joo tollaset "ykl ilman mitään treeniä" -ihmeet vaatii kyl erityistä lahjakkuutta myös kehonpainon osalta. hyvin äärimmäinen lahjakkuus kyllä pitää olla joka tapauksessa. en mä lähe noita kiistämään kuitenkaan, vaikka semmonen toki tänne sivustolle kai kuuluis...heh.
hyviä noi sun grippitulokset listoissa. kiipeilijöiden oheistreeneihin noi kans kuuluu, vaikkei kaikki niitä ollenkaan tee. itekin hyvin kausiluonteisesti vaan. se siirtovaikutus kiipeilytasoon ei välttämättä oo kauheen hyvä, kumma kyllä. ainakin sulla ois grippi kunnossa, jos joskus innostut kiipeileenki heheee.
action directehän on köysigreidiä 9a ja nykyään aika peruskamaa melkein espanjalaisille mummoille jo ;) vaikein toistettu greidi nykyään on 9b ja eka 9b+ ehdotus tuli adam ondran toimesta just tehtyy. noi on tosin köysigreidejä, eli enempi voimakestävyyttä, ku maksimivoimaa. ton palkkileuan veti chris sharma sivumennen kylmiltään aidon hämmästyneenä tyyliin "oho, kuis se nyt noin meni?". jotkut ne vaan on niin nöyriä. no, toi sharma kyl on aika maanläheinen sälli. eikä ees sieltä kevyimmästä päästä kiipeilijöitä mokoma. tosin esim. yks maailman huippu boulder-mies dave graham ei saa yhtään yhden käden leukaa, vaikka mitat on 180cm/63kg. silti useita 8C-bouldereita (voimapohjasempi kiipeily siirtolohkareilla) vyön alla. sit taas esim. yhtä kovia kiipeilevä nalle hukkataival vetää pari yhden sormen leukaa 2cm:n listasta keskarilla, mitä pidän aikalailla friikeimpänä suoritteena varsinaisen kiipeilyn ulkopuolelta. mut ku se kiipeily ei oo leuanvetoo
noissa lista-/oteroikkumisissa kannattaa aina katella et se paine on siellä sormen päässä myös, eikä lähempänä sitä listan ulkoreunaa. leveissä listoissakin sen listan tulis siis olla hieman ns. slouppaava, eli laskea seinästä ulospäin. sillai siirtovaikutus on parempi. jos se on yli 30 astetta kallellaan, kannattaa jo alkaa käytteleen dekkiteippiä siin palikassa. muuten ilmankosteudella on liikaa merkitystä. mulla on itellä useita sormilautoja, mut melki eniten käytän (kun käytän) ite tehtyy, missä on vain erilaisia puulistoja tms.
ootko siis tehny toistojutuilla noita grippejä? niillä saa aika paljo variaatioita treeneihin. siis tyyliin sarja = 6*6 sekkaa * X kg/ 4 sekan roikkupaussit. ja sarjoja tietenki sit useempia per grippityyli. noilla ei tuu seinä niin helpolla vastaan ja saa määrän kautta paremman pohjan, ku esim. maksimiaikaroikkumisilla, mitä tietenkin kannattaa viljellä sekaan tai tehdä kausittain.
Joo, oon nähny muutaman Sharman youtube pätkän ja on nöyrän oloinen, ja sitä Dreamcatcheriä tuskin ilman nöyryyttä saavuttaa muuta kun espanjan mummot ;) Tämä Sharma tod. näköisesti pamauttais yhden käden pinchiin ME malmit kylmiltään.
Ja tuo 2cm lista ykl sormella on järkyttävän kova juttu, itse en pysty edes kahella keskarilla vetään:D
Tuo 180/63 ei oo optimi ykl fysiikka, mulla on yks afrikkalainen kaveri joka on 160/63 ilman näkyvää rasvaa ja pikku treenillä irtoo suht mukavasti :D
Tuo pohjan teko metodi listoihin vaikuttaa mielenkiintoiselta, kiitos tuosta vinkistä, on ollu yleensä isommat romut ja pitemmät palautukset mulla. Ja listoja pitää nyt kyllä kans vähä modifioida. Itse pidän noita viimeisen nivelen juttuja omina heikkouksina verraten esim. 289kg yksi käsi salkkunostoon, eli parannettavaa olis ja paljo, monipuolisuutta tuohon grippiin ei voi liikaa ikinä saada.