Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni etukyykkyä, koska tähän asti tekemäni takakyykky tuntuu menevän kirjaimellisesti perseelleen ja tarkoitus olisi kurittaa enemmän etureisiä. Tähän taas kuulemma auttaa etukyykky.

Mitä huomioitavaa on jos liikettä ei ole ennen tehnyt? Kevyemmät painot se varmaan ainakin vaatii, mutta kuinka paljon niitä sarjapainoja olisi abouttia rallaa fiksua tiputtaa takakyykyssä käytettäviin painoihin verrattuna? Ja kumpi tangon kannattelutapa on mielestänne parempi, tanko kämmenten päällä kyynärpäät eteenpäin osoittaen vai etuolkapäiden päällä kädet ristissä?

Kokeile, täältä on turha kysyä mitään ku nää jutut on melkeimpä aina henkilöstä kiinni. Sen verran sanon et käytä painonnosto tankoa jos mahollista. Voimanosto tanko on vittumaisempi kurkulla.

Ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa elämässäni etukyykkyä, koska tähän asti tekemäni takakyykky tuntuu menevän kirjaimellisesti perseelleen ja tarkoitus olisi kurittaa enemmän etureisiä. Tähän taas kuulemma auttaa etukyykky.

Mitä huomioitavaa on jos liikettä ei ole ennen tehnyt? Kevyemmät painot se varmaan ainakin vaatii, mutta kuinka paljon niitä sarjapainoja olisi abouttia rallaa fiksua tiputtaa takakyykyssä käytettäviin painoihin verrattuna? Ja kumpi tangon kannattelutapa on mielestänne parempi, tanko kämmenten päällä kyynärpäät eteenpäin osoittaen vai etuolkapäiden päällä kädet ristissä?

Etukyykky on hyvä koska tekniikka muotoutuu itsestään hyväksi kunhan ei tee mitään mikä tuntuu luonnottomalta. Eli kun lähdet kevyillä painoilla kokeilemaan, niin kun se tuntuu menevän hyvin, niin tekniikka lienee aika kunnossa. Kun etukyykky tuntuu luontevalta se sitä myös yleensä on.

Kun tässä ketjussa ilmeisesti pyörii kyykkytekniikkaa ja biomekaniikkaa ymmärtäviä henkilöitä, niin olis oikeastaan mielenkiintoista saada vähän kommenttia omasta kyykkytekniikasta. Sen mä tiedän, että nämä eivät ole maailman rumimpia, jolleivat parhaitakaan, suorituksia, eivätkä ainakaan pahasti vajaita, mutta muuten mä en tajua tekniikan hienouksista oikeastaan mitään, kunhan koitan vetää ruoto suorana riittävän syvältä niin kuin hyvältä ja luontevalta tuntuu. Siksi kiinnostaisi kuulla, mitä parannettavaa tekniikassa oikeasti olisi suorituksen saamiseksi paremmaksi ja tehokkaammaksi tai missä ne lihaksiston heikoimmat lenkit näyttäisivät olevan.

Nimeltä mainiten JP-P:n ja risumiehen kommentit kiinnostaisivat ainakin.

Etukyykky
http://www.youtube.com/watch?v=cWOWlZ944DA

Takakyykky
http://www.youtube.com/watch?v=n1I2n8TXRf4

Raudat nyt on mitä on...

no-body: -Enpä mä nuiden videoiden perusteella vielä lähtisi heikoimpia lenkkejä arvioimaan, laita enemmin sellainen jossa rauta ei enää nousekkaan. Sellaisesta sen pettävän lenkin helpoiten huomaa.

Ja mitä kyykkyihin muutoin tulee, niin hyvännäköisiähän nuo oli. Takakyykkyt etukyykkyjä siistimpiä mun makuun, vaikkei etukyykytkään mitenkää rumia olleet. Lähinnä yläselästä ja/tai keskikropasta näytti että meinas pakka pettää niissä, kun alkoi jo jonnin verta kippaamaan eteen. Joku voisi sanoa että maksimipainoilla sallittakoon, mutta mä en lähtisi moisia kommentteja heittelemään kovin helposti.

Miten jos ottaa videoo ihan suoraan sivusta, kulkeeko tanko kuinka suoraa linjaa nuissa takakyykyissä? Tuosta kuvakulmasta kun voisi olla näkevinään että tanko menee jalkaterien etupuolelle siinä kun lähdet puskemaan pohjista ylöspäin. Jos näin, niin enempi polvee sivulle ja purista perseellä lisempi (neuvo suoraan kummelista :) ).

Mutta tää nyt on vain näin hätäpäissään pyynnöstä huutelua. Naamatusten ois paaaaljon parempi nuita katsoskella ja ohjailla jos ohjattavaa silloin sattuu silmään. Monasti muutokset on niin pieniä, jos niille edes on travetta, että paha tätä kautta huuteloida. Ja tosiaan heikkojen lenkkien metsästykseen mieluusti sellainen video, missä se rauta ei ylös asti nousekkaan. Silloin näkee helpoiten sen missä se heikoin lenkki on.

edit. allaolevaan... Eipä tuossa nyt kyllä mun makuun mitenkään huolestuttavaa saatika erityisen kovaa alaselän dippailua näkynyt. Etukyykyissä hiukka enempi, mutta kyllä mun makuun ihan kohtuuden rajoissa jota oikeastaan vähän jokaisella jossain määrin tulee kun pohjista kyykitään.

Kovaa dippausta alaselällä.. ei hyvä. Se 'stretch reflex' (takareisi kiristyy) mikä tulee (ja sitä seuraava pomppu kyykyn pohjalta) on jees olla kyykyssä, mutta toi oli omaan silmään alaselän dippausta. Johtunee yleensä joko siittä ettei osaa tökätä persettä keskiselkää kohti (lumbar extension) tai takareisien ja pakaroiden joustamattomuudesta.
Aika nopeaakin kyykkäys oli, hillitymmin alas ja sitte satasta lantiolla ylös :D Tosin itsekki olen tämmönen pikakyykkääjä ja 'tyhjästä failure' tyyppi.

(Ja onhan tuo kunnioitettava määrä rautaa)
HB vai LB ?

Ja mitä kyykkyihin muutoin tulee, niin hyvännäköisiähän nuo oli. Takakyykkyt etukyykkyjä siistimpiä mun makuun, vaikkei etukyykytkään mitenkää rumia olleet. Lähinnä yläselästä ja/tai keskikropasta näytti että meinas pakka pettää niissä, kun alkoi jo jonnin verta kippaamaan eteen. Joku voisi sanoa että maksimipainoilla sallittakoon, mutta mä en lähtisi moisia kommentteja heittelemään kovin helposti.

Se on mulle jo riittävä tieto, ettei noissa mitään sellaista oleellista heikkoutta tai virhettä ole. Kun tää on kuitenkin sellaista ihan huvin ja urheilun vuoksi puuhastelua, niin ei ole syytä optimoida viimeisen päälle niiden muutaman viimeisen kilon vuoksi. Mä en tosiaan ole tekniikan hienouksiin ikinä perehtynyt enkä sen kummempaa opastusta saanut vaan luottanut siihen, että tasapuolinen treeni, jonkinlaisen liikkuvuuden ylläpito ja luontaisten liikeratojen hakeminen hoitavat homman aika pitkälle.

Keskivartalon hötkyminen etarissa isommilla painoilla on tosiaan ongelma, mutta se on vain ihan rehellistä voimanpuutetta, jonka eteen tehdään duunia koko ajan.

Miten jos ottaa videoo ihan suoraan sivusta, kulkeeko tanko kuinka suoraa linjaa nuissa takakyykyissä? Tuosta kuvakulmasta kun voisi olla näkevinään että tanko menee jalkaterien etupuolelle siinä kun lähdet puskemaan pohjista ylöspäin. Jos näin, niin enempi polvee sivulle ja purista perseellä lisempi (neuvo suoraan kummelista :) ).

Olet aivan oikeassa, noissa pätkissä tanko menee ylös lähtiessä vain lievästi eteenpäin, mutta joskus sama ilmiö tulee esiin korostetumminkin ja johtaa julletukseen koko nostossa. Täytyy kiinnittää huomiota perseen aktivointiin jatkossa.

Monasti muutokset on niin pieniä, jos niille edes on travetta, että paha tätä kautta huuteloida.

No se tieto on jo paljon, ettei isoille muutoksille ole tarvetta. Siinä käsityksessä mä itsekin olen ollut, mutta tulipa mieleen pyytää kerrankin palautetta kun kaikki on tosiaan aikojen saatossa yrityksen ja erehdyksen kautta itse opittu.

Kovaa dippausta alaselällä.. ei hyvä. Se 'stretch reflex' (takareisi kiristyy) mikä tulee (ja sitä seuraava pomppu kyykyn pohjalta) on jees olla kyykyssä, mutta toi oli omaan silmään alaselän dippausta. Johtunee yleensä joko siittä ettei osaa tökätä persettä keskiselkää kohti (lumbar extension) tai takareisien ja pakaroiden joustamattomuudesta.
Aika nopeaakin kyykkäys oli, hillitymmin alas ja sitte satasta lantiolla ylös :D Tosin itsekki olen tämmönen pikakyykkääjä ja 'tyhjästä failure' tyyppi.

HB vai LB ?

LB.

Perseen käyttö tuli esiin molemmissa kommenteissa ja uskon, että siihen kannattaakin panostaa jatkossa. Takareidet ovat takuulla jäykät, mutta niiden kovin ahkera venyttely on aina tehnyt huonoa pitkäaikaisille lieville alaselkäongelmille, joista ei nyt ole onneksi ollut vähään aikaan tietoakaan. Voisi tietenkin vähän kaivella vaihtoehtoisia liikkeitä takareisien venyttämiseksi, mutta kaiken maailman taivutukset multa ovat ja pysyvät poissa valikoimasta. Pienemmillä raudoilla selkä pysyy luonnollisesti kuosissa paljon paremmin.

Nopeus kuuluu asiaan, ei tää mitään bodauskyykkyä tuntuman hakemiseksi ole:D. Vaikka molemmissa pätkissä nostot näyttävät aika kevyiltä, niin varaa jäi ehkä yhden tosi ruman toiston verran molemmissa (tai sitten ei yhtään).

HB vai LB ?

Täh?

Katso, että sun persekki on reilassa, että sielläki on voimaa ja venyvyyttä, eikä pelkästään takareisissä.
Low bar -kyykyssä ei tartte koittaa olla pystyssä selän kanssa kuten high bar -kyykyssä (kun sanoit, että koitat vetää ruoto suorana kyykyt).

Koita saada toi alaselkä/perse vähän enemmän mukaan liikkeesee sillä 'lumbar extensionilla' ja venytyksillä (vittu ku näistä mitään tiedä suomenkielisiä nimiä, tässä Mark Rippetoe selittää sen hyvin englanniksi, tiedän, puhuu mavesta, mutta lumbar extension pätee myös kyykkyynkin.)

Itsekki olen pikakyykkäjä ja 'failure out of fucking nowhere' tyyppiä.

Mitäh ;_;

Low bar -kyykyssä ei tartte koittaa olla pystyssä selän kanssa kuten high bar -kyykyssä (kun sanoit, että koitat vetää ruoto suorana kyykyt).

Kyllä low-barissakin saa selän kanssa olla tarkkana, koska jos sen antaa ehdoin tahdoin taipua vapaasti niin lopputuloksena on ainakin mulla päin vittua-jullea. Kyllähän selkä luonnostaan taipuu enemmän kuin high-barissa, mutta missään nimessä en ainakaan itse voi ehdoin tahdoin antaa sen taipua liioitellusti tai kontrolloimatta, jos haluan pitää noston kasassa.

Helios, tuo sinun teksti sisälsi joitain hieman kyseenalaisia seikkoja, kuten stretch-refleksin toiminta.

En tiedä sinun anatomian tuntemusta mutta ei kannata yrittää liian monimutkaisia juttuja heitellä jos niitä ei ymmärrä.

Lumbar extension = lannerangan ojennus. Eli mitä mm. erector spinae tekee.

Ja se ei todellakaan ole virhe pitää selkää pystyssä, oli kyykkytyyli mikä tahansa.

Okei, eli punttailu olen jo useamman vuoden ja pattia on ihan hyvin tullut ja voimatkin kasvaneet. Yksi juttu kuitenkin mietityttää. MaVe on ollut mulla aina muita voimannostoliikkeitä huomattavasti kovempi. Siitä huolimatta että teen sitä kaikista vähiten. Ykköstä en ole kokeillut mutta väittäisin että 200 on paperia. Olen kuitenkin vältellyt sen tekemistä siitä syystä että pari seuraavaa päivää mavettelun jälkeen on alaselkä aivan juntturassa. Muut paikat ovat ihan palautuneet mutta alaselkä on useamman päivän aivan jumissa. Siis sellaista normaalia lihassärkyä, ei mitään vihlontaa. Onko tämmöiset alaselkä jumit ihan normaaleja vai ovatko ne merkki huonosta tekniikasta? Olen kyllä koittanut ottaa enempi jalkoja ja persettä mukaan vedossa mutta alaselkä se vain tuntuu osumaa ottavan...

Kun tässä ketjussa ilmeisesti pyörii kyykkytekniikkaa ja biomekaniikkaa ymmärtäviä henkilöitä, niin olis oikeastaan mielenkiintoista saada vähän kommenttia omasta kyykkytekniikasta. Sen mä tiedän, että nämä eivät ole maailman rumimpia, jolleivat parhaitakaan, suorituksia, eivätkä ainakaan pahasti vajaita, mutta muuten mä en tajua tekniikan hienouksista oikeastaan mitään, kunhan koitan vetää ruoto suorana riittävän syvältä niin kuin hyvältä ja luontevalta tuntuu.

Ei tässä kyllä täytetä antamiasi kriteereitä, mutta laitan silti yhden linkin.
Hip driven oivaltaminen autoi minulla.

Olen alkanut harkita etukyykyn ottamista ohjelmaan vakavammin ja sitä jo edellisessä jalkatreenissä hieman makustelin. Olen sitä ennen tehnyt ns. faarao-otteella, mutta haluaisin opetella tyylin, jota käytetään raa'assa rivessäkin. Tällä hetkellä ranteet ei vain taitu vaadittavalla tavalla ja melko voimakasta hermosäkenöintiä esiintyy toisessa peukalontyvessä. Onko samasta ongelmasta kärsineet huomaneet jonkin hyvän tavan venytellä ranteet letkeiksi?

^Mulla auttoi se kun varovasti teki vain vaikka vähän sattuikin, välissä voi ranteita venytellä kämmenet yhdessä ja sormet itseen päin. Alussa voi myös olla helpompi tehdä aika leveällä otteella, jolloin asento ei ole ihan niin tukeva kuin kapeammalla, mutta kyllä ote siitä kapenee kun ranteet tottuvat. Edelleen kannattaa muistaa, että kaikkia sormia ei todellakaan tarvitse saada tangon alle, itse teen yleensä pelkät etu- ja keskisormi tangon alla ja se riittää mainiosti.

^Mulla auttoi se kun varovasti teki vain vaikka vähän sattuikin, välissä voi ranteita venytellä kämmenet yhdessä ja sormet itseen päin. Alussa voi myös olla helpompi tehdä aika leveällä otteella, jolloin asento ei ole ihan niin tukeva kuin kapeammalla, mutta kyllä ote siitä kapenee kun ranteet tottuvat. Edelleen kannattaa muistaa, että kaikkia sormia ei todellakaan tarvitse saada tangon alle, itse teen yleensä pelkät etu- ja keskisormi tangon alla ja se riittää mainiosti.

Olen kokeillut peukalot tangon alla sekä etu- ja keskisormet, mikä luultavasti on se mihin pyrin näin aluksi. Hieman aiheesta poiketen, mutta mites rivessä sormet? Onko kaikki siellä vai ujutetaanko ne alle jossain vaiheessa? :D Tarkoitus olis sitäkin kokeilla joku kaunis päivä.

Kiitos vastauksesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom