Lääketieteellisestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
DrCarter sanoi:
Tervetuloa vaan tänne:D Mähän oon tutorina fukseille ens syksynä.. Voipi vaikka olla että suakin ohjaan sit opintojen alkuun, toivotaan niin! Nyt ei muuta ku hirvee tsemppi vaan pääsykokeisiin:thumbs: salista kuitenkaan tinkimättä;)

Kiitti kannustuksesta. Vaikka pääsisin sisälle joudun skippaamaan alotusta vuodella ku kesällä meen inttiin :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voipi olla tyhmä kysymys, mut toi pääsykoe vielä hiukan hämärän peitossa:( . Eli mimmonen se on? Onko se pääsykoe kaksiosainen, tyyliin ens essee tyylisiä tehtäviä ja sit joitain laskuja vai mimmonen se on?

savsam sanoi:
Voipi olla tyhmä kysymys, mut toi pääsykoe vielä hiukan hämärän peitossa:( . Eli mimmonen se on? Onko se pääsykoe kaksiosainen, tyyliin ens essee tyylisiä tehtäviä ja sit joitain laskuja vai mimmonen se on?

Nyt en ole ihan varma, mutta itse olen Ouluun hakemassa ja siellä koeaika on 5h putkeen, joten käsittääkseni aineistotehtävää ei tänä vuonna ole, koska jos olisi niin kokeen välissä olisi noin 1h tauko, en ole kuitenkaan varma ja pyytäisin, että joku viisaampi korjaisi/vahvitaisi tämän olettamuksen... Ainaki 2004 vai 2005 vuoden kokeessa ei ollut aineisto osuutta mut muutamana aiempana vuotena ainesto osuus oli... :)

Kestää sen 5 tuntia, saat eteesi vihkosen, jossa on tehtävät ja joitain tekstejä. Tehtävät perustuvat Galenokseen ja/tai näihin vihkon teksteihin.

Täällä yksi hakija Helsingin lääketieteelliseen, jouluna alotin lukemaan ja olen sen verran galenosta ja lukion tiedeaineita kahlannut läpi, että pitäisi se hemmetin paikka sieltä tulla. Onko kukaan siellä opiskelemassa?

Welho sanoi:
Täällä yksi hakija Helsingin lääketieteelliseen, jouluna alotin lukemaan ja olen sen verran galenosta ja lukion tiedeaineita kahlannut läpi, että pitäisi se hemmetin paikka sieltä tulla. Onko kukaan siellä opiskelemassa?
Hep. Tsemppiä lukuihin!:thumbs:

Nostetaas ketju ylös. Onko pakkotoistolta moni päässyt lääketieteelliseen nyt tänä kesänä, ite sain 10min sitte tiedon et Ouluun pääsin :) Paitsi opiskelut pystyy aloittaa vasta vuoden päästä armeijan takia :(

Tee niin kuin yks kaveri ja aloita lukeminen jo hyvissä ajoissa 2 vuotta etukäteen, niin varmistat (ehkä) sisäänpääsysi. :hyper: no joo... :offtopic:

Tee niin kuin yks kaveri ja aloita lukeminen jo hyvissä ajoissa 2 vuotta etukäteen, niin varmistat (ehkä) sisäänpääsysi. :hyper: no joo... :offtopic:

Itse asiassa ekan kerran luin galenoksen läpi lukion 1-2 luokan välisenä kesänä, eli noin 2 vuotta ennen pääsykoetta :evil: Ja koko puol vuotta pois salilta olin ku keskityin lukemiseen keväällä :) Noh onneksi pääsin nyt sisään niin ei tarvi armeijas olles lukee enää pääsykokeisiin :)

Onnea vaan sisään päässeille!
Itellä ois aikomus hakea ens keväänä Ouluun hampaan puolelle. Galenos on tullu luettua nyt pari kertaa lävitte tässä vajaan parin kk:n aikana, eli kevyesti aloitellaan ja pikkuhiljaa kovennetaan tahtia. Kaavat ovat vielä täyttä hepreaa, mutta siksipä lähenki syksyllä iltalukioon verestämään fysiikan ja kemian taitoja, lisäksi keväällä ois tarkotus mennä jollekkin kurssille. Motivaatio on ainaki kova, eiköhän sillä jo pääse aika pitkälle. :) Onko kellään kokemusta noista kursseista Oulun suunnalla, kannattaako?

Onko pakkotoistolta moni päässyt lääketieteelliseen nyt tänä kesänä, ite sain 10min sitte tiedon et Ouluun pääsin :) Paitsi opiskelut pystyy aloittaa vasta vuoden päästä armeijan takia :(
Minä! :piis: Pääsin Kuopioon, tiedon sain jo 16. päivä. Oli aika ihmeellinen fiilis, ja on vieläkin. Suoritan kans armeijan (Keuruu) alta tässä pois eli opiskelut alkaa vuoden päästä.

Ja onnea sullekkin sisäänpääsystä! :thumbs:

Minä! :piis: Pääsin Kuopioon, tiedon sain jo 16. päivä. Oli aika ihmeellinen fiilis, ja on vieläkin. Suoritan kans armeijan (Keuruu) alta tässä pois eli opiskelut alkaa vuoden päästä.

Ja onnea sullekkin sisäänpääsystä! :thumbs:

Kiitoksia ja onneksi olkoon sullekkin :)

Onnea vaan sisään päässeille!
Itellä ois aikomus hakea ens keväänä Ouluun hampaan puolelle. Galenos on tullu luettua nyt pari kertaa lävitte tässä vajaan parin kk:n aikana, eli kevyesti aloitellaan ja pikkuhiljaa kovennetaan tahtia. Kaavat ovat vielä täyttä hepreaa, mutta siksipä lähenki syksyllä iltalukioon verestämään fysiikan ja kemian taitoja, lisäksi keväällä ois tarkotus mennä jollekkin kurssille. Motivaatio on ainaki kova, eiköhän sillä jo pääse aika pitkälle. :) Onko kellään kokemusta noista kursseista Oulun suunnalla, kannattaako?

Mä kävin Helsingissä Huippuvalmennuksen Lääketiede kevät kurssin ja minulle siitä oli erittäin hyvä apu, etenkin biologian tunnit selvensi huomattavasti. Huom. Osa minun ryhmästi oli sitä mieltä, että kurssi oli turha ja opet huonoja, et mielipiteitä noista kursseista on paljon (Mut tais ainaski tolla mun kurssilla olla tänä vuonna vähän paremmat opettajat ku muina vuosina, kuulopuheiden mukaan). Noissa kurseissa olisi hyvä olla lukion perustieto valmiiksi fysiikasta ja kemiasta, se helpottaa huomattavasti asioiden oppimista tunnilla, ku ne käydään suht. nopeesti läpi. Meidän valmennuskurssin biologian ope suositteli Ihmisen fysiologia ja anatomia kirjan lukua, siinä on samat asiat kuin galenoksessa, mutta huomattavasti paremmin selvitettynä, jos on paljon aikaa (itse en sitä lukenut).

Mut onnea luku urakkaan ja tulevaan pääsykokeeseen :thumbs:

EDIT: niin siis selvennystä toi mun kirjotus koskee noita valmennuskursseja, ei iltalukiota...

Itse asiassa ekan kerran luin galenoksen läpi lukion 1-2 luokan välisenä kesänä, eli noin 2 vuotta ennen pääsykoetta :evil: Ja koko puol vuotta pois salilta olin ku keskityin lukemiseen keväällä :) Noh onneksi pääsin nyt sisään niin ei tarvi armeijas olles lukee enää pääsykokeisiin :)

Ahaa, tämä on siis hyvinkin yleistä. No, eipä sitten mitään :)

Jaahas, tällanenkin ketju... Itte oon alkanu miettiä kanssa lääkistä vaihtoehtona. Oon nyt opiskellu puoltoista vuotta farmasiaa. Ihmisen biologia rajoittuu 6 ov kurssiin ja farmakologiaa sisältyy 7ov farmaseutin tutkintoon, provisorin sitte hieman lisää. Pikkasen kemmaa ym ja jotain ihme sosiaalifarmasiaa(hyi).

Onko joku vaihtanu farmasialta lääkikseen? Tuoko proviisorin tutkinto rinnalla jotain lisäarvoa lääketeollisuudessa? Miten eroaa tai mitä etuja proviisorilla/lekulla toiseen verrattuna tutkimustyössä tai teollisuudessa?

Jos jollain on kokemusta tutkimushommista proviisorina, olisi mukava kuulla mitä se on.

Onko kellään kokemusta noista kursseista Oulun suunnalla, kannattaako?
Dynamikin kurssi tuli käytyä Oulussa muutama vuosi sitten. Ei mitään isompaa valittamista kurssista; materiaalit oli hyvät, tunteja riittävästi, ei liikaa porukkaa, opettajien taso kylläkin vaihteli. Itellä oli fysiikka ja kemia kirjotusten jäljiltä sen verran hyvässä kuosissa että tuntui vähän turhalta opiskella perusjuttuja niistä siellä kurssilla. Siinä mielessä kurssi oli itselle hyvä valinta, että tuli tosiaankin luettua ahkerasti. Kun joka päivä kävi kurssilla, teki "läksyt" ja luki seuraavan päivän asiat läpi, ei jääny paljokaan aikaa sluibailla. Luulenpa kuitenkin ettei mun sisäänpääsy ollut tuon kurssin ansiota. Tarinan opetus: jos omaat korkean työmoraalin etkä tarvitse apua kemian ja fysiikan laskujen kanssa, jätä kurssi väliin, lue ahkerasti ja osta sillä kurssiin varatulla rahalla joku kiva palkinto itelle kun pääset sisään :D

...senTO!

Lääkis muistuttaa hyvin paljon armeijaa, paitsi siellä mopoaika onkin lopussa, ja silloin saa tuntea pienuutensa. Lisäksi käytännössä lääkärin työ on aivan totaalisen erilaista, millaiseksi sen on kuvitellut. Näkee selvästi, että edes vuosia aivan vierestä katselleet vastaanoton ja polin hoitajat, ambulanssikuskit ja ensihoitajatkaan eivät pysty käsittämään, mikä on pelin syvin henki. Sitä täytyy itse tehdä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom