Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Olen vetänyt 20leukaa ohjelmalla http://twentypullups.com/. Ei se ohjelma jumiin jäämistä ratkaise. Olen ollut yli kuukauden jumissa sarjassa 6/5/6/5/6. Treenipäiväkirja sanoo että olen vetänyt ton failureen 10 kertaa! Käytännössä homma on tökänny aina tohon vikaan kutoseen. Nykykunnolla eka kutonen on kevyt mutta vika kutonen edelleen mahdoton. Jotain muutoksia munkin pitäisi tehdä mutten oikein tiedä mitä...

Vedätkö aina sarjat failureen? Jos jätät sarjat vähän vajaaksi saat kokonaistoistomäärä lisää, kun lihakset ei ole ekan sarjan jälkeen ihan tukossa.

Ni siis sen verran tarkennan, ettei enää ole jumissa noi leuat, että kyllähän tota kehitystä on tullut niin kuin sarjoista varmaa huomaa. Enemmän tässä mietein onko parempaa/oikea oppista tapaa treenata, että sais mahdollisesti enemmän/nopeammin tuloksia. Huomioon pitää ottaa viel se, että intti vie paljo aikaa ja mahdollisuuksia pois tietyn tyylisistä treeneistä.

Mut joo, failureen oon aina vetänyt, ku oon aina kaikkialla lukenu, että leuanveto pitää vetää loppuasti esim Arskan G6. Tosin toi, jos jättäis juuri ne viimeiset tekemättä ni sais varmaa juuri 5/5/5 toistot aikaseks jne. Pitäis varmaan just tehdäki tollee säästellen, että sais ne 30 toistoo taikka mikä sit onkaa sen hetkinen toisto määrä, ni täyteen paremmin :)

kukkakepin kannattaa aika selkeesti nyt lukee hieman muutakin. ei se loppuun asti vetely mikään synti oo, mutta tolla tasolla sitä kannattaa ainakin kausittain hieman "vältellä" ja keskittyä määräpohjan kehittämiseen. intissä se on suht helppoa, jos vaan pystyy jossain leukoja tekemään aina sillon tällön.

Leuat + Talja superina

Kokeilin tänään vetää leuat + talja superina. Eli 5 leukaa + 10 ylätaljaa leveällä otteella ilman taukoo. Noita tein kolme settiä. Taljaa vetäessä poltti loppua kohtia ihan perkeleesti mutta kun painoa oli vain säälittävät 50kg niin sain sarjat täyteen. Onko tässä järkee leuanvedon kannalta. Maksimi leukailu lienee 7-8.

Tolla tavalla sain enemmän jto:n kuuluttamia toistoja eikä aikaakaan palanut liikaa. Uhkaa toi saliohjelma venyä turhan pitkäksi kun yksijakoisella treenaan. Kotiin en ole vieläkään saanut tankoa kun Prismasta myivät rikkinäisen.

toistoja saat tehtyy 5kg:n ylätaljassakin enemmän, mutta ei sillä leukoja nosteta. keskity enempi tekeen leukoja. kovat supersarjat ja hapottelu ei oo kovin tehokasta voimatreeniä. en usko, et on kauheen iso haaste saada tankoo kotiin...

Mitäs jto oot mieltä tällasesta ohjelmasta jota olen 3kk tehny. Eli kerran viikossa 3 sarjaa leukoja selkäreenis alkuun, 2 sarjaa lisäpainolla 2-3 toistoa ja sit yks max sarja. Ainakin tähän asti on toiminu hyvin. Aluks hikisesti 3 leukaa ja nyt 3 menee 20 kilon lisäpainolla. Pitäisikö vaihdella jotain, vai jatkaa niin kauan kuin kulkee?

kyllähän tossakin seinä pikapuoliin vastaan tulee. tee välissä joku määräpohjasempi juttu ja sit vaikka uusiks. eli siis max sarja omalla painolla vai ykkönen? jälkimmäinen on hermostoherättelyä ja kerran viikossa tehtynä voi hyvinkin toimii hetken aikaa. jossain vaihees kuitenkin tulee stoppi.

Ok. Kiitoksia. Eli mitenkä ite rakentaisit jatkossa tota reeniä sit? Ton max sarjan olen aina tehny omalla painolla, ja joka toisto ihan pohjasta kädet suorina ilman mitään heilumisia. Ainakin huomannu et voimaa on enempi kuin kestävyyttä, eli vissiin pitäis laajentaa toistoaluetta lisäpainoillakin? :)

monta menee omalla painolla? kyllähän tollanen perusvoimasysteemi, kuten toi mun 3*4 -> 6*6 on tosi hyvä. siitä on oma topic olemassa. älä kattele sitä ekan postauksen ehdotusta, vaan lue siitä alta se pääidea. sen jälkeen sit maksimivoimaa 1-3 toistoilla. sen jälkeen sit voimakestävyyttä vasta. ennen tota voimajuttua voi bodaille hetken aikaa 8-12 toistoilla ja monipuolisemmalla liikevalikoimalla.

hehee, elvistely on aina hianua. no toisaalta se noston nopeus on aina hyväksi. susta ei koskaan tuu mitään toistokonetta noissa ykl:ssa, mutta lisäpainot on sun juttu.

voisit ihan piruuttas kyl kokeilla reenailla suht helppoja nostoja lähes joka päivä. ihan yhen toiston sarjoja, jos se menee rennosti. tauot ja lämpät voi olla semmoset, ettet ittees riko. yks kaveri tekee pikkulämpällä ja hyvillä tauoilla 2-4 sarjaa aamulla, päivällä sekä alku- ja loppuillalla. sit pyrit nostaan kokonaisvolyymia 3 viikkoa näin aluksi.

tää on aika klassista mua, mutta on toiminu pirun hyvin moniin eri juttuihin sovellettuna. toistoihin ja ykkösiin, grippiin, kyykkyyn, penkkiin, leukoihin, pomppuun jne jne... eli esim. aluksi 4-6*1*op/ pvä neljänä päivänä viikossa. sarjamäärä on hypoteettinen, mut vipanki pitäs tulla viel suht ok varsinki täs sisäänajovaihees. nostat sarjamääriä vain jos menee sillai rennosti. jos tulee mielestäs helpohko kakkonen, anna mennä. sun tapaukses kuitenkin se mutteri taskuun on myös hyvä vaihtoehto.

tokalla viikolla viis treenipäivää ja vipalla ehkä jopa kuus. ja lisää sarjoja vaan joka päivä, jos menee rennosti. uskosin, että kevyen viikon lopulla testissä vedät sen kolmosen suht helpolla.

lisävaihtoehtona pohjatreeneissä on tehdä rissakevennettyjä, eritasovetoja yms. ykl-variaatioita siel seassa 4-6 toiston sarjoina, mut sama idea, eli pari toistoo varastoon.

Olin skotlannis sormivoimaalemas, nyt taas netis :D

Mulla ei oo kyllä mahdollista kun kerta päiväs treeniin mut kuinkas tuo frekvenssihomma ja työmäärän nostaminen toimii esim. 6-10*1 tyyliin? tietenkään 10*1 treeniä ei voi tehdä kun max. 92% RM1 teholla 4-5min palautuksilla, no ehkä sarjatykki vetää ton 20sec. palautuksilla :rolleyes:

jos sulla olis kotona tanko ja kourallinen lisäpainoja, onnistuus tosi helepolla. työmäärän nostaminen sillon, ku sulla menee yks nätti ykl, vois viikkotasolla mennä vaikka tällä lailla:
1. vko: 4 treenipäivää, à 6*1*op
2. vko: 5 treenipäivää, à 8*1*op, osassa maitopurkki tai pari vapaas käres, jos menöö leppoosasti :)
3. vko: 5 treenipäivää, à 10*1-2*op, jossei maito piisaa, piimää sitte jo :)
4. vko: selkee kevennysviikko, 2-3 treeniä. eka herättelevä, tokassa testiä kehiin.

unohda lyhyet paussit, pidät sen muutaman minuutin lepoja, et vipakin menee nätisti. vois ihan hyvin vedellä noita siellä täällä muun treenin seassa. niinku verrana :)

jos sulla olis kotona tanko ja kourallinen lisäpainoja, onnistuus tosi helepolla. työmäärän nostaminen sillon, ku sulla menee yks nätti ykl, vois viikkotasolla mennä vaikka tällä lailla:
1. vko: 4 treenipäivää, à 6*1*op
2. vko: 5 treenipäivää, à 8*1*op, osassa maitopurkki tai pari vapaas käres, jos menöö leppoosasti :)
3. vko: 5 treenipäivää, à 10*1-2*op, jossei maito piisaa, piimää sitte jo :)
4. vko: selkee kevennysviikko, 2-3 treeniä. eka herättelevä, tokassa testiä kehiin.

unohda lyhyet paussit, pidät sen muutaman minuutin lepoja, et vipakin menee nätisti. vois ihan hyvin vedellä noita siellä täällä muun treenin seassa. niinku verrana :)

Mikäs tuos olis approx. % RM1? nyt vähä läskiä päällä niin jotain avustettua variaatiota varmaan, sitte kevyempänä varmaan joskus jopa punaanen maito mukaan:D

ei kai kyröös punaasta...? :)

käytännös unohdat nyt prosentit ja teet tuntumalla. eli noissa lukee 1*op, mutta sehän tarkottaa aika maksimia sulla nyt? jos se kuitenki on semmonen koska vaan -maksimi, niitä kannattaa huitoo menemään op:lla. idea tässä on sen hermostopuolen virittäminen paremmin. sen takia noi ei sais olla kovinkaan tiukkoja, muttei mitään naminsyöntiä. vedät kakkosiakin vain, jos menee selkeesti. se sun lähtötaso NYT on se mikä merkkaa. eli... meneekö nyt yhtäkään ja onko se helppo, kohtalainen, vaikee vai taistelu?

jos et nyt saa yhtäkään kunnolla tai se on kauhia faitti, älä niitä tee. sen sijaan sitten yhden käden variaatioita 3-6 toistoilla sillai, et jää 1-2 toistoo varastoon. ihan sama määrän lisääminen ideana niissäki. ei hapoille eli hyvät paussit. määrää lisää koko toi kolmisen viikkoa sillai, et alkaa oleen aika naatti, mut menee suht ok. sit selkee lepo, herättely ja testi. mä tuun vasta joululomalla sinneppäi, jotta vois kattella, mutta sekin käy, jos huvittaa höpötellä.

ei kai kyröös punaasta...? :)

käytännös unohdat nyt prosentit ja teet tuntumalla. eli noissa lukee 1*op, mutta sehän tarkottaa aika maksimia sulla nyt? jos se kuitenki on semmonen koska vaan -maksimi, niitä kannattaa huitoo menemään op:lla. idea tässä on sen hermostopuolen virittäminen paremmin. sen takia noi ei sais olla kovinkaan tiukkoja, muttei mitään naminsyöntiä. vedät kakkosiakin vain, jos menee selkeesti. se sun lähtötaso NYT on se mikä merkkaa. eli... meneekö nyt yhtäkään ja onko se helppo, kohtalainen, vaikee vai taistelu?

jos et nyt saa yhtäkään kunnolla tai se on kauhia faitti, älä niitä tee. sen sijaan sitten yhden käden variaatioita 3-6 toistoilla sillai, et jää 1-2 toistoo varastoon. ihan sama määrän lisääminen ideana niissäki. ei hapoille eli hyvät paussit. määrää lisää koko toi kolmisen viikkoa sillai, et alkaa oleen aika naatti, mut menee suht ok. sit selkee lepo, herättely ja testi. mä tuun vasta joululomalla sinneppäi, jotta vois kattella, mutta sekin käy, jos huvittaa höpötellä.

Vain maito on kyröös punaasta :D

Joo, pitää tän skotti reissun jälkeen ruveta noilla avustetuilla rakentaa vähä pohjaa alle ja pudotella läskiä kropasta siinä sivus sit myöhemmin iskee niitä ykkösiä:)

timojlauttamus79@gmail.com on tuo mun meili, joulunajan oon joissain täälä päin, kun tiedät päiviä niin höpötellään vaan :)

joo vaikka sä oot tuallaanen hermostotykki, säkin hyötysit kyl tosta kausijaottelusta melkolailla uskallan luvata. mä käyn loman aikana vaasas sisällä kiipeemäs varmaan useempia kertoja viikos, joten siitä ohitte varmahan tuloo ajeltua, jos et ny ihan korves asu. no... silloonki ohitte kyllä :)

joo vaikka sä oot tuallaanen hermostotykki, säkin hyötysit kyl tosta kausijaottelusta melkolailla uskallan luvata. mä käyn loman aikana vaasas sisällä kiipeemäs varmaan useempia kertoja viikos, joten siitä ohitte varmahan tuloo ajeltua, jos et ny ihan korves asu. no... silloonki ohitte kyllä :)

En ny viitti rosentiista puhua mutta tullu täs huamattua että ei kestä enää paikat läpi vuaren maksimia paukutella, välillä teen enemmän keviämillä kuarmilla.

Tuahan kävi jo melekehen kiipeelykutsusta tua vaasahan meno :D

joo hyppää kyytihin vaan. kyllä sinne tuallaanenki miäs mahtuu heilumahan. voi siällä rumempiaki ehkä olla, vaikken vannomahan ihan mee. ulukoseuralaasilta ei maksa ku 3€/kerta. jos täs ny kuntohon pääsen taas, mun reenit tuloo kestämähän 4-6h sitte :)

hehee...tääl idässä asuessa toi leviä murre tuppaa vähä häviimään. vähä vaan. nyt oiski hyvä projekti saada noi kevennetyt (mitä käytät? eritasovedot, taljakevennykset...?) ykl-variaatiot nostettua määrällisesti korkeemmalle. sit ois keväällä aikaa huitoo uusia enkkoja lempeesti hymyillen.

joo hyppää kyytihin vaan. kyllä sinne tuallaanenki miäs mahtuu heilumahan. voi siällä rumempiaki ehkä olla, vaikken vannomahan ihan mee. ulukoseuralaasilta ei maksa ku 3€/kerta. jos täs ny kuntohon pääsen taas, mun reenit tuloo kestämähän 4-6h sitte :)

hehee...tääl idässä asuessa toi leviä murre tuppaa vähä häviimään. vähä vaan. nyt oiski hyvä projekti saada noi kevennetyt (mitä käytät? eritasovedot, taljakevennykset...?) ykl-variaatiot nostettua määrällisesti korkeemmalle. sit ois keväällä aikaa huitoo uusia enkkoja lempeesti hymyillen.

Joo ei oo hinnalla pilattu, härmän kiäli on pirun heleppoa puhua mutta pirun vaikiaa kirijoottaa:D

Varmaan 24-26.12 voin joutua olla keskisuomessa mutta muuten luulisin olevan aika vapaa, 4-6h = evähät mukahan, rumuutta katotahan sitte:)

Mulla on nuo eritasovedot ollu ainoat, mulla on sellaanen sakkeli nylonin pääs josta voi nipistää etusormen ja peukun välis se on vaikein, sit etusormen viimeinen nivel sakkeliin helpottaa vähän ja jos oikein helpoksi haluan niin sitte pikkurilli sisään. Muuttuvana oon tehny vihreästä kuminauhasta auttaen, siinä on huipulla hiukan enemmän vastusta kuin vedon alussa.

Pyramidisarjat hyvin sovellettavissa leuanvetoon ? Tänään selkäreenin aloitin tekemällä seuraavasti:

Omapaino 3x10
Omapaino+5kg 3x8
Omapaino+10kg 3x6
Omapaino+15kg 3x4 ( viimeisen sarjan neljäs toisto jäi vajaaksi)

eli käytännössä vain yksi sarja failureen. Seuraavalla kerralla pyrin lisäämään toistoja/sarjoja/lisäpainoja. Keksiikö joku jotain negaatiivista näin treenaamisesta ?

Terve, ensimmäinen postaus. pidemmittä puheitta asiaan, tavoitteena olisi kehittää leuanvedon ykkös- sekä toistomaksimia.

Urheilutausta:

Lajina hiihto n. 20 ikävuoteen asti, sen jälkeen punttia vuoden verran, tuloksena mm. penkki 70 -> 130 kg oman painon ollessa 75 kg. Kestävyystreeniä
rinnalla. sitten muutama vuosi laiskottelua, jonka jälkeen maastopyöräilystä uusi lajivaltaus, ja n. vuoden treenillä kohtalaista menestystä kansallisella tasolla.
Yläkroppaa ei ole juuri treenattu muutamaan vuoteen, mutta jonkinlainen voimataso on säilynyt, lihasmuisti on jännä juttu. Pyöräilen edelleen, mutta nyt haluan panostaa
enemmän juuri leuanvetoon.

Tällä hetkellä leukoja menee omalla painolla (73 kg) 17 kpl, maksimiykkönen on 40 kg, tuli tänään kokeiltua. Tavoite voisi olla vaikka 25 leukaa op ja ykkösmax.
50 kg kevääseen mennessä. Lienee realismia.

Haluaisin lähteä ykkösmaksimin kautta liikkeelle, eli olisiko järkevää ottaa heti alkuun esim. 1 kk jakso keskittyen puhtaasti ykkösmaksimin nostoon? Ykkösmaksimin
kehittäminen motivoi tällä hetkellä hiukan enemmän, joten mielellään tekisin nyt siihen tähtäävää treeniä. Uskon että
myös toistomaksimi nousee minulla parhaiten juuri nostamalla ensin maksimia. Vai rikonko vain paikkani, jos lähden heti maksimivetoihin? Kotona vedän treenit, tanko
roikkuu oven karmeissa.

Olen muuten lukenut koko ketjun läpi ja vinkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta halusin nyt kuitenkin avata pelin myös täällä pakkiksen puolella, pahoittelut jos
tuntuu vähän turhalta sepustukselta.

Oletko muuten jto kiipeillyt Seinäjoella? Joupiskan takana on aika kivoja kallioita, pystysuoraa jyrkännettä löytyy.. En itse harrasta kiipeilyä, mutta koiran kanssa
käynyt tuolla lenkkeilemässä:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG:3067&y=6967615&x=284851&lang=fi

Kiitos ja anteeksi. ;)

Itse myös seinäjoelta. Tuonne on ollut tarkotus mennä kattelemaan kiviä, mut ei vaan oo tullu mentyä vielä. Kiven laatu ei liene kuitenkaan mahtava. Pitäis silti käydä katsomassa !

Back
Ylös Bottom