"Lihavien" oikeudet

Ainakin makeisveron suunnittelu on askel parempaan, mutta vielä parempi olisi esim. Rasvaprosenttivero :P. Kun henkilön rasvaprosentti ylittää selvästi terveydelle haitalliset lukemat, voitaisiin nostaa tämän ihmisen veroprosenttia. Verotus ei esim. koskisi sairaita, vanhuksia tai juuri raskaana olleita. Varmaan kummasti saataisiin ihmiset laihtumaan jos (haitallisesta) lihavuudestaan joutuisi maksamaan enemmän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siitä huolimatta ihmetykseni oli suuri tehdessäni opettajan sijaisuuksia, kuinka kurjaa tuo kouluruoka ajoittain todella oli. Lidlin maksalaatikkokin tuntui melkoiselta kulinaristiselta elämykseltä sen "lihasopan" jälkeen.
Ei noita keittoja ynm. ruokia voi sanoo lihasopiks siel on ehk 1/10 lihaa jos sitäkää neki jotain klönttei sit ihmetellää ku porukka käy mäkis ynm. Imo koulus on harvemmin oikeeta kotiruokaa, kun jtn ihme mössöi mis kaikkii mahollisii sieniii ynm. "herkkui"

Näköjään on vähä perkeleellisiä eroja kouluruoassa, tai sitten porukalla on jotain huippukokkeja vääntämässä sitä makaronilaatikkoa kotona. Itselle ainakin maistunut varsin hyvin koulun mössöt kaikilla tasoilla. Ala-asteelta amkhon..

Ainakin makeisveron suunnittelu on askel parempaan, mutta vielä parempi olisi esim. Rasvaprosenttivero :P. Kun henkilön rasvaprosentti ylittää selvästi terveydelle haitalliset lukemat, voitaisiin nostaa tämän ihmisen veroprosenttia. Verotus ei esim. koskisi sairaita, vanhuksia tai juuri raskaana olleita. Varmaan kummasti saataisiin ihmiset laihtumaan jos (haitallisesta) lihavuudestaan joutuisi maksamaan enemmän.
Olen pohtinut tätä täysin samaa. Samalla myös korostuisi se että jos on edelleen läskissä kunnossa niin tarkoittaa että on paljon rahaa > naiset kiinnostuu myös läskeistä > win-win
Läskejä pitäisi verottaa ankarasti.

Näköjään on vähä perkeleellisiä eroja kouluruoassa, tai sitten porukalla on jotain huippukokkeja vääntämässä sitä makaronilaatikkoa kotona. Itselle ainakin maistunut varsin hyvin koulun mössöt kaikilla tasoilla. Ala-asteelta amkhon..
jos ois joskus makarooni laatikkoo ni voisin vertailla :dance2: ruuat on tyyliin 3x viikkoo jtn keittoo sit jtn ihme mössöi loput. Jos sattuis ees olee jtn hyvää ruokaa ni ylläri et siihen on tungettu sieniä tai jotain muuta kivaa ylläriä

Joo mutta kun kouluilla on niin vähän rahaa per oppilasta kohden niin ei se ruoka voikkaan olla kovin kummoista.
En kyllä ymmärrä tätä suomen systeemiä, kasvavien nuorien ravinnosta karsitaan ja vanhusten hoidosta mutta kaikkeen muuhun paskaan syydetään uskomattomia summia.

Vähän sarjiksia välikevennykseksi:).

Liitteet

• 2006-05-30.jpg
    2006-05-30.jpg
    100,5 KB · Katsottu: 962
  • 2006-05-31.jpg
    2006-05-31.jpg
    100,5 KB · Katsottu: 996
Ainakin makeisveron suunnittelu on askel parempaan

Kai te tajuatte että makeisveron tarkoitus ei ole lihavuuden estäminen? Valtio on vain keksinyt uuden termin verolle, millä tullaan rahoittamaan ylipaisunutta valtion virkamiesarmeijaa ja menoja sen sijaan, että toimittaisiin rationaalisesti ja tehtäisiin oikeita leikkauksia valtion toimiin. Yhtenäisyys lihavuuden estämiseen on lähinnä nimessä ja toki sinisilmäisten kansalaisten päissä.

Ja sitten läpsytellään käsiä makeisveroille sillä eihän se minua haittaa! Hyvä juttu!

Nyt meinaa jo mennä ohi aiheen, mutta meinas kahvit mennä näppikselle ku tämä ajatus tuli mieleeni(oonkoha iha terve...) "Noh, ainakin me normaalit saadaan enemmän pesää, kun läskit lisääntyy."

Vähän sarjiksia välikevennykseksi:).
Ihan helvetin hyvä välikevennys, kun osuivat vielä suoraan naulan kantaan. Mulla on sellainen käsitys, että noin ne ylipainoiset juuri ajattelee. Välttelevät liikuntaa ja toivovat saavansa lääkäriltä jonkin kivan diagnoosin latinaksi, jotta voivat jatkaa lihomistaan hyvällä omallatunnolla.

Uudet verot on vihoviimeinen asia mitä tämä maa tarvitsee.

Parasta olisi että liikalihavuudesta aiheutuneet sairaudet maksettaisiin omasta lompakosta. Jos sulle tulee diebetes ja paino on 150kg niin maksaisit kaiken itse. Nykypäivänä on kaikki mahdollisuudet syödä terveellisesti ja liikkua. Tietoa saa kaikkialta. Jos silti vain tahtoo maata sohvalla ja syödä roskaruokaa niin se on täysin oma vika.

Joku vois linkittää tähän ketjuun sen pätkän Ricky Gervaisin standupista miten lihavuus on sairaus :)

Joku aika sitten luin kyselyn tulokset, jossa oltiin tiedusteltu palkansaajien halukkuutta harrastaa liikuntaa jos se näkyisi palkassa. Suuri osa vastaajista aloittaisi liikunnan, jos se tietäisi suurempaa palkkaa. Raha on sinänsä aika oiva kannustin monelle ihmiselle. Luulisi siis myös, että se olisi kannustin laihduttamiseen.

Kuitenkin erilaisten verojen asettaminen ihmisen ominaisuuksista on aika eettinen kysymys. Lisäksi pitää pohtia, kasvaako vero myös rasvaprosentin kasvaessa? Miten jos sattuu laihtumaan, väheneekö vero silloin? Missä on raja ja kuka sen tekee ja mittaa? Enempi taitaisi tulla kuluja ainaisesta tarkkailusta ja mittailuista terveydenhoitohenkilökunnalle kuin hyötyä verosta. Siksi ennaltaehkäisy olisikin helpompi, paras ja edullisin vaihtoehto.

Olen kyllä siinä asiassa samaa mieltä, että jos haluaa ja tarvitsee erillispalveluja, kuten vaikkapa kaksi penkkiä tai ekstraison jalkatilan tms. niin kyllähän siitä pitäisi maksaa, ihan samalla tavalla kuin ylimääräisestä matkatavarasta.

On totuttu syömään omien mielitekojensa mukaan, joka ei usein pidä sisällään maksalaatikkoa, pinaattilettuja tai hernekeittoa.
Mäkkärin jonot täyttyvät ruoka-aikaan peruskoululaisista (tiedän, kun siellä olen usein itsekin lounaalla :rolleyes:).
Mitä mä oon kattonut ihmisten ostoksia aikanaan kaupan hommissa, ei tosiaankaan tarvinu ees katsoa ihmistä, ku pysty jo ostoksista päättelemään sen ulkonäön. Tietyillä asiakkailla kun ruokavalio tuntu koostuvan valmisruuista, ranskalaisista, makkaroista ja leivonnaisista, toisilla taas oli kasviksia ja rahkaa ja kokolihaa, (=esim sisäfilettä)

Siinä oli asiakasryhmien keskipainossa ehkä 30 kilon ero. Surullista että noi epäterveelliset ja lihottavat ruuat maksaa nii paljo vähemmän kuin vähärasvainen ja hyvillä ravintoarvoilla oleva ruoka, ja ne varsinkin paremmanmakuiset sellaiset. Lihavuus ja vähävaraisuus kulkee varsinkin maailmalla, mutta myös suomessa käsi kädessä. Jep, jos maailma olisi reilu ja epäterveellinen ruoka ei lihottaisi kävisin itse varmaan 3 kertaa viikossa ählypizzeriassa kinkkupizzalla, nyt kun maailma ei oo reilu, ni näin ei voi tehdä, kun en halua painaa 150 kiloa. Sensijaan täytyy syödä kouluruokaa, salaatit sieltä, proteiinia paljon ja huolehtia kuitujen saannista aamupuuron muodossa. Myönnetään että ruokavalio kosahtaa pitkälti siihen että viikonloppuna pitää viinaksia nauttia. Noh, kohta tipaton tammikuu ja siitä voi sitten jatkaa hyvin mielin helmikuulle, ja miksei vaikka vieläkin pidemmälle.

Tää on valintojen maailma, jos sitä haluaa kuolla 20vuotta ennenaikojaan ja mässäillä, eikä koskaan saada naisia, saa mun mielestä nii tehdä, mä en siitä halua maksaa, mutta toisaalta vähän yksioikoista sanoa että läskit nyt kauheesti kuormittaisi terveydenhuoltoa, kunnon läski ei kerkeä elämään niin vanhaksi että oisi 5vuotta dementikko-osastolla kuten terveysajattelijat kerkeää olemaan.

e: tottakai tuplapaikoista lentokoneissa pitää maksaa. mutta sitä ihmsiten kauheaa läskivihaa mä en ymmärrä, eihän nykysin myöskään vammasia tai homoja tai muita erityisryhmiä kukaan vainoa. Samanlaisia ihmisiä ne on ne 130kiloset kulkijat ku muutkin. Ei se oo varmaa helppoa olla yltiöläski.

Uudet verot on vihoviimeinen asia mitä tämä maa tarvitsee.

Samaa mieltä.
Mutta minusta sama efekti saavutettaisiin laskemalla tutkitusti terveellisten ja suositeltavien elintarvikkeiden verotusta nykyisestä.
Esimerkiksi vihanneksissa ja hedelmissä sen voisi aivan hyvin laskea vaikka nollaan, kalassa puolittaa jne.

Hyvä idea muttei käytännössä toimi. Pekka Puska ja muut ajaisivat tilanteen jossa leipä ja muut hiilarit olisi alhaisella verolla ja liha, kananmunat ja rasvaa sisältävät olisivat suurempi veroisia. Nuo 70-luvun reliikit kun menevät eläkkeelle ja ravintosuositukset siirretään nykyaikaan niin ehkä sitten.

Ei noita keittoja ynm. ruokia voi sanoo lihasopiks siel on ehk 1/10 lihaa jos sitäkää neki jotain klönttei sit ihmetellää ku porukka käy mäkis ynm. Imo koulus on harvemmin oikeeta kotiruokaa, kun jtn ihme mössöi mis kaikkii mahollisii sieniii ynm. "herkkui"

Minä olen ihan tyytyväinen, jos edes osa ala-asteen oppilaista saadaan syömään sieniä, kasviksia ja muita "ylläreitä". Ei lapsi tarvitse mitään bodarin proteiiniannosta kouluruoasta. Varmaankin lihaa voisi olla enemmän joo, mutta lihakeitto ei tosiaankaan ole yhtä kuin suolainen liemi, helvetisti lihaa ja pari perunaa.

Omien havaintojeni mukaan iso osa ylipainoisista on hyvin rajoittunutta ruokavalion suhteen, vain tietyt ruoat kelpaavat. Tämä johtaa herkästi makuhermojen "tylsistymiseen" ja saman ruoan syömiseen nielemis-mielihyväperiaatteella; ts. nautintoa ei saada pelkästään ruoan mausta vaan siitä fiiliksestä, kun on suu ja maha täynnä + sokeri/rasvafiksi (vrt. huumeet). Tiedän tasan yhden ihmisen, joka tekee monipuolista ruokaa, jossa on myös kasviksia, ja on lihava (valmistusmenetelmät ja annoskoot eivät ole kevyitä).

e: tottakai tuplapaikoista lentokoneissa pitää maksaa. mutta sitä ihmsiten kauheaa läskivihaa mä en ymmärrä, eihän nykysin myöskään vammasia tai homoja tai muita erityisryhmiä kukaan vainoa. Samanlaisia ihmisiä ne on ne 130kiloset kulkijat ku muutkin. Ei se oo varmaa helppoa olla yltiöläski.

Vammaset, homot, turkulaiset jne. eivät voi sille mitään että ovat sellaisia kuin ovat sen sijaan jokainen läski voisi halutessaan lopettaa sen turpoamisen ja laihduttaa takaisin ihmisen mittoihin. Se että ei tuohon pysty kertoo ihmisestä jotain.

No kyl toi totta on, ei tietääkseni kukaan ihminen oo vielä alkanu kasvattaa lehtivihreää iholle ja saamaa auringonvalosta energiaa nii paljon että paisuu koko ajan kuin pullataikina.

Se että miksi toiset ei pysty, ja miksi ne vaa lihoo ja lihoo, on sitte semmonen avainkysymys, mikä pitäisi selvittää, koska se lihominen on seurausta jostain muusta, ja sitä jotain muuta perussyytä pitäisi hoitaa, laihtuminen tulisi sitten sen seurauksena. Lihavat terapiaan, terve itsetunto ja omakuva, ja tahdonvoima laihtumiseen kuntoon.

Syyllistäminen ei auta, pitäis jaksaa vaan tukea. Kaikki keillä on lähipiirissä, vaikka kavereissa rehellisen läskejä, elkää vittuilko niille, vaa olkaa tukena ja yrittäkää saada niiden henkistä puolta kuntoo ja sitte vaikka pyytää yhdessä salille jne.

e. niinsanottua hädässä ystävä tunnetaan approachia ajan tässä.. Kyl se elämä alkaa vaa eritavalla varmasti hymyilemään, jos tiputtaa vaikka 150kilosta sinne ihmisten lukemiin, laihtuu vaikka sen 50-60kiloa, niin alkaa ihan erilailla vaikka just saamaan vastakkaisen sukupuolen huomiota ja ihmisetkää ei ainakaan painon takia katso kieroon.. Tiiä häntä, ku koskaa en oo sellane lihavuori ollut, mutta luulisinpa että oisi se aika helvettiä olla sellanen 157.5kg 175.7cm karpaasi.

Minua vituttaa läskit sen takia että meidänkin kompanian läskin ei tarvinnut tulla armeijaan ku polvi ei kestänyt. Ja minä jouduin kuluttamaan 6kk elämästäni johonki täysin susipaskaan "inttiin" kun läski vain istu himas ja pelas wowia. Onko tämä sitä vitun tasa-arvoa.

Minua vituttaa läskit sen takia että meidänkin kompanian läskin ei tarvinnut tulla armeijaan ku polvi ei kestänyt. Ja minä jouduin kuluttamaan 6kk elämästäni johonki täysin susipaskaan "inttiin" kun läski vain istu himas ja pelas wowia. Onko tämä sitä vitun tasa-arvoa.
Voi voi. :rolleyes: Eihän kukaan estänyt sua vetämästä kunnon sikabulkkia ennen inttiä tai hosumalla rynkyllä niin että sut lähetetään kotiin, eli ei tässä sua syrjitä mitenkään. Sitäpaitsi 6 kk poissa kotoa tekee vain hyvää. Tuut vanhemmiten kyllä huomaamaan, että tuollainen 6 kk on täysin mitätön pätkä elämää, varsinkin kun olet tuon ajan täysihoidossa ruokaa, majoitusta ja jopa ajatustyötä myöten. Ihan sama viettääkö muutaman kuukauden sohvalla lojuen, intissä, baarissa kavereiden kanssa vai jotain paskapätkätyötä tehden. Äläkä vain sano, että opiskelujen "viivästyminen" vituttaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom