. hiihto) aktiiviharrastamisesta tai arvalla. Se ei auttanut, että nosti tuloksiaan reippaasti läpi lukion ja yläasteen sekä cooperissa että kuntotesteissä. Esimerkiksi leukoja vedin sen yhden seiskaluokan alussa, lukion ekalla taisi olla tulos 23. Cooper nousi 2000m->2600m, en vain tykännyt juosta vapaa-ajalla. Joukkuelajeissakin olin suht täysillä mukana ja tykkäsin pelata. En käsittääkseni myöskään ollut se kaikkein paskin pelaaja jalkapalloa lukuunottamatta. Tuo tietysti vähän pisti vituttamaan ajoittain.

Mitään lajia en oikeastaan vihannut ja liikunta oli suosikkiaineitani. Ainainen säbän pelaaminen vähän otti päähän, mutta oli sitä silti taas pelin käynnistyttyä ihan mukava pelata.
 
Pelotti. :nolo: Rekiltä tippuu, renkaissa vääntyy olkapäät irti ja pukilla taittuu niskat.
Rekin ja pukin kanssa oli hyvin vahvasti samaa vikaa itsellä niihin aikoihin, kun telinevoimistelua koulussa vielä oli. Eikä sitä sen puoleen kovin kummoisiin suorituksiin kyennyt kyseisessä lajissa kun painoa oli reilusti enemmän kuin lääkäri määrää. Siinä sitten kehittyi aika urakalla yllättäviä päänsärkyjä ja aamupahoinvointeja.
 
Joo, tuosta telinevoimistelusta huomasi sen että monia suorastaan pelotti. Mun mielestä se oli yksi ahdistavin liikuntamuoto mitä muita kavereita seurasin, itselläni ei ollut sen suhteen mitään ongelmia, mutta monella muulla kyllä ja reilusti. Poikien telinevoimistelusta en tiedä, mutta tytöt esim ala-, ja vielä yläasteellakin itkivät kovasti kun pelkäsivät esim hypätä patjalle sen pukin yli. Ihmettelin aina sitä mutta on aika vaikeaa samaistua jonkun muun pelkotiloihin jos itselleen samainen ei tuota mitään ongelmaa.

Ne ketkä osasivat huonosti uida [lue: keitä ei oltu tarhaikäisenä käytetty uimakoulussa] pelkäsivät selkeästi vettä ja hukkumista. Olivat hyvin paniikissa aina uimisen aikana, hörppivät kauhuissaan vettä ja sehän vaan sitten yllytti paniikkia.

Pesäpallo oli myös tytöille pelottava laji. Todella harvat uskalsivat ottaa pallosta koppia, eli joku semmoinen pelko siitä että se osuu ja sattuu jne...
 
Itsellekään liikuntatunnit eivät ole tuoneet mitään elämää suurempia traumoja. Ainoa epämiellytävä kokemus oli juuri nuo suihkutilanteet. Kiva siinä sitten mennä kun opettajan valvovan silmän alla että jokainen pesee varmasti kaikki välit ja raot:( Ja opettaja tekee päätöksen numerosta heti ekalla tunnilla ja siinä se tekee vaikka meriitit muuttuisivat kuinka hyväksi vuosien varrella.

Ja muistakaa, että koripalloa heittäessä otetaan siitä pallon edestä ja takaa kiinni :lol2:

Onko tullut mieleen mitenkä nöyryyttävä tilanne tasoeroryhmiä luotaessa voisi olla sille nuorelle, joka toivoisi kehittyvänsä ja saavansa liikuntatunneista kaiken irti, mutta jolle opettaja sanoo ensimmäisten tuntien jälkeen "Ja Juha-Petteri ainakin laitetaan tuonne fyysisesti rajoittuneiden (huonoksihan ei ketään saa haukkua) ryhmään".

Opin monta monituista tarinaa ja kertomusta mm. DDR:n naisurhelijoista.
Opettaja oli 4 vuotta Mauri Myllymäki. Hauska äijä. :)

Tiedän missä asut :evil: Myllymäki kyllä oli todella jees opettaja. Juttua riitti jokaisesta entisestä ja nykyisestä urheilutähdestä. Varsinkin liikuntatuntien selostaminen oli mahtavaa.
 
- Opin ettei opettajan tartte ite osata yhtään mitään. Pääasia, jotta selviää 100 metrin matkan koululta kentälle, mieluiten autolla.
- Vaikka takoisit parhaat tulokset ryhmästä ja olisit mukana joukkuepeleissä, niin se ei takaa kymppiä jos naama ei vaan miellytä. Numerot on kiva arpoa!
- Lukiossa tehtiin kaikkea, mitä opettaja osas hyvin. On se kehittävää tanssia übervaikeita liikkeitä, kun tanssitausta nollissa. Noh eipä siellä kukaan muukaan mukana pysyny vaikka oliki tanssijoita. kannustavaa!

Tuli tästä keskustelusta mieleen katela ens vuoden liikuntakurssitarjontaa (lukion vikavuos) ja aijai. Olis tarjolla joku kuntosalikurssi, jossa pitää itse kehitellä oma saliohjelma. Toi vois olla hauskaa..
 
Opin, että suurin osa tyttölapsista oli surkeita urheilussa eivätkä viittineet edes yrittää. Helvetin rasittavaa pelata joukkuelajeja ku suuri osa ei osaa/viitsi tehdä juurikaan mitään (ja useimmiten se oli kyllä se osaamattomuus). Onpa kiva pelata koripalloa ku porukka juoksee pallo kädessä miten sattuu ja ku koittaa sanoa, et se pallo kädessä ei sais ottaa pariakymmentä askelta ni tulee vastaus et pitääkö aina ottaa niin tosissaan ne säännöt, eikö voi vaan pelata. Voi vittu. Sitten jossain lentopallossa, jos pallo onnistuttiin syöttään verkon yli niin toisella puolella 80% todennäkösyydellä väistettiin palloa, koska sehän koskee ku se osuu, tai jos uskallettiin lyödä ni ei se ainakaan verkon yli tullu. Pesäpallossa vain harva sai kii perusheittoa tai osu mailalla palloon. Voi sitä peli-iloa siinä sitten. Isolla osalla tytöistä oli surkea kunto. Kuntotestissä täyty vetää leukoja 4 kpl et sai kympin. Ite vedin aina noin 15 ja yks toinen oli joka sai aina muutaman ja pari sai yhen, muut ei yhtään. Pari tyttöä ei saanu yhtään istumaannousua. Ne kuntotestit oli niin naurettavan helppoja, puoliteholla sai kympin kaikesta. Poikien liikuntatunneilla oli huomattavasti mukavampaa, ne sentään osas jotain ja synty peliäkin. Telinevoimistelua oli onnettoman vähän, eikä opettajat sitä kyllä ois juurikaan osannu opettaakkaan, mut se nyt ei niin haitannu ku voimistelin muutenkin viis kertaa viikossa. Eli liikuntatunneissa oli paskaa se, et suurin osa ei osanu tehä mitään ja sen vuoksi joukkuelajit oli kohtuu paskamaisia pelata :) Ja kyllä, ite olin hyvä kaikessa, niin joukkue- kuin yksilölajeissakin ja liikunta oli aina kymppi ;) Kuullostaa pahalta itsekehulta, mut se on vaan totuus :lol2:
 
joskus on pakko työntää jääpuikko perseeseen ja olla hiljaa... tuo on ainoa mitä muistan liikuntatunneilta :jahas:
Niin ja se että en ollu niin hyvä kaveri opettajan kans että oisin saanu sanoa sitä riseksi niinku muut... :(
 
Yläasteella liikunnan opettaja käveli verkkareissa ja korkkareissa liikuntatunnilla ja oli kauhian ylpeä perseestään ja sanoikin :
" Teillä ei tuu koskaan olemaan näin hyvää persettä kun mulla mutta siihen täytyy pyrkiä" :eek:
Eikä muuten tuo naikkonen muutenkaan ollut kovin pätevä oikein missään. Eikä sillä ollu ees mikään erikoisen hyvä perse..:rolleyes:

Muuten kait lähes kaikki hyviä muistoja. :)
Uida en osaa vieläkää kunnolla..:(
 
Eli liikuntatunneissa oli paskaa se, et suurin osa ei osanu tehä mitään ja sen vuoksi joukkuelajit oli kohtuu paskamaisia pelata :) Ja kyllä, ite olin hyvä kaikessa, niin joukkue- kuin yksilölajeissakin ja liikunta oli aina kymppi ;) Kuullostaa pahalta itsekehulta, mut se on vaan totuus :lol2:

Tämä on sellainen käsitys, mitä monet oppilaat (eikä aina opettajatkaan) tajua. Ei liikuntatuntien tarkoitus ole se, että kaikki osaa kaiken ja sitten on hirveä kilpailu päällä. Toki tarkoituksena on opettaa perusasiat, mutta ei se ole liikuntatuntien ydin.

Tasoryhmät olisi siltä osin hyvä idea, että tasoja ei katsota taitojen mukaan, vaan sen asenteen mukaan. Ne, jotka haluaa pelata sääntöjen mukaan ja kilpailla tosissaan olisivat oma ryhmä ja loput oma ryhmänsä.

Laitan tähän alle opetussuunnitelmasta pätkän. Tämä on siis se perusrunko, jonka pohjalta kaikki opetus pitäisi toteuttaa. Jätin tavoitteet ja hyvän osaamisen kriteerit pois, mutta ne löytyy linkistä.

"LIIKUNTA
Liikunnanopetuksen päämääränä on vaikuttaa myönteisesti oppilaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen toimintakykyyn ja hyvinvointiin sekä ohjata oppilasta ymmärtämään liikunnan terveydellinen merkitys. Liikunnanopetus tarjoaa oppilaalle sellaisia taitoja, tietoja ja kokemuksia, joiden
pohjalta on mahdollista omaksua liikunnallinen elämäntapa.

Liikunta on toiminnallinen oppiaine, jossa edetään leikin ja taitojen oppimisen kautta kohti omaehtoista harrastuneisuutta. Tämä edellyttää yksilöllisten kehittymismahdollisuuksien huomioon ottamista. Liikunta ja oppimiskokemukset vahvistavat oppilaan itsensä tuntemista ja ohjaavat suvaitsevaisuuteen.
Liikunnan opetuksessa tulee korostaa yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta, reilua peliä ja turvallisuutta. Liikunnanopetuksen yhteydessä on korostettava turvallista liikennekäyttäytymistä. Liikunnanopetus pohjautuu kansalliseen liikuntaperinteeseen.

Opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon luonnon olosuhteet ja vuodenajat, paikalliset olosuhteet, lähiympäristön ja koulun tarjoamat mahdollisuudet sekä oppilaan erityistarpeet ja terveydentila.

VUOSILUOKAT 1–4

Vuosiluokkien 1–4 liikunnan opetuksessa tulee ottaa huomioon oppilaan valmiudet sekä yksilölliset kehitysmahdollisuudet. Opetus toteutetaan leikinomaisesti kannustavassa ilmapiirissä ja se etenee motorisista perustaidoista kohti lajitaitoja. Liikunnan opetuksen lähtökohta on oppilaiden aktiivisuus, ja opetuksessa hyödynnetään oppilaiden mielikuvitusta ja omia oivalluksia.

VUOSILUOKAT 5–9

Vuosiluokkien 5–9 liikunnanopetuksessa tulee ottaa huomioon tässä kehitysvaiheessa korostuvat sukupuolten erilaiset tarpeet sekä oppilaiden kasvun ja kehityksen erot. Monipuolisen liikunnanopetuksen avulla tuetaan oppilaan hyvinvointia, kasvua itsenäisyyteen ja yhteisöllisyyteen sekä luodaan valmiuksia omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen. Opetuksessa annetaan mahdollisuuksia liikunnallisiin elämyksiin ja tuetaan oppilaan
itsensä ilmaisua."

Lähde: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004 (http://www.oph.fi/info/ops/)
 
Tämä on sellainen käsitys, mitä monet oppilaat (eikä aina opettajatkaan) tajua. Ei liikuntatuntien tarkoitus ole se, että kaikki osaa kaiken ja sitten on hirveä kilpailu päällä. Toki tarkoituksena on opettaa perusasiat, mutta ei se ole liikuntatuntien ydin.

No en mie nyt toki oo kuvitellukkaan et kaikkien pitäs olla hyviä ja kilpailla, mut oli rasittavaa pelata pelejä ku ite ois halunnu pelata ja sit se on sellasta seisoskelua ja päin helvettiä pelaamista. Tasoryhmiä ei ois kyllä voinu jakaa, kun ihmisiä ei niin paljo ollu, mut kyllä liikuntatunnit ois ollu paljon kivempia jos siellä oikeesti ois saanu pelata kunnolla ja kehittyä. Siinä ei paljon omat taidot kehity ku voittaa kaikki jo kevyesti 6-0 ;)
 
Tasoryhmiä kuten matematiikassa on vaikea toteuttaa kun koulussa ei ole kuin 1 liikkunnanopettaja per sukupuoli.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom