Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Näin monen vuoden pääsykoekonkarin (sisällä yhdessä Suomen lääkiksistä mutta yritän siirtyä erinäisistä syistä toisen yliopiston tiedekuntaan jatkamaan opintojani) "viisaudella" sanoisin, että kannattaa ehkä vähän katsella ja vertailla eri lääkiksien RAAKAPISTErajoja, esim. 2005 Helsinki ~130/195, Kuopio/Oulu ~115/195 tms. Eri yliopistot arvioivat kokeensa itsenäisesti joten noista eroista ei voi vetää täysin aukottomia johtopäätöksiä mutta jotain päätelmiä pystyy kyllä tekemään. Kannattaa myös muistaa, että esim. Helsinkiin hakeva porukka on keskimäärin kovatasoisempaa kuin vaikkapa pohjoisempiin tiedekuntiin hakeva.

Mitä tulee hakijoiden homogeenisuuteen niin lääkikseen nimenomaan moni yrittää tosissaan ja on hyvin valmistautunut, toisin kuin vaikkapa kauppakorkeisiin. Tietysti siitä hakijajoukosta voi tiputtaa suoraan muutama sata potentiaalista kilpailijaa, mutta tilanne ei nyt hirveästi helpotu kuitenkaan eli töitä saa tehdä ja kunnolla. Itse esim. olin aika varma onnistumisestani edellisenä keväänä ottaen huomioon pohjat...mutta toisin kävi.

Eli tässä kuussa sitten ostamaan Galenos VI ja pänttäys alkakoon...miten nyt muun opiskelun ohessa vielä ehtii tässä vaiheessa vuotta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TJJ sanoi:
Huomasit varmaan, että loppujen lopuksi niillä pisterajoilla ei ole mitään merkitystä, syystä että ne lasketaan tyyliin "eniten pisteitä osuudesta saanut saa täydet hakupisteet", ts. jos paras osaa saa 50/100 pistettä "kokeesta", niin hän saa 20/20 hakupistettä ja muut sitten vähemmän..

Joo no onhan se näin, ei ole mitään tiettyä virstanpylvästä. Toisaalta pystyy kuitenkin aikasempien vuosien perusteella päättelemään jonkinlaisen haarukan, jonka siisään rajat todennäköisesti jäävät. Mutta samapa tuo, pelkkiä ajatusleikkejä, joilla keventää ahdistuneen oloa.:D

Kinaasi sanoi:
Eli tässä kuussa sitten ostamaan Galenos VI ja pänttäys alkakoon...miten nyt muun opiskelun ohessa vielä ehtii tässä vaiheessa vuotta.

Eikös tuo ole vanhentunut painos jo? Ainakin Oulun ohjeissa lukee, että pitää 2005 vuoden painos ja tekijöitäkin on yksi lisää kuin Galenos IV:ssä, mutta itsekin tietty luen tuon kyseisen teoksen, kun sain sen kirjastosta itselleni pimitettyä:thumbs:

Galenos VI, ei IV. Eli painos 6 vs. 4. :) Väännetään vielä hieman rautalangasta: tässä kuussa tulee uusi painos, johon on lisätty jonkin verran asiaa. Ensi kevään valintakoe pohjautuu tähän juuri ilmestyvään painokseen.

Kinaasi sanoi:
Galenos VI, ei IV. Eli painos 6 vs. 4. :) Väännetään vielä hieman rautalangasta: tässä kuussa tulee uusi painos, johon on lisätty jonkin verran asiaa. Ensi kevään valintakoe pohjautuu tähän juuri ilmestyvään painokseen.

Oi paska.. en vissiin osaa lukea. Mitenkähän kuvittelen pääseväni lääkikseenkään?:D
Anna sitten tilanneraporttia lukemisesi edistymisestä. Kertoilen itsekin jotain tarinaa tänne sitten. Onnea vaan ihan helvetisti sinulle:thumbs:

Valovuosi sanoi:
Tämä menee kyllä ohi varsinaisen aiheen, mutta menköön.

Niin, ei tosiaankaan kiinnostaisi ahertaa yötäpäivää jollain kelvottomalla tutkijan apurahalla, nimittäin olen sen verran itsekäs, etten halua uhrata tieteelle omaa elintasoani. Täytyy kuitenkin tunnustaa, että tietämykseni molekyylibiologien sijoittumisesta työelämään on yliopiston tarjoamia hommia lukuunottamatta erittäin huono, enkä ole perillä edes siitä, minkälaisia bioalan yrityksiä Suomesta löytyy tällä hetkellä ja mitenkä paljon (tai ehkä pikemminkin vähän) :nolo:

Ootko itse peräti alalla tai löytyykö sulta muuten jotain sisäpiirin tietoa kyseisestä asiasta? Kaikenlaista infoa otetaan kiitollisena vastaan.

Juu olen alalla ja kyllä opiskelujen aikana alkaa hahmottamaan mihin suuntaan haluaa mennä. Itsekään en missään vaiheessa ole halunnut tehdä nälkärahalla perinteistä akateemistä tutkimustyötä. Kun alaan perehtyy enemmän saa myös tietoa mm. yksityisistä firmoista ja viimeistää graduvaiheessa kannattaa hakeutua yksityiselle sektorille. Teet sen viimeisen päälle hyvin niin pian huomaat että siitä se ura lähtee liikkeelle paremmin kuin odottikaan. Tottakai "parempia" töitä ei ole kaikille mutta se onkin sitten sinusta kiinni kuinka hyvin pysty markkinoimaan itseäsi.

Muusta en tiedä, mutta musta se menee jo vähän yli, kun yks kaveri (tokalla lukiossa) lukee jo lääkiksen pääsykokeisiin. Ei siinä mitään, jos kovasti jotain tahtoo, mutta eikä tuo ole hiukan aikaista? Vai onko se tosiaan niin vaikeaa tekstiä, että sitä pitää kaks vuotta tahkota ennenku käsittää ja muistaa? :down:

tina sanoi:
Muusta en tiedä, mutta musta se menee jo vähän yli, kun yks kaveri (tokalla lukiossa) lukee jo lääkiksen pääsykokeisiin. Ei siinä mitään, jos kovasti jotain tahtoo, mutta eikä tuo ole hiukan aikaista? Vai onko se tosiaan niin vaikeaa tekstiä, että sitä pitää kaks vuotta tahkota ennenku käsittää ja muistaa? :down:

Isi ja äiti kuitenkin käskee :hyper:

Itselle kolahti justiinsa postiluukusta Galenos 6. painos. Faija on tehny jonkun kirjan wsoylle ja sai sieltä suoraan jonkimoisella alennuksella. Olen ennenkin tuota kirjaa selaillut, mutta nyt kun tarkemmin katselen niin eivät ne asiat itsessään niin kauhean vaiketa ole, ennemminkin se että niitä on niin paljon. Mutta katellaan, suunnitelmat toteutus täydellisesti jos nyt keväällä pääsis Kuopion lääkikseen ja sit kävis intin ja menis sitten opiskelemaan...

Olenko ainut joka on vasta nyt alkanut lukemaan tota Galenosta? :eek: :wall: Onko moni muuten menossa johonkin valmennuskurssille?

savsam sanoi:
Olenko ainut joka on vasta nyt alkanut lukemaan tota Galenosta? :eek: :wall: Onko moni muuten menossa johonkin valmennuskurssille?

Ite oon 3 kertaa lukenu Galenoksen läpi aiempina kesinä. Nyt ei meinaa millään riittää aika ku pitää lukee noihin YO-kirjotuksiin. Aattelin vasta kirjotusten jälkeen paneutua Galenokseen. :) Mä meen tampereelle tai helsinkiin, joko eximian tai valmennuskeskuksen kursseille, mut vielä en oo ilmoittautunu mihinkään. Tietääkö kukaan muuten, että koska noihin valmennuskursseille pitää ilmottautua?

Onko jengi vielä jaksanu puskee Galenosta?

Ite lukenu pari kertaa koko kirjan läpi, toisella kerralla alleviivaillen ja samat jutut vielä Ihmisen fysiologia ja anatomia kirjasta ja itseopiskelumateriaalien tiivistelmät. Nyttemmin olen lukenut tarkemmin vain tiettyjä alueita painaen mieleen tarkemmin esim. erilaisia tapahtumaketjuja. Myös lukion kemiaa on tullut hieman kertailtua.

http://alyvuoto.pirunpelto.net tommoseen foorumiin törmäsin joskus. Ihan hyvä jos tulee kysyttävää Galenoksesta esim. jostain laskusta.

Perhana ku on kiva lukee näit "oon lukenu 5 kertaa kirjan läpi ja viel ois pari kertaa tarkotus käydä tarkasti läpi"- juttuja. Ketä kiinnostaa? Ei siis millää pahalla mut kiva masennella kaikkia muita. Ei siis sulle lapo millää pahalla mut yleisesti.

Omat kokemukset on oikiksesta eikä lääkiksestä, mutta kannattaa muistaa ettei nuo luvut merkkaa mitään. Ensinnäkin kuka sitä kontrolloi, että puhuuko porukka totta. Se voi olla myös psykologista sodankäyntiä, jolla lannistetaan muita hakijoita. :hyper: Joku lukee kirjat 30 kertaa läpi (ihan oikeesti) ja jää rannalle ja toiset lukee ne kerran pari päästen sisään. Itse luin kolmesti. Lukeakin voi niin monella tavalla ja nopeudella. Jos osaa asiat hyvin, niin pääsee sisään. Siinä se. :D

Galenos on hyvä esimerkki kirjasta, jonka asioiden oppimiseen ei oo lukukerroilla mitään väliä. Ne on niin vaikeaselkoisia asioita et paras vaihtoehto on lukea hitaasti ja kertaillen.

Itse luin kirjan pari kolme kertaa läpi, niin että kun luin esim veri-kappaleen niin heti kertasin sen ja vielä illalla kertasin kaikki päivällä lukemani kappaleet. Näin toimi minulla.

Nuo asiathan täytyy sisäistää, eikä vain osata ulkoa. Pääsykoe kun on soveltava!

Ja pääsykoehan meni itsellä sitten kirkkaastikin läpi.. Strategiani toimi hyvin.

Lapo sanoi:
Onko jengi vielä jaksanu puskee Galenosta?

Ite oon pari kertaa lukenut aiempina kesinä läpi tos Galenoksen (ei kyllä hirveesti muista enää siitä) Nyt keskityn YO-kirjotuksiin ja heti sen jälkeen teen valmennuskurssin ennakkotehtävät loppuun ja aloitan syvällisen lukemisen ja meen Helsinkiin huippuvalmennuksen (liian kalliille :curs: )kurssille...

BTW. Tietääkö joku hyviä lukupaikkoja Helsingin keskustasta tai Pitäjänmäestä? Siis rauhallisia kirjastoja jne.

Lääkiksen kokeessa painaa enemmän fysiikan ja kemian laskurutiini kuin se, että kuinka hyvin gelenoksen osaa. Kärjistettynä voisi sanoa, että jos osaa vaadittavat fysiikan ja kemian laskut kuin vettä vaan niin sisällä ollaan. 2na viime vuonna ei oikeastaan koko kirjaa olisi tarvinnut lukea, koska johdannossa oli kaikki tarvittavat asiat ja kaavat. Suosittelen galenoksen lukemista maks 3 kertaa läpi ja loppuaika laskemista ja laskemista ja laskemista.

Mua kiinnostas HELVETISTI tietää että kuinka moni hakee lääkikseen oikeasti sen takia että ala kiinnostaa (eikä vain korkeat palkat)? Mun mielestä tämä on niin kutsumus-tyyppinen ala, ettei motivaattorina voi olla pelkästään hyvä liksa..

kas-vain sanoi:
Lääkiksen kokeessa painaa enemmän fysiikan ja kemian laskurutiini kuin se, että kuinka hyvin gelenoksen osaa. Kärjistettynä voisi sanoa, että jos osaa vaadittavat fysiikan ja kemian laskut kuin vettä vaan niin sisällä ollaan. 2na viime vuonna ei oikeastaan koko kirjaa olisi tarvinnut lukea, koska johdannossa oli kaikki tarvittavat asiat ja kaavat. Suosittelen galenoksen lukemista maks 3 kertaa läpi ja loppuaika laskemista ja laskemista ja laskemista.

Tämä kannattaa hakijoiden todellakin muistaa. Pääsykokeessa on valitettavan paljon nimenomaan niitä fysiikan ja kemian laskuja. Tsemppiä vain lukemiseen ja laskemiseen :).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom