Kyykky- ja mavekyssäreitä

Irrotus kannattaa tehä kevyesti, ei rykäsemällä.

Itse asiassa pitäisi ottaa "tyhjät pois" ennen vetoa, eli vetää sen verran ennen varsinaista vetoa että tanko voimaa lisättäessä lähtee irti lattiasta.

Ja mavessahan jos haluaa vetää kuten edellä olevassa videossa niin menee vain reilummin kyykkyyn ennen vetoa, persettä alas. Ei vaikeaa, ja ottaa enemmän jalkoihin. Itse vedän mielummin vähän suoremmalla tyylillä kun teen maven selkäliikkeenä ja saan ehkä isommat painot käyttöön.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten otteiden kanssa? Teen kovimmat sarjat myötäotteella sillä ristikkäisellä otteella alkaa tekniikka hajoamaan melko nopeasti.. Lämmittelysarjat vedetään ristiotteella, mutta kovimmat sarjat joutuu vetämään sitte myötäotteella jotta malmi liikkuis.. Tokihan siihen harjottelu auttaa, mutta onko siinä negatiivista puolta olemassa jos ei tee kovimpia sarjoja ristiotteella.

Tokihan jos Mavessa ei käytetä remmejä niin sitten ristiote on paljon parempi, mutta muuten?

Siis käytät mavessa remmejä jos ymmärsin oikein?
Eihän sillä oo väliä teetkö remmeillä miten? Järkevintähän sen on tehdä remmeillä myötäotteella.. Ristiote auttaa vaan pidossa, ei sillä muuta merkitystä ole.

Miten otteiden kanssa? Teen kovimmat sarjat myötäotteella sillä ristikkäisellä otteella alkaa tekniikka hajoamaan melko nopeasti.. Lämmittelysarjat vedetään ristiotteella, mutta kovimmat sarjat joutuu vetämään sitte myötäotteella jotta malmi liikkuis.. Tokihan siihen harjottelu auttaa, mutta onko siinä negatiivista puolta olemassa jos ei tee kovimpia sarjoja ristiotteella.

Tokihan jos Mavessa ei käytetä remmejä niin sitten ristiote on paljon parempi, mutta muuten?

Ristiotteen ainoa hyvä puoli on parempi pito, muutoin se vain kuormittaa kehoa epäsymmetrisesti eikä sitä oikeastaan kannata käyttää muulloin kuin silloin jos on pakko eli vedettäessä ilman remmejä niin isoilla painoilla, etteivät ne pysy käsissä myötäotteella.

Mankun + sormilukon kanssa pääsee pienellä harjoittelulla myötäotteella yllättävän lähelle ristiotteen pitoja.

Miten kuuluu pitää tangosta kiinni vedossa? Eräs ohjaaja käski pitää tanko sormien varassa, ei käden sisällä. Salilla näkee kuitenkin koviakin vetäjiä jotka pitää ihan "kiinni" tangosta. Itse koen kyllä saavani hyötyä tuosta sormien varassa roikottamisesta. Saan juuri sen ratkaisevan verran pystymmän asennon. Toki sormien voimat ovat koetuksella.

Aika ihme ettei yhdessäkään Rippertoen eikä muidenkaan videoissa kerrota oikeaa otetta, vai kerrotaanko?

Saako kysyä, millaisissa raudoissa liikutaan? Joko melko pienissä tai sitten sulla on hurjat näppivoimat, jos pystyt isompia rautoja sormien varassa roikottamaan...

Saako kysyä, millaisissa raudoissa liikutaan? Joko melko pienissä tai sitten sulla on hurjat näppivoimat, jos pystyt isompia rautoja sormien varassa roikottamaan...

Viimeksi tein 6x135kg. Ei se tanko kyllä aivan sormenpäiden varassa ole, muttei selvästikään kouran pohjalla. Saan juuri ja juuri peukalolla lukittua keskisormea kynnen päältä.

Eli ihan kohtuullisia rautoja kuitenkin. Ei tuossa tyylissä varmasti mitään vikaa ole niin kauan kuin tanko sormissa pysyy, mutta kyllä yleisin ja otteen kannalta paras tapa on pitää tanko kunnolla kämmenissä, että saa sormet tangon ympäri niin laajalti kuin mahdollista. Olisi kiva tietää, mihin tuo ohjaajan neuvo oikein perustui...

Otteesta eli itse pidän sormen päistä laskien toisen nivelen kohdalla. Kuten Rowdy tuossa sanoi, noston lähdössä saa yläkropan pikkuisen pystympään, mikä ainakin minulla auttaa vetoon niin, ettei se mene liikaa selälle. Omat treenipainot yleensä 220-260kg välillä eikä ole otteesta jäänyt kiinni.

Langassa on paljon puhuttu siitä, että selkä köyristyy vedossa. Ainakin viimeisimmissä postauksissa on korostettu ainoastaan selän, pakaroiden ja takareisien heikkoutta mutta todella suuri merkitys on myös vatsalihasten kunnolla.

Itse pidän tankoa aika lähellä sitä kohtaa, mihin känsät kovettumat tulevat. Tämä ihan siitä syystä, ettei niitä kovettumia ja känsiä tulisi. Eniten niitä syntyy jos pidän tankoa keskellä kämmentä.

Otteesta eli itse pidän sormen päistä laskien toisen nivelen kohdalla. Kuten Rowdy tuossa sanoi, noston lähdössä saa yläkropan pikkuisen pystympään, mikä ainakin minulla auttaa vetoon niin, ettei se mene liikaa selälle. Omat treenipainot yleensä 220-260kg välillä eikä ole otteesta jäänyt kiinni.

Langassa on paljon puhuttu siitä, että selkä köyristyy vedossa. Ainakin viimeisimmissä postauksissa on korostettu ainoastaan selän, pakaroiden ja takareisien heikkoutta mutta todella suuri merkitys on myös vatsalihasten kunnolla.

Juuri näin pidän itse tangosta kiinni. Olisi mielenkiintoista tietää onko ote yleinen ja missä määrin oikeaoppinen (jos sillä on merkitystä).

Selän pysyminen oikeassa asennossa tosiaan riippuu monen lihasryhmän yhteisvaikutuksesta: takana takareidet, pakarat, pitkät selkälihakset ja yläselkä sekä edessä lonkankoukistajat, suorat vatsat ja syvät vatsat. Edellämainitut muodostavat ketjun jossa heikko lenkki näkyy asennon vääristymisenä jossain vaiheessa liikettä kovilla painoilla. Näiden keskinäinen tasapaino on avainkysymys.

Ite olen huomannut että paremmin pysyy tuolla roikottamisella, mutta epäilen että se kehittäisi forkkuja niin hyvin kuin puristus. Tässä roikottamisessa on vaarana ainakin itsellä että ranne ei pysy "kasassa" ja on joskus kipeytynyt sen johdosta. Vois kuvitella että isoja rautoja nostellessa puristettu ote on stabiilimpi ranteelle.

Ei se tanko "roikottamisella" ihan itsestään näpeissä pysy, kyllä siinä forkut joutuu jännittyyn ja luonnollisesti sitä kautta rannekin pysyy stabiilina. Tai en mä tiedä miten muilla, mulla ei ainakaan mitään ongelmia ole ollut ranteiden kanssa.

Samaa mieltä rowdyn ja sadistin kanssa. Puristettu ote johtaa helposti siihen, että jännität käsivarsia/hartioita mitkä pitäs olla rentoina. Kannattaa tavallaan ajatella, että ne sormet on vaan koukut joissa se tanko roikkuu. Kädet ja hartiat rentoina, että saat lisää senttejä. Jalat työntää tangon irti maasta ja lantio/perse oikaisee kropan. Keskikroppa tekee lähinnä staattista työtä ja pitää paketin kasassa.

Toinen video otteesta

edit: ei tuossa tosin mainita mitään täsät itse aiheesta...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllähän tuo veto kannattaa tehdä juuri sillä otteella kun saapi eniten rautaa liikkeelle. Ristiotteella jos vetää, niin ainakin normisarjapainoissa kannattaa opetella vetämään molemmin puolin, mutta taas ihan maksimissa (ennätysyritykset, kisanostot ym.) sitten sieltä vahvemmalta puolen tieten.

Jos taas vetää myötäotteella, niin eipä sillä sen ihmeempää merkitystä ole, onko se tanko siellä nyrkin sisässä vaiko osittain sormilla. Lyhyt sormisella se ei taida siellä kourassa pysyä vaikka kuinka yrittää, vaan aina valuu aavistuksen sinne sormille. Mutta jos kerta ote pitää, niin mitäpä väliä tuollakaan on? Varsinkin jo vielä kokee siitä ihan vallan jopa etua saavan lähtöasennon suhteen (uskoisin että suurin vaikutus tuossa löytyy korvien välistä, kuiten kropan asennon kannalta niin pieni muutos loppupeleissä), niin sitä suuremmalla syyllä sitten vedetään tanko siellä sormissa.

Back
Ylös Bottom