Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli mulle ei oo tullu ny iha selväks, että kuuluuko kyykyssä polvet mennä varpaitten yli? Toivottavasti tajusitte mitä tarkotin =)

Kapea maastaveto remmeillä 210 kg, samaan aikaan etukyykky 140 kg, takakyykky 140 kg(en ollut kokeillut takakyykkyä 13 vuoteen ennen tätä) joten tekniikka vähän hukassa..

3 kuukauden päästä edellisestä: kapea maastaveto remmeillä 230 kg, takakyykky 200 kg, etukyykkyä ei osannut nostaa enää yhtään tuossa vaiheessa.

Nuorena laihana urheilijapoikana oli etu- ja takakyykky 110 kg ja kapea maastaveto 150 kg kissanselällä.

Vähän vanhempana urheilijanuorukaisena (edelleen laihana) etukyykky 145 kg, takakyykky 165 kg ja maastaveto(sumo) 195 kg.

Loppuyhteenveto: kapea maastaveto hihnoilla tai ilman on ollut 1,15 - 1,5 kertaa takakyykyn verran täysi-ikäiseksi tulon jälkeen. lapsena mavesta pystyi vetämään jopa 3 kertaa sen, mitä kyykystä nousi.

Meneekö mulla polvet liian eteen?

Itsellä kyykky/mave suhde 190kg/240kg eli ilmeisesti ihan normaali

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^Nätin näköstä. Siitä voi ottaa jokainen mallia kyykkytekniikasta. Pysyy kroppakin hyvin pystyssä. Itellä juuri se ongelma (tai heikkouttahan se on), että kun kyykyssä aletaan liikkua 85% maksimipainoista niin kyykky alkaa näyttää jullelta. Ilmeisesti heikko lantio??? Oiskohan zercher-kyykystä apua?

^Nätin näköstä. Siitä voi ottaa jokainen mallia kyykkytekniikasta. Pysyy kroppakin hyvin pystyssä. Itellä juuri se ongelma (tai heikkouttahan se on), että kun kyykyssä aletaan liikkua 85% maksimipainoista niin kyykky alkaa näyttää jullelta. Ilmeisesti heikko lantio??? Oiskohan zercher-kyykystä apua?

Minulla apua toi kun levensin kyykkyasentoa ja jalkaterää vaan enemmän ulospäin. Mahtuu mahakin paremmin jalkojen väliin :)

Minulla apua toi kun levensin kyykkyasentoa ja jalkaterää vaan enemmän ulospäin. Mahtuu mahakin paremmin jalkojen väliin :)

Joo näin oon pyrkinyt tekemään, mutta nostot tuntuu vaan kaatuvan eteen kun tarpeeks raskaalle mennään. Nyt vituttaa kyllä muutenkin kyykkääminen kun dieetti päällä, ja kyykkypainot on kärsinyt.

Etukyykyn tekniikasta. Mulla on semmonen ongelma, että en saa kyynärpäitä läheskään 90 kulmaan, vaan ne ovat jossain 45 asteen kulmassa. Mikä tähän voisi auttaa?

Mieti. Olisiko liikkuvuusharjoittelu?

Pystyiskö Fuhrer avaamaan mulle tuota mitä ilkka_83:n ylempänä jo kyselikin. Musta noi polvet ei mene yhtään liian eteen, mutta eikö se nyt ole täysin loogista, että polvet menee varvaslinjan eteen takakyykyssä? Jos ei, niin missä se raja sitten muka menee, että ne on liian edessä?

Itellä juuri se ongelma (tai heikkouttahan se on), että kun kyykyssä aletaan liikkua 85% maksimipainoista niin kyykky alkaa näyttää jullelta. Ilmeisesti heikko lantio??? Oiskohan zercher-kyykystä apua?

Jos fuhrer tai joku muu ekspertti tiedostaisi syyn tohon ylläolevaan, niin olisin kiitollinen.

Plae;3069692 begin_of_the_skype_highlighting**************3069692******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************3069692******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Pystyiskö Fuhrer avaamaan mulle tuota mitä ilkka_83:n ylempänä jo kyselikin. Musta noi polvet ei mene yhtään liian eteen, mutta eikö se nyt ole täysin loogista, että polvet menee varvaslinjan eteen takakyykyssä? Jos ei, niin missä se raja sitten muka menee, että ne on liian edessä?

Universaalia totuutta ei ole. Kaikki riippuu siitä miten kyykätään. Voimanostossa idea on saada sääret mahdollisimman pystyasentoon ja polvet sivuille jotta takareidet ja pakarat voivat yhdessä suorittaa mahdollisimman vahvan lantionojennuksen.

Painonnostokyykyssä ja esim. Askelkyykyssä homma on taas toisinpäin. Polvet saavat, ja niiden kuuluu mennä varpaiden yli.

Jos fuhrer tai joku muu ekspertti tiedostaisi syyn tohon ylläolevaan, niin olisin kiitollinen.

Pari mahdollista syytä;

-tekniikkavirhe
-liikkuvuuden puute lantiossa, esimerkiksi reiden sisä/ulkokiertäjien välillä
-voimaepätasapaino, esimerkiksi liian heikot takareidet voivat pakottaa nostajan nojaamaan eteenpäin ja näinollen kompensoimaan heikkoutta. Etukyykyn tulisi olla +80% takakyykystä jos takareidet on tarpeeksi vahvat.

Joo sitäkin, mutta ajattelin vaan sitä että voiko etukyykyn tehdä vähän leveämmällä otteella?

Kannattaisi mieluummin hoitaa liikkuvuus kuntoon. Tulet vahvemmaksi myös punnerruksissa. Toinen vaihtoehto on aloittaa vaikka remmien käyttäminen etukyykyssä. Pujota remmit tangon ympärille ja ota remmeistä kiinni käsi semi-supinaatiossa, eli niin että kämmenet osoittavat toisiaan kohti ja remmeistä kiinni pitämällä vedät kyynerpäitä ylös ja tuet tankoa solisluiden päällä.

Pari mahdollista syytä;

-tekniikkavirhe
-liikkuvuuden puute lantiossa, esimerkiksi reiden sisä/ulkokiertäjien välillä
-voimaepätasapaino, esimerkiksi liian heikot takareidet voivat pakottaa nostajan nojaamaan eteenpäin ja näinollen kompensoimaan heikkoutta. Etukyykyn tulisi olla +80% takakyykystä jos takareidet on tarpeeksi vahvat.

Takareisien heikkous saattaa tosiaan olla syynä. Pari kertaa oon etukyykkyä tehnyt, ja veikkaan että ykkönen jää alle 70% takakyykyn ykkösestä. Lisäksi takareisissä ei ole kyllä nimeksikään lihastakaan, kun taas etureidet ja perse kasvavat helposti (tai helpommin). Kannattaisko mun ottaa nyt etukyykky ohjelmaan takakyykyn sijasta? Etukyykkyä nyt ei ainakaan voi tehdä isommilla painoilla kun tekniikka antaa myöten. Mimmosia muita liikkeitä voisi tehdä takareisien vahvistamiseksi? Tuntuu, että kaikki vedot menee ainkakin käytännössä alaselälle ja pakaroille. Oisko GHR hyvä?

Miksi polven kuuluu mennä askelkyykyssä varpaiden yli? usein olen kuullut esim lonkankoukistajia venytellessä että ei saisi mennä varpaiden yli, että tällöin polveen kohdistuu tarpeetonta rasitusta etc...

Miksi polven kuuluu mennä askelkyykyssä varpaiden yli? usein olen kuullut esim lonkankoukistajia venytellessä että ei saisi mennä varpaiden yli, että tällöin polveen kohdistuu tarpeetonta rasitusta etc...

Tää kiinnostais itseäkin. Mä olen vielä jostain aikanaan saanu päähäni että askelkyykyssä sen etummaisen jalan pitäis paremminkin olla niin että pohkeen ja reiden välissä on 90 asteen kulma.

Askelkyykkyjä voi tehdä niin monin erin tavoin, että niitä oikeita ja vääriä tyylejä tehdä sitä löytyy useita. Mitä itse ohjeistan askelkyykkyjä (eteen), niin kyllä niissä ne polvet pysyy kohtuudella varvaslinjan takana tai ylitys ei ainakaan ole suuri. Mutta tuo on tosiaan vain yksi tyyli. Eli alla olevasta olen kyllä piskuisen erimieltä, siis tuosta että polvien kuuluisi mennä varpaiden yli. Se, että se varvaslinja ylittyy nuissa, ei ole välttämättä väärin, mutta en kyllä virheeksi sitä näe vaikkei ylitykkään.

"Painonnostokyykyssä ja esim. Askelkyykyssä homma on taas toisinpäin. Polvet saavat, ja niiden kuuluu mennä varpaiden yli."

edit. Ja tuo Ilkan kyykkyhän oli oikein komeeta katsottavaa kaikin puolin.

Katse on alaspäin. --> Taivastako pitäisi katsoa?

Joo just. Jos ei saisi katsoa maahan on pakko katsoa taivasta.

Miten olisi happy medium?

Ehkä sen takia asento on kaverilla niin kasassa kun katsoo maahan. Lantio koukkaa takaa. Keho menee sinne minne pää (tai katse).

Kaveri ei edes purista tankoa. --> Pitäisikö?

Ei välttämättä mikään turvallisin tapa. Ja miten pidät muuten yläselän tiukkana?

Eikä yläselkä näytä olevan tiukkana. --> Kyllä näyttää.

Sen takia kaveri varmaan onkin noin kasassa pohjassa, eikö?
E: Moniko täällä on lukenut kirjan?[/QUOTE]

Miksi polvet eivät saisi mennä varpaiden yli? Usein kuulee kyllä argumenttia että ei saisi mennä mutta mitään konkreettista syytä en ole vielä keksinyt.
Eri asia on jos on syytä että ei mene niin pitkällä askeleleella. Esim nilkan ongelmat.
Askelkyykyn ala-asennossa takareiden tulee peittää pohje kokonaan. Ihan niinkuin kyykyssäkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom