Liikuntatunnilla opittua...

Opin sen, että "JOS HALUUT TEHÄ JOTAIN TYHMÄÄ NIIN JUOKSE PÄÄ EELLÄ SEINÄÄN!!!!" Tuota elämän viisautta se opettaja tuntui jakavan lähes joka tunnilla jollekkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Edit. ei tuo leuka juttu voi pitää paikkansa, en vaan muista miten se meni kun tuota aikaa on jokunen vuosi. Ei kai kuudesluokkalaiselta voi olettaa edes yhtä leuanvetoa.
Meidän kuudennella luokalla ainakin näin oletettiin. Eräs päivä tehtiin leaunvetotestit, ja joka ei saanut 5 leukaa tehtyä, joutui tekemään 100 punnerrusta koulun jälkeen. Itse en saanut tehtyä edes sitä ensimmäistäkään leukaa, ja 10 punnerrustakin oli työn ja tuskan takana. Niihin 100 punnerrukseen meni tovi jos toinenkin.

Onko täällä kenellekään liikuntatunneilla oikeasti opetettu niitä lajeja joita on kokeiltu koulussa?
Meillä ainoa kerta kun jotain "opetettiin" oli kun ope sanoi, että korkeushypyssä tosta rimasta pitää mennä flopilla yli ja näytti kerran sen. Kaikki pallopelit, luistelut, hiihdot, yleisurheilut, suunnistukset olisi kai pitänyt osata valmiiksi hyvin tietenkin. :hyper:

Hieno thredi! pisteet aloittajalle:D

Yläasteelta opin 7. luokalla että jos pelaat korista tai lenttistä sai automaattisesti kiitettävän vaikka oli kuinka paska muissa lajeissa!!

Lukiossa (ekalla ku oltiin) nykyään sama maikka ja hauska muisto jäi kun oltiin "tutustumassa" salilla. No ei siinä mitään itse otin mavea tällä kertaa ja tangossa oli 150kg iso paino TUOLLOIN minulle (kiekkoja neljä molemmilla puolil et näyttäis kuulilta:D )!! No ei siinä mitään mukana seuras pari kaveria ja itse olin kontallani kietonut vetoremmit tankoon(joka oli maassa) myötävastaoottel kun opettajani tuli viereeni kädet seläntakana asiantuntevasti ja kysyi kovaan ääneen: "Mitä se Luomala täällä riehuuu?!?! Kyykkykäkö sinä teet!?!?!". Tästä seurasi muutama paha repeäminen :hyper: ja eihän siitä sarjasta sen jälkeen mitään tullu vaan piti koota itteänsä 10min. Pitihän sitä haukkaaki si tehä ja taas opettaja tuli katselemaan ja tuhahti "Ette kai tei ny noi isoilla painoilla tee?" No tehtiihän me ja ope katteli :)

Lisäksi se on käynyrt selväksi että mitä enemmän liikuntatunteja lintsaa sitä helpommin saa kiitettävän. Joskus myös vituttaa nää pellet liikunta tunneilla jotka on jääkiekkoilijoita. Sama juttu salileilla misä laumoina oleskelevat; nyt siis kysessää juniorit.

Opin monta monituista tarinaa ja kertomusta mm. DDR:n naisurhelijoista.
Opettaja oli 4 vuotta Mauri Myllymäki. Hauska äijä. :)

Eikös tämä myllymäki ole just se Nelosen yleisurheiluselostaja?

Onko täällä kenellekään liikuntatunneilla oikeasti opetettu niitä lajeja joita on kokeiltu koulussa?
Meillä ainoa kerta kun jotain "opetettiin" oli kun ope sanoi, että korkeushypyssä tosta rimasta pitää mennä flopilla yli ja näytti kerran sen. Kaikki pallopelit, luistelut, hiihdot, yleisurheilut, suunnistukset olisi kai pitänyt osata valmiiksi hyvin tietenkin. :hyper:

Mitä hittoa, meillä ainakin oletettiin, että jokaisella oppilaalla on jokin Liikunnallinen Vaisto (joka siis koskee yleisurheilua, pesistä, luistelua, suunnistusta ja hiihtoa) ja asiat osataan entuudestaan.

Uintia sentään vähän opetettiin, siis sillain, että pari uimataidotonta laitettiin Kalevan uimahallissa kahlaamaan lastenaltaaseen, etteivät hukkuisi.

Lisää aiheesta...

- Jos eksyy metsään ja lähtee kotiin, tulee jälkkää ja huutamista.

- Jos karvat kasvaa muita aikaisemmin, on vammainen. Sama pätee, jos karvat kasvaa muita myöhemmin.

- Jos heittää jotain toista pesispallolla niin, että se vahingossa osuu toista otsaan, tulee huutoa ja jälkkää. Se, että kaksi ekaluokkalaista mimmiä poraavat kurkku suorana ei riitä. Molemmat, jälkkään.

- Sinut valitaan joukkueeseen aina viimeisenä, koska liikkaopen kaksi lemmikkiliikkahikipinkoa, jotka joukkueet valitsevat, inhoavat sinua, koska olet poikatyttö.

- Mitään omasta mielestä kivaa liikuntaa ei harrasteta ikinä. Oppilailta ei kysytä mitään, koska hiihto, luistelu ja suunnistus ovat kaupunkiselviytymisen elinehto.

- Liikunnassa ei tule hiki, koska tunnista 90% menee siihen, kun odottaa omaa pituushyppyvuoroa.

Yläasteella opettaja karjui naama punaisena luistelemattomuuden seurauksia: ei tulevaisuutta, ei puhettakaan armeijassa selviytymisestä ja jostain syystä luistelematta jättäminen estää työpaikan saamisen ja ainoa rahanlähde olisi sossu.

Voi v**tu! Tää on paras! :lol2: :lol2: :lol2: :lol2: :lol2:

Eikös tämä myllymäki ole just se Nelosen yleisurheiluselostaja?

Eiköhän kyseessä ole juuri sama Mauri "Raskaampikin lasti" Myllymäki. Selostajana ainakin aivan lyömätön.. :D

Edit: Tuo antamiani lisänimi juontaa juurensa maratonselostukseen, jossa Mara kertoili, mitä joillain juoksijoilla oli maaliin tullessa shortseissaan.. ;)

Ainoat oikeat lajit on koripallo, pesäpallo, jalkapallo, lentopallo, polttopallo.. Ihan mikä vaan, kunhan siinä on pallo.

Opin inhoamaan koululiikuntaa.

Vasta nyt opettajankoulutuksessa olen huomannut, että koululiikunta voi olla kivaakin.

Traumoja jäi myös:

-telinevoimistelusta
-uinnista
-ymmärtämättömistä opettajista
-siitä, että kaksi tiettyä oppilasta aina valitsi joukkueet
-niin ja niistä pallopeleistä

Mikä siinä telinevoimistelussa muuten on niin kamalaa?? Mä kävin jopa vapaa-ajalla "volttikerhossa". Käytiin oikeassa voimistelusalissa heilumassa rekillä hypittiin voltteja jne.. Mun mielestä melkein hauskinta puuhaa.

Opin inhoamaan pesäpalloa koska en oppinut tekniikkaa: Maikkakaan ei osannut tekniikoita eikä opettaa.

Nykyään s eon ihan kivaa vaikken mikään pro olekaan.

Ainoa oikea laji yläasteella oli hiihto. Kun ensilumi tuli maahan -> hiihtämään. Kun lumi suli metsistä, mentiin hiihtämään jäälle. Teki tehtävänsä hyvin: en ole monesti sen koommin hiihtänyt.

Opin liikuntatunneilta ihan mielettömästi näin jälkikäteen ajateltuna. Meillä oli ilmeisesti poikkeuksellisen hyvät opettajat koko peruskoulun ja lukion ajan, koska mitään lajia ei korostettu liikaa ja toisaalta pääsi kokeilemaan epätyypillisiä koululiikuntalajeja kuten:

-muodostelmaluistelua ja ringetteä
-squashia
-keilailua (tätä on kuitenkin aika vaikea tätä lukea varsinaiseksi urheiluksi)
-seinäkiipeilyä
-valokuvasuunnistusta

EDIT: Tätä ketjua lukiessa tuntee itsensä vaan onnekkaaksi. Uskomatonta meininkiä olette saaneet kestää :eek:.

Ala-asteella liikunta oli kivaa.

Yläasteen liikunnassa oppi että vain pallopelejä jossain seurassa pelaamalla saa hyvän numeron ja jos olet hyvä vetämään leukoja tai tekemään punnerruksia olet varmasti tehnyt ne väärin tai yrität huijata toistojen määrässä.

Ammattikoulussa vastaavasti:
opettaja: "Ne ketkä haluaa pelata koripalloa jäävät tänne ja ne ketkä haluavat pelata sulkapalloa menevät toiseen saliin"
FLn: "Mie meen pelaamaan sulkapalloa!"
opettaja: "Etkä mene kun sinä pelaat koripalloa!"
FLn: "Aha!"
myöhemmin sama opettaja kertoi miulle et miul on asenneongelma!?!?! :eek:

ehkä se että opettajat ei oikein tulleet toimeen miun kanssa johtuu osittain myös siitä et mie en tullu toimeen niitten kanssa :hyper:

Opin inhoamaan pesäpalloa koska en oppinut tekniikkaa: Maikkakaan ei osannut tekniikoita eikä opettaa.

Nykyään s eon ihan kivaa vaikken mikään pro olekaan.

Ainiin. Ja unohdin myös sen vitun hiihdon:curs: inhoan sitä, IKUISESTI!!!!!

Myöskin keilaus ja bilis saa nykyäänki mulla karvat pystyyn, se ei saatana ole liikuntaa!:curs:

Ylä- ja ala-aste ovat pilanneet hiihdon maineen lasten keskuudessa. Itse aina ihmettelin, miksi kukaan ei tahtonut hiihtää...sehän on perkeleen mukavaa hommaa. Ehkä se suksien, sauvojen ja monojen roudaaminen koululle on liian kova homma nuorille?

Mikä siinä telinevoimistelussa muuten on niin kamalaa?? Mä kävin jopa vapaa-ajalla "volttikerhossa". Käytiin oikeassa voimistelusalissa heilumassa rekillä hypittiin voltteja jne.. Mun mielestä melkein hauskinta puuhaa.

Lensin pää edellä lattiaan kahden patjan väliin, kun piti tehdä jotai ihme hyppyä jonkun ihme härpättimen päältä. En enää koskenut kouluaikoina telinevoimisteluvälineisiin sen jälkeen.

Pahimmat traumat koululiikunnasta ovat minulle jääneet juurikin telivoimiselusta. Olis se varmaan ollut ihan kivaa, jos olisi osannut jotain.. Mulla kun ei edes takakuperkeikka onnistu. :jahas: Meillä telinevoimistelutunnit oli ala- ja yläasteella sellasia, että jokainen teki vuorollaan ja muut katsoi. Mitään liikkeitä ei juurikaan harjoiteltu alussa, vaan ne piti osata heti.

Ala-asteella piti mennä todella korkealle tangolle roikkumaan. En olisi halunnut koska pelkäsin, mutta oli pakko. Tärisin ihan hirveesti kun kiipesin sinne. Jaksoin roikkua vähän aikaa, mutta sitten käsivoimat loppuivat ja tipuin. Sattui aika paljon. Samalla tunnilla piti mennä pää alaspäin roikkumaan matalemmalta tangolta. En olisi halunnut, mutta oli pakko. Tipuin sieltäkin, suoraan niskoille. :itku:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom