Kyykky- ja mavekyssäreitä

Tulee tehtyä kyllä kunnon lämmittelyt, tänään alotin tyhjällä tangolla ja 10kg korotuksilla etenin niin ylös ku pystyin. Pitäs varmaan vaa harjotella tota tekniikkaa, vahvistaa keskivartaloa (vaikka en kyllä oikeestaan jaksa uskoa että keskivartalo ois liian heikko näille mun sarjapainoille ku mavea tullu tehtyä aika paljon) ja venytellä kunnolla perslihoja nii eiköhän se siitä. En tosiaan mikään notkein tapaus ole.

Eiköhän se liikkuvuuden puutetta vaan ole. Turhan usein alaselän "kippaaminen", tai muu liikkuvuuden puutteen aiheuttama tekniikkavirhe laitetaan heikon keskivartalon piikkiin. "Funktionaalista" venyttelyä vaan peliin. Paljon parempia kun pitkät stattiset venyttelysessiot.

Tää kannattaa katsastaa: http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni tuuppaa selkä pyöreäksi aina kun vedän mavea.. kyse ei ole mielestäni sarjapainoista koska mavepainot ovat pienemmät kun kyykyssä. Olisiko kellään neuvoja/niksejä?

Kyykkäilin tänään salilla ja juttelin siinä sitten sarjatauolla salinomistajan kanssa kyykkäämisestä näin yleisellä tasolla. Sanoin tekeväni syväkyykkyä ja räjähtävyyttä tässä vielä haeskellaan jne. Salinomistaja sitten antoi vinkin, että jos haluaa isot jalat, niin ei saisi kyykätä loppuun asti, eikä varsinkaan niin että polvet menee lukkoon yläasennossa. Pitäisi pumppailla siinä vähän alle puolikyykkyyn ja ylös. Näin oli opettanut Jerry Ossi keväällä kun ollut käymässä siellä sillä Redram-kiertueella.

Mitä tässä nyt pitäisi uskoa? Olen ollut siinä käsityksessä että nimenomaan syväkyykätä pitäisi ja nytkyttely on huono tapa. Sitten joku "auktoriteetti" sanoo noin, niin pieni pää ei enää pysy kärryillä. Valaiskaas vähän mitä tästä nyt pitäisi ajatella. :D

^ Tietääkseni kuuluu vähän samaan kategoriaan kuin vajaa penkin liikeratakin joidenkin kehonrakentajien keskuudessa.
Se, että jalkoja ei vedetä suoraksi ylhäällä auttaa pitämään jännityksen lihaksilla. Eli ts. lihas ei pääse välillä lepäämään. Enkä usko, että tuo nivelten lukitseminen muutenkaan tekee kovin hyvää, jos sitä jatkuvasti harjoittaa vrt. prässi.
Sitä en sitten ymmärrä miksei alas asti kuuluisi kyykätä, jos liikkuvuus ei aseta sille rajoitteita. Enemmän siinä joutuu lihas kuitenkin työskentelemään, kun liikerata on laajempi.

Kyllä se Jerry seminaarissaan kannusti kunnon liikeratoihin, mutta samalla kertoi itse painottavansa liikkeen jatkuvuutta. Ei se mitään vajaita kyykkyjä opettanut, vaan jatkuvaa liikettä. Suositteli kyykkäämään vähintään voimanostosyvyyteen ja ylhäällä ei huilata hetkeäkään. Juuri tuon jatkuvan jännityksen takia. Jerryllä oli pitkälti samat periaatteet kaikissa isoissa liikkeissä, eli liike jatkuvaa mutta ei se nyt mitään vajaita liikeratoja opettanu.

Ovatko ihmiset huomanneet, vaikka sekä kyykky-että mave päivien jälkeen on yleensä takareidet hellänä, niin kyseessä on eri kohta takareidestä? Kyykky tuntuu ottavan etureisien ja pakaroiden lisäksi siihen kohtaan takareittä, joka on juuri pakaroiden alapuolella. Kun taas mave tuntuu takareisissä paljon alempana, melkein polvitaipeen takana ja yläpuolella. Tällainen jännä huomio, en tiedä mistä johtuu. Ehkä joku osaa valaista asiaa..

Ovatko ihmiset huomanneet, vaikka sekä kyykky-että mave päivien jälkeen on yleensä takareidet hellänä, niin kyseessä on eri kohta takareidestä? Kyykky tuntuu ottavan etureisien ja pakaroiden lisäksi siihen kohtaan takareittä, joka on juuri pakaroiden alapuolella. Kun taas mave tuntuu takareisissä paljon alempana, melkein polvitaipeen takana ja yläpuolella. Tällainen jännä huomio, en tiedä mistä johtuu. Ehkä joku osaa valaista asiaa..

Käsittääkseni takareidessä on kaksipäinen reisilihas, jonka pitkällä ja lyhyellä päällä on eri funktiot. Caput longum (pitkä pää, ylempänä) tekee yhteistyötä pakaran kanssa ja ojentaa lantiota, caput breve (lyhyt pää, alempana) taas koukistaa polviniveltä. Täyttä mutua, mutta tälläinen käsitys mulla on.

Eli tuosta luulisin johtuvan.

Olen huomannut. Ja jotenkin noin se taitaa olla kuin I-selkä sanoi.

Kyllä se Jerry seminaarissaan kannusti kunnon liikeratoihin, mutta samalla kertoi itse painottavansa liikkeen jatkuvuutta. Ei se mitään vajaita kyykkyjä opettanut, vaan jatkuvaa liikettä. Suositteli kyykkäämään vähintään voimanostosyvyyteen ja ylhäällä ei huilata hetkeäkään. Juuri tuon jatkuvan jännityksen takia. Jerryllä oli pitkälti samat periaatteet kaikissa isoissa liikkeissä, eli liike jatkuvaa mutta ei se nyt mitään vajaita liikeratoja opettanu.

No sitähän minäkin, että ei voi olla. Mä sain vaan toisen käden tietoa ja ihmettelin. :) Kiitos selvennyksistä.

Kyykystä.. Eli joskus kyykkäsin, mutta sitten se vaan tyssäsi siihen. Nyt olenkin etureiskalle tehny prässiä ja reisi ojennuksia.
Tekis mieli alkaa kyykkäämään, mutta..

1. Kun otan tango telineestä, niin ns. "oikeaa" paikkaa ei menaa löytyä. Tarkoitan, että tanko ei ole edes vähääkään suorassa niskan/lapojen kohdalla, vaan tanko on vinossa. Jos joku yhtään ymmärtää ongelmani. Oisko jotain helppiä tai vinkkejä?

2. En pääse edes kunnolla 90 asteen kulmaan, jos yritänkin niin lähtee heittämään taaksepäin.
Helppiä tähänkin kaipais!

Noi asiat on syitä miksi en ole kyykännyt, tai jos nyt rehellisesti sanon niin en ole edes jaksanut. Kyykkyä haluaisin kyllä vaihdella prässin kanssa, vahvistuis keskikroppakin. Ennen sain 10x40 kilua kyllä, ei siinäkään leijumista kyllä mutta kunhan sanoin.

1. Koita saada tanko yläselkän/niskan väliin ja nosta hartioita ja vedä lavat yhteen, tällä tavalla etsit paikkaa tangolle.

Tuolla tavalla itse olen löytänyt tangon paikan. Nyt olen koittanut saada jalkoja 90 asteen kulmaan ilman että polvia särkisi, olen pistänyt jalat suoraan eteenpäin ja persettä taakse, kumminkin selkä suorana. En tiedä onko tekniikka parhain mutta hyvin tuntuu reisissä.

Kantapäiden alla se saattaa kyllä auttaa. Ja lisäystä tohon omaan tekniikkaan et jalat on kiinni toisis.

1. Kun otan tango telineestä, niin ns. "oikeaa" paikkaa ei menaa löytyä. Tarkoitan, että tanko ei ole edes vähääkään suorassa niskan/lapojen kohdalla, vaan tanko on vinossa. Jos joku yhtään ymmärtää ongelmani. Oisko jotain helppiä tai vinkkejä?

Tällaisiin on aika mahdotonta vastailla suoritustapaa näkemättä, mutta kyykkäämisen vasta aloittaneilla tuntuu usein olevan ongelmana tangon pitäminen liian ylhäällä, siis vielä ylempänä kuin sen edes high bar-tyylillä kuuluu olla.

Mitenkäs mavessa kuuluuko olkapäiden roikkua melko rentoina vai miten?

Rautaa tankoon tarpeeksi, niin kyllä ne olkapäät asettuvat itsestään roikkumaan juuri niin kuin pitääkin.

Käsittääkseni takareidessä on kaksipäinen reisilihas, jonka pitkällä ja lyhyellä päällä on eri funktiot. Caput longum (pitkä pää, ylempänä) tekee yhteistyötä pakaran kanssa ja ojentaa lantiota, caput breve (lyhyt pää, alempana) taas koukistaa polviniveltä. Täyttä mutua, mutta tälläinen käsitys mulla on.

Eli tuosta luulisin johtuvan.

Eli periaatteessa body-kyykky kapealla jalka-asennolla on sitten liikkeenä lähempänä mavea, kuin voimannosto-tyylinen leveä kyykky. Aika outoa.

Kyykystä.. Eli joskus kyykkäsin, mutta sitten se vaan tyssäsi siihen. Nyt olenkin etureiskalle tehny prässiä ja reisi ojennuksia.
Tekis mieli alkaa kyykkäämään, mutta..

2. En pääse edes kunnolla 90 asteen kulmaan, jos yritänkin niin lähtee heittämään taaksepäin.
Helppiä tähänkin kaipais!

Noi asiat on syitä miksi en ole kyykännyt, tai jos nyt rehellisesti sanon niin en ole edes jaksanut. Kyykkyä haluaisin kyllä vaihdella prässin kanssa, vahvistuis keskikroppakin. Ennen sain 10x40 kilua kyllä, ei siinäkään leijumista kyllä mutta kunhan sanoin.

1. Minä laitan tangon ensin trapsien päälle ja asetan kädet niin kapealle kuin mukavasti pystyn. Sen jälkeen siirrän tangon vielä hiukkasen alemmas ja samalla pidän tangosta kiinni. Tämä saa kaikki yläselän lihakset tiukaksi ja lapaluut siirtyvät hieman taaksepäin. Tanko ikäänkuin loksahtaa paikalleen. Sitten kaikki tiukaksi, rinta ylös ja nosto telineistä.

2.Minkäslaiset kengät sulla on? Kaikkien ei välttämättä tarvitse ostaa satasen painonnostokenkiä, mutta kengissä on vähintään oltava luja pohja joka ei painu kasaan. Esimerkiksi jotkut halvat koristossut on toimivat. Tukevilla kengillä kyykkääminen on juhlaa. Tai melkein...

Koita hieman leveämpää asentoa ja työnnä polvia ulospäin niin pääset syvemmälle.

^^Mulla on ihan perinteiset sisätossut, niissä on suht paksu pohja. Tuota paikan hakemista pitää vain harjoitella, eiköhän se siitä. Leveämpää asentoa voisin kokeilla, mutta meneekö rasitus enemmän takareisille, kuin etu?

Meikäläinen on pian kuukauden kyykkyä tehnyt ja itelle sopiva tekniikka ei vieläkään tunnu olevan löytynyt. Tänään kokeilin leveempää asentoa, silleen että polvet lähtee viistoon ja itte putoan jalkojen väliin. Melkeen ATG-kyykkyjä siis vetelin ja olihan se huomattavasti raskaampaa kuin aiemmin, mutta selkä otti hittiä ihan perkeleesti(kasvava lapsi, bad?). Jaloissa ei tuntunut erityistä poltetta, tosin mulla ei koskaan itse treenin aikana tunnu jaloissa juuri miltään, mutta seuraavana päivänä keho muistuttaa kyllä että jotain niillä tikuilla on tehty.

Pitää nyt kokeilla vielä kun pääsee takas salille missä näkee peileistä omaa tekemistä. Kehitystä on kuitenkin tullut, alotin silloin 45kgx4x10 ja noususuhdanteessa on menty tähän 62,5x4x10 asti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom