Kyykky- ja mavekyssäreitä

Onkos haittaa kun kyykky- ja mavesarjan jälkeen tuntuu alaselässä rangan viereisissä lihaksissa viiltävä kipu. Kipu ei tunnu kuin pienen hetken, enkä itse sitä pidä vaaratekijänä, mutta ajattelin kuitenki varmistaa. Treenikaverin mukaan selkä ei pyöristy kummassakaan ja muutenkin ihan siistiltä näyttää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitkästä aikaa aloin taas kyykkäämään. Pari kuukautta takana ja huomasin nyt että ylävartalo pyrkii kiertymään oikealle..
Selässä löytyy lihas epätasapainoa nimenomaan oikealta puolelta, liekö näillä jonkinlainen asia yhteys? Vatsalihaksia tehdessä en ole huomannut että toinen puoli olisi heikompi..V*tuttaa kun kiertyminen vie kaiken keskittymisen pois olennaisesta

Mites muuten voiko box-kyykkyä tehdä takakyykyn sijasta, kun teen toisen kerran viikkoon kummiskin etukyykky? Lähinnä tekniikan takia, mutta teen silti mahdollisimman isoilla painoilla ja kovaa.
Tottahan toki,tuo mukavasti räjähtävyyttä alhaalta lähtöön ja keskikropaan lisää voimaa eli painot nousee myös normi kyykyssä.

Tottahan toki,tuo mukavasti räjähtävyyttä alhaalta lähtöön ja keskikropaan lisää voimaa eli painot nousee myös normi kyykyssä.

Aikalailla samat sarjat meni eilen tuolille istumalla kun normissa, mutta tänään on kyllä pirun kipeet takareidet pitästä aikaa :D Luinkin että etureidet eivät juuri rasitu koska ne työskentelevät kovimmin juuri kun liikkeen suunta vaihdetaan, jota ei tässä tapahdu. Täytyy kyllä ruveta tekemään tätä aktiivisesti... Tosiaan teen jullea, etukyykkyä ja mavea kierrossa myös niin ei haittaa vaikka keskivartalo ei ihan samalla tavalla rasitu kuin perus kyykyssä.

Miten polvien kuuluu kyykyssä mennä? Yli jalkaterien ei saisi mennä, vai? Itse olen tuolla tavalla koittanut ja meinaa tasapaino lähteä jo liikaa taakse..

Ja onko liian isot painot mavessa kun ekalla toistolla en tahdo rautaa saada maasta selkä suorassa vaan pieni mutka siinä tulee, sen jälkeen sarja menee "kunnon" tekniikalla, mutta en missään vaiheessa laske painoa kunnolla maahan vaan annan sen vain hipaista lattiaa.. Vai olisko tossa kyse liian heikoista vatsalihaksista yms..?

Miten polvien kuuluu kyykyssä mennä? Yli jalkaterien ei saisi mennä, vai? Itse olen tuolla tavalla koittanut ja meinaa tasapaino lähteä jo liikaa taakse..

Ja onko liian isot painot mavessa kun ekalla toistolla en tahdo rautaa saada maasta selkä suorassa vaan pieni mutka siinä tulee, sen jälkeen sarja menee "kunnon" tekniikalla, mutta en missään vaiheessa laske painoa kunnolla maahan vaan annan sen vain hipaista lattiaa.. Vai olisko tossa kyse liian heikoista vatsalihaksista yms..?

En tiedä mistä tämä polvien yli meno on ihmisille iskostunut, eli kyllä saa mennä. Pääasia on se että liike menee luonnollisesti ja hallitusti.

Ei sitä selkää saisi kyllä missään vaiheessa päästää pyöristymään, laita vähemmän rautaa ja vedä jokainen toisto "ykkösenä" niin saat voimaa siihen irrotus vaiheeseen.

Väkisten menee yli polvien, varsinkin jos välitykset ovat sellaiset. Varmasti kaadut taaksepäin, voit kokeilla varpaat seinää vasten kyykätä ja katsoa miten käy.

Mavessa yläselkä saa muodostaa hieman pyöreyttä (olkapäät roikkuvat), mutta alaselän tulee aina olla suorana ja koko liikkeen ajan. Mutta todennäköisesti kun kysyt niin hieman liian isot painotkin voi olla. Mitä lähemmäs rajoja mennään sitä enemmän tekniikan virheet kärjistyvät.

En tiedä mistä tämä polvien yli meno on ihmisille iskostunut, eli kyllä saa mennä. Pääasia on se että liike menee luonnollisesti ja hallitusti.

Ei sitä selkää saisi kyllä missään vaiheessa päästää pyöristymään, laita vähemmän rautaa ja vedä jokainen toisto "ykkösenä" niin saat voimaa siihen irrotus vaiheeseen.

Toisaalta jos päästää ne polvet automaattisesti menemään aina jalkaterien yli niin syväkyykkyyn pääseminen voi olla vaikeaa ilman. Ja ylös tuleminen vaikeutuu myös se asento missä olet alhaalla kun polvet ovat jalkaterien ei ole paras mahdollinen.

Toisaalta jos päästää ne polvet automaattisesti menemään aina jalkaterien yli niin syväkyykkyyn pääseminen voi olla vaikeaa ilman. Ja ylös tuleminen vaikeutuu myös se asento missä olet alhaalla kun polvet ovat jalkaterien ei ole paras mahdollinen.

Hmm hieman epäselvä lause, en täysin ymmärtänyt, mutta itsellä menee syväkyykyssä polvet 1-2cm varpaan kärjistä polvet yli. Jos ne polvet menee reilusti yli niin silloin homma meinaa kaatua liikaa eteen ja se ei ole enää hyvä juttu.

Hmm hieman epäselvä lause, en täysin ymmärtänyt, mutta itsellä menee syväkyykyssä polvet 1-2cm varpaan kärjistä polvet yli. Jos ne polvet menee reilusti yli niin silloin homma meinaa kaatua liikaa eteen ja se ei ole enää hyvä juttu.

Jaa-a mitenköhän se lause ton näköisenä tohon tuli...koitetaan uudestaan sitten.

Siis jos polvet menevät jalkaterien yli niin ylöstuleminen vaikeutuu koska sääriluu täytyy suoristaa jotta se liike olisi optimaalinen. Eli toisin sanoen jos polvet menevät jalkaterän yli niin siinä tehdään ihan turha ylimääräinen liike jaloilla. En lähtis kyllä ketään neuvomaan että ne saa päästää yli koska kyykyn kontrolloiminen menee helposti vaikeaksi jos nilkan liikkuvuus paranee.

Jaa-a mitenköhän se lause ton näköisenä tohon tuli...koitetaan uudestaan sitten.

Siis jos polvet menevät jalkaterien yli niin ylöstuleminen vaikeutuu koska sääriluu täytyy suoristaa jotta se liike olisi optimaalinen. Eli toisin sanoen jos polvet menevät jalkaterän yli niin siinä tehdään ihan turha ylimääräinen liike jaloilla. En lähtis kyllä ketään neuvomaan että ne saa päästää yli koska kyykyn kontrolloiminen menee helposti vaikeaksi jos nilkan liikkuvuus paranee.

No ehkä Suomen painnostoliiton entinen valmentaja (Kailajärvi) ei sitten tiennyt mistä puhu :rolleyes:

Riippuu tietenkin paljon ihmisen välityksestä meneekö polvet yli vai ei...

No ehkä Suomen painnostoliiton entinen valmentaja (Kailajärvi) ei sitten tiennyt mistä puhu :rolleyes:

Riippuu tietenkin paljon ihmisen välityksestä meneekö polvet yli vai ei...

Kuinka paljon painonnosto liikkeissä tehdään takakyykkyjä?

Painopisteet on aivan eri kohdassa takakyykyssä ja etukyykyssä. Puhuin kuitenkin lähinnä takakyykyn tekemisestä.

Kyykkytekniikka ja -asento riippuu aika paljon siitä mitä haetaan, tässä setämies kertoo tarkemmin. Myös polvien ylimeno ja ei-ylimeno näkyvät hyvin. EDIT: tämä video nyt vain selkeyttämään tuota keskustelua, ei ruveta nussimaan onko sedällä perfect technique vai ei.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUETE= Crrc]

Kyykkytekniikka ja -asento riippuu aika paljon siitä mitä haetaan, tässä setämies kertoo tarkemmin. Myös polvien ylimeno ja ei-ylimeno näkyvät hyvin. EDIT: tämä video nyt vain selkeyttämään tuota keskustelua, ei ruveta nussimaan onko sedällä perfect technique vai ei.

Siinä tulikin hyvä video, itse kuulun tähän ryhmään kuka kyykkää tuolla jälkimmäisellä tavalla, sillä saa myös enemmn rautaa liikkumaan niin en oikeen ymmärrä tätä "ylimääräistä" liikettä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En koskaan oo mavettanu enempää kuin 140kg eläessäni, 140kg on ollu mulle ihan tolkuton rajapyykki. Joskus vedin 4x140kg jossa kaks toistoa oli ookoo, loput oli ihan vitunmoista kiskomista ja totesin että en ole tarpeeksi vahva/tekniikka ei ole tarpeeksi hyvä. Nyt kaks viikkoa olen treenannut 2-3 kertaa viikossa mavea ja viimeksi nostin 3x145kg aivan ilman mitään ongelmia.

Vaikka maastaveto tuntuu niin puhtaalta voimaliikkeeltä kuin voi olla, niin se tekniikka auttaa aivan tolkuttomasti. Paras maastavetopreppaus mitä mulle ikinä itelle on tullut esiin on tuo Rippertoen youtubevideosarja, totaaliaika taitaa olla jotain päälle 10minsaa.

http://www.youtube.com/watch?v=MX8jgCFXYTU
http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA <--- varsinkin tämä...
http://www.youtube.com/watch?v=vue17RjRhwM
http://www.youtube.com/watch?v=ql-N9hAuxNs
http://www.youtube.com/watch?v=Ht363HslwnM
http://www.youtube.com/watch?v=5ocCK4BSIMI <--- ...ja TÄMÄ.
http://www.youtube.com/watch?v=uu3-64C7JEY

Itelle tuo nimenomainen lapojen pito neutraalina ja tangon yläpuolella oli avain onneen. Vedot ei tunnu oikeastaan miltään kun tuon saa natsaamaan.

Aivan tolkkupitkään taoin päätä seinään vetäessäni lavat yhteen ennen kuin lähdin liikkeelle. En osannut selittää mekanismia miksi se tuntui typerältä, oletin vain että se oli tarkoitus ja "en vaan osaa." Jossain luin että ne vedetään etukäteen lukkoon kun yläasennossa ei välttämättä ole enää poweria supistaa lapoja.

Nyt vedän joka vedon neutraaleilla lavoilla (en roikota vaan pidän tiukkana normaaliasennossa), tanko liikkuu SUORAAN YLÖSPÄIN kuin hissi, eikä tee tuota "heijausta" alavaiheessa kuten rippertoe sanoo, ja tuntuu aivan mielettömän hienolta onnistua joka vedossa ja lisätä rautaa tasaisesti.

[QUETE= Crrc]

Siinä tulikin hyvä video, itse kuulun tähän ryhmään kuka kyykkää tuolla jälkimmäisellä tavalla, sillä saa myös enemmn rautaa liikkumaan niin en oikeen ymmärrä tätä "ylimääräistä" liikettä.

Ja tossa videossahan nimenomaan mainittiin syy miksi painonnostajat kyykkäävät tuolla tavalla ja se syyhän ei ollut tavoite saada kyykyssä liikkumaan maksimimäärä rautoja vai oliko?

Ja tossa videossahan nimenomaan mainittiin syy miksi painonnostajat kyykkäävät tuolla tavalla ja se syyhän ei ollut tavoite saada kyykyssä liikkumaan maksimimäärä rautoja vai oliko?

ITSE saan suuremmat raudat liikkumaan tuolla polvet yli menevällä tyylillä...

ITSE saan suuremmat raudat liikkumaan tuolla polvet yli menevällä tyylillä...

Jos palataan itse alkuperäseen aiheeseen tän turhan väittelemisen suhteen kenellä nousee eniten rautaa millä niin en silti suosittelisi ketään tietoisesti päästämään polviä varvaslinjan yli edellämainittujen asioiden takia.

Edit. En missään nimessä väittänyt että se olisi täysin väärin että polvet menisivät varvaslinjan yli mutta en sitä vaan suosittelisi ketään tekemään. Kyykyssä täytyy kuitenkin muistaa että jokaisella on omat välityksensä.

Back
Ylös Bottom