Kyykky- ja mavekyssäreitä

En tee syväkyykkyä, teen varmaan siihen normi body-kyykky syvyyteen (tosi hitaasti siellä alhaalla liikun) ja ennen tein sellasia lätkäpelaaja kyykkyjä (ja kyykkyäsin harvoin), joita voisi melkein loppuojennuksiksi kutsua. Jalat on heikot kuten todettu...

Ahaa kiitoksia vain. Joo täällä meillä päin monet tekee just tota "lätkäkyykkyä". Valtavasti eroahan tossa on jo iha normi kyykkyy syväkyykystä puhumattakaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllä mulla on vedossa aina selkä pyöristyny, välistävedossa hieman vähemmän ja kapeassa enemmän. kyllähän noilla huppuvetäjilläkin selkä pyöristyy ja monesti alku-asennossa jo köyryllä. harva pystyy selkä kaarella nostamaan, tulee kauhean vaikeaksi jo lähtöasento. en sitten tietenkään voi tollasta vetoa kun mulla kenellekkään suositella, kerroinpahan vain miten se mulla menee. toistaiseksi ainakin olen säästynyt selkä vaivoilta.

Tuohan on kyllä niin nätti veto kuin veto pystyy olemaan. Enkä minä ainakaan näe mitään alaselän pyöristymistä. Kapealta ei sinulla näytäkkään olevan mitään isoa rautaa otettuna videolle niin ei voi spekuloida ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuohan on kyllä niin nätti veto kuin veto pystyy olemaan. Enkä minä ainakaan näe mitään alaselän pyöristymistä. Kapealta ei sinulla näytäkkään olevan mitään isoa rautaa otettuna videolle niin ei voi spekuloida ;)

Niin tossahan tuo ihan yläselkä vain pyöristyy (vyön takia?) tuskin tosta haittaa on kun alaselkä on korsetissa.

...

Mutta takaisin tekniikkaan. Siis katse pitäisi pitää ilmeisesti aika ylhäällä, mutta jos vedän tuollein "rinta rottingilla" niin tuntuu vaikealta edes ylettää tankoon = jalat liian suorana? Itselläni on kyllä selkä valovuoden jalkoja edellä.

Eikä pidä olla ylhäällä. Jos nyt oikeaoppisesta maastavedosta aletaan puhumaan, niin katse suunnataan siihen etumaastoon 1-2 metrin päähän. Menee tekniikka aivan vitulleen jos koittaa ylös tiirailla vetäessä.

On muuten hyvä tekniikka Wendlerillä kyykyssä. Tuosta voi ottaa mallia.

Coan näyttää mallia mahtavasta kyykkytekniikasta 442,5 kilolla puvun olkaimet alhaalla.

Olen nyt täältä saamieni ohjeiden mukaan kyykännyt (max. 5*75 kg, nivelen koko liikelaajuudella) ja mavettanut (max. 5*70 kg), ja sitten tehnyt laitteita s.e. kyykky tai mave on alussa pääliikkeinä. Eräässä kirjassa sanottiin, että ojentaja- ja koukistajakoneilla voisi tehdä viimeistelyliikkeitä, ja silloin niitä kannattaa tehdä pitkänä sarjana, 20-25 liikettäkin sarjassa.

Onko tuollainen ohje mielekäs aloittelijalle?

Muotoillaan tavoite vaikkapa näin: "Kilomääräisesti enemmän lihasta siten, ettei synny vaarallista lihasepätasapainoa jolla voisin rikkoa jotain." Tosin eipä tässä nyt enää tiedä mitä tarkkaan ottaen haluaa; olen yllättäen huomannut, että punttisalista tulee hyvä olo, toisin kuin esim. hölkästä.

Joo siinä alkuasennossa ei ainakaa, mut pitääkös sillon loppuvenytyksenki aikana tiirailla sinne alaspäin? Vai sillo ylös? Ite oon kattonu sillo ylös.

Voidaan sanoa, että pää on aina suoraan selkärangan jatkeena, eli se seuraa sitä muun kropan liikettä, eikä ehdoin tahdoin yritetä katsoa mihinkään suuntaan. Lähtöasennossa se katse on torson asennon mukaisesti alaspäin, ja loppuojennuksessa eteenpäin. Ei ylös.

Voidaan sanoa, että pää on aina suoraan selkärangan jatkeena, eli se seuraa sitä muun kropan liikettä, eikä ehdoin tahdoin yritetä katsoa mihinkään suuntaan. Lähtöasennossa se katse on torson asennon mukaisesti alaspäin, ja loppuojennuksessa eteenpäin. Ei ylös.

Höh, mä aina automaattisesti kyttään vähän yläviistoon vaikka koitin välillä opetella siihen alaviistoon kattomiseen.

Itse tiedän omat tekniikan heikkoudet ainakin jossakin määrin.
-katse liian ylös.
-jalat liian suorassa vetoon lähtiessä
-kädet jännittyneenä, hartiat jäykkänä ja yläselkä "suorassa"

Tossa videolla kyllä kärsittiin enemmän voimanpuutteesta kuin huonosta tekniikasta.

Voipi antaa neuvoja jos löytyy, ajattelin ottaa treenin pari missä kokeilen eri tekniikoita taas vetoon jos siihen sen 20 kaivattua kiloa saataisiin lisää parissa kuukaudessa.

Tämä kaveri taas kattelee taivaisiin ja silti on kova vetämään, lähdössä kyllä kurkaa siihen 1,5m päähän jaloista

No mun tietääkseen tosta ylöskatsomisesta ei taida olla muuta haittaa kuin paskat niskakivut koska sitä niskaa jännitetään ja se on todella huonossa asennossa.
Tossa sun videossa on toi perinteinen voimat alkaa loppuut niin kroppa menee suoraksi liian aikasin. Itellä ainakin on aina ollu niin että mitä räjähtävämmin on lähdön saanu niin se loppu tulee luonnollisesti.

repesin. Mutta onko mavessa vaarallista jos alaselkä on liian suorassa, eli vatsatulee hieman ulospäin.

Repesin myös. Se on hyvä kun kannustusta piisaa!!!

Eihän se taida hyvä asia olla jos selän vääntää yli mutta eiköhän se siitä aina suoristu kun aletaan rautaa ylös vetämään :). Ja se mahahan tulee ulospäin jos se on iso :)

niin luulin että tarkotetaan myös yläselän pyöristymistä... yläselkähän pitääkin joustaa.

Mitä kyykyn "hip drive" : ssa pitää ottaa huomioon? Sen verran olen ymmärtänyt, että persettä nostetaan ensiksi ylös.. oon kattonu kaikki nuo rippetoen videot, mutta kielitaito ei ole mikään järin hyvä.

ite käsitin sen silleen että ylös päin mentäessä ei pukata lantiolla vaan koitetaan tehdä jaloilla töitä enemmän

Ei, kun eikös se ole juuri toisinpäin. Ei se hip drive loppujenlopuksi kovin kummallinen asia ole, kun pitää mielessä että hartiat ja perse nousee samaan tahtiin, eikä hartiat ensin. Jos hartiat nousee nopeammin kuin lantio/perse ylöspäin noustessa niin polvet liikkuu eteenpäin ja takareidet löystyvät, juuri kun niiden pitäisi työskennellä täysillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom