"Lihavien" oikeudet

Mutta jos minä lihoin 10 kg kahdessa kuukaudessa, niin joku muu voi samalla päätyä myös paljon järkyttävimpiin lukuihin. Kilpparisairauksissa lihomiset on usein 30-50kg. Ja tämäkään ei siis koske kaikkia kilpparisairaita, toiset laihtuu vaikka mitä söis. Elimistö ei vaan pelaa.
Mulle LÄÄKÄRI sanoi etten voi laihtua vaikka lopettaisin syömisen ennenkuin lääkitys on kohdallaan.
Jos ette usko niin käykääs kilpparifoorumilla kyselemässä.
Ei jumalauta, mä lähden kahville, tää on ihan uskomatonta. Sun lekuriskin tietää, että totta helvetissä ihminen menettää painoaan jos se ei saa energiaa mutta samalla kuluttaa, ellei se sitten pistänyt sua carboniittiin lopettaen elintoiminnot lähes kokonaan. Siltikin, vaikka olisit syväjäässä, et tule sieltä ainakaan lihavampana takaisin koska energiaa ei synny tyhjästä, se on mahdotonta. Vai onko näissä läskeissä jotain antimateriaa?

Lääkäri voi toki olla ovela ja manipuloida potilasta kertoen, että sun pitää syödä. Syöminen on terveellisempää vaikka hieman painoa tulisikin jos verrataan todelliseen nälän näkemiseen. Mutta sairas lihominen ei ole enää terveellistä. Edes sun LÄÄKÄRI ei voi kumota fysiologisia faktoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
niin, toisaalta saman lauseen voi liittää myös alkoholismiin,narkkeihin, anorektikoihin, masentuneisiin koulusurmaajiin ym. Kyllä ongelmat ovst syvemmällä kuin yksittäisen ihmisen valinnoissa.

Minä uskon vahvasti yksilön oikeuksiin ja myös siitä seuraaviin vastuisiin. En sälyttäisi yhteiskunnan, koulun tms. vastuulle, jos yksilö mokaa(lihoo, tappaa, alkoholisoituu). Kyllä yksilön PITÄÄ ottaa vastuu itsestänsä. Toki vanhemmilla on vastuu lapsistansa ja niiden kasvattamisesta(ei yhteiskunnalla tai koululla). Yhteiskunta/koulu/lääkärit yms. voivat auttaa asioissa mutta eivät voi pakottaa, jos yksilö ei halua. Toki sitten kun mennään riittävästi rajojen ulkopuolelle niin pakkokeinot astuvat kuvaan. Pakkokeinoina esim. vankila, jos teet rikoksia.

Lihavien(myös bodareiden) kohdalla näkisin asiaankuuluvana, että laskutetaan ylipainosta kun mennään lentokoneeseen tai vaaditaan vaikkapa ostamaan 2 paikkaa junasta, jos viereen ei normaalikokoinen kaveri mahdu "mukavasti". Onhan tuo ihan järetöntä, että voit raahata 200kg läskiä lentokoneeseen ilman lisämaksua, mutta maksat heti lisää, jos ruumaan menevä matkalaukku painaa enemmän kuin 20kg vaikka yhteispainosi laukun kanssa jää alle 100kg.

Ensinnäkin ne on kaksi eri tautia. Kilpirauhasen vajaa toiminto jossa lihoo ja kilpirauhasen liikatoiminto jossa laihtuu.

No tää on nyt jo vähä OT, mutta ei se aina mene noin, monesti vajaa- ja liikatoiminnan oireet sekoittuu. Jotkut voi laihtua hulluna vajaallakin. Itselläni oli sekä vajaa- että liikatoiminnan oireita sekasin.

Mutta tosiaan, ei kaikki lihavat oo vajiksia, ajattelin vaan tuoda tän näkökulman asiaan. Luulen että muakin sanotaan lihavaksi seläntakana tms. ihmetellään ja itsekin ihmettelin yhden lapsen lihavuutta kunnes selvis että sillä on tää sama sairaus kuin mulla, olo oli sen jälkeen aika :david:

Aikanaan lihavina vuosina söin 3000-3500kcal vuorokaudessa, sillä painoa tuli vuodessa lisää reilu 5kg. Kun niitä vuosia laittaa tarpeeksi peräkkäin niin kyllä sen painon saa korkealle syömättä valtavia määriä.

Tällä hetkellä jos haluan (ilman liikuntaa) painoa pudottaa edes sen 0,5kg viikossa, kalorit pitää laskea n. 1200:n, 2000 riittää jo nostamaan painoa.

Aikanaan lihavina vuosina söin 3000-3500kcal vuorokaudessa, sillä painoa tuli vuodessa lisää reilu 5kg. Kun niitä vuosia laittaa tarpeeksi peräkkäin niin kyllä sen painon saa korkealle syömättä valtavia määriä.

Tällä hetkellä jos haluan (ilman liikuntaa) painoa pudottaa edes sen 0,5kg viikossa, kalorit pitää laskea n. 1200:n, 2000 riittää jo nostamaan painoa.

No miten tää nyt taas liittyy mitenkään mihinkään? Keksit että plus kaloreilla lihoo ja miinuksilla laihtuu?
Jessus sie oot fiksu

Kerros nyt vähän lisää.

Sanoit painavasi noin 95 kiloa. Väitätkö tosiaan, että laihdut vasta 1200 kcal/vrk ruokamäärillä? Aika vahvasti epäilen kyllä tuota väitettä. Mikäs aineenvaihdunnan häiriö sulla on diagnosoitu?

Pakko todeta sen verran, että fysiikan lakien mukaan energiaa ei synny tyhjästä, asia tunnetaan nimillä energian säilymislaki ja energiaperiaate. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ovat kuitenkin väsymys, lisääntynyt unen tarve, painonnousu, turvotukset, ummetus, yleinen hidastuneisuus, hidastunut aineenvaihdunta ja masennus. Nämä seikat varmasti vaikuttavat sairastuneiden yleiseen aktiivisuustasoon ja painonnousuun, joten tavallaan sairaus kyllä vaikuttaa ihmisen painoon, mutta ei siten, että energiaa alkaisi syntyä tyhjästä.

niin, toisaalta saman lauseen voi liittää myös alkoholismiin,narkkeihin, anorektikoihin, masentuneisiin koulusurmaajiin ym. Kyllä ongelmat ovst syvemmällä kuin yksittäisen ihmisen valinnoissa.

Hyvä homma. Voinko mä vaatia itselleni erioikeuksia, että saan matkustaa lentokoneella ympärikännissä ja olla töissä pöydän alle sammuneena jos mulla on todettu alkoholismi, joka ei siis ole vapaa valinta enempää kuin lihavuuskaan? Ajatteluketjua voit itse laajentaa vaikka näihin koulusurmaajiin.

Kerros nyt vähän lisää.

Sanoit painavasi noin 95 kiloa. Väitätkö tosiaan, että laihdut vasta 1200 kcal/vrk ruokamäärillä? Aika vahvasti epäilen kyllä tuota väitettä. Mikäs aineenvaihdunnan häiriö sulla on diagnosoitu?

http://www.poliklinikka.fi/?id=8032995&page=1369860

Ns. metaboliset eli aineenvaihduntaan liittyvät tekijät vaikuttavat kohtalaisen paljon lihomistaipumukseen. Tarkoissa tutkimuksissa perusenergiankulutuksessa on löydetty 9 - 30-kertaisia yksilöllisiä eroja. Tämä selittänee sitä, miksi toiset voivat syödä runsaasti ja harrastaa vain vähäisesti liikuntaa silti lihomatta.

Onhan noissa perusenergiankulutuksissa ihmisillä eroja. Totta on myös, että vai plussalla lihoo ja toisinpäin. Mutta toinen saattaa joutua tosissaan kärvistelemään, siinä missä toinen voi syödä huolettomammin, lihomatta.

EDIT: Mutta aika harvoissa tapauksissa on kuitenkaan kyse liki 30-kertaisista eroista perusaineenvaihdunnassa.

Kyllä (liika)lihavuudesta pitäisi rokottaa jollain tapaa. Oma syy, jos lihoaa. Tai vanhempien ainakin, jos ei oma.

Kerros nyt vähän lisää.

Ei ole mitään aineenvaihduntahäiriötä, mutta noin se vaan on. 3,5v on tietysti jo takana miinuskaloreila että kai se jotain aineenvaihdunnalle tekee. Vuoden olen pistänyt taulukkoon ylös ateriakohtaiset kalorit. Joulukuusta 2008 toukokuun alkuun tänä vuonna kaloreita tuli keskimäärin 2300, paino nousi 103->110kg.

Kesäkuusta alkaen tiputin kaloreita asteittain 1800:sta 1500:n. Paino oli alimmillaan 91,7kg syyskuun lopussa. Sitten rupesin juoksemaan ja nostin kaloreita taas reiluun 2000:n, samalla rupesi paino nousemaan. Nyt on reilu pari viikkoa menty tuolla 1200:lla ja vajaa kolme kiloa on lähtenyt.

Yksinkertaistaen, lihavat on laiskoja, selkärangattomia sekä tyhmiä. Ymmärrän kyllä jos joku esim masentuu eikä pysty pitämään itsestään huolta niinkuin normaalin ihmisen pitäisi ja tätä voi kestää kauankin esim vaikka 2 vuotta, mutta ei jumalauta kun se masennus on ohi ja kattoo peiliin että mikä laardikasa sieltä tuijottaakaan niin luulis, että tajuu tehä sille jotain.

Itsensä kunnossapitäminen on kuitenkin niin äärettömän helppoa, mutta kun ei ole yhtään itsekuria eikä järkeä päässä niin tulos on sen mukainen.

EDIT: Vain HYVIN HYVIN pienellä osalla väestöä on esim aineenvaihdunnallisia tai geneettisiä erityispiirteitä jotka johtavat liikalihavuuteen, ehkä 1 kymmenestä tuhannesta tai jotain muuta sensuuntaista. Kaikki näistäkään ei todellakaan silti ole lihavia koska tajuavat pitää ittestään huolta. Yleisimmin kun joku syyttää läskeistään geenejä tms hän puhuu täyttä paskaa.

Vaikka olisi mikä aineenvaihduntahäiriö tai kustapäässä niin kai siinä kohtaa silti älyää että syö liikaa kaloreita kun puntarissa on 150kg? Jokaiselta tuollaiselta geeni-lihavalta sieltä aina joku oikea läskinlähde löytyy ruokalautaselta.

Ei ole mitään aineenvaihduntahäiriötä, mutta noin se vaan on. 3,5v on tietysti jo takana miinuskaloreila että kai se jotain aineenvaihdunnalle tekee. Vuoden olen pistänyt taulukkoon ylös ateriakohtaiset kalorit. Joulukuusta 2008 toukokuun alkuun tänä vuonna kaloreita tuli keskimäärin 2300, paino nousi 103->110kg.

Kesäkuusta alkaen tiputin kaloreita asteittain 1800:sta 1500:n. Paino oli alimmillaan 91,7kg syyskuun lopussa. Sitten rupesin juoksemaan ja nostin kaloreita taas reiluun 2000:n, samalla rupesi paino nousemaan. Nyt on reilu pari viikkoa menty tuolla 1200:lla ja vajaa kolme kiloa on lähtenyt.

Eli reilu kilo per viikko? Sehän tarkoittaa yli 1000 kcal:n päivittäisiä miinuksia. Laihtuisit ihan hyvää vauhtia huomattavasti suuremmallakin kalorimäärällä.

curmudgeon sanoi linkittämässään postissa, ettei läskiksi haukkuminen motivoi laihduttamaan. Uskon tämän ja moinen toiminta on mielestäni "tuomittavaa", mutta mikä sitten motivoi? Ongelma nyt ei kuitenkaan ole ainakaa katoamassa maastamme/maailmastamme joten jotainhan olisi tehtävä.

Lainailen ihteäni, mutta menköön. Tätä ketjua kun taitaa lukea jokunen erittäin lihava/erittäin lihavasta laihtunut, niin osaako joku heittää mitä asialle voisi tehdä? Kuinka motivoida yms?

Itse en kannata mitään sairaalloisen lihavien hyysäämistä/erivapauksia/ovien leventämisiä, mutta kun aletaan puhua luvuista joilla linja-auto kaatuu, on kyse mielestäni sairaudesta johon pitäisi tarjota apua. Avulla en tarkoita leikkaushoitoja vaan ravintoterapeuttien ja vertaistukiryhmien ynnämuidan palveluita.

Itselläni ei riitä tietämys ottaa kantaa miten eri sairaudet vaikuttaa lihomiseen, joten omat kommenttini nyt koskee ihmisiä joilla on kyky laihtua vain elämäntapoja muuttamalla.

Olis muuten todella siistiä nähdä luokkakuvia eri vuosilta samalta ikäjakaumalta. Kun nyt tarkemmin tuossa aikaisemmin mainittua pointtia ajattelee, niin ei ollut joo läskejä omissa luokkakuvissa. Mitenkähän nykyään?

Tässä olen kyllä samoilla linjoilla Miken kanssa. Kävin peruskoulun 70-ja 80-luvulla ison lähiön koulussa ja muistan koko koulusta kaikista ikäluokista yhden tai kaksi selvästi ylipainoista kaveria. Pääsääntöisesti oltiin kaikki muuten melkoisia rysäkeppejä. Nyt kun katselee noita ala-asteikäisiäkin, niin kyllä niitä pullaposkisia naperoita alkaa olla jo melkoisesti.

Itse laittaisin tämän kehityksen meilläkin tämän länsimaisen elämäntavan piikkiin. Itse muistan mukulana, että limut oli 0,33 dl cokiksia eikä tuollaisia perunasäkin kokoisia sipsi- ja karkkipusseja ollut edes saatavilla vaikka olisi halunnut. Pikaruokamestat oli niitä yhden miehen nakkikioskeja torin kupeessa eivätkä perheenäidit eivät lämmittäneet perheelle mikroaterioita vaan tekivät kunnon sapuskaa. Illat vietettiin ulkona kavereiden kanssa ja aina liikkeellä, kun nyt hakataan pleikkaa tai surffataan netissä. Asustelen kerrostaloalueella nykyäänkin eikä tuolla noita peruskouluikäisiä paljoa ulkona näy tänä päivänä.

Siinäkin olen samaa mieltä, että energiaa ei tosiaan voi kroppaan tulla tyhjästä, sen ovat jo nälkää näkeneet afrikkalaiset ja keskitysleirien uhrit todistaneet aikoja sitten ;) Suuriakin eroja varmaan toki peruskulutuksissakin on eri ihmisillä, esim. itsellänikin pitää vetää kalorit melkoisen alas, jos aikoo edes siinä 0,5 kg/vko tahdissa läskiä karistella.

Joo ei näkyny keskitysleireillä läskejä mistä lienee sitten johtunut... Nyky nuoriso ja vanhemmat ovat kyllä monet täysin ryhdittömiä jo 10v sitten oli ihan erimeininki. Itsellä ja pikkuveljellä ikäeroa tasan tuo 10v ja tuossa vaiheessa painettiin monta tuntia putkeen jääkentällä, pulkkamäessä, fillaroimassa tai uimarannalla. Nykyään pelataan 30min jollain nintendolla jotain tennispeliä ja sit lähdetään mäkin kulmalle notkuun.

Kevyt vittuilu koulussa patisti ennen läskit laihduttamaan nykyään ei saa sanoa kellekkään pahasti ja läskit hymisevät tyytyväisinä hamaan tulevaisuuteen. Vaikka aikuisella iällä laihduttaisikin normaali mittoihin ei tuota liikunan puutetta saa ikinä paikattua vaan tuloksena on kömpelöitä laihaläskejä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom