Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Ande sanoi:
Sen verran kerron kokeen jälkeisiä tunnelmia, että oli aika erikoinen koe. Tai siltä ainakin tuntui, kun vertasi edellisvuosien kokeisiin, joita tilasin. Tuntui, ettei Galenoksesta kysytty juurikaan mitään, lähinnä niistä selostuksista, joita olikin sitten aika pitkästi, joten aika loppui keske, enkä ihan kaikkia ehtinyt saada loppuun asti.

Tehtäviä meni oikein, tosin väärinkin meni ja jotain puuttui jostain enkä kaikkiin ehtinyt täysillä panostaa. Lopputulos: Itse olen tyytyväinen, mutta en usko, että riittää sisään.

Joo, oli mun mielestä kanssa hieman erilainen koe, kuin esim. viime vuonna. Varsinkin fysiikan tehtävät oli aivan eri mallisia suurin osa, ne oli sellaisia pikku kysymyksiä suurimmaks osaks...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TJJ sanoi:
Mitä tänä vuonna kysyttiin?

Nooh.. Kaikkea ei tarvi osata, vain enemmän kuin muiden.. Nyt :thumbs: pystyyn.

No aina niitä supernopeita neroja löytyy sen verran, että meikäläinen jää rannalle ruikuttamaan.

Oli aika energiapainotteinen koe. Paljon erilaisia energialaskuja, ja lihasten energian saantia jne. Sitten vähän lihasten ja sydämen verenkierrosta selittelyä. Sitten erilaisia juttuja vaikka kuinka paljon, joista ei oltu puhuttu sanaakaan Galenoksessa. Eli kerrottiin vaan tollasessa alkutekstissä ja siinä kaikki. Sitte piti sitä ja taulukoita osata soveltaa jne.

Saapas sanoi:
Nonniin, valintakokeet ohi.. Onneks.
Oliko joku muu Kuopiossa?

Jep, Kuopiossa olin kanssa... Oli muuten vissiin ennätysmäärä hakijoita, jotain 650 vissiin, ainakin Kuopion yliopiston sivujen mukaan.

Koe meni kohtuu hyvin lukuihin nähden, nyt ei auta kun toivoo.... :D

On kyllä vähän tyhjä fiilis ollu koko päivän kokeen jälkeen, ei oikeen tiedä mitä sitä tekis... Noo, huomenna töihin ja siitä se lähtee... ;)

BruCe sanoi:
Jep, Kuopiossa olin kanssa... Oli muuten vissiin ennätysmäärä hakijoita, jotain 650 vissiin, ainakin Kuopion yliopiston sivujen mukaan.

On kyllä vähän tyhjä fiilis ollu koko päivän kokeen jälkeen, ei oikeen tiedä mitä sitä tekis... Noo, huomenna töihin ja siitä se lähtee... ;)

Ai mitäkö tekis? Nyt juon kaljaa ja pelaan hitmania. Huomenna ravaan yo-kuvassa ja kenraaliharkoissa, lauantaina otan vastaan rahaa ja morjestan ihmisiä, joita en ole ikinä nähnyt. Torstaina ja perjantaina vielä parit pääsykokeet ihan muutenvaan mielellä. Sen jälkeen lomaa, olutta ja mökinrakennusta. Sitten armeijaan asentelemaan telamiinoja ja rakentamaan siltoja. Perkele.

Ande sanoi:
Ai mitäkö tekis? Nyt juon kaljaa ja pelaan hitmania. Huomenna ravaan yo-kuvassa ja kenraaliharkoissa, lauantaina otan vastaan rahaa ja morjestan ihmisiä, joita en ole ikinä nähnyt. Torstaina ja perjantaina vielä parit pääsykokeet ihan muutenvaan mielellä. Sen jälkeen lomaa, olutta ja mökinrakennusta. Sitten armeijaan asentelemaan telamiinoja ja rakentamaan siltoja. Perkele.

No joo, huomenna ottamaan "vähän" bissee ja lauantaina kanssa... :rock:
Sitten ois kanssa ens/seuraavalla viikolla kahdet pääsykokeet (AMK)...
Ja heinäkuussa inttiin tiedustelijaks tai spolliks... Eli aika samanlaisilta näyttää suunnitelmat... :D

0lipa outo kilpailu. meni vähän ohi.

"Kuinka paljon energiaa nainen saa 6MJ:sta rasvaa, entä proteiinia, entä hiilihydraattia?"

=)))

Mulla tais muutes mennä vähä mönkään se yks lasku, kun kysyttiin, että paljonko se nainen laihtui, niin sain vastaukseski, että hän lihoi noin 5 kg. Meinasin revetä ihan totaalisesti, mutta sain pidäteltyä. Se piparkakku-ukon näköinen psykopaatti-ilme kasvoilla yhdellä jalalla seisova ukkeli vasta naurattikin.

Saapas sanoi:
Nonniin, valintakokeet ohi.. Onneks.
Oliko joku muu Kuopiossa?
En kuitenkaan usko että pääsen sisään :(
Jää laskuvarjojääkärikoulu väliin, jos en pääse :itku:

Kuopiossa..hmm..tais "tarrat" hävitä.. :hyper:
Jää väliin, jos et pääse? :rolleyes:

BruCe sanoi:

Veikkaan että olit salissa L22?

Broke sanoi:
Kuopiossa..hmm..tais "tarrat" hävitä.. :hyper:
Jää väliin, jos et pääse? :rolleyes:
Tarrat?
Siis LJK loppu huhtikuun lopussa ja jäis lukuaikaa vain kuukausi.

Saapas sanoi:
Tarrat?
Siis LJK loppu huhtikuun lopussa ja jäis lukuaikaa vain kuukausi.
Niin eli oot näemmä vakaasti päättänyt mennä lääkikseen. Tajusin pointtisi. :)
Nimitarrat.. :david:

Jeh, ei menny kyllä mullakaan ihan nappiin :/ Aikahan siinä loppu kesken. Tais jäädä kaks tehtävää kokonaan tekemättä. Jos nyt ens vuonna joutuu yrittää uudestaan niin tiedän ainakin, että selaan sen kokeen läpi kunnolla ja teen ne helpot ja nopeet tehtävät alta pois. Rupesin heti tekemään alusta alkaen ja ne ekat (jotka oli vaikeimmasta päästä) menikin ihan hyvin, paitsi etten siinä hiilidioksidi tehtävässä tajunnu vasta kuin jälkeen päin, että kulmakerrointa määritettäessä olis pitäny ottaan huomioon, että x- ja y-akselit oli logaritmisia! Puolet ajasta oli varmaan menny, kun olin jossain 5-tehtävässä. Sitten hyppäsin pari tehtävää välistä ja piti vähän pikkasen kiirettä! Onnistuin siinä kiiressä vielä ryssimään sen "piparkakku-ukko"-tehtävänkin, joka oli niin perusmekaniikkaa että. Täytyy kyllä nostaa hattua niille, jotka ton kokeen sai klaarattua tossa ajassa kokonaan läpi, niin että sai selkeet vastaukset aikaseks. Olis ehkä ihan hyvä tehä ekaks laskut ja sitten ruveta sähläämään niitä kirjotustehtäviä. Heittää vaikka ranskalaisia viivoja, jos aika loppuu kesken. Toki siitä sakotetaan aika pahasti, mutta tuleepahan faktat laitettua. Jos iskee kunnon kiire ja paniikki lopussa, niin aina pystyy kirjottamaan, mutta vaikeista laskuista ei kyllä tuu mitään siinä vaiheessa.

Mua ei oikeestaan vituta se, että toi koe ei menny nappiin, vaan se, millanen toi koe oikeen oli. Eihän sillä ollu paskaakaan tekemistä Galenoksen kanssa. Olisin pärjänny ihan yhtä hyvin tossa kokeessa, jos oisin lukenu kaks viikkoa siihen. Toisaalta ihan hyvä, että mitataan tollasta loogista päättelykykyä ja katotaan, että kenellä oikeesti liikkuu siellä päässä jotain. Toi taas toi hyvin ilmi, että ei sinne lääkikseen välttämättä riitä se, että oot lukenu sen kirjan 50 kertaa ja osaat sen kannesta kanteen. Jotenkin vaan tuntuu, että toi meni vähän liian pitkälle tänä vuonna :) Lisäks ton kokeen aihepiiri oli kyllä aika pirun kapea. Aivan erilainen koe, mitä noi viime vuosien kokeet on ollu. Tossa oli kyllä kaikki, jotka oli vähääkään lukenu Galenosta, ihan samalla viivalla, kun lähettiin koetta tekemään. Loppujen lopukshan toi koe oli suht peruskamaa vitun epäselkeesti ilmastuna. Ois kyllä jumalauta pitäny paremmin pärjätä :D Pääasia on, että kokeet on ohi ja saa vähän relaa taas. Turha sitä on voivotella, et jos koe olis ollu saman tyylinen, kun viime vuonna jne. Paljon tuli opittua ja tietää mitä seuraavana vuonna voi olla vastassa. Jos nyt ens vuonna joutuu lukemaan uudestaan, niin on se lukeminen ainakin pirusti helpompaa, kun on tuttua juttua ja tietää, mitä vois tehä lukemisten kannalta toisin. Mä ainakin lähen landelle lukemaan seuraavan kerran, kun luen. Ei himassa pysty mitään lukemaan, kun kaikkea muuta tekemistä ja ihmisiä tulee ja menee koko ajan.

rintafile sanoi:
Jeh, ei menny kyllä mullakaan ihan nappiin :/ Aikahan siinä loppu kesken. Tais jäädä kaks tehtävää kokonaan tekemättä. Jos nyt ens vuonna joutuu yrittää uudestaan niin tiedän ainakin, että selaan sen kokeen läpi kunnolla ja teen ne helpot ja nopeet tehtävät alta pois. Rupesin heti tekemään alusta alkaen ja ne ekat (jotka oli vaikeimmasta päästä) menikin ihan hyvin, paitsi etten siinä hiilidioksidi tehtävässä tajunnu vasta kuin jälkeen päin, että kulmakerrointa määritettäessä olis pitäny ottaan huomioon, että x- ja y-akselit oli logaritmisia! Puolet ajasta oli varmaan menny, kun olin jossain 5-tehtävässä. Sitten hyppäsin pari tehtävää välistä ja piti vähän pikkasen kiirettä! Onnistuin siinä kiiressä vielä ryssimään sen "piparkakku-ukko"-tehtävänkin, joka oli niin perusmekaniikkaa että. Täytyy kyllä nostaa hattua niille, jotka ton kokeen sai klaarattua tossa ajassa kokonaan läpi, niin että sai selkeet vastaukset aikaseks. Olis ehkä ihan hyvä tehä ekaks laskut ja sitten ruveta sähläämään niitä kirjotustehtäviä. Heittää vaikka ranskalaisia viivoja, jos aika loppuu kesken. Toki siitä sakotetaan aika pahasti, mutta tuleepahan faktat laitettua. Jos iskee kunnon kiire ja paniikki lopussa, niin aina pystyy kirjottamaan, mutta vaikeista laskuista ei kyllä tuu mitään siinä vaiheessa.

Mua ei oikeestaan vituta se, että toi koe ei menny nappiin, vaan se, millanen toi koe oikeen oli. Eihän sillä ollu paskaakaan tekemistä Galenoksen kanssa. Olisin pärjänny ihan yhtä hyvin tossa kokeessa, jos oisin lukenu kaks viikkoa siihen. Toisaalta ihan hyvä, että mitataan tollasta loogista päättelykykyä ja katotaan, että kenellä oikeesti liikkuu siellä päässä jotain. Toi taas toi hyvin ilmi, että ei sinne lääkikseen välttämättä riitä se, että oot lukenu sen kirjan 50 kertaa ja osaat sen kannesta kanteen. Jotenkin vaan tuntuu, että toi meni vähän liian pitkälle tänä vuonna :) Lisäks ton kokeen aihepiiri oli kyllä aika pirun kapea. Aivan erilainen koe, mitä noi viime vuosien kokeet on ollu. Tossa oli kyllä kaikki, jotka oli vähääkään lukenu Galenosta, ihan samalla viivalla, kun lähettiin koetta tekemään. Loppujen lopukshan toi koe oli suht peruskamaa vitun epäselkeesti ilmastuna. Ois kyllä jumalauta pitäny paremmin pärjätä :D Pääasia on, että kokeet on ohi ja saa vähän relaa taas. Turha sitä on voivotella, et jos koe olis ollu saman tyylinen, kun viime vuonna jne. Paljon tuli opittua ja tietää mitä seuraavana vuonna voi olla vastassa. Jos nyt ens vuonna joutuu lukemaan uudestaan, niin on se lukeminen ainakin pirusti helpompaa, kun on tuttua juttua ja tietää, mitä vois tehä lukemisten kannalta toisin. Mä ainakin lähen landelle lukemaan seuraavan kerran, kun luen. Ei himassa pysty mitään lukemaan, kun kaikkea muuta tekemistä ja ihmisiä tulee ja menee koko ajan.

Siis nimenomaan, aika mullakin loppu kesken, en ehtiny tehä katha kemian tehtävää kokonaan... Ja toi " Eihän sillä ollu paskaakaan tekemistä Galenoksen kanssa. " pitää hyvin paikkansa. Siis sitä yritin nimenomaan kertoa yhdessä ed. postauksessa... Hyvin tiivistit :D

Eli siis loppujen lopuksi siitä mun helv**inmoisesta Kalunossin pänttäyksestä ei ollu loppupeleis juurikaan vaikutusta noihin kyssiin... PRkl.. Noooo, onneks on koko ens vuos aikaa pänttäillä... :) (Intti kyllä voi vaatia veronsa..)

Miulla oli ny 3. kerta hakee kuopioon... siis jos 16:sta tehtävästä 10 vaatii laskemista, niin sanoisin että pelkällä hyvällä matikka/fysiikkapäällä pääsee sisään... ja siis fysiikkahan on aina ollu miun heikoin kohta... kun ei osaa pyöritellä kaavoja, niin ei osaa... ja sit kun tehtävässä on 4 osioo ja jos et osaa laskee sitä ekaa laskua, niin et voi vastata niihin muihinkaan osiin... tosi reiluu. Mä ymmärsin että näitten integroitujen kokeiden tarkotus oli saada ne pelkällä fysiikalla/kemialla sisään tulleet ihmiset "pois"... mutta ei tuo koe ainakaan sitä tue... Biologia on aina ollu 10 ja kemiakin 9, mutta kun fysiikka ei suju... Ja ihmisen anatomia ja fysiologia on tosi hyvin hallussa, kiitos yliopiston biologian kurssien, mutta ei näytä auttavan tuonne...
Jos täällä oli niitä tällä hetkellä lääkiksessä opiskelevia, niin voisko joku kertoo miulle että montako kertaa päivässä sä lääkärinä käytät funktiolaskinta osatakses kertoa mikä potilasta vaivaa?
Ja sit vielä tuosta galenoksesta... mä olin joskus lukevinani jostain "ohjeista" että "ylimääräsestä" tiedosta ei saa pisteitä... ja siis tuossa kokeessahan ei ollu juuri mitään galenoksesta, kuten joku asian hyvin jo ilmaisi tuolla edellä...=) esim se essee tehtävä verenvirtauksen säätelystä... galenoksen tiedoilla siihen pysty vastaamaan 3:lla lauseella... ilman ylimäärästä tietoo siitä et todellakaan kirjota esseetä...
Mutta en paasaa tällä kertaa enempää... ottaa vaan päähän tuommonen..=)
Jos en nyt pääse, niin sit saa miun puolesta olla... hylkään ihmiset kokonaan ja lähen opiskelemaan puutarhuriks...=)

Mitenkäs paljo tai kuinka hyvin lääketieteellisessä pitää ruotsia osata tai yleensäkki lääkärin ammatissa? Vissiin joku yliopiston ruotsinkielen testi pitää läpäistä ainaki vai?

Odysseus sanoi:
Mitenkäs paljo tai kuinka hyvin lääketieteellisessä pitää ruotsia osata tai yleensäkki lääkärin ammatissa? Vissiin joku yliopiston ruotsinkielen testi pitää läpäistä ainaki vai?
Itse ammatissa ei paskan vertaa

Anssi Manninen sanoi:
Siis millanen se kyssä oli?
eli kysyttiin tommonen että paljonko saa energiaa 6MJ:stä, jos ravinto on pelkästään rasvaa, proteiinia tai hiilihydraattia. käsittääkseni tossa oli joku kompa tai ymmärsin kysymyksen väärin. 6MJ on 6MJ oli energia sitten mistä hyvänsä.

hieman taisi tulla myöhässä vastaus =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom