"Lihavien" oikeudet

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei mulla lihavia tai muita vastaan mitään ole, mutta eikö lentäessä oikeasti voisi ostaa 2 paikkaa, jos ei sille yhdelle istuimelle mahdu? Oli sitten bodari tai löysä.

Jep. En tajua, miten tuostakin ehdotuksesta nousee aina niin kova mylly.

Ja mitä ihan yleisesti noihin törkeen liikalihaviin, niin jos meidän kropat nyt olis vähän lähempänä niitä kehitysmaiden tyyppejä, eikä pikemminkin muistutettais pyöreydellämme Joulupukkeja koko kansa, tai kansakunnat, niin sitten varmaan heruis ymmärrystäkin noille sairaalloisesti ylipainoinoisille. Mutta tosiasiahan on, et suurin osa on ite mässyttäny niitä majoneesihöttöjä sen verran, että on sitä massaa kertynyt.

Myönnän kyllä, että oon tässä henkisen lihavuuteni ja väsymykseni vuoksi 2 viikon aikana syönyt kolme kertaa pizzaa, hyi kamala. Mutta en varmasti söis, jos pizzan takia mun paino nousisi läskinä edes sillä kutosella alkavaan lukuun. En sano että 60 kiloinen nainen olis läski, ei todellakaan ole, mut viihdyn itse tällaisenä. Toisaalta jos joku tyyppi viihtyy siinä 150+ kg elopainossaan, niin tuskin sillä sitten olis ongelmia maksaa niitä lisämaksuja. Jos tähän nyt otetaan nuo tulot mukaan, niin onhan Suomessa progressiivinen tuloverotus. Samanlailla ne enemmän tienaavat suostuvat maksamaan niitä enemmän niitä veroja tulorajat ylittävistä osuuksista. Vertaus on jokseenkin huono, mut joku senkin nyt toi ilmi, niin verrataan nyt sit.

Muutenkin huvittavaa se, miten tosiaan jotain alkoholistia voidaan dissata mielin määrin, onhan sekin osittain periytyvä sairaus. Ja veikkaisin, että se useemmin etenee muulla tavoin, kuin et läski äiti vie kovaa vauhtia läskistyvää lastaan niihin mättöpaikkoihin mättöpaikkojen jälkeen. Se on vitun kuvottavaa. Enkä nyt tässä nuole Miken persettä. Ja kyllä muuten taidetaan noilta alkoholisteiltakin joskus ne lapset viedä pois, miten sit oletetaan et ihminen, joka hätäseen kykenee liikkumaan, pystyy pitämään huolta siitä lapsestaan.

Harvaa varmaan tässä risoo satunnaisten tyyppien kohtalot, et miten ne on niin lihavia, mut onhan tuo nyt aika karu ja kasvava ilmiö. Tosiaan kun on ollut puhetta näistä luokkakuvista, niin joo ei meidän nuoruudessa (peruskoulu 1996-2005) ollut juurikaan sellasia kunnon läskejä samanikäisissä lapsissa. Kyllä noita lihavia pikkulapsosia nykyään näkyy enemmän.

Tää lihavuus nyt tuntuu olevan jonkinlainen tabu ja odotan innolla sitä maisemaa 20 vuodenkin päästä, kun nähdään mihin se vie. Oi iloa ja samoja oikeuksia ihmisille sukupuoleen, eiku eiiii, rotuun, ei taaskaan, varallisuuteen, ei vieläkään, lihavuuteen katsomatta.

Näistä terveysongelmista ja niiden vaikutuksesta painoon, kumpi tuli ensin sairaus vai ylipaino?

nimenomaan.

Itse olen sitä mieltä, että jos ylipainoisen, naapuripenkkiläisiä omalla koollaan häiritsevän tulee ostaa toinen paikkalippu, niin silloin myös samassa tilanteessa leveäharteisen bodarin/voimailijan. Kunhan nyt vaan herättelin keskustelua.

Itse olen lentänyt lentokoneessa, jossa ystäväni jalkatilan vei edessä istuvan Kalle Könkkölän joku laite, josta on hänelle apua hänen vammaisuutensa tähden. Ikävää oli se, että lentoyhtiö ei sanallakaan pahoitellut tilannetta etukäteen eikä lennon aikana ja ystäväni maksoi lennostaan täyden maksun. Mietin siinä, että tuskin Könkkölä maksoi lennostaan mitään extraa.

Ja noin yleisesti... Musta on ihan ok, että näitäkin asioita tarkastellaan kriittisesti, mutta mä en pidä siitä, kuinka rumasti ihmisistä puhutaan olivatpa he itse syypäitä ylipainoonsa tai eivät. Jaksan aina yllättyä tällaisesta kielenkäytöstä.

Mä tarkoitin tolla mun kommentilla sitä, että jos jollain on oikeuksia ni sit kai automaattisesti muilla on velvollisuuksia.Vai onko?

Meinaatko, että jos jollain on "oikeus" olla lihava niin sulla on "velvollisuus" edesauttaa tätä lihavuutta heittelemällä läskille donitseja? Täsmennä toki, mä myönnän kernaasti etten ihan ymmärtänyt logiikkaasi.

Mitäpä seuraavaksi? Pitääkö ravintoloiden alkaa valmistamaan isompia annoksia kun läskeillä ei tule maha täyteen niistä samallalailla kuin normi-ihmisillä?

Kyllähän sen eturivin- tai exit-paikan voi nykyäänkin ostaa, ainakin Finnairilla.
Tosin lisää leveyttähän sillä ei tule mutta lisää jalkatilaa

Ei tarvi edes ostaa ainakaan kaikilla reittilennoilla, sen kuin varaa sen exit paikan netistä..

MUTTA: Mitä tapahtuu sitten kun sitä exittiä, siinä hyvän jalkatilan omaavan penkin vieressä, tarvitaan oikeasti ja koneessa on sellanen 170+kg oleva ihminen?

Niin joo ja yleinen suositus.. Jos olet järjettömän lihava, niin älä sairastu vakavasti. Et mahdu moneenkaan kuvauslaitteeseen suomessa (äläkä ota itseesi jos sinut viedään eläinlääkärin magneettiin) ja leikkauspöydätkään ei usein kestä paljoakaan yli 150 kiloa.

Mitäpä seuraavaksi? Pitääkö ravintoloiden alkaa valmistamaan isompia annoksia kun läskeillä ei tule maha täyteen niistä samallalailla kuin normi-ihmisillä?

No tää nyt oli mahdottoman huono vertaus, kun harvasta annoksesta tulee ees 56-kiloisen tytön maha täyteen.

Oikeastaan ei yhtään hullumpi idea.
Olen usein kadehtinut jenkkien annoskokoja.
Supersize.

Mutta tosiläski syö kyllä buffeteissa.

Se on hyvä että kenelläkään ei mopo keuli tässä ketjussa.
Lihavien aggressiota moinen väite.

Sinänsä nämä ovat jälleen näitä kysymyksiä, jotka menevät yksilönvapauden puolelle. Mutta kyllähän ihmislohkareista aiheutuu negatiivisia ulkoisvaikutuksia, ei sitä pidä kieltämään tai kiertämään. Tosin tästä lähtee loputon väittely, pitääkö alkoholistinarkkaritupakoitsijoille suoda yhtäläiset jonotusoikeudet elinsiirtoon yms. skeidaa. Käytännössä myös yhteiskunnan rakenteet ajaa ihmisiä systemaattisesti kohti huonompaa kondista. Yhtenä esimerkkinä koululaitoksen tarjoamat "haista vittu"-liikuntatunnit, joiden hyödyllistä ja kannustavaa ohjelmistoa puretaan melko tehokkaasti kaiken aikaa.

Antaa kaikkien kukkien kukkia, läskien oviaukkoja tukkia jne...

Joutuuko siitä nykyään maksamaan?

TJJ jo vastasikin reittilentojen puolesta...
mutta lomalennoilla juu, joutuu maksamaan jos varmasti sen isomalla jalkatilalla olevan exit- tai eturivi paikan haluaa. Muistaakseni lastenkaukalon suhteenkin oli niin, että molemmat aikuiset joutuivat sen lisämaksun maksamaan (molempiin suuntiin vielä tietty) mutta muista muksuista sitä ei mennyt. Siis sillä kaukalo-tenavallahan nyt ei omaa istumapaikkaa tietty olekaan (alle 2v) ellei sitäkin erikseen osta

Kouluruuasta karsiminen on kyllä suuri erhe. Vaikkakin tarjottu ruoka täyttää jotkut standardit, silti itsekin aikanaan lukiossa tuli käytyä konditoriassa kun koulussa oli tarjolla taas sitä samaa perseen makuista läskisoosia jolle vain annetaan eri nimi sen mukaan onko siinä vähän paprikaa tai herneitä.

Asiaan vähän liittyen, tuli tuossa töissä varsin kuvottava tilanne. Ylipainoinen perhe, isä, äiti sekä n. 8v tytär tulivat asioimaan ja halusivat baarin puolelta ostaa vähän namiskuukkelia. Isä ja äiti ostivat pringlesiä niin että napa naukuu, mutta tytär ei halunnut mitään. Seurasi seuraava sananvaihto:

- Mitäs sä ottaisit?
- En mä halua mitään.
- Eiku otat ny jotain, haluatko sä suklaata?
- En mä halua suklaata enkä mitään.
- Eiku otat sä jotain, ota vaikka tota fazerinaa.

Tämän jälkeen äiti osti pari fazerina-patukkaa ja pakotti ne tytölle. Oli kyllä jotenkin iljettävä tilanne, melkein teki mieli kieltäytyä myymästä.

Kouluruuasta karsiminen on kyllä suuri erhe. Vaikkakin tarjottu ruoka täyttää jotkut standardit, silti itsekin aikanaan lukiossa tuli käytyä konditoriassa kun koulussa oli tarjolla taas sitä samaa perseen makuista läskisoosia jolle vain annetaan eri nimi sen mukaan onko siinä vähän paprikaa tai herneitä.

Toisaalta tämän päivän lapsille ei tahdo enää kelvata se kotityylinen ruoka koulussakaan.
On totuttu syömään omien mielitekojensa mukaan, joka ei usein pidä sisällään maksalaatikkoa, pinaattilettuja tai hernekeittoa.
Mäkkärin jonot täyttyvät ruoka-aikaan peruskoululaisista (tiedän, kun siellä olen usein itsekin lounaalla :rolleyes:).

Briteissä oli julkkiskokki Jamie Oliverin kampanja, jossa paikallinen kouluruoka (ranskalaisia, pizzaa, makkaraa jne.) yritettiin korvata terveellisemmillä kotiruokatyyppisillä vaihtoehdoilla laadukkaista raaka-aineista. Tulos oli se, että tämä uusi huippukokin suunnittelema ruoka jäi linjastoon, kun lapset kävivät hakemassa ranskalaiset ja limunsa jostain muualta.

Kyse on kasvatuksesta ja siitä mitä kotona opetetaan syömään.

Kyllä meikäläisen mielestä lihavuus on yhtä lailla ongelma kuin alkoholi ja tupakointi. Se on ongelma siksi, että tällaiset ihmiset eivät pysty hallitsemaan elämäänsä. Jotkut pääsevät irti, jotkut eivät. Jotkut nyt varmaan on terveydellisistä seikoista on lihavia, suurin osa juuri siitä syystä, että ei ole tahdonvoimaa ja kykyä puuttua siihen omaan toimintaan. Jos ruvetaan paheksumaan, niin samalla viivalla ovat kaikki narkit, spurgut, läskit, tupakoijat ja sun muut luuharit. Kyse on vain siitä, että ruvetaanko nyt sitten paheksumaan vai ei, ja mitä yhteiskunta voi tehdä asialle. Hyväksyäkö vai kieltää.

Kun meikäläisellä oli rankka vaihe elämässä tässä aikaisemmin, niin ainoat asiat mitkä piti jaloillaan oli puntti ja duuni. Että ei se masennuskaan aina syy ole lihomiseen ja laiskuuteen. Mutta minä nyt olin tottunut liikkumaan ja oppinut siihen.

Tulipas muuten jotenkin macho teksti...

Juu, ja kun olin hesellä duunissa, niin välillä kyllä kuvotti ne "läskiperheet". Isä, äiti ja pienet lapset kaikki melkoisia pulleroita ja sitten porukalla ostetaan mega-ateriaa. Mietin vain pienessä päässäni, että mitä ihmettä ne vanhemmat ajattelevat.

Juu, ja kun olin hesellä duunissa, niin välillä kyllä kuvotti ne "läskiperheet". Isä, äiti ja pienet lapset kaikki melkoisia pulleroita ja sitten porukalla ostetaan mega-ateriaa. Mietin vain pienessä päässäni, että mitä ihmettä ne vanhemmat ajattelevat.

Vastuun tuntevana kansalaisena olisit kieltäytynyt myymästä niille hampurilaisia ;)

Kyse on kasvatuksesta ja siitä mitä kotona opetetaan syömään.

Totta kai osaltaan on kyse tästä. Mutta kyllä se kotiruoka voi olla kovin kaukana siitä mitä kouluissa tarjotaan. Itse olen aina tottunut syömään kotiruokaa, roskaruokaan kajoan harvoin ja valmistan itse sapuskani raaka-aineista. Siitä huolimatta ihmetykseni oli suuri tehdessäni opettajan sijaisuuksia, kuinka kurjaa tuo kouluruoka ajoittain todella oli. Lidlin maksalaatikkokin tuntui melkoiselta kulinaristiselta elämykseltä sen "lihasopan" jälkeen.

...
Mulle LÄÄKÄRI sanoi etten voi laihtua vaikka lopettaisin syömisen ennenkuin lääkitys on kohdallaan.
Jos ette usko niin käykääs kilpparifoorumilla kyselemässä.

Eipähän oo hätää sulla kun ruoka loppuu maailmasta. Oikeastaan jos kaikilla ois asiat näin, niin voitas alkaa jauhamaan viljat bensaksi samontein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom