Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nostot tuntuu vaan kaatuvan eteen kun tarpeeks raskaalle mennään.

Takareisien heikkous saattaa tosiaan olla syynä. Pari kertaa oon etukyykkyä tehnyt, ja veikkaan että ykkönen jää alle 70% takakyykyn ykkösestä. Lisäksi takareisissä ei ole kyllä nimeksikään lihastakaan, kun taas etureidet ja perse kasvavat helposti (tai helpommin). Kannattaisko mun ottaa nyt etukyykky ohjelmaan takakyykyn sijasta? Etukyykkyä nyt ei ainakaan voi tehdä isommilla painoilla kun tekniikka antaa myöten. Mimmosia muita liikkeitä voisi tehdä takareisien vahvistamiseksi? Tuntuu, että kaikki vedot menee ainkakin käytännössä alaselälle ja pakaroille. Oisko GHR hyvä?

Jos takareisien heikkous olisi syynä, niin ei ole mahdollista, että pystyisit nostamaan tangon ylös vielä epäedullisemmalla tavalla. Sun pitää tietoisesti yrittää pitää rinta enemmän ylhäällä ja tanko jalan keskikohdan yllä. Varpaiden nostaminen auttaa takaosastoa tekemään enemmän työtä.

Eli rinta ylös ja nosta varpaita.

Tämä siis koski takakyykkyä.

Qvistus;3074312 begin_of_the_skype_highlighting**************3074312******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Jos takareisien heikkous olisi syynä, niin ei ole mahdollista, että pystyisit nostamaan tangon ylös vielä epäedullisemmalla tavalla. Sun pitää tietoisesti yrittää pitää rinta enemmän ylhäällä ja tanko jalan keskikohdan yllä. Varpaiden nostaminen auttaa takaosastoa tekemään enemmän työtä.

Eli rinta ylös ja nosta varpaita.

Tämä siis koski takakyykkyä.

Just niin.. Perse edellä puuhun vaihteeksi.

Jos se ei olisi mahdollista niin miksi ihmiset joilla on heikot takareidet kippaa eteenpäin kyykätessä?
Saman ilmiön voit nähdä maastavedossa kun jalat ponkaisevat suoriksi ennen aikojaan.
Ja jos voimakäyrällä ei olisi merkitystä niin kaikki voisivat kyykätä teknisesti oikein hienosti.

Takareisien heikkous pakottaa nojaamaan eteenpäin koska ne eivät vain pysty supistumaan tarpeeksi kovaa jotta painopiste säilyisi optimaalisessa kohdassa niissä nivelkulmissa missä kyykyssä ollaan.
Tai kuuluisi olla.

Testaa vaikka polvenkoukistuksessa, olet huomattavasti vahvempi liikkeen alkupäässä missä polvi on suoremmassa kulmassa.

E: Massavaje, tee esim polvenkoukistuksia ja romanialaisia/GHR/selänojennus/askelkyykky yms.
Esim. Romanialaiset ja koukistus supersarjoina ovat hyvä kombo. Koukistuksia on turha tehdä yli 8 toiston sarjoja.

Röödis: -Enempi tuo kuulosta tekniikan kuin liikkuvuuden ongelmalta. Toki tuota voisi aiheutta myös takareisien yläosan kireys, pohkeiden kireys, nilkkojen huono liikkuvuus jne. mutta silti ennemmin veikkailisn kertomasi perusteella sitä tekniikkaa. Kokeileppa leventää hieman asentoasi ja testaile eri jalkaterien asennoilla (esim. väliltä klo 11/13 --> 10/14), missä on helpointa istua sinne jalkojen väliin.

Jos aikaisempi kyykkytyylisi on ollut se "oppikirjamalli" eli jalat harteiden leveydellä ja jalkaterät suoraan eteenpäin, niin en ihmettele lainkaan mikset pysty istumaan syvälle, hyvin harva oikeasti pystyy tuosta asennosta kyykkäämään syvälle tai juuri puolikyykkyä alemaksikaan.

ysikymppinen: -Ilmeisesti et nuita mun aiempia posteja ole edes lukenut tuosta ruumiinrakenne kommentin perusteella...

Kerrotko vielä mikä tekee pohjiin kyykkäämisestä sellaisen, että se pakottaa ne polvet ylittämään varvaslinjan reilustikin? Kuten sanottua, mittasuhteiden vuoksi ne polvet saattavat ylittää sen hieman sen varvaslinjan, mutta ylityksen tulisi olla marginaalinen.

Mutta turha kai tästä on jankkailla, kun alkaa mennä jo saman toisteluksi ja pilkkujen rakasteluksi. Jokainen muodostakoon kantansa lukemansa, kokemansa, näkemänsä ja oppimansa perusteella. Jos joku tykkää työntää ne polvet sinne eteen kyykätessään, niin ei se minulta ole pois. Mutta niin kauan kun mä olen kyykkäämistä opettanut ja tulen opettamaan, mä kyllä opastan sen niin, ettei se varvaslinjan ylitys ainakaan kovin hurja ole, jos sitä pakosta hieman tapahtuukin. Enkä mä keksi mitään syytä toimia toisinkaan. Ja kyllä, aina kun kyykätään, kyykätään syvälle, mikäli muutoin toimimiselle ei perusteita löydy (vammat, harjoituksen haluttu vaste ym.). Sellaisia mittasuhteita ei ole vielä vastaan sattunut, etteikö niiden vuoksi syvälle kyykkyyn olla päästy, liikkuvuus ym. juttuja sitten hidasteeksi reilumminkin, mutta niistäkin pääsee eroon.

Veikkaisinpa, että ollaan aika lailla samoilla linjoilla.

En todellakaan suosittele, että niitä polvia varsinaisesti eteen työnnetään.

Yleensä kyykky vain luonnistuu paremmin jos ne ovat aikalailla tasoissa tai hieman pidemmälle.

Ja syväkyykky rasittaa polvia enemmän kuin wateriin.

Just niin.. Perse edellä puuhun vaihteeksi.

Jos se ei olisi mahdollista niin miksi ihmiset joilla on heikot takareidet kippaa eteenpäin kyykätessä?
Saman ilmiön voit nähdä maastavedossa kun jalat ponkaisevat suoriksi ennen aikojaan.
Ja jos voimakäyrällä ei olisi merkitystä niin kaikki voisivat kyykätä teknisesti oikein hienosti.

Takareisien heikkous pakottaa nojaamaan eteenpäin koska ne eivät vain pysty supistumaan tarpeeksi kovaa jotta painopiste säilyisi optimaalisessa kohdassa niissä nivelkulmissa missä kyykyssä ollaan.
Tai kuuluisi olla.

Testaa vaikka polvenkoukistuksessa, olet huomattavasti vahvempi liikkeen alkupäässä missä polvi on suoremmassa kulmassa.

E: Massavaje, tee esim polvenkoukistuksia ja romanialaisia/GHR/selänojennus/askelkyykky yms.
Esim. Romanialaiset ja koukistus supersarjoina ovat hyvä kombo. Koukistuksia on turha tehdä yli 8 toiston sarjoja.

Tuo maastaveto-kohta kuvaa kyllä omaa vetoteknikkaani eli saan lantion työnnettyä eteen vasta kun jalat ovat suoristuneet.
Varmaan kokeilen nyt ottaa ainakin romanialaisen vedon maven tilalle ja GHR:n ohjelmaan. Selänojennusta lisäpainoilla ja koukistuksia oon nyt paljon tehnytkin. Pitäisikö takakyykky korvata nyt hetkellisesti etukyykyllä niin pysyis painot väkisin semmosina, ettei pääse kroppa kippaamaan? Ja kiitoksia vielä paljon. Hyvä tietää mistä tekniikkavirhe johtuu.

ysikymppinen: -Aikalailla uskon näin itsekkin. Näin kirjoitellessa vaan jää aina niin monta muuttujaa selittämättä taikka toisen kirjoituksesta ymmärtämättä ettei näiden perusteella pysty ihan tarkkaa kuvaa koskaan saamaan mitä toinen kaiken kaikkiaan ajaa kirjoittamallaan takaa. Toki kyse voi olla omasta heikosta kirjallisesta ulosannista taikka vähintään yhtä surkeasta luetun ymmärtämisestäkin, mutta näin omalla kohdallani. Siksi pyrin pitämään neuvoni hyvinkin yksinkertaisina ja jättämään yksilölliset erot ja niiden vaatimat muutokset sinne "oikean" ohjauksen pariin.

"Veikkaisinpa, että ollaan aika lailla samoilla linjoilla."

Tästä voisin olla hieman erimieltäkin, mutta lienee näkemys eroja tässäkin, mitä kukanenkin tarkoittaa syväkyykyllä ja millaisesta ja mihin kohdistuvasta rasituksesta on kyse.

"Ja syväkyykky rasittaa polvia enemmän kuin wateriin."

Itellä on takakyykyssä aikalailla isoja ongelmia. Eli Ensinnäkin tangon paikka? Ei tunnu osuvan missään kohtaa oikein, joudun pitämään käsiä suht leveällä kun ei liikkuvuus riitä. Joten tuntuu että on heppoisesti paikoillaan.
Sitten seuraavana on tangon ylös nosto telineistä, tuntuu että painaa niin saatanasti ja ettei uskalla ottaa taka-askelia.
Kolmantena on se että pitääkö siellä alhaalla vähän taittua eteenpäin yläkropan vai onko parempi jos pysyy mahd. suorassa?

JSL 84: -Tangon paikka määrittyy sen mukaan, millaista kyykkyä ois tarkoitus tehdä. Jos tanko on niskassa, kykätään selkä aikalailla pystysuorassa lattiaan nähden, siis ns. painonnostotyylisesti. Jos taas tanko lepää alempana lapojen/takaolkien päällä yläselässä, kyykätään pitemmälle taakse istuen, jolloin ylävartalo taipuu mittasuhteista/tyylistä riippuen joskus reilustikkin eteen, joka on ns. voimanosto tyylinen kyykky. Toki tuohon väliin mahtuu monen monta variaatiota ja "omaa kikkaa" joilla kyykystä saadaan kyykkääjälle luontaisin.

Käsien asentoa en hirveästi suosittele leventelemään, tahtoo olla hankala pitää selkä kunnolla paketissa silloin. Mielummin ne kädet siinä heti kohta harteiden vierellä ja kyynärpäitä kylkiä kohti/eteenpäin pitäen.

Joh, tuota voimanosto tyylistä oon vähän yritelly opetella ja tuntuu että tuolla kun painot on alle 150kg ni kaikki toimii ja pystyy tekemään pitkääkin settiä. Sitten kun vähän lisää rautaa ni koko asento ja tekniikka hajoaa. Liekkö sit enemmän jotain pään sisäisiä ongelmia. Täytynee varmaan vaan ruveta tekemään enemmän ja pienemmillä painoilla. Vois ottaa viteota josko siitä enemmän sais selevää.

JSL 84: -Muistanko mä väärin, että olitkos se sinä kenen etukyykkyjä tuolla treeniviteoissa kehuskelinkin? Jos näin, niin kyllä niillä etukyykky tuloksilla pitäisi ne +150kg raudat olla vielä pitkään lepposaa settiä. Tuolla perusteella voisi arvailla, että lieneekö kyseessä ns. tottumisongelmat tuossa asennon ja tekniikan hajoamisessa taustalla. Eli yksinkertaisesti liian vähän kyykkyjä isommilla raudoilla, jotta kroppa ois liikkeen sisäistänyt ja pakka pysyisi kasassa niissä raskaissakin nostoissa.

Ja mitä videoon tulee, tokihan kuva kertoo enempi kuin minkään sortin selitykset.

Juu, minun videota taisit kehaista. Varmaankin ongelmat johtuu juuri tuosta tottumuudesta. 150kg pystyy tekemään 8-10 toiston settejä ja jalat ei kauheasti siitä vielä väsy. Tuntuu vaan että ei isommilla painoilla saa pidettyä tuota asentoa kasassa ja sitten se onkin hankalaa.

Juu, minun videota taisit kehaista. Varmaankin ongelmat johtuu juuri tuosta tottumuudesta. 150kg pystyy tekemään 8-10 toiston settejä ja jalat ei kauheasti siitä vielä väsy. Tuntuu vaan että ei isommilla painoilla saa pidettyä tuota asentoa kasassa ja sitten se onkin hankalaa.

Isommat raudat paljastavat aina heikoimman lenkin, sekä tekniikan että lihasten osalta. Tarpeeksi pienillä painoilla on helppo kyykätä (penkata, vetää...) miten vain, kuten olet huomannut. Monilla esimerkiksi yläselän heikkous paljastuu vasta tarpeeksi isoilla raudoilla, kun paketti hajoaa, tanko karkailee ja koko tyyppi "katkeaa", vaikka jalat jaksaisi nostaa enemmänkin. Ehkäpä jos laittaisit näkyville videota, jossa kyykkäät sellaisilla raudoilla, joilla tunnet että menee pieleen, saisit varmasti hyviä kommenteja ja näkisit ehkä itsekin, missä vika on.

Taka-askelissa muista, että tarkoitus on vain siirtyä vähän kauemmaksi telineestä. Yleensä kaksi askelta riittää (yksi per jalka) eikä jalkoja tarvitse edes nostaa kunnolla, vaan ne voi raahata maata pitkin paikoilleen. Ei tangon kanssa tarvitse jaksaa eikä osata käydä kävelyllä. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=dsM87HtIqrA

kannattaa kattoo video. Kuis moni pystyy kyykkäämään noin seinää vasten? Mulla tuppaa kaatua taakse, mistä johtuu ?

Kannattaa muuten huomioida että noi ei ole ihan varpaat seinässä, tai sitten olen täysin sokea ja tuo seinän metallilista vaan näyttää olevan kulmassa. Olen nähnyt kuvia tuosta harjoituksesta aikasemmin ja niissä sitä tehtiin varpaat ihan seinässä kiinni.

No nyt on vähän kyykkyä kokeiltu videoitua, mut aika paskasta kuvakulmasta ja vielä vähän kakasti tuo onnistu. Tuntu et ku sai painot niskaan ni kaikki unohtu. Eli jalat jäi suht kapealle ja hirveästi ei muistanu polvia työntää ulospäin. Myöskin varmaan vähän syvempään vois männä. Mut jostain se on kaikkien lähdettävä.

http://www.youtube.com/watch?v=l3KhvrNJm6s

No nyt on vähän kyykkyä kokeiltu videoitua, mut aika paskasta kuvakulmasta ja vielä vähän kakasti tuo onnistu. Tuntu et ku sai painot niskaan ni kaikki unohtu. Eli jalat jäi suht kapealle ja hirveästi ei muistanu polvia työntää ulospäin. Myöskin varmaan vähän syvempään vois männä. Mut jostain se on kaikkien lähdettävä.

Mun mielestä nyt ei ainakaan syvyyden suhteen mitään vikaa. Itse asiassa muutenki nätin näkönen kyykky.

Hyviä kyykkyjä, 200 tulee :)

JSL 84: -Kuvakulmahan ei tosiaan paras mahdollinen ole, mutta tuon perusteella eihän nuissa kyykyissä mitään erityistä vikaa ole. Painotkin on kuiten ihan hyvässä suhteessa etukyykkyyn nähden, eli kyllä tuo sun kokema epävarmuus nuissa isommissa raudoissa tuossa takakyykyssä on suurella todennäköisyydellä sitä tottumattomuutta suurimmaksi osin.

Jos tuon perusteella kuiten jotain muuttaisin tuosta, niin tuota jalkojen asentoa. Mikäli sikäli videot ei valehtele, näyttäisi että etukyykyissä sulla oli jalkaterät enempi ulospäin + hiukka leveämmällä, mikä helpottaa sinne jalkojen väliin istumista. Tuolla muutoksella saisit mahdollisesti nostoon sitä vakauttaa enempi mitä etukyykyssäkin oli ja jos syvempään kyykäämistä kaipasit, niin uskoisin että tuolla keinolla sekin mahdollistuisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom