Leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olisiko antaa neuvoja seuraavaan tilanteeseen:
Aloitin reenailemaan lisäpainovetoja "isommilla" painoilla vähän toista vuotta sitten, välissä oli kyllä taukojakin mutta tänä syksynä jälleen reenatessa havaitsin että tuli alaselkäkipuja (olivat jatkuneet siitä asti kun nuita lisäpainovetoja alko tekeen, välillä lievempinä, välillä todella pahoinakin) ja kun jätin kokeilumielessä lisäpainot kokonaan pois niin selkä parani. Aikaisemmin luulin vaan että johtuvat kyykky tai mavereeneistä tai jostain yleisestä jumista. Kipu on ollut alaselässä/lonkassa oikealla puolella ja leveän selkälihaksen kiinnityskohdan seutuvilla. Voiko alaselkää vahvistaa nimenomaan leuanvetoa varten jollain konsteilla? Onko tällainen ongelma yleinenkin vai olenko ainut heikko? Ottaa päähän kun joutuu yhden lempiliikkeistä jättämään pois...Kehitystä tuli aika nopeasti ja parhaimmillaan sain 60kgx2 oman painon ollessa n. 85 kg ja olisi ollut mukava koittaa lähteä siitä tulosta parantamaan, mitään muita kipuja ei leuanvedosta aiheutunut.

Kiitos jto neuvoista.

Vasen käsi kiukuttelee nyt siihen malliin, että taitaa tulla muutaman päivän tauko vetoihin. Hauislihaksessa, tai jossakin hauislihaksen tienoilla olevassa jänteessä tuntuu vihlovaa kipua. Säteilee niin että tuntuu myös ojentajan tienoilla. Olisiko jokin lihastulehdus? Olen vasta aloittanut leuanvedon, ja ensimmäistä kertaa ikinä lisäpainoilla, joten siitähän tuo johtuu.

Tsemppiä Pohjatuulelle! Toivottavasti vaivaasi löytyy apu. Aika kova tuo 2x60 kg, itellä vielä pitkä matka siihen, tai jos nyt ikinä onnistuu.

Kuten videon kuvauksesta selviää, videon 39:stä leuasta 9 hylättiin. SM-kisoissa on tietyt säännöt ja parametrit, joiden puitteissa kilpaillaan:

Kiitoksia vastauksesta. Noiden sääntöjen puitteissa nuo leuat toki menee mutta luulisi, että tällaisella tyylillä yläkropalta vaaditaan enemmän:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mua ihmetyttää noissa videoissa se, että kaverit vetää niin leveällä otteella. Toisille sekin ilmeisesti sopii. Ja Lampi kyllä "kippaa" aikalailla... Jalat vaan paukkuu pleksiin. :) Mutta mikäs siinä, jos noinkin saa yli 30 hyväksyttyä toistoa.

Tsemppiä Pohjatuulelle! Toivottavasti vaivaasi löytyy apu. Aika kova tuo 2x60 kg, itellä vielä pitkä matka siihen, tai jos nyt ikinä onnistuu.

Thanks! Aika tiukka oli tuo toinen toisto. Suht nopeasti pääsin tuohon asti mutta sitten junnasinkin ilman kehitystä samassa kauan aikaa, ehkä omatekoiset "ohjelmat" eivät oikein olleet parhaita mahdollisia.

pohjatuuli: aika erikoinen tollanen kipu on, mut voi johtuu siitäkin, et se vyö painoi jotenkin sun rankaa. vois kokeilla leveemmällä ja tiukemmalla vyöllä, ettei tulis mitään vääntöö sinne alaselälle. ite oon vedelly 1cm ohuella kiipeilyköydellä ja se paine tulee siihen lantiolle, vaikkei niin kivalta tunnukaan.

lippusiima: missä se kipukohta on? http://www.physioadvisor.com.au/assets/256/files/Long Head Biceps Tendon.jpg

pohjatuuli: aika erikoinen tollanen kipu on, mut voi johtuu siitäkin, et se vyö painoi jotenkin sun rankaa. vois kokeilla leveemmällä ja tiukemmalla vyöllä, ettei tulis mitään vääntöö sinne alaselälle. ite oon vedelly 1cm ohuella kiipeilyköydellä ja se paine tulee siihen lantiolle, vaikkei niin kivalta tunnukaan.

Näitä ongelmia alko tulla vasta kait siinä vaiheessa kun lisäpainoa oli jotain yli 40 kg, sitä ennen olin tehnyt vuosikaudet leukoja lisäpainoilla pienemmillä painoilla pitkiä sarjoja ilman ongelmia alaselän kanssa. En ole perehtynyt kovinkaan tarkasti hyvään tekniikkaan (suorituspuhtauteen kylläkin) leuanvedossa, pitääkö siinä erityisesti jännittää keskivartaloa ennen kuin alkaa edes roikkumaan? Tuntui itellä että sitä vaan roikkuu keskivartalosta miten sattuu ja ehkä tuo alaselkä jotenkin revähtää tms.? Olen tehnyt parillakin erilaisella leveällä vyöllä ja kyllä ne tuntuu asettuvan aika mukavasti tuohon lantiolle. En ole kokeillut vetää vyötä mitenkään erityisen tiukalle kylläkään. Täsmennän sen verran että tuo kipu tulee nimenomaan päivän parin viiveellä, ei siis tunnu tehdessä leukoja. Jumiin se vetää tuon oikean alaselän ja lantion alueen kuitenkin että haittaa monia muita liikkeitä sitten seuraavina päivinä. Luulen että käyn hierotuttamassa tuon selän pari kertaa että saisi muutenkin jumit pois ja kokeilen sitten tehdä taas. Jos on lisäneuvoja ehdotuksia tilanteeseen niin kiitollisena otan vastaan.

Tarkkaa kipukohtaa on vaikea paikallistaa, mutta kyllä se eniten hauislihaksessa tuntuu (kuvassa biceps muscle). Vetojen jälkeen kun painelee hauista, niin vihloo ja säteilee myös tuonne ylemmäs. Enemmän se kipu tuntuu tavallaan hauislihaksen "alla" kuin itse lihaksessa.

Monenlaisesta vammasta on tullut urheilu-uran aikana kärsittyä, ja kivun laadun perusteella veikkaisin että jokin jänne vihoittelee. Itse asiassa hiukan samantyyppinen tunne kuin penikkataudissa, eli kun lihaskalvot ja jänteet tulehtuvat. Lihastulehdusta mietin ensin, mutta kipu ei ole aivan siihen viittaavaa, eikä lihas ole ollenkaan turvonnut tai normaalia lämpimämpi.

Eikö noissa leuoissa jalat nouse vähän turhan reippaasti, mielestäni ei ois pitänyt tuollaisia suorituksia hyväksyä.

Käsittääkseni Lammen vetoja ei hylätty niinkään jalkojen takia, vaan siksi, että hän ei noussut tarpeeksi ylös. Lampihan veti myötäotteella ja ainakin omasta mielestä myötäotteella on todella hankala päästä tarpeeksi ylös ja vielä tuoda leuka tangon ohi myös pystysuunnassa, niin kuin kisoissa pitää.

Mestaruus irtosi tänä vuonna 37 puhtaalla toistolla:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
lippusiima: voi olla brachialis tai brachioradialis vaivana... siis tiukkuus siellä. kiipeilijöillä aika usein. vaikee kyl sanoo noilla specseillä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ei se jumiin yhestä treenistä mee. DOMSit ei oo jumia. noi on klassisia kiipeilijöiden leukavariaatioita. hyvää kamaa.

Tuo DOMS on kyllä jännä juttu. Tai oikeastaan se, miten nopeasti lihakset tottuu uuteen rasitukseen. Mulla oli ensimmäisten leukatreenien jälkeen selkälihakset niin kipeänä, että hyvä kun kärsi koskettaa, puhumattakaan siitä että olisi vetänyt yhtään leukaa kivun takia. Muutaman päivän päästä helpotti, ja enää tulee oikeastaan vain voimattomuuden tunnetta lihaksiin, jos on edellisenä päivänä treenattu kovempaa. Vammat ja asiaankuulumattomat kivut tietysti erikseen.

Tuli mieleen että eihän tuo hauisvamma ainoa olekaan. Pari viikkoa sitten kun aloitin, niin vasemman käden nimettömän juuresta taisi mennä verisuoni poikki. Kova kipu, sinerrys, turvotus ja kosketusarkuus, jota kesti n. viikon. Enää sormi ei ole ollenkaan kipeä, mutta turvonnut se on edelleen. Eihän siinä muuten, mutta kihlasormus ei mahdu enää sormeen... Kai tässä pitää vain odottaa, ennen kuin lähdetään sormusta suurentelemaan. Jos sen tekee, niin sen jälkeen sormi tietysti kutistuu normaaliksi... Olisi nyt voinut olla jokin toinen sormi. :(

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

En tiiä onko omalla kohdalla nimenomaan katkennu suoni mutta joskus on esim. tullu koripallo suoraan sormen kärkeen, jolloin sormi tärähtänyt ja kipeytynyt aika ilkeästi. Viimeksi kesällä kävi noin, turvotus laski kokonaan parissa viikossa mutta kipu jatkoi mulla tosi pitkään, varmaan kuukauden päästä tapaturmasta oli vielä kipeä. :wtf: Vittumainen vaiva, pistää treenitkin sekasin kun ei voi tankoakaan kunnolla puristaa.

Mestaruus irtosi tänä vuonna 37 puhtaalla toistolla

Loistava suoritus, onnittelen!
Sopiiko kysyä, minkälaisella urheilutaustalla aloitit leuanvetoa harjoittelemaan?
Tuleeko treeneissä vedettyä minkälaisia toistomääriä?

lippusiima: voi olla brachialis tai brachioradialis vaivana... siis tiukkuus siellä. kiipeilijöillä aika usein. vaikee kyl sanoo noilla specseillä.

Palaan vielä tähän, kun leukatreenin jälkeen sain tarkan kipukohdan selville:

kehomuokattu.jpg

Eli se on tuossa olkavarren ulkosyrjällä, ojentajan ja kyynerpään välissä. Mielestäni kipu tuntuu jossakin jänteessä, ei niinkään lihaksessa. Kipu helpottaa aika nopeasti treenin jälkeen, mutta ärtyy tietysti heti uudestaan kun vetää leukoja. Vedon alussa kipua ei tunnu, mutta tiukimmilla toistoilla (lisäpainot) aivan vedon lopussa kipu ilmenee.

Ratkaisu? Lepoa, kylmää, buranaa, jotain muuta? Vamma ei vaikuta vielä kovin pahalta, mutta voin kuvitella että siitä helposti tulee sellainen.

ei tuolla mitään jännettä oo vaan brachialis. se on se mollukka hauiksen ja ojentajan välissä. toi? -> http://vonsfitnesstips.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/01/brachialis.jpeg

tuppaa meneen jumiin aika helpolla tietynlaisissa touhuissa. venyttely auttaa jonkin verran ja sillon pitäs koko käsi suorana pyrkii vääntään sitä akselinsa ympäri kieroon. selkeesti selitetty, eikö? :) eli vasemman käden ollessa kyseessä pyrit kääntään peukun alakautta osottaan vasemmalle ulospäin. koko ajan koko käsi suorana ja hartia takana. ranteen voi tukee reiteen. ei nyt jaksa tähän hätään kuvaa, videoo jne...

Kiitos neuvoista, ymmärsin kyllä tuon venytysohjeen ja se tuntuu hieman auttavan. Olen käyttänyt myös kylmää. Tänään vedin omalla painolla useamman sarjan, eikä tuntunut pahempaa kipua. Ehkä on siis myös tottumattomuutta kivun taustalla. Tai on varmasti. :) Ehkä se tästä lähtee helpottamaan, jätän kuitenkin ainakin maksimitestailut toistaiseksi pois.

On muuten aika hyvää treeniä forkuille vetää liukkaasta ja pyörivästä tangosta. Melkoisen kireäksi ja turvoksiin vetää. Ote pitää kuitenkin helposti. ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom