- Ikä
- 42
Näin monen vuoden pääsykoekonkarin (sisällä yhdessä Suomen lääkiksistä mutta yritän siirtyä erinäisistä syistä toisen yliopiston tiedekuntaan jatkamaan opintojani) "viisaudella" sanoisin, että kannattaa ehkä vähän katsella ja vertailla eri lääkiksien RAAKAPISTErajoja, esim. 2005 Helsinki ~130/195, Kuopio/Oulu ~115/195 tms. Eri yliopistot arvioivat kokeensa itsenäisesti joten noista eroista ei voi vetää täysin aukottomia johtopäätöksiä mutta jotain päätelmiä pystyy kyllä tekemään. Kannattaa myös muistaa, että esim. Helsinkiin hakeva porukka on keskimäärin kovatasoisempaa kuin vaikkapa pohjoisempiin tiedekuntiin hakeva.
Mitä tulee hakijoiden homogeenisuuteen niin lääkikseen nimenomaan moni yrittää tosissaan ja on hyvin valmistautunut, toisin kuin vaikkapa kauppakorkeisiin. Tietysti siitä hakijajoukosta voi tiputtaa suoraan muutama sata potentiaalista kilpailijaa, mutta tilanne ei nyt hirveästi helpotu kuitenkaan eli töitä saa tehdä ja kunnolla. Itse esim. olin aika varma onnistumisestani edellisenä keväänä ottaen huomioon pohjat...mutta toisin kävi.
Eli tässä kuussa sitten ostamaan Galenos VI ja pänttäys alkakoon...miten nyt muun opiskelun ohessa vielä ehtii tässä vaiheessa vuotta.
Mitä tulee hakijoiden homogeenisuuteen niin lääkikseen nimenomaan moni yrittää tosissaan ja on hyvin valmistautunut, toisin kuin vaikkapa kauppakorkeisiin. Tietysti siitä hakijajoukosta voi tiputtaa suoraan muutama sata potentiaalista kilpailijaa, mutta tilanne ei nyt hirveästi helpotu kuitenkaan eli töitä saa tehdä ja kunnolla. Itse esim. olin aika varma onnistumisestani edellisenä keväänä ottaen huomioon pohjat...mutta toisin kävi.
Eli tässä kuussa sitten ostamaan Galenos VI ja pänttäys alkakoon...miten nyt muun opiskelun ohessa vielä ehtii tässä vaiheessa vuotta.