Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Odysseus sanoi:
Mitenkäs paljo tai kuinka hyvin lääketieteellisessä pitää ruotsia osata tai yleensäkki lääkärin ammatissa? Vissiin joku yliopiston ruotsinkielen testi pitää läpäistä ainaki vai?

"Lakisääteinen" taso pitää olla. Siis käytännössä meillä oli yksi kurssi, jonka läpäisi myös minä, joka on jo ihme sinänsä. Siitä seuraa se, että kovin mahdottoman hankala se taso ei ole.

Tarve ammatissa riippuu kovin runsaasti siitä missä on töissä. Ruotsinkielisellä (enemmän tai vähemmän) alueella on vielä niitä vanhoja mammoja, jotka ei ymmärrä muuta kuin ruotsia. Ei ruotsinkielisellä alueella, ehkä hieman yllättäen ruotsia ainoastaan puhuvia on vähemmän.

Loma-aikoina ainakin tuolla pohjoisessa liikkuu jonkin verran ulkomaalaista väkeä ja niiden kanssa on joskus pitäny vähän etsiä yhteistä kieltä.. Kun oma kielitaito on suomi, jonkin tasoinen englanti ja heikko ruotsi, niin ainoastaan italiaa/venäjää/jotain ihan muuta puhuvan ihmisen kanssa keskustelu on mielenkiintoinen kokemus sinänsä.. :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vanha(hko) threadi ylös...

Jihaa, Tampereen lääkiksen portit aukesivat (lääketieteen koulutusohjelma). Sitä oon nyt koko juhannuksen fiilistellyt... ja jatkan vielä vähän :)

Kyllä jännitti viime torstaina niin penteleesti, kun tarkistin tuloksia netistä. Pulssi oli ainakin 200 kun yritin etsiä nimeäni hyväksyttyjen listasta. Kun se sieltä löytyi, olin varma, että nyt on jokin väärä lista kyseessä :) Nyt voi lähteä armyynkin ilman stressiä uudesta hakemisesta.

Onko muita pakkislaisia, jotka onnistuivat kokeissa ja pääsivät nyt Hesaan, Treelle tai johonkin muuhun Suomen lääkikseen? Mitkä on fiilikset? Entäpä sitten niitä toisia tapauksia? Jäikö hiuskarvan varaan sisäänpääsy ja aiotko pyytää uusintatarkastuksen? Aiotko hakea uudelleen?

PS. Tän ois voinu heittää myös "pääsykokeet ohi threadiin" mut aattelin, et tähän otsikkoon voisi useampi nimenomaan lääkikseen hakenut kiinnittää huomionsa

Avaan nyt tämän ketjun uudelleen eloon, kun uutta ei viitsinyt aloittaa. Itse olen pyrkimässä lääkikseen nyt 2006 keväällä ja kyselisin, että onko se pääsykoekirja sama kuin tänä vuonna eli Galenos IV ja onko kukaan suorittanut niitä valmentavia kursseja sinne? Niiden hinta on aivan helvetinmoinen.
EDIT: ai juu, lisäkysymys. Paljonko ne ylioppilaskirjoitukset loppujen lopuksi painaa siinä valinnoissa? Kaksi M:ää taitaa olla tulossa ja loput nähdään sitten keväällä.

Helga sanoi:
t. nim. 6 kk lääkärinä ja stressikäyä huipussaan, joten kehoitan miettimään myös muita aloja.

Sullahan on kohta kakku istuttu.. :) Tsemppiä..

YO-todistuksella voi pyyhkiä pyllyä, mikäli siinä ei ole oikeasti paljon hyviä arvosanoja. Mutta onneksi osaamalla pääsykokeissa pääsee myös sisään.

Nimim. 1x M 3 x C ja 1 x B

Olen harkinnut hakevani keväällä lääkikseen. Nyt opiskelen YO:lla toista vuotta molekyylibiologiaa, joka sinänsä on ihan mielenkiintoista, mutta mahdollinen huono työllisyystilanne/surkea palkka on alkanut hitusen hirvittämään. Toisaalta lääkärin työssä vastuu on aivan järkyttävän suuri, eikä työajat päivystyksineen ole varmaankaan mitään herkkua (tosin voihan sitä aina suuntautua tutkimukseen).

Lääkärin ammatti kiinnostaisi kyllä kovasti, ja motivaatioita löytyisi varsinaiseen opiskeluun, muttei pääsykokeisiin pänttäämiseen. Ensinnäkin mun pitäisi suorittaa Galenoksen lukemisen oheispuhteena yliopiston kursseja, mikä verottaa kiitettävästi muuta aikaa sekä jaksamista, ja toisekseen fysiikka on mulle niin vierasta, että niiden laskujen ajatteleminenkin lannistaa. Suoritin siis lukiossa ainoastaan pakollisen fysiikan, joka ainakin meidän koulussa tarkoitti yhtä ainoaa ala-astetason kurssia, jolla rakenneltiin pahvista malleja aurinkokunnasta. En kyllä uhrannut lukiossa kemiaankaan aikaani yhtä kurssia enempää, mutta viime kesänä itseopiskelin lukion kemian oppimäärän, koska tänä syksynä oon joutunut tahkoamaan kemiaa ja biokemiaa täällä YO:lla.

Saapa siis nähdä kykenenkö sellasiin yli-inhimillisiin ponnistuksiin, että onnistun hankkiutumaan parempiin väleihin tuon fysiikan kanssa, vai jääkö tämäkin projekti pelkän aikomuksen asteelle. Sitten voin vanhana ja katkerana kirota laiskuuttani ja jossitella, kunnes kukaan ei jaksa enää kuunnella sitä kitinää.

Helga sanoi:
Tämän vuoden hakukriteereitä sun muita ei ole vielä julkaistu ja ne tietysti vaihtelevat hieman tiedekunnittain, vaikka itse pääsykoe onkin sama. Mutta tässä linkkiä viime vuoden kriteereistä koskien Tamperetta. http://www.uta.fi/opiskelu/valinta/perusteet/laak/laaktdk_laaklis_valinta.html

t. nim. 6 kk lääkärinä ja stressikäyä huipussaan, joten kehoitan miettimään myös muita aloja.

En edes harkitse muita aloja:evil:
Olet vissiin itse Tampereella valmistunut? Itse asustelen Oulussa, mutta vaihtoehtona on myös Helsinki. Saa nyt nähdä kumpaan päädyn. Kiitos näistä ja varsinkinTJJ:lle kiitos yo-kokeiden merkityksestä.

Helsinkiin on huomattavasti vaikeampi päästä kuin Ouluun. Mitä kavereiden kanssa juttelin, n.99% Helsinkiin päässeistä on käynyt valmennuskurssin:eek:
Omasta mielestä sisään kyllä pääsee ilmankin, ainakin Ouluun, jos vain viitsii tosissaan panostaa lukemiseen.

Tuossa on hyvä keskustelu aiheeseen liittyen:
http://chat.yle.fi/opinportti/viewtopic.php?t=3532
Tosin monet jo lääkikseen päässeet tulevat tuonne trollaamaan, näin ainakin vuonna 2004:jahas:

Edit: Eipä tuolla vielä ollut oikein erikoista juttua, kukaan ei ole vielä ruvennut lukemaan. Keväämmällä sieltä voi löytää hyviä vinkkejä ja selityksiä Galenoksen asioihin laskuihin.

Valovuosi sanoi:
Nyt opiskelen YO:lla toista vuotta molekyylibiologiaa, joka sinänsä on ihan mielenkiintoista, mutta mahdollinen huono työllisyystilanne/surkea palkka on alkanut hitusen hirvittämään.

Kyllä töitä ja vielä hyväpalkkaisia löytyy yliopiston tutkimusryhmien ulkopuolelta.:thumbs:

Grim Reaper sanoi:
Helsinkiin on huomattavasti vaikeampi päästä kuin Ouluun. Mitä kavereiden kanssa juttelin, n.99% Helsinkiin päässeistä on käynyt valmennuskurssin:eek:
Omasta mielestä sisään kyllä pääsee ilmankin, ainakin Ouluun, jos vain viitsii tosissaan panostaa lukemiseen.

Tuossa on hyvä keskustelu aiheeseen liittyen:
http://chat.yle.fi/opinportti/viewtopic.php?t=3532
Tosin monet jo lääkikseen päässeet tulevat tuonne trollaamaan, näin ainakin vuonna 2004:jahas:

Edit: Eipä tuolla vielä ollut oikein erikoista juttua, kukaan ei ole vielä ruvennut lukemaan. Keväämmällä sieltä voi löytää hyviä vinkkejä ja selityksiä Galenoksen asioihin laskuihin.

Ouluun olen itsekin harkinnut, kun Helsinkiin tosiaan pitää olla jo nero ja meikäläinen on ihan keskiverto tallaaja fysiikassa ja kemiassa. Kiitos linkistä:thumbs:

TJJ sanoi:
Nimim. 1x M 3 x C ja 1 x B

Ei sulla kummoset laput ollu. ;)

Mutta varsin tottahan se on, että pääsykokeissa loistamalla aukee korkeakouluun paikka ku paikka, vaikka lukiossa on tullukin istuttua peukalo perseessä. :D

Tanssiva Rosvo sanoi:
Kyllä töitä ja vielä hyväpalkkaisia löytyy yliopiston tutkimusryhmien ulkopuolelta.:thumbs:
Tämä menee kyllä ohi varsinaisen aiheen, mutta menköön.

Niin, ei tosiaankaan kiinnostaisi ahertaa yötäpäivää jollain kelvottomalla tutkijan apurahalla, nimittäin olen sen verran itsekäs, etten halua uhrata tieteelle omaa elintasoani. Täytyy kuitenkin tunnustaa, että tietämykseni molekyylibiologien sijoittumisesta työelämään on yliopiston tarjoamia hommia lukuunottamatta erittäin huono, enkä ole perillä edes siitä, minkälaisia bioalan yrityksiä Suomesta löytyy tällä hetkellä ja mitenkä paljon (tai ehkä pikemminkin vähän) :nolo:

Ootko itse peräti alalla tai löytyykö sulta muuten jotain sisäpiirin tietoa kyseisestä asiasta? Kaikenlaista infoa otetaan kiitollisena vastaan.

SniffDaddy sanoi:
Ei sulla kummoset laput ollu. ;)

No ei ollu ei. Mutta hirveellä pänttäämisellä ovet aukesi.. :) Toki vuosi yliopistofysiikkaa ja kemiaa auttoi hieman lukemisessa.. :rolleyes:

Kun katselette minne pääsee helpoimmin, niin huomatkaa, että sisäänpääsy% ja hakijoiden määrä vaihtelee vuosittain eri tiedekunnissa (syystä tai toisesta monet katsoo, että pääseepä tuonne helpommin, haenpa sinne, arvatkaa mikä lopputulos). Sisäänpääsypisteillähän ei ole mitään merkitystä.. Eikä siellä mikään velho tarvi olla, pitää vain olla parempi kuin muut.. :evil:

savsam sanoi:
Missä vaiheessa olette tuota Galenosta alkaneet lukemaan ja kunka paksu kirja se on?

Galenos IV sisältää 602 sivua enemmän tai vähemmän selkokielistä ja helposti ymmärrettävää asiaa ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta.

Itse aloitin lukemisen vasta kirjoitusten jälkeen. Luin pari kolme tuntia päivässä jos sattui huvittamaan. Taisin kaksi kertaa lukea kirjan kunnolla läpi.

Grim Reaper sanoi:
Galenos IV sisältää 602 sivua enemmän tai vähemmän selkokielistä ja helposti ymmärrettävää asiaa ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta.

Itse aloitin lukemisen vasta kirjoitusten jälkeen. Luin pari kolme tuntia päivässä jos sattui huvittamaan. Taisin kaksi kertaa lukea kirjan kunnolla läpi.
Galenoksestahan tulee uusi painos nyt kevään 2006 pääsykokeeseen. Itselläni on tuo kyseinen volyymi Galenos IV, mutta en ole vielä aloittanut sitä, ainoastaan silmäillyt. Pitäisi tässä kohtapuoliin aloittaa, koska se ei todellakaan ole minulle selvää tekstiä.

Doggoned sanoi:
Ouluun olen itsekin harkinnut, kun Helsinkiin tosiaan pitää olla jo nero ja meikäläinen on ihan keskiverto tallaaja fysiikassa ja kemiassa. Kiitos linkistä:thumbs:
:anssi: Se, että Helsinkiin hakee paljon porukkaa ei tarkoita sitä, että ne kaikki hakijat olisivat yhtä tosissaan. On kaksi täysin eri asiaa lähettää hakupaperit kouluun vs. lukea tosissaan pääsykokeeseen. Se osuus hakijoista, joka oikeasti kilpailee niistä paikoista on paljon pienempi kuin kokonaishakijamäärä.

TJJ sanoi:
Sisäänpääsypisteillähän ei ole mitään merkitystä..
No ei, mä en oikeastaan ikinä ymmärtänyt porukkaa, joka laski jotain pohjapisteitä, joita saa ylppäreistä jne. Mulla ei ainakaan ollut mitään käsitystä koko arvostelu/sisäänpääsykriteereistä saatikka jostain raakapisteistä. Pitää vaan päästä sen sisäänpääsyrajan yläpuolelle, muulla ei ole merkitystä.

savsam sanoi:
Missä vaiheessa olette tuota Galenosta alkaneet lukemaan ja kunka paksu kirja se on?
Itse aloin aikanaan lukemaan heti ylppäreitten jälkeen, tai no, kun perjantaina oli enkun ylppäri, niin maanantaina aloitin. Välissä oli kevyehkö "buuttaus".:kippis1:

WOOT, täällä oikee lääkkis-threadi.:hyper:
Itse hain keväällä 2005 ja pääsin onnellisesti kerralla sisään. Ennen opintojen alkua oli vieläkin vähän epävarma olo, mutta nyt pari kk takana ja eka kurssi kasassa, jumalauta on kyl mahtava paikka!!:rock:
Tsemiä helvetisti tänä vuonna hakeville!!:thumbs:

jänkäkoira sanoi:
No ei, mä en oikeastaan ikinä ymmärtänyt porukkaa, joka laski jotain pohjapisteitä, joita saa ylppäreistä jne. Mulla ei ainakaan ollut mitään käsitystä koko arvostelu/sisäänpääsykriteereistä saatikka jostain raakapisteistä. Pitää vaan päästä sen sisäänpääsyrajan yläpuolelle, muulla ei ole merkitystä.

Kyllä siitä on hyötyä, ainakin itselleni oli. Kun yo-kirjotukset oli vihdoin monen kk lukemisen jälkeen setvitty läpi ja todella ymmärsi, millainen kasa asiaa oli opeteltava parissa kuukaudessa, piti ottaa kaikki keinot käyttöön itsensä motivoimiseen. Oloa helpotti kummasti, kun laski alkupisteet pois esim. edellisvuoden pääsypisterajasta. Käteen jäi ihan inhimillinen tavoite.:)
Toisaalta ihan turha stressata pisteistä mitään, jos motivaatio on jo kohdallaan:kippis1:

nuoriherra sanoi:
Oloa helpotti kummasti, kun laski alkupisteet pois esim. edellisvuoden pääsypisterajasta. Käteen jäi ihan inhimillinen tavoite.:)

Huomasit varmaan, että loppujen lopuksi niillä pisterajoilla ei ole mitään merkitystä, syystä että ne lasketaan tyyliin "eniten pisteitä osuudesta saanut saa täydet hakupisteet", ts. jos paras osaa saa 50/100 pistettä "kokeesta", niin hän saa 20/20 hakupistettä ja muut sitten vähemmän..

Hmmmm.. Kotipaikka Turku, 2005 sisään.. Pitää vissiin alkaa tsekkailemaan fetuspoosteria ja varomaan mitä lueskelee mikroluokassa..:jahas:

Eeeeeeeedit:
nuoriherra sanoi:
ja eka kurssi kasassa, jumalauta on kyl mahtava paikka!!

Heh.. Itse olin tuossa vaiheessa valmis suunnilleen vetämään itseni jojoon.. Tosin meillä taidettiin alkaa "hieman" eri ohjelmalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom