Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eteenpäin tulee itse keskitettyä katse molemmissa.

Eihän se nyt ihan noin mene? Kyykyssä katse olisi parempi olla yläviistoon, silloin koko asento pysyy "suorassa" ja maastavedossa se menee rangan mukaisesti, eli vältetään sitä että niskat eivät ole jumissa seuraavana päivänä.

Siis kyllä mulla omasta mielestäni on pään asento ihan oikein. Itseäni peilistä katselen kuitenkin joka vaiheessa molemmissa liikkeissä. Voi olla väärin sanottu, että katse eteenpäin, kun se ei kerro pään asennosta kaikkea. Päätä en varsinaisesti kuitenkaan väännä mihinkään asentoon, vaan teen niin että asento tuntuu luonnolliselta. Kaippa tuo sitten kääntyilee mukana automaattisesti, jos tarvetta on :D
Eipä mitään kipuja ole ollut eli eiköhän tuo ihan oikein mene.

Eihän se nyt ihan noin mene? Kyykyssä katse olisi parempi olla yläviistoon, silloin koko asento pysyy "suorassa"
ainakin herra rippetoe on aivan päinvastaista mieltä, eli alaviistoon pitäis kattella. Eli ei ainakaan mitään yhtä oikeaa tapaa taida olla

ainakin herra rippetoe on aivan päinvastaista mieltä, eli alaviistoon pitäis kattella. Eli ei ainakaan mitään yhtä oikeaa tapaa taida olla

Jep ja monet asiat mitä herra Rippetoe on sanonut on kuulostanut muutenkin hyvin mielenkiintosilta.
http://www.youtube.com/watch?v=EkF9QD7oCIA EliteFTS on tehnyt videosarjan jossa perustellaan myös tuo yläviistoon katsominen. Ainahan voidaan riidelle kenen neuvoja sitä kuunnellaan mutta Rippetoe taitaa olla valmentanut enemmän crossfit urheilijoita?

Domelle, kannattaa kokeilla mavessa katsoa vaikka vähän alaviistoon niin että se niska ei ole mutkalla niin huomaat kuinka niskassa ei ole minkäänäköistä jännitystä.

Itellä ainakin saa paremmin ns. hip driven mukaan kun katsoo hieman alaviistoon. Yläviistoon katsoessa polvet tahtoo tulla eteenpäin pohjasta lähdettäessä. Rippetoen suosittelema todella alaspäin katsominen tuntuu myös omituiselta. Jim Wendler esimerkiksi suosittelee katsomaan luonnollisesti eteenpäin. Liekkö tuossa mitään yhtä oikeaa tapaa. Kokeilee eri tyylejä ja tekee sillä mikä tuntuu parhaalta.

Tuo katseen suuntaminenkin pitäisi sovittaa nostajan mukaan. Tunnen esimerkiksi yli 300 ja 400 kyykkääjät jotka katsovat aivan päinvastaisiin suuntiin.
Tarkoittaako se että toinen on väärässä? Tuskin.

Eri asia on sitten mikä on mekaanisesti lähempänä terveellistä asentoa. Itse en usko mihinkään muuhun kuin siihen millä huolehditaan kaularangan terveydestä.

Itse olen tykännyt katsella sopivasti yläviistoon, jotenkin tuntuu että sillon pääsen paremmin sinne syvälle alas. Mutta Rippetoen videota katsellessani hän (mielestäni) mainitsi että pitäs katsoa sinne alaviistoon. Mutta vanhaan malliin jatketaan, jos se nyt on niin, että kuhan tuntuu hyvältä.

Se ylös katsominen voi lisätä niskan rasitusta jos itse niskakin liikkuu. Itse katson hieman leuka alhaalla parin metrin päähän lattiaan niin se hip-drive luonnistuu parhaiten. Eilen unohdin tämän ja piti ilman hip-driveä kyykätä kun erehdyin katsomaan ylös :D

Mitenkä tuo kalkin käyttö vaikuttaa otevoimaan mavessa (tai sen puoleen leuoissa)? Mave(/leuanveto)kehitys on aina poikkeuksetta tyssännyt grippivoimaan ja nyt kun on alkanut käyttää kalkkia nii huomaa että pateja riittääki vaikka mihin :D.

Pakko heruttaa vielä sen verran että nyt sai ekaa kertaa tehtyä puhtaat 5*5 kyykyt 100 kilon painoilla ja 1*6 140 kilon mave vaikka koville otti:rock:

Mitenkä tuo kalkin käyttö vaikuttaa otevoimaan mavessa (tai sen puoleen leuoissa)? Mave(/leuanveto)kehitys on aina poikkeuksetta tyssännyt grippivoimaan ja nyt kun on alkanut käyttää kalkkia nii huomaa että pateja riittääki vaikka mihin :D.

Pakko heruttaa vielä sen verran että nyt sai ekaa kertaa tehtyä puhtaat 5*5 kyykyt 100 kilon painoilla ja 1*6 140 kilon mave vaikka koville otti:rock:

Tuo kalkki - tai magnesium poistaa kosteuden käsistä. Itse saan ainakin viimeisissä sarjoissa siitä ehkä noin 20kg etumatkaa otevoimaan, kun kädet rupeaa hikoamaan enempi; Enkä näe magnesiumin käyttöä mitenkään valheellisena, eli kyllä se grippi kehittyy ihan samalla tavalla kuin ilman mankkuakin. Ja jos grippivoimasta jää mave kiinni niin suosittelen että kokeilet ristiotetta (sikälimikäli jos olet aina tehnyt myötäotteella). Leuoissa voi käyttää jopa vetoremmejä mielestäni, koska harva treenaa forkkujaan leuoissa vaan kyllä siinä selkään on tarkoitus tuntuma saada.. IMHO

Kysymys koskien kyykkäämistä boksin kanssa:

Ennen treenitaukoa tapahtui pieni äksidentti, jonka vuoksi en oikeastaan osaa ja uskalla kyykätä ilman boksia. Kuinka paljon siitä on haittaa, että teen kyykkyä vain boksin kanssa?

Mikä on sopiva korkeus boksille? Onko korkeutta liikaa jos boksi ulottuu hieman polven yli, kunnolla istuttaessa kulma on juurikin 90. Toinen vaihtoehto on n.10-15cm alempana (selvästi polven alapuolella), mutta syvyys tuntuu silloin hieman liian syvältä, kun tarkoituksena ei ole tehdä erityisen syvästi.

Kysymys koskien kyykkäämistä boksin kanssa:

Ennen treenitaukoa tapahtui pieni äksidentti, jonka vuoksi en oikeastaan osaa ja uskalla kyykätä ilman boksia. Kuinka paljon siitä on haittaa, että teen kyykkyä vain boksin kanssa?

Mikä on sopiva korkeus boksille? Onko korkeutta liikaa jos boksi ulottuu hieman polven yli, kunnolla istuttaessa kulma on juurikin 90. Toinen vaihtoehto on n.10-15cm alempana (selvästi polven alapuolella), mutta syvyys tuntuu silloin hieman liian syvältä, kun tarkoituksena ei ole tehdä erityisen syvästi.

Mikset vain harjoittelisi kevyesti syväkyykkyä ?

Suositeltavaa on, että lantio alimmillaan kävisi hieman polvia alempana, ei paljoa, mutta kummiski sillai että kävisi alempana kuin polvi. Koita jotenkin masinoida korkeus tälle tasolle, kun ei ole juuri järkeä tehä liikettä kuin liikettä väärällä tekniikalla, ainakaan itestä. Jos ei mitenkään onnistu, mielummin toi ensimmäinen vaihtoehto, jos ei mitenkään muuten onnistu. Liike näyttää itsestä hazardilta ja pelottavalta, ottaen huomioon väärän tekniikan tuoman rasituksen selkärankaan. Koska sääri(luu) pysyy lähes koko liikkeen ajan pystysuorassa eivät etureidet eivät saa yhtä paljoa rasitusta kuin syväkyykyssä/takakyykyssä.

Voi olla että ollaan täällä asiasta jo puhuttu , mutta kuinka syvä kyykky ottaa eniten reisiin? Kysyn sen takia koska en halua että perse kasvaa ja reidet jää pieniksi . Itse teen noin 90 asteen kulmaan.

Mikset vain harjoittelisi kevyesti syväkyykkyä ?

Suositeltavaa on, että lantio alimmillaan kävisi hieman polvia alempana, ei paljoa, mutta kummiski sillai että kävisi alempana kuin polvi. Koita jotenkin masinoida korkeus tälle tasolle, kun ei ole juuri järkeä tehä liikettä kuin liikettä väärällä tekniikalla, ainakaan itestä. Jos ei mitenkään onnistu, mielummin toi ensimmäinen vaihtoehto, jos ei mitenkään muuten onnistu. Liike näyttää itsestä hazardilta ja pelottavalta, ottaen huomioon väärän tekniikan tuoman rasituksen selkärankaan. Koska sääri(luu) pysyy lähes koko liikkeen ajan pystysuorassa eivät etureidet eivät saa yhtä paljoa rasitusta kuin syväkyykyssä/takakyykyssä.

Reilu vuosi sitten treenasin yksijakoisella, jossa tein syväkyykkyä, kyykky oli niin syvä kuin mahdollista. Sitten salilla joku kokeneempi kaveri tuli vähän neuvomaan ja sanoi, että mun kyykky oli liian syvä että nosto menee selälle(?), hän myös suositteli boksikyykkyä. Siitä lähtien kyykkäilin penkin päällä ja se tuntui ihan hyvältä vaihtoehdolta. Sitten kokeilinkin kyykätä ilman penkkiä, tein kyykyn taas pirun liian syvälle ja ponkaisin itseni nopeesti ylös (ehkä laskukin liian nopea?), polvi rusahti jotenkin (en nyt muista tarkalleen kuinka tuo episodi tapahtui). Tuon loukkaantumisen jälkeen polvi oli aika shaissena n. viikon verran, muutaman päivän ajan koukistaminen teki tuskaa mutta en käynyt näyttämässä lääkärille koska tuskin se oli mitään vakavaa. Nyt tammikuussa aloin treenaamaan uudelleen ja taas polvi alkoi brakaamaan jo lämppärisarjoissa, jonka vuoksi otin uudelleen boksikyykyn käyttöön koska se tuntuu turvallisemmalta ja polvi kestää sen mainiosti.

Nyt olen ajatellut, että kuinka paljon mä loppuviimeksi häviin tekemällä ainoastaan boksikyykkyä. Käynyt mielessä opetella uudestaan kyykkääminen ilman boksia, mutta oikean syvyyden saaminen tuntuu aivan mahdottomalta, automaattisesti menen aivan liian syvälle joka ei käy polven takia, sitten taas 90kulmalla kyykkääminen tuntuu jäävän liian ylös. Treenikaveri sanoo, että syvyys on ok, mutta minusta se tuntuu liian korkealta edelleen, pitää varmaan kuvata videolle että näkee itse sen syvyyden/tekniikan paremmin.

Mulla on polvet hieman sisäänpäin kääntyneet, joka saattaisi mahdollisesti aiheuttaa noita loukkaantumisia. Junnuna joku erikoislääkäri ihmetteli niitä, sanoi vain että jotain outoa niissä on mutta ei tiennyt oikeen mitä. Kävelytyyli on hieman normaalista poikkeava, mutta polvi kestää hyvin lenkkeilyn ja pitkät marssit. Ainoat ongelmat on juurikin tuon kyykyn kanssa. Ehkä paremmalla lihashuollolla, lämmittelyllä ja tekniikalla voisin saada polven kestämään.

Voi olla että ollaan täällä asiasta jo puhuttu , mutta kuinka syvä kyykky ottaa eniten reisiin? Kysyn sen takia koska en halua että perse kasvaa ja reidet jää pieniksi . Itse teen noin 90 asteen kulmaan.
Jos haluaa pelkkiä reisiä kehittää, niin etukyykky vois olla parempi kuin takakyykky.
Kannattaa tehdä ihan alas asti se kyykky.

Reilu vuosi sitten treenasin yksijakoisella, jossa tein syväkyykkyä, kyykky oli niin syvä kuin mahdollista. Sitten salilla joku kokeneempi kaveri tuli vähän neuvomaan ja sanoi, että mun kyykky oli liian syvä että nosto menee selälle(?), hän myös suositteli boksikyykkyä. Siitä lähtien kyykkäilin penkin päällä ja se tuntui ihan hyvältä vaihtoehdolta. Sitten kokeilinkin kyykätä ilman penkkiä, tein kyykyn taas pirun liian syvälle ja ponkaisin itseni nopeesti ylös (ehkä laskukin liian nopea?), polvi rusahti jotenkin (en nyt muista tarkalleen kuinka tuo episodi tapahtui). Tuon loukkaantumisen jälkeen polvi oli aika shaissena n. viikon verran, muutaman päivän ajan koukistaminen teki tuskaa mutta en käynyt näyttämässä lääkärille koska tuskin se oli mitään vakavaa. Nyt tammikuussa aloin treenaamaan uudelleen ja taas polvi alkoi brakaamaan jo lämppärisarjoissa, jonka vuoksi otin uudelleen boksikyykyn käyttöön koska se tuntuu turvallisemmalta ja polvi kestää sen mainiosti.

Nyt olen ajatellut, että kuinka paljon mä loppuviimeksi häviin tekemällä ainoastaan boksikyykkyä. Käynyt mielessä opetella uudestaan kyykkääminen ilman boksia, mutta oikean syvyyden saaminen tuntuu aivan mahdottomalta, automaattisesti menen aivan liian syvälle joka ei käy polven takia, sitten taas 90kulmalla kyykkääminen tuntuu jäävän liian ylös. Treenikaveri sanoo, että syvyys on ok, mutta minusta se tuntuu liian korkealta edelleen, pitää varmaan kuvata videolle että näkee itse sen syvyyden/tekniikan paremmin.

Mulla on polvet hieman sisäänpäin kääntyneet, joka saattaisi mahdollisesti aiheuttaa noita loukkaantumisia. Junnuna joku erikoislääkäri ihmetteli niitä, sanoi vain että jotain outoa niissä on mutta ei tiennyt oikeen mitä. Kävelytyyli on hieman normaalista poikkeava, mutta polvi kestää hyvin lenkkeilyn ja pitkät marssit. Ainoat ongelmat on juurikin tuon kyykyn kanssa. Ehkä paremmalla lihashuollolla, lämmittelyllä ja tekniikalla voisin saada polven kestämään.

En ottaisi kylmiltään neuvoa, jos joku tulee neuvomaan. Elä usko mitään mitä kuulet ja vain puolet siittä mitä luet!

Kokeile ihmeessä parempaa lihashuoltoa, lämmittelyä sekä harjoittele syväkyykyn tekniikkaa kevyillä painoilla (ja esim. vain 90 asteen kulmaan saakka näin aluksi) samalla kun tehet boksikyykkyjä. Boksikyykythän minimoi polven rasituksen; lisää tosin lantion rasitusta liikkeessä sekä samalla lisää selkärangan rasitusta. Samalla ne ei ota yhtä rankasti etureisiin kuten syväkyykky, mutta ottaa kuiteski takareisiin ja pakaroihin hyvin. Syväkyykkyhän ei lisää polvien rasitusta oikein tehtynä, mutta ottaen huomioon sisäänpäin kääntyneet polvesi tämä ei pidä ehkä paikkaansa (onko ongelmia saada polvet ja jalat saada osoittamaan samaan suuntaan ?).

Jos englanti sujuu, menisin suoraan kysymään Rippetoelta asiasta.

Ps. tekniikan kuvaaminen on aina hyvästä ja näet tosiaan millä syvyydellä käyt jos olet epävarma. Oma merkki ylösnoususta on kun pohkeet ja takareidet kohtaavat.

Jos haluaa reiskoja kasvattaa niin juuri toi etukyykky ja siihe lisäksi julle/sjmv toimii omalla kohdallani paljon paremmin kuin takakyykky.Jostain syystä perse vain kasvoi reisien edelle takakyykkäämisellä.

Ollaan tässä kyykkyjä pariin kertaan treenailtu ja omalla kohdalla kyykkääminen tuntuu nivusissa ja muutenkin lantion seudulla todella ikävältä (pistävältä), vaikka jalkoja ja lantiota lämmittelen mielestäni hyvin (30 min venyttely) Tekniikkaa olen yrittänyt hioa kattomalla noita Rippetoen Starting Strength opetusvideoita. Pitäisiko sitten kokeilla etukyykkyä? Vähentääkö se jotenkin lantioon kohdistuvaa painetta? Vai pitäisikö venyttelyyn ja lämmittelyyn käyttää enemmän aikaa? Myönnetään, että venyttelystä huolimatta olen suht. kankea liikkuvuudeltaan...

Ollaan tässä kyykkyjä pariin kertaan treenailtu ja omalla kohdalla kyykkääminen tuntuu nivusissa ja muutenkin lantion seudulla todella ikävältä (pistävältä), vaikka jalkoja ja lantiota lämmittelen mielestäni hyvin (30 min venyttely) Tekniikkaa olen yrittänyt hioa kattomalla noita Rippetoen Starting Strength opetusvideoita. Pitäisiko sitten kokeilla etukyykkyä? Vähentääkö se jotenkin lantioon kohdistuvaa painetta? Vai pitäisikö venyttelyyn ja lämmittelyyn käyttää enemmän aikaa? Myönnetään, että venyttelystä huolimatta olen suht. kankea liikkuvuudeltaan...

Oletko kokeillut venytellä vähemmän? Lämmittelee jotenkin muuten kuin venyttelyllä(kuntopyörä, kyykyn lämppäsarjat). Onko kuinka leveä asento?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom