Leuanveto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
hehee, elvistely on aina hianua. no toisaalta se noston nopeus on aina hyväksi. susta ei koskaan tuu mitään toistokonetta noissa ykl:ssa, mutta lisäpainot on sun juttu.

voisit ihan piruuttas kyl kokeilla reenailla suht helppoja nostoja lähes joka päivä. ihan yhen toiston sarjoja, jos se menee rennosti. tauot ja lämpät voi olla semmoset, ettet ittees riko. yks kaveri tekee pikkulämpällä ja hyvillä tauoilla 2-4 sarjaa aamulla, päivällä sekä alku- ja loppuillalla. sit pyrit nostaan kokonaisvolyymia 3 viikkoa näin aluksi.

tää on aika klassista mua, mutta on toiminu pirun hyvin moniin eri juttuihin sovellettuna. toistoihin ja ykkösiin, grippiin, kyykkyyn, penkkiin, leukoihin, pomppuun jne jne... eli esim. aluksi 4-6*1*op/ pvä neljänä päivänä viikossa. sarjamäärä on hypoteettinen, mut vipanki pitäs tulla viel suht ok varsinki täs sisäänajovaihees. nostat sarjamääriä vain jos menee sillai rennosti. jos tulee mielestäs helpohko kakkonen, anna mennä. sun tapaukses kuitenkin se mutteri taskuun on myös hyvä vaihtoehto.

tokalla viikolla viis treenipäivää ja vipalla ehkä jopa kuus. ja lisää sarjoja vaan joka päivä, jos menee rennosti. uskosin, että kevyen viikon lopulla testissä vedät sen kolmosen suht helpolla.

lisävaihtoehtona pohjatreeneissä on tehdä rissakevennettyjä, eritasovetoja yms. ykl-variaatioita siel seassa 4-6 toiston sarjoina, mut sama idea, eli pari toistoo varastoon.

Olin skotlannis sormivoimaalemas, nyt taas netis :D

Mulla ei oo kyllä mahdollista kun kerta päiväs treeniin mut kuinkas tuo frekvenssihomma ja työmäärän nostaminen toimii esim. 6-10*1 tyyliin? tietenkään 10*1 treeniä ei voi tehdä kun max. 92% RM1 teholla 4-5min palautuksilla, no ehkä sarjatykki vetää ton 20sec. palautuksilla :rolleyes:

jos sulla olis kotona tanko ja kourallinen lisäpainoja, onnistuus tosi helepolla. työmäärän nostaminen sillon, ku sulla menee yks nätti ykl, vois viikkotasolla mennä vaikka tällä lailla:
1. vko: 4 treenipäivää, à 6*1*op
2. vko: 5 treenipäivää, à 8*1*op, osassa maitopurkki tai pari vapaas käres, jos menöö leppoosasti :)
3. vko: 5 treenipäivää, à 10*1-2*op, jossei maito piisaa, piimää sitte jo :)
4. vko: selkee kevennysviikko, 2-3 treeniä. eka herättelevä, tokassa testiä kehiin.

unohda lyhyet paussit, pidät sen muutaman minuutin lepoja, et vipakin menee nätisti. vois ihan hyvin vedellä noita siellä täällä muun treenin seassa. niinku verrana :)

jos sulla olis kotona tanko ja kourallinen lisäpainoja, onnistuus tosi helepolla. työmäärän nostaminen sillon, ku sulla menee yks nätti ykl, vois viikkotasolla mennä vaikka tällä lailla:
1. vko: 4 treenipäivää, à 6*1*op
2. vko: 5 treenipäivää, à 8*1*op, osassa maitopurkki tai pari vapaas käres, jos menöö leppoosasti :)
3. vko: 5 treenipäivää, à 10*1-2*op, jossei maito piisaa, piimää sitte jo :)
4. vko: selkee kevennysviikko, 2-3 treeniä. eka herättelevä, tokassa testiä kehiin.

unohda lyhyet paussit, pidät sen muutaman minuutin lepoja, et vipakin menee nätisti. vois ihan hyvin vedellä noita siellä täällä muun treenin seassa. niinku verrana :)

Mikäs tuos olis approx. % RM1? nyt vähä läskiä päällä niin jotain avustettua variaatiota varmaan, sitte kevyempänä varmaan joskus jopa punaanen maito mukaan:D

ei kai kyröös punaasta...? :)

käytännös unohdat nyt prosentit ja teet tuntumalla. eli noissa lukee 1*op, mutta sehän tarkottaa aika maksimia sulla nyt? jos se kuitenki on semmonen koska vaan -maksimi, niitä kannattaa huitoo menemään op:lla. idea tässä on sen hermostopuolen virittäminen paremmin. sen takia noi ei sais olla kovinkaan tiukkoja, muttei mitään naminsyöntiä. vedät kakkosiakin vain, jos menee selkeesti. se sun lähtötaso NYT on se mikä merkkaa. eli... meneekö nyt yhtäkään ja onko se helppo, kohtalainen, vaikee vai taistelu?

jos et nyt saa yhtäkään kunnolla tai se on kauhia faitti, älä niitä tee. sen sijaan sitten yhden käden variaatioita 3-6 toistoilla sillai, et jää 1-2 toistoo varastoon. ihan sama määrän lisääminen ideana niissäki. ei hapoille eli hyvät paussit. määrää lisää koko toi kolmisen viikkoa sillai, et alkaa oleen aika naatti, mut menee suht ok. sit selkee lepo, herättely ja testi. mä tuun vasta joululomalla sinneppäi, jotta vois kattella, mutta sekin käy, jos huvittaa höpötellä.

ei kai kyröös punaasta...? :)

käytännös unohdat nyt prosentit ja teet tuntumalla. eli noissa lukee 1*op, mutta sehän tarkottaa aika maksimia sulla nyt? jos se kuitenki on semmonen koska vaan -maksimi, niitä kannattaa huitoo menemään op:lla. idea tässä on sen hermostopuolen virittäminen paremmin. sen takia noi ei sais olla kovinkaan tiukkoja, muttei mitään naminsyöntiä. vedät kakkosiakin vain, jos menee selkeesti. se sun lähtötaso NYT on se mikä merkkaa. eli... meneekö nyt yhtäkään ja onko se helppo, kohtalainen, vaikee vai taistelu?

jos et nyt saa yhtäkään kunnolla tai se on kauhia faitti, älä niitä tee. sen sijaan sitten yhden käden variaatioita 3-6 toistoilla sillai, et jää 1-2 toistoo varastoon. ihan sama määrän lisääminen ideana niissäki. ei hapoille eli hyvät paussit. määrää lisää koko toi kolmisen viikkoa sillai, et alkaa oleen aika naatti, mut menee suht ok. sit selkee lepo, herättely ja testi. mä tuun vasta joululomalla sinneppäi, jotta vois kattella, mutta sekin käy, jos huvittaa höpötellä.

Vain maito on kyröös punaasta :D

Joo, pitää tän skotti reissun jälkeen ruveta noilla avustetuilla rakentaa vähä pohjaa alle ja pudotella läskiä kropasta siinä sivus sit myöhemmin iskee niitä ykkösiä:)

timojlauttamus79@gmail.com on tuo mun meili, joulunajan oon joissain täälä päin, kun tiedät päiviä niin höpötellään vaan :)

joo vaikka sä oot tuallaanen hermostotykki, säkin hyötysit kyl tosta kausijaottelusta melkolailla uskallan luvata. mä käyn loman aikana vaasas sisällä kiipeemäs varmaan useempia kertoja viikos, joten siitä ohitte varmahan tuloo ajeltua, jos et ny ihan korves asu. no... silloonki ohitte kyllä :)

joo vaikka sä oot tuallaanen hermostotykki, säkin hyötysit kyl tosta kausijaottelusta melkolailla uskallan luvata. mä käyn loman aikana vaasas sisällä kiipeemäs varmaan useempia kertoja viikos, joten siitä ohitte varmahan tuloo ajeltua, jos et ny ihan korves asu. no... silloonki ohitte kyllä :)

En ny viitti rosentiista puhua mutta tullu täs huamattua että ei kestä enää paikat läpi vuaren maksimia paukutella, välillä teen enemmän keviämillä kuarmilla.

Tuahan kävi jo melekehen kiipeelykutsusta tua vaasahan meno :D

joo hyppää kyytihin vaan. kyllä sinne tuallaanenki miäs mahtuu heilumahan. voi siällä rumempiaki ehkä olla, vaikken vannomahan ihan mee. ulukoseuralaasilta ei maksa ku 3€/kerta. jos täs ny kuntohon pääsen taas, mun reenit tuloo kestämähän 4-6h sitte :)

hehee...tääl idässä asuessa toi leviä murre tuppaa vähä häviimään. vähä vaan. nyt oiski hyvä projekti saada noi kevennetyt (mitä käytät? eritasovedot, taljakevennykset...?) ykl-variaatiot nostettua määrällisesti korkeemmalle. sit ois keväällä aikaa huitoo uusia enkkoja lempeesti hymyillen.

joo hyppää kyytihin vaan. kyllä sinne tuallaanenki miäs mahtuu heilumahan. voi siällä rumempiaki ehkä olla, vaikken vannomahan ihan mee. ulukoseuralaasilta ei maksa ku 3€/kerta. jos täs ny kuntohon pääsen taas, mun reenit tuloo kestämähän 4-6h sitte :)

hehee...tääl idässä asuessa toi leviä murre tuppaa vähä häviimään. vähä vaan. nyt oiski hyvä projekti saada noi kevennetyt (mitä käytät? eritasovedot, taljakevennykset...?) ykl-variaatiot nostettua määrällisesti korkeemmalle. sit ois keväällä aikaa huitoo uusia enkkoja lempeesti hymyillen.

Joo ei oo hinnalla pilattu, härmän kiäli on pirun heleppoa puhua mutta pirun vaikiaa kirijoottaa:D

Varmaan 24-26.12 voin joutua olla keskisuomessa mutta muuten luulisin olevan aika vapaa, 4-6h = evähät mukahan, rumuutta katotahan sitte:)

Mulla on nuo eritasovedot ollu ainoat, mulla on sellaanen sakkeli nylonin pääs josta voi nipistää etusormen ja peukun välis se on vaikein, sit etusormen viimeinen nivel sakkeliin helpottaa vähän ja jos oikein helpoksi haluan niin sitte pikkurilli sisään. Muuttuvana oon tehny vihreästä kuminauhasta auttaen, siinä on huipulla hiukan enemmän vastusta kuin vedon alussa.

Pyramidisarjat hyvin sovellettavissa leuanvetoon ? Tänään selkäreenin aloitin tekemällä seuraavasti:

Omapaino 3x10
Omapaino+5kg 3x8
Omapaino+10kg 3x6
Omapaino+15kg 3x4 ( viimeisen sarjan neljäs toisto jäi vajaaksi)

eli käytännössä vain yksi sarja failureen. Seuraavalla kerralla pyrin lisäämään toistoja/sarjoja/lisäpainoja. Keksiikö joku jotain negaatiivista näin treenaamisesta ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Terve, ensimmäinen postaus. pidemmittä puheitta asiaan, tavoitteena olisi kehittää leuanvedon ykkös- sekä toistomaksimia.

Urheilutausta:

Lajina hiihto n. 20 ikävuoteen asti, sen jälkeen punttia vuoden verran, tuloksena mm. penkki 70 -> 130 kg oman painon ollessa 75 kg. Kestävyystreeniä
rinnalla. sitten muutama vuosi laiskottelua, jonka jälkeen maastopyöräilystä uusi lajivaltaus, ja n. vuoden treenillä kohtalaista menestystä kansallisella tasolla.
Yläkroppaa ei ole juuri treenattu muutamaan vuoteen, mutta jonkinlainen voimataso on säilynyt, lihasmuisti on jännä juttu. Pyöräilen edelleen, mutta nyt haluan panostaa
enemmän juuri leuanvetoon.

Tällä hetkellä leukoja menee omalla painolla (73 kg) 17 kpl, maksimiykkönen on 40 kg, tuli tänään kokeiltua. Tavoite voisi olla vaikka 25 leukaa op ja ykkösmax.
50 kg kevääseen mennessä. Lienee realismia.

Haluaisin lähteä ykkösmaksimin kautta liikkeelle, eli olisiko järkevää ottaa heti alkuun esim. 1 kk jakso keskittyen puhtaasti ykkösmaksimin nostoon? Ykkösmaksimin
kehittäminen motivoi tällä hetkellä hiukan enemmän, joten mielellään tekisin nyt siihen tähtäävää treeniä. Uskon että
myös toistomaksimi nousee minulla parhaiten juuri nostamalla ensin maksimia. Vai rikonko vain paikkani, jos lähden heti maksimivetoihin? Kotona vedän treenit, tanko
roikkuu oven karmeissa.

Olen muuten lukenut koko ketjun läpi ja vinkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta halusin nyt kuitenkin avata pelin myös täällä pakkiksen puolella, pahoittelut jos
tuntuu vähän turhalta sepustukselta.

Oletko muuten jto kiipeillyt Seinäjoella? Joupiskan takana on aika kivoja kallioita, pystysuoraa jyrkännettä löytyy.. En itse harrasta kiipeilyä, mutta koiran kanssa
käynyt tuolla lenkkeilemässä:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&srs=EPSG:3067&y=6967615&x=284851&lang=fi

Kiitos ja anteeksi. ;)

Itse myös seinäjoelta. Tuonne on ollut tarkotus mennä kattelemaan kiviä, mut ei vaan oo tullu mentyä vielä. Kiven laatu ei liene kuitenkaan mahtava. Pitäis silti käydä katsomassa !

Itse myös seinäjoelta. Tuonne on ollut tarkotus mennä kattelemaan kiviä, mut ei vaan oo tullu mentyä vielä. Kiven laatu ei liene kuitenkaan mahtava. Pitäis silti käydä katsomassa !

Kannattaa käydä, siinä on yksi korkea ja pystysuora jyrkänne, varmaan n. 10 m korkeutta. Ainakin näille lakeuksille ihan mukava nyppylä. ;) Kiven laadusta en sen kummempaa osaa sanoa, tuollaista tavallista suomalaista kiveä... ei sileää joten uskoisin hyvälle kiipeilijälle löytyvän otekohtia riittävästi. Itselle ei kyllä tulisi mieleenkään yrittää kiivetä, riittää kun vilkaisee kerran alas sieltä ylhäältä!

Pyramidisarjat hyvin sovellettavissa leuanvetoon ? Tänään selkäreenin aloitin tekemällä seuraavasti:

Omapaino 3x10
Omapaino+5kg 3x8
Omapaino+10kg 3x6
Omapaino+15kg 3x4 ( viimeisen sarjan neljäs toisto jäi vajaaksi)

eli käytännössä vain yksi sarja failureen. Seuraavalla kerralla pyrin lisäämään toistoja/sarjoja/lisäpainoja. Keksiikö joku jotain negaatiivista näin treenaamisesta ?

Millaisilla palautuksilla teet nuo sarjat, entä maksimi- ja toistoennätys? Itsellä ongelmana huono sarjakestävyys, tänään aloitin treenin vetämällä 10xop, minuutin palautus ja 8, sen jälkeen saikin jo palautella pidempään että sai edes 7. Tuntuu että tarvitsisi monen minuutin palautuksia, tai toistot omallakin painolla jää viiden paikkeilla. Toisaalta 18 kg lisäpainolla jaksoin vielä lopuksi vetää 3x4 minuutin palautuksilla, vaikka alla oli useampia toistoja omalla painolla. Jotenkin lisäpainon kanssa vetäminen tuntuu paljon luontevammalta, tai teknisesti helpommalta.

Tavallisen nahkavyön solki ei muuten välttämättä kestä kovin paljoa painoa, huomasin eilen... olen siis käyttänyt lisäpainona levypainoilla pakattua lentolaukkua, joka on nahkavyöllä kiinni ja eilen katkesi solki kun lisäpainoa oli 40 kg. Onneksi laukku oli jo melkein lattiassa kiinni. Tänään käytin biltemasta ostettua kuormaliinaa, ainakin pitäisi kestää.

Millaisilla palautuksilla teet nuo sarjat, entä maksimi- ja toistoennätys?

Aika lyhyillä palatuksilla väänsin, noin minuutin ehkä hieman päälle, karkea arvio. Viimeinen kasi 5kg lisäpainolla ja viimeinen nelonen 15kg lisäpainolla olivat ainoat "haastavat" sarjat edellä mainituista.

Myötäotteella olen yhden treenin alkuun 17 nättiä leukaa vetänyt, sätkimällä varmasti lisää olisi tullut. 15kg lisäpainolla olen 7 toistoa parhaimmillaan vetänyt myötäotteella, nyt varmasti enemmän. Maksimilla tarkoitit varmaan ykköstä ? 25kg vedin aika helposti vastaotteella.

Ja omapaino n.80kg

Taidampa vetää paremmin myötäotteella, lienee harvinaista :D

Eikö noissa leuoissa jalat nouse vähän turhan reippaasti, mielestäni ei ois pitänyt tuollaisia suorituksia hyväksyä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eikö noissa leuoissa jalat nouse vähän turhan reippaasti, mielestäni ei ois pitänyt tuollaisia suorituksia hyväksyä.

Kuten videon kuvauksesta selviää, videon 39:stä leuasta 9 hylättiin. SM-kisoissa on tietyt säännöt ja parametrit, joiden puitteissa kilpaillaan:

http://www.kiimu.fi/fi/Lajit/Voimailu/Viralliset+Leuanvedon+toisto+SM-kilpailut+2012.html (lisää täältä)

Ala-asento : Vedon ala-asennossa liikkeen tulee pysähtyä ylös-alas suunnassa ja seuraavaan suoritukseen lähdetään tuomarin antamasta merkistä.
Pysähdyksen aikana kilpailija roikkuu ala-asennossa vapaasti ilmassa kädet suorassa, jalat eivät saa ottaa kiinni maahan, eikä leuanvetotelineeseen. Muut vartalon osat saa liikkua pysähdyksen aikana.

Veto vaihe : Kilpailija vetää itsensä ala-asennosta ylä-asentoon jalat ristissä ottamatta tukea mistään telineeseen kuuluvista osista. Jalat saa osua telineen edessä olevaan pleksiin.

Ylä-asento : Vedon ylä-asennossa kilpailijan leuan tulee käydä tangon päällä siten että leuan kärki menee tangon yli ja pään tulee osua merkkistoppariin (kts kuva yllä).
Kilpailija ei saa painaa tankoa leualla.

Hyväksytty veto : Ala-asennossa kädet ovat suorina ja suoritukseen lähdetään päätuomarin merkistä. Kilpailija vetää itsensä ylös ottamatta vauhtia tai tukea pleksistä tai mistään muusta leuanvetotelineen rakenteesta. Yläasennossa pää osuu merkkistoppariin ja leuka menee tangon yli. Kilpailijan jalat ovat koko ajan ristissä.

Hylätty veto : kädet eivät ole suorina ala-asennossa ja kilpailija lähtee suoritukseen illman päätuomarin lupaa, kilpailija ottaa tukea tai vauhtia pleksistä tai jostain muusta telineen rakenteesta, pää ei osu merkkistoppariin tai leuka ei mene tangon yli, leualla painaen autetaan toisto loppuun, jalat aukeaa toiston aikana ristiasennosta.
Jos kilpailija muuttaa oteleveyttä tai otetta vastaotteesta myötäotteeseen tai päinvastoin tuomari keskeyttää kilpailijan suorituksen komennolla ”SEIS” jolloin kilpailijan tulee lopettaa suoritus ja tultava alas telineeltä. Lopullisiin tuloksiin otetaan mukaan vain ennen ”SEIS” komentoa tehdyt toistot.
Jos kilpailija lähtee ensimmäiseen suoritukseen ilman tuomarin lupaa päätuomari huutaa ”KÄDET” ja kyseinen suoritus hylätään ja kyseisen kilpailijan suoritus alkaa uudelleen ala-asennosta.

Aika lyhyillä palatuksilla väänsin, noin minuutin ehkä hieman päälle, karkea arvio. Viimeinen kasi 5kg lisäpainolla ja viimeinen nelonen 15kg lisäpainolla olivat ainoat "haastavat" sarjat edellä mainituista.

Myötäotteella olen yhden treenin alkuun 17 nättiä leukaa vetänyt, sätkimällä varmasti lisää olisi tullut. 15kg lisäpainolla olen 7 toistoa parhaimmillaan vetänyt myötäotteella, nyt varmasti enemmän. Maksimilla tarkoitit varmaan ykköstä ? 25kg vedin aika helposti vastaotteella.

Ja omapaino n.80kg

Taidampa vetää paremmin myötäotteella, lienee harvinaista :D

Myötäotteella vetäminen tosiaan lienee harvinaisempaa, tai ainakin se että saa sillä paremmat tulokset kuin vastaotteella. Itse käytän molempia, mutta todella kapea vastaote toimii selkeästi parhaiten. Yritin maksimiykköstä ensin hartioidenlevyisellä vastaotteella, eikä mennyt edes 35 kg, mutta kavennettuani otetta meni tuo 40 kg. Vedon loppuosa on ainakin minulle selvästi vaikein osio, ja otteen kavennus tuntuu helpottavan sitä reilusti.

Veikkaan että sun todellinen maksimiykkönen on päälle 30 kg noiden sarjapainojen perusteella, ja jos 25 kg tulee kevyesti. Itellä tosiaan vielä heikko sarjakestävyys, mutta ajattelin nyt kuitenkin vedellä maksimiykkösen kehittämiseen tähtäävää treeniä ainakin kuukauden tai pari. Saattaa kyllä käydä niin että toistomaksimi putoaa, mutta panostetaan siihen sitten myöhemmin. Lisäpainovedot tuntuu vain aiheuttavan ikävää kipuilua vasempaan käteen, erikoinen säteilevä hermosärky jostakin hauiksen tienoilta olkapäähän. Vasen käsi on minulla selvästi heikompi, oikeassa ei tunnu mitään. Huonompi homma jos heti prakaa paikat.

kyröölääne: joo maitua pullohon ja voikkuleipää voipaperin sisälle. ja makkaraa. kyllä sinne johonaki välis keriitähän :) eritasovedot on aikalailla se paras variaatio, kunhan se veto tulee sinne ylempää käteen kunnolla. niissäki pitäs sitä perustasoo nostaa tietenki. yks mikä toimii kans hyvin on osanostot niis hankalis kohdis. esim. ala½ ja ylä½.

lippusiima: aikalailla taitaa j.t. olla seinäjoen paikat läpi kattellu. seinäjoen kivilaatu tuppaa oleen aika huonoo kyllä, mutta toi täsmä ny ei juuri pääse sinne joupiskallekkaa kävellen, joten vois olla sille hyvä ;) multa meni hieman sun tekstipaljoudessa ohi, mitä kysyt? lyhyesti ja ytimekkäästi. varsinaiset henk.koht. ohjelmat mä teen virman piikkiin.

No tällainen tuli mieleen, että kun tavoittelee ykkösmaksimiin kehitystä, niin onko mitään järkeä kokeilla sitä ykköstä useampaan kertaan viikossa? Vai meneekö siinä vain hermosto tukkoon ja vammat perään? Penkkipunnerrus kehittyi aikoinaan nopeasti tällä systeemillä, mutta olin silloin kyllä melkein kymmenen vuotta nuorempi, joten palautumiskyky oli ehkä myös parempi.

kaverin kans tosta joupiskan peräpaikasta juttelin ja kuten sanottua, kivenlaatu on karmeen huonoa, niinku seinäjoella yleensäkin. kyrööstä vaasaan se sit on taas hyvää.

kyllä mulla on ollu semmosiakin asiakkaita, jotka penkkaa yli 90% ykkösiä 3-5 päivänä viikossa. nää on kuitenkin stressikausia ja ei voi jatkua kauheen pitkään suurimmalla osalla. jos "kokeilet" ykköstä moneen kertaan viikossa, voi olla et se ei juuri siitä heräile. ykkönen perustuu hyvää pohjatyöhön perusvoimaosastolla.

Suositut

Back
Ylös Bottom