Reilu vuosi sitten treenasin yksijakoisella, jossa tein syväkyykkyä, kyykky oli niin syvä kuin mahdollista. Sitten salilla joku kokeneempi kaveri tuli vähän neuvomaan ja sanoi, että mun kyykky oli liian syvä että nosto menee selälle(?), hän myös suositteli boksikyykkyä. Siitä lähtien kyykkäilin penkin päällä ja se tuntui ihan hyvältä vaihtoehdolta. Sitten kokeilinkin kyykätä ilman penkkiä, tein kyykyn taas pirun liian syvälle ja ponkaisin itseni nopeesti ylös (ehkä laskukin liian nopea?), polvi rusahti jotenkin (en nyt muista tarkalleen kuinka tuo episodi tapahtui). Tuon loukkaantumisen jälkeen polvi oli aika shaissena n. viikon verran, muutaman päivän ajan koukistaminen teki tuskaa mutta en käynyt näyttämässä lääkärille koska tuskin se oli mitään vakavaa. Nyt tammikuussa aloin treenaamaan uudelleen ja taas polvi alkoi brakaamaan jo lämppärisarjoissa, jonka vuoksi otin uudelleen boksikyykyn käyttöön koska se tuntuu turvallisemmalta ja polvi kestää sen mainiosti.
Nyt olen ajatellut, että kuinka paljon mä loppuviimeksi häviin tekemällä ainoastaan boksikyykkyä. Käynyt mielessä opetella uudestaan kyykkääminen ilman boksia, mutta oikean syvyyden saaminen tuntuu aivan mahdottomalta, automaattisesti menen aivan liian syvälle joka ei käy polven takia, sitten taas 90kulmalla kyykkääminen tuntuu jäävän liian ylös. Treenikaveri sanoo, että syvyys on ok, mutta minusta se tuntuu liian korkealta edelleen, pitää varmaan kuvata videolle että näkee itse sen syvyyden/tekniikan paremmin.
Mulla on polvet hieman sisäänpäin kääntyneet, joka saattaisi mahdollisesti aiheuttaa noita loukkaantumisia. Junnuna joku erikoislääkäri ihmetteli niitä, sanoi vain että jotain outoa niissä on mutta ei tiennyt oikeen mitä. Kävelytyyli on hieman normaalista poikkeava, mutta polvi kestää hyvin lenkkeilyn ja pitkät marssit. Ainoat ongelmat on juurikin tuon kyykyn kanssa. Ehkä paremmalla lihashuollolla, lämmittelyllä ja tekniikalla voisin saada polven kestämään.