Omalla kohdalla low-bar rassasi enemmän kyynärpäitä ja olkapäitä. Joskus jopa siihen pisteeseen että kyynärpäällä ei voinut enää loppupäivänä tehdä mitään.
Liikkuvuuden puutetta ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Omalla kohdalla low-bar rassasi enemmän kyynärpäitä ja olkapäitä. Joskus jopa siihen pisteeseen että kyynärpäällä ei voinut enää loppupäivänä tehdä mitään.
Ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni etukyykkyä, koska tähän asti tekemäni takakyykky tuntuu menevän kirjaimellisesti perseelleen ja tarkoitus olisi kurittaa enemmän etureisiä. Tähän taas kuulemma auttaa etukyykky.
Mitä huomioitavaa on jos liikettä ei ole ennen tehnyt? Kevyemmät painot se varmaan ainakin vaatii, mutta kuinka paljon niitä sarjapainoja olisi abouttia rallaa fiksua tiputtaa takakyykyssä käytettäviin painoihin verrattuna? Ja kumpi tangon kannattelutapa on mielestänne parempi, tanko kämmenten päällä kyynärpäät eteenpäin osoittaen vai etuolkapäiden päällä kädet ristissä?
Ja mitä kyykkyihin muutoin tulee, niin hyvännäköisiähän nuo oli. Takakyykkyt etukyykkyjä siistimpiä mun makuun, vaikkei etukyykytkään mitenkää rumia olleet. Lähinnä yläselästä ja/tai keskikropasta näytti että meinas pakka pettää niissä, kun alkoi jo jonnin verta kippaamaan eteen. Joku voisi sanoa että maksimipainoilla sallittakoon, mutta mä en lähtisi moisia kommentteja heittelemään kovin helposti.
Miten jos ottaa videoo ihan suoraan sivusta, kulkeeko tanko kuinka suoraa linjaa nuissa takakyykyissä? Tuosta kuvakulmasta kun voisi olla näkevinään että tanko menee jalkaterien etupuolelle siinä kun lähdet puskemaan pohjista ylöspäin. Jos näin, niin enempi polvee sivulle ja purista perseellä lisempi (neuvo suoraan kummelista ).
Monasti muutokset on niin pieniä, jos niille edes on travetta, että paha tätä kautta huuteloida.
Kovaa dippausta alaselällä.. ei hyvä. Se 'stretch reflex' (takareisi kiristyy) mikä tulee (ja sitä seuraava pomppu kyykyn pohjalta) on jees olla kyykyssä, mutta toi oli omaan silmään alaselän dippausta. Johtunee yleensä joko siittä ettei osaa tökätä persettä keskiselkää kohti (lumbar extension) tai takareisien ja pakaroiden joustamattomuudesta.
Aika nopeaakin kyykkäys oli, hillitymmin alas ja sitte satasta lantiolla ylös :D Tosin itsekki olen tämmönen pikakyykkääjä ja 'tyhjästä failure' tyyppi.
(Ja onhan tuo kunnioitettava määrä rautaa)
HB vai LB ?
Kovaa dippausta alaselällä.. ei hyvä. Se 'stretch reflex' (takareisi kiristyy) mikä tulee (ja sitä seuraava pomppu kyykyn pohjalta) on jees olla kyykyssä, mutta toi oli omaan silmään alaselän dippausta. Johtunee yleensä joko siittä ettei osaa tökätä persettä keskiselkää kohti (lumbar extension) tai takareisien ja pakaroiden joustamattomuudesta.
Aika nopeaakin kyykkäys oli, hillitymmin alas ja sitte satasta lantiolla ylös :D Tosin itsekki olen tämmönen pikakyykkääjä ja 'tyhjästä failure' tyyppi.
(Ja onhan tuo kunnioitettava määrä rautaa)
HB vai LB ?
Täh?
Low bar -kyykyssä ei tartte koittaa olla pystyssä selän kanssa kuten high bar -kyykyssä (kun sanoit, että koitat vetää ruoto suorana kyykyt).
Kun tässä ketjussa ilmeisesti pyörii kyykkytekniikkaa ja biomekaniikkaa ymmärtäviä henkilöitä, niin olis oikeastaan mielenkiintoista saada vähän kommenttia omasta kyykkytekniikasta. Sen mä tiedän, että nämä eivät ole maailman rumimpia, jolleivat parhaitakaan, suorituksia, eivätkä ainakaan pahasti vajaita, mutta muuten mä en tajua tekniikan hienouksista oikeastaan mitään, kunhan koitan vetää ruoto suorana riittävän syvältä niin kuin hyvältä ja luontevalta tuntuu.
^Mulla auttoi se kun varovasti teki vain vaikka vähän sattuikin, välissä voi ranteita venytellä kämmenet yhdessä ja sormet itseen päin. Alussa voi myös olla helpompi tehdä aika leveällä otteella, jolloin asento ei ole ihan niin tukeva kuin kapeammalla, mutta kyllä ote siitä kapenee kun ranteet tottuvat. Edelleen kannattaa muistaa, että kaikkia sormia ei todellakaan tarvitse saada tangon alle, itse teen yleensä pelkät etu- ja keskisormi tangon alla ja se riittää mainiosti.