Kyykky- ja mavekyssäreitä

Tässä on tavallisella henkilöllä vaan sellainen ongelma, ettei riitä tieto eikä taito korjaamaan omaa kyykkytekniikkaa niin, että pääsee syvälle turvallisesti. Itse kyykkäisin mielelläni vaikka ihan pohjista jos osaisin/pystyisin ilman että lantio dippaa. Mihinkään valmentajaan ei kyllä ole varaa, enkä keksi muuta oikeaa ratkaisua tähän ongelmaan. Myös liikkuvuuden parantaminen urheiluhierojalla on todennäköisesti liian kallista, kun en ole kilpaileva urheilija, eli tämä on vain harrastus johon ei viitsisi kaikkia rahojaan tuhlata.

Tällä hetkellä siis kyykkään vain juuri ja juuri voimanostosyvyteen, ja väitän että syvemmälle en pääse, vaikka asia ei ehkä niin olisikaan. Ainoa keino jolla yritän parantaa syvyyttä on liikkuvuusharjoittelu, mutta eipä oo kovin häävi tietotaito siltäkään osin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haluatko kertoa hieman lisää? Tuo on nimittäin aika kaukana totuudesta joten olisi mielenkiinoista tietää miten lääkäri perusteli asian.

Liian monen lääkärin ja muun ammattilaisen käsitteet kyykystä ja polvikulmista perustuvat vuonna 1969 julkaistuun kirjaan "Knee in sports", ja se ei todellakaan ole kauhean hyvä tietolähde tämän asian kohdalla.

Kyykky on anatomisesti liike siinä missä askelkyykky tai hauiskääntökin. Silloin kun nivelillä on esteetön liikerata koko liikelaajuudelta mihin ne on tarkoitettu niin "syvä"kyykystä ei ole mitään haittaa.

Heittomerkit siksi että ns. syväkyykky on kyykky, muut ovat vajaita kyykkyjä.

Jos pohjista kyykkääminen olisi niin haitallista niin miksi painonnostajilla on niin vähän loukkaantumisia polvivammojen takia? Usein molemmat kilpailunostot vielä pompautetaan pohjista jolloin momentit polven ympäristössä ovat vieläkin suuremmat.

Syy miksi monille se on epämukavan tuntuista ja usein jopa haitallista on virheet kineettisissä ketjuissa, eli siitä miten lihakset aktivoituvat suhteessa toisiinsa liikken aikana. Menisi liian toistamiseksi kirjottaa mitään pitkää selitystä, kirjotin jollekin sivulle muistaakseni tätä ketjua kattavamman selostuksen.

Ei pysynyt mun pää mukana kun yksityiskohtaisesti käytiin läpi koko polven toiminta eri asennoissa jokainen vaikuttava osa nimeten, niin en edes yritä toistaa. Mä en voi sanoa että tuokaan lääkäri olisi 100% oikeassa asiansa suhteen, kuitenkin mulla loppui polvivaivat siihen. Jos otetaan keskimääräinen saliharrastaja, niin en ymmärrä miksi ryhtyä näkemään vaivaa että saa syväkyykyn toimimaan, jos vähemmällä vaivalla selvitään siirtymällä reidet lattian tasoon kyykkyyn? Jos sellaiselle tarjotaan vaihtoehtoa missä joutuu näkemään pidemmän aikaa vaivaa ennen kuin liike onnistuu, luultavasti kyykky vaihtuu pian prässiin/liitytään siihen "en mä voi treenata jalkoja kun mun polvet on huonot" -kerhoon.

Selvyyden vuoksi vielä, itseäni kyllä kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta tietää enemmänkin noista virheistä kineettisissä ketjuissa, mistähän tuohon sitten nyt pääsisi paremmin perehtymään?

Mies847: -Samoja oisin udellut kuin fuhrerikin, mutta perkule ehti ensin. Eli siis hieman niitä perusteita, millä kyseinen lääkäri yksityiskohtaisesti oikein perusteli, miksi syvälle ei saisi kyykätä. Mutta siihen ei ilmeisesti ollut enää muistissa nuo perustelut, joten se siitä.

Eihän syväkyykky tosiaankaan mikään pakollinen ole, pakkohan ei ole kuin kuolla. Jotkut tosin väittää paskomista, veroja ym. myös pakollisiksi, mutta ei lähdetä nyt niihin.

Alla olevaan kuiten jotain kommenttia... En oikein ymmärrä tuota asennetta, että "miksi nähdä vaivaa opetella jotain, jois vähemmälläkin selviää". Tottahan tuo toki on, mutta eikö samalla periaattella kannata sitten jättää kyykimättä kokonaan, niin selvitään taas vähemmällä vaivalla. Jätetään vedot polviin, punnerrellaan pystyyn tuosta otsan päältä eikä kuiteskaan ihan ylös ja leukojakaan vedellessä ei kannata laskea käsiä suoriksi taikka vetää ylös asti, pääsishän noin vähemmällä ja helpommalla, eikö jee? Eikä tarvis valitella olkapäiden/selän tottumattomuutta uuteen harjoitukseenkaan.

"Jos otetaan keskimääräinen saliharrastaja, niin en ymmärrä miksi ryhtyä näkemään vaivaa että saa syväkyykyn toimimaan, jos vähemmällä vaivalla selvitään siirtymällä reidet lattian tasoon kyykkyyn? Jos sellaiselle tarjotaan vaihtoehtoa missä joutuu näkemään pidemmän aikaa vaivaa ennen kuin liike onnistuu, luultavasti kyykky vaihtuu pian prässiin/liitytään siihen "en mä voi treenata jalkoja kun mun polvet on huonot" -kerhoon."

Sallittakoon kuiten oma henk. koht. mielipiteeni tuohon. Jos joku liike salilla kannattaa opetella kunnolla, se on kyykky. Ja jos sen opettelee kunnolla, silloin se tehdään täydellä liikeradalla. Se täysi liikerata kun on kaikinpuolin niin luonnollinen liike, ettei mikään muu saliharjoitus sitä ole (no ehkä leuat). Lapsikin oppii menemään kyykkyyn, ennen kuin oppii edes käveleen. Katsioppas huvikseen jättääkö junioori sen kyyky "reisi lattian tasoon", vaiko istuuko sinne kinttujen väliin persaus miltei kantapäihin kiinni? Ja juu, mitään pakkoahan tuohon syvälle kyykkimiseen ei ole, mutta se että se olisi jotenkin vajaita kyykkyjä vaarallisempaa, on mun makuun paskapuhetta. Esim. juuri polviniveleen kohdistuvat rasitukset on kyllä kovempia nuissa voimannostosyvyyksissä kuin se olisi ihan syvällä. Ainoastaan polvilumpion takaosan rustopinnoille rasitus kovenee syvemmälle mennessä, mutta yleensä vajaissa se isompi kuorma kyllä saa sen samaisen rasituksen pienemmillä kulmilla sinnekkin yhtä suurena. Tokihan syvälle kyykkiminen vaatii liikkuvuutta, vartalon hallintaa ym. enempi kuin vajaat pyllistelyt, mutta kehittävätkin sitten heti monipuolisemmin.

Erilaiset anatomian, fysiologian, kinesiologian ym. teokset kyllä aukaiseen nuiden nivelten/lihasten/kineettisten ketjujen toimintaa oikeinkin hyvin, yksittäistä lähdettä missä juuri kyykyn virheisiin voisi paremmin tutustua, mulla ei ikävä kyllä ole heittää. Mutta kyllä etsivä nuistakin haluamansa löytää, jos vain etsiä jaksaa ja kiinnostusta löytyy.

"Selvyyden vuoksi vielä, itseäni kyllä kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta tietää enemmänkin noista virheistä kineettisissä ketjuissa, mistähän tuohon sitten nyt pääsisi paremmin perehtymään?"

Mun lähtökohta kun treenien ohjaukselle ja opastukselle on aina se, että tekeminen on turvallista ja se kehittää mahdollisimman paljon ja monipuolisesti. Aina paras mahdollinen voimantuotto ei tule tuota kautta, mutta mikäpä urheilu sitä nyt terveellistä loppupeleissä onkaan? Kuntoilu ja monipuolinen liikkuminen on terveysliikuntaa, ei tulostavoitteellinen urheilu. Siksi mun ohjeet on aina lähtökohtaisesti tuohon "luontaiseen liikkumiseen" ohjaavaa, urheilijoille ohjeet sitten erikseen ja naamatusten. ja tästä näkökulmasta mä en vain näe miten syväkyykky olisi jollain muotoa haitallista taikka jopa vaarallista.

Ja kuten ennenkin, erimieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Tarkotuksena ei tietenkään ole treenaaminen vaan lähinnä sen oikean asennon hakeminen eli vaikka ilman tankoa menet kyykkyyn niin että yrität pitää sen asennon siellä ala-asennossa hetken ja siitä sitten ylös. Ja sitten kun alkaa paikat venymään ja se liike sinne pohjaan asti tuntumaan luonnolliselta niin otat vaikka puukepin ja teet saman homman. Periaatteessa joudut opettelemaan kyykkään aivan alusta asti. Tämän jälkeen sitten siirryt takaisin painoihin. Tärkeintä on kumminkin se että kyykkääminen tuntuu luonnolliselta, jos kipuja tulee jo ilman painoja niin sitten kannattaa apua hakea joltain fysiolta tai vastaavalta.
Siis ei ole vielä mitään kipuja tullut tähän mennessä ja sillä poltteella tarkotin että jos väkisin koitan pitää/vääntää selkää suoraksi niin keskiselässä alkaa tuntua samanlaista poltetta/pumppia jos tekis vaikka alataljaa tai kulmasoutua ja alaselkä vaan pyöristyy samallalailla.Omistan muutenkin vähä semmosen notko selän niin ei varmaan pitemmän päälle ole hyväksi jos selkäranka taipuilee joka suuntaan kyykkäillessä kun pitemmän aikaa ajattelin tätä harrastusta kuitenkin jatkaa.

Mitään olympia tason syväkyykkyä en ole siis todellakaan oo hakemassa kuhan nyt pääsis vähä syvemmälle että etureisi kävis polven alapuolella niin riittäs mulle ihan hyvin.Voiko muuten kireät nivuset/lonkankoukistajat aiheuttaa tota alaselän dippaamista?Oon nytte harjotellu tota kyykkyä semmosen laatikon päälle keppiniskassa jossa ois se syvyys mitä haen ja vähä aikaa siinä istumalla ala asennossa tuntuu melko jäätävää venytystä tuolla nivusissa/pallien kohdalla miksi sitä nyt sitten sanotaankaan :D

edit.oon kyllä aina ollu tosi kankea tyyliin jalat suorana ja kädet maahan niin tuntuu että märy pääsee ja taju lähtee kun tekee niin kipeää :D

Mun lähtökohta kun treenien ohjaukselle ja opastukselle on aina se, että tekeminen on turvallista ja se kehittää mahdollisimman paljon ja monipuolisesti. Aina paras mahdollinen voimantuotto ei tule tuota kautta, mutta mikäpä urheilu sitä nyt terveellistä loppupeleissä onkaan? Kuntoilu ja monipuolinen liikkuminen on terveysliikuntaa, ei tulostavoitteellinen urheilu. Siksi mun ohjeet on aina lähtökohtaisesti tuohon "luontaiseen liikkumiseen" ohjaavaa, urheilijoille ohjeet sitten erikseen ja naamatusten. ja tästä näkökulmasta mä en vain näe miten syväkyykky olisi jollain muotoa haitallista taikka jopa vaarallista.

Mä olen luonnollisista liikkeistä täysin samaa mieltä, pelkät maksimipainot ei ole aikoihin kiiluneet silmissä enkä myöskään ikinä ole ollut salilla koneiden ystävä. Ilman painoja pystyn luonnollisesti tekemään sen syväkyykyn, vaikkapa yhdellä jalallakin. (Piti ihan kokeilla, vasen polvi tuntuu yhden jalan siinäkin ottavan itseensä, oikealla taas ei mitään ongelmaa). Painoihin taas siirryttäessä eikä tarvitse olla kuin tanko selässä niin polvi alkaa keräillä jälkikäteen nestettä ja kipuilemaan. Tuon jälkeen polvi keräilee nestettä ihan peruskävelystäkin. Joten miten tuollaista edes on mahdollista kotikonstein joskus parantaa kun pelkät kineettiset liikeketjut on täyttä hepreaa?
Lisätään vielä että joku 15v sitten olen tuon polven asfaltilla kaatunut, niin että heti polven alle oli tuloksena joku 6 tai 7 tikkiä. Mutta kun polvi on röntgenissä kuvattu, niin eikö mahdolliset rakenteelliset viat olisi pitänyt näkyä jo siellä?

Niin ja vielä siitä lääkäristä, en tosiaan ala edes yrittää polven toimintaa eteenpäin selostaa kun suunnilleen ainoa mieleen jäänyt osa oli kierukka, missä kuulemma usein noita ongelmia on, jotka polvea turvottavat. Päteväksi kuitenkin lääkärin huomasi heti, ainakin mitä aiemmat kokemukset ovat päätyneet lähinnä suoraan buranareseptin tyrkyttämiseen ja ovesta pihalle. Tämä lääkäri kuitenkin käänteli ja väänteli sitä polvea eri asentoihin sen 5-10 minuuttia samalla juurikin sitä toimintaa selostaen ja että miksei syväkyykkyjä. Samainen lääkäri oli myös polvisiteiden kannalla kun aiheesta kysyin, tuohon en nyt antanut periksi kuin sen verran että polvenlämmittimet olen ottanut käyttöön. Tarkoitus siis olisi pitää kroppa ja tukilihakset luontaisesti vahvoina, eikä niin että jossain perustreeneissäkin on kassissa mukana vetoremmit, vyö, rannesiteet, polvisiteet jne ja kun ne kerran unohtuu, niin painot saakin puolittaa. Jotkut ennätysyritykset sitten erikseen, tavoite pitäytyä niissäkin ilman lisävarusteita.

Mistä johtuu, että oikea takareisi jotenkin oudosti kiristää ala asennossa tuossa lähellä polvitaivetta? Mitään kipua ei ole, vaan sellainen outo tunne siellä ja se haittaa itse kyykkäämistä, kun sitä joutuu tietyllä tavalla varomaan, mutta joka kerta sitä outoa kiristystä ei kuitenkaan tule ala asennossa.. vaikea selittää.. lämmittelen kuitenkin hyvin ja välipäivinä vielä teen kevyesti aerobista ja venyttelen jalat huolellisesti.

E: Ja tämä ongelma tuli aivan puskista, ennen mitään ongelmia ei ole ollut.

Millos mave ei oo enää raw? Vyö sallittu?
Sama kysymys kyykylle.

all raw niin ei mitään.
Vedossa vyö sallittu ja kyykyssä lämppärit/tuet ja vyö sallittu tuntuu nykyään olevan raw perusteet.

Ameriikoissa sanotaan raw kyykyksi siteilläkin otettuja kyykkyjä mitkä ovat varmasti kaukana raakakyykystä kun siteistä saa varmasti kaikki hyötyä!

Mun mielestä RAW on vain rannesiteet, vyö ja polvilämppärit? Mut jostai muistan lukeneeni että ''suoraa tukea antavat varusteet kielletty'' tai jotai vastaavaa? Mun mielestä Raw on pelkät kengät ja housut jalassa tehty suoritus. :rolleyes: Rannesiteitäkää tartte ku paitapenkissä...

Pakko laittaa tämä teksti nyt tännekin, jos joltain saisi jelppiä.. Fuhrer ym.?

Nyt tarvitaan kokeneilta neuvoja. Kaikki muut liikkeet sujuu hyvin tällä hetkellä paitsi kyykky, joka kyllä sujuisi sekin, mutta oikea takareisi on alkanut vittuilemaan. Eli alastulovaiheessa kun ollaan lähellä sitä tavoiteltua syvyyttä, niin tämä oikea takareisi jotenkin "kiristää", eli ei tavallaan satu, mutta tuntuu epämukavalta ja luonnottamalta ja sitä saa aina varoa, kun menee kyykkyyn. Ennen tälläisiä ongelmia ei ollut esim. arskan ohjelman aikana kun tein kyykkyä 4x10/85kg ja ei tuntunut missään miltään oudolta. Vaan ongelmat alkoi kun aloin tekemään tällä ohjelmalla ja aloitin vielä hyvin kevyesti ekat 2vko ja ongelma on oikeastaan ollut nyt 3vko: a läsnä.Pienillä painoilla tuota outoa tunnetta ei tule, mutta sanotaan kun laittaa 70kg, niiin alkaa tulemaan se ongelma esiin. Mikään revähdyshän tämä ei voi olla, kun kävellessä, juostessa tai venytellessä ei satu mistään eikä muutenkaan tule mitään tuollaisia outoja ilmiöitä. Eli mikähän tuo voi olla ja mitä pitäisi tehdä? Joku jänne solmussa? En kyllä helvetti haluaisi lopettaaaan kyykkäämistä edes hetkeksi..

E: Ja lämmittelen niin hyvin ennen kyykkyä jalat kuin vaan mahdollista.

Tämän tekstin laitoin ensin tuonne Starting Strength osioon ja sieltä ei vielä ainakaan osattu sanoa tämän syytä.

Kiitos vastauksista!

Tää lähtee nyt ihan lonkalta, mutta oisko mahdollista että ohjelman vaihdon myötä takareidet saa enemmän ärsykettä kuin entisellä 4x10, jonka kautta palautuminen kestää kauemmin. Jos vedät vanhan syklin mukaan noita kyykkytreenejä niin takareidet ei ehdi palautua kunnolla ja sen takia on alkanu kiristämään? Kai se kiristys pitäis periaatteessa tuntua molemmissa mutta ainakin mulla oikea kinttu palautuu nopeammin kuin vasen, tosi johtuen osittain vasemman jalan surkastuneista lihaksista. Koita pitää kyykkypäivien välillä ainakin 10pv lepo ja panosta enemmän sen oikean takiksen venyttelyyn.

Kiitos nyt sulle vastauksesta! Paska homma vaan kun tuo kyykky nyt on helvetin tärkeä liike oli sitten kyse mistä ohjelmasta tahansa. Eli pitäiskö mun sitten tehä jotain korvaavaa liikettä nyt tilapäisesti?

T.Rintala, vaikea sanoa näkemättä jalkoja/lantiota yleensä. Luultavasti jossain on heikkoutta/kireyttä/ali/yliliikkuvuutta joka aiheuttaa sen että toinen takareisi kompensoi liikaa ja näinollen yrittää lyhentyä ja siitä johtuu kiristymisen tunne.

En usko että se mistään palautumisesta on, suurin osa kivuista aiheuttuu ylikuormituksesta, ja varsinkin yksipuolisesta ylikuormituksesta.

Itsekin etukyykkään nyt 4-6 kertaa viikossa eikä ole juurikaan ongelmia.

Jeps onhan tässä ollutkin tuo takakyykky nyt ohjelmassa pelkästään jo noin puolivuotta jaloille :D Eli voiko tän nyt sitten vaihtaa etukyykkyyn tilapäisesti, vaikka 2-3vko:n ajaksi ja sitten taas kokeilisi takakyykkyä miltä se tuntuu? Kyllä tuo etukyykkykin luonnistuu..

Kiitos Fuhrer.

T.Rintala;3046734 begin_of_the_skype_highlighting**************3046734******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************3046734******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Jeps onhan tässä ollutkin tuo takakyykky nyt ohjelmassa pelkästään jo noin puolivuotta jaloille :D Eli voiko tän nyt sitten vaihtaa etukyykkyyn tilapäisesti, vaikka 2-3vko:n ajaksi ja sitten taas kokeilisi takakyykkyä miltä se tuntuu? Kyllä tuo etukyykkykin luonnistuu..

Kiitos Fuhrer.

Vaihda askelkyykkyyn/split-kyykkyyn pariksi viikoksi niin huomaat onko jaloissa voimaeroja sekä parannat myös tasapainoa samalla.

Aloita ensin kokeilemalla jalkojen liikeratoja yksi kerrallaan.

Helppoja esimerkkejä;

-Makaa selälläsi jalat melkein suorana ja käännä jalkoja hitaasti sisään/ulospäin niin reisiluu pysyy melko paikallaan. Eli testaa reisiluun sisä/ulkorotaatio. Jos tuosta et osaa päätellä niin kokeile vaikka hyvässä ryhdissä istuen laittaa toinen jalka toisen päälle. Eli siten että esim vasen sääriluu on poikittain oikeaann reisiluuhun nähden ja lepää about polven päällä. Tästä huomaa hyvin eroja jalkojen välillä
-kokeile onko eroja kun venytät etureisiä, kiristääkö jompikumpi jalka esimerkiksi polven alueella enemmän kuin toinen
-Kokeile myös selällään maaten siten että laitat jalat n.90 asteen kulmaan ja käännät polvia sisäänpäin toisiaan kohti. Tämä yleensä antaa ilmoittaa mahdollisista kireyksistä

Fuhrer: koitin heti noita ja tässä "Makaa selälläsi jalat melkein suorana ja käännä jalkoja hitaasti sisään/ulospäin niin reisiluu pysyy melko paikallaan. " Oikeassa alkoi kiristämään paljon aikasemmin. Ja tässä "kokeile onko eroja kun venytät etureisiä, kiristääkö jompikumpi jalka esimerkiksi polven alueella enemmän kuin toinen" Tämä mielestäni tuntui oikeassa enemmän juurikin polvessa ja en oikeen saanut etureiteen oikealla mitään tuntumaa. Ja tässä " Kokeile myös selällään maaten siten että laitat jalat n.90 asteen kulmaan ja käännät polvia sisäänpäin toisiaan kohti. Tämä yleensä antaa ilmoittaa mahdollisista kireyksistä" Oikeassa taas alkoi kiristää aikasemmin ku vasemmassa. Eli kyllähän tuo oikea vähän kireenä on :D

Täytynee tuota askelkyykkyä sitten alkaa opettelemaan, ei ole meinaan tullut ikinä kyseistä liikettä tehtyä. Tänää pitäisi taas käydä kevyellä lenkillä ja venytellä noita jalkoja.. :D

Kiitos jälleen Fuhrer.

Jep, eli nopea analyysi niin oikean puolen sisä/ulkokiertäjät kireämmät kuin vasen niin takareisi on luonnollisesti kovemmalla rasituksella.
Tarkista huviksesi myös vaikka peilistä onko lantiossa silminnähtävää korkeuseroa.

Eipä kestä.

Jep, tiesin heti että sulta saa helppiä tähän. :D Mutta niin vielä yks kysymys. nyt kun alan tekemään askelkyykkyä, niin miten kauan kannattaa tällä tehdä, että voi siirtyä taas normaaliin takakyykkyyn? Kun ohjelmanahan on nyt Starting Strength ja joka kerta pitäisi kyykkäillä, vai kannattaako pelkkää takakyykkyä tehdä enää ollenkaan, vaan vaihtelee sitten joka treenissä etu- ja takakyykyn välillä?

Muista aina että ohjelma on vain ohjelma. Jos on jokin syy mikä estää tekemästä jotain liikettä joka on ohjelmassa niin ohjelman pitää mukautua.
Itse tekisin esim askelkyykyn jälkeen kyykkyä pinnoista ylisuurilla kuormilla. Mutta pitää muistaa että meidän treenihistoria ja voimatasot etc. on erilaiset joten se ei välttämättä sinulle ole paras.

Tee kyykyn tilalle kaksi viikkoa askelkyykky ja RDL/yhden jalan suorinjaloinvetoa/pullthrough/GHR tai jotain muuta mikä vahvistaa takaosastoa ja palaa sitten kyykkyyn.
Tai kokeile vaikka heti etukyykkyä ja kokeile miltä se tuntuu.

Esimerkki progressiosta;
treeni1. askelkyykky 2x10-12 60s romanialainen 2x10-12
2. askelkyykky 2x10-12 1x8 60s romanialainen 2x10-12 1x15-20
3. askelkyykky 2x10-12 2x8 60s romanialainen 2x8 1x10-12 1x15-20

Eli sarja askelkyykkyä, 60s lepo, sarja romanialaisia, 60s, etc.

Ja pitää vielä painottaa että tämäkin on vain esimerkki koska kovin tarkasti en osaa määritellä heikkoja paikkoja tietämättä mitään muuta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom