Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen kyllä lukenut kaikki nuo Taten artikkelit ja pidin niitä aikoinaan absoluuttisena totuutena, mutta sittemmin on tullut lisää perspektiiviä asioihin ja osaa paremmin suhteuttaa noita juttuja. Kyllä vieläkin olen samaa mieltä Taten kanssa lähes kaikissa treenijutuissa.

Rippetoe kehottaa pitämään kädet suoraan maata kohti. Tarkemmin tuo linja tangon ja lapojen missä kädet kiinnittyvät kroppaan pitää olla suora. Tällöin olkapään etuosa on hieman tangon etupuolella. Ja isoa painoa vedettäessä se linja on väkisinkin suora, mutta se olisi hyvä olla kohdallaan heti alkuasennossa.

Voimahan sen ratkaisee loppuenlopuksi, että mitä sieltä nousee. Ja en usko, että kenkävalinnalla on kovinkaan suurta eroa voimien kehityksessä. Kunhan nyt ei ihan järkyttävällä korolla nosta. Rippetoe puhuu aika matalasta 1,6 - 1,9cm korkeuserosta päkiän ja kantapään alla.

Ite teen vaihtelun vuoksi variaationa vieläkin sillointällöin tasapohjaisilla painikengillä, mutta suurin osa treeneistä painnonnostokengillä.

Se tuli asiasta vielä mieleen, että yksi asia joka suuresti vaikuttaa nosto/lähtöasentoon on nostajan omat välitykset. On jokseenkin eri näköistä nostoa riippuen siitä, että onko esim:
a) pitkät kädet, lyhyet jalat, pitkä selkä
b) lyhyet kädet, pitkät jalat, lyhyt selkä

Sen takia toiset on parempia vetäjiä kuin toiset. Parhaat välitykset on kaverilla joka oikeasti pystyy saamaan olkapäät juuri ja juuri tangon taakse, toiseksi parhaat sillä joka saa ne tangon päälle ja jos olkapäät ovat tangon edessä, niin omaa huonoimmat välitykset maastavetoon. Toisekseen tuo olkapäät tangon edessä on se asento, josta painonnostoliikkeet lähtee. Voimanosto vedossa hartiat pitäis saada juuri tangon taakse, koska silloin saa eniten "vastapainoa" omasta kropasta. Ja kun puhutaan hartiat tangon edessä/päällä/takana, niin eihän siinä montaa senttiä eroa välttämättä ole... mutta jokainen sentti on aika monta kiloa.

Se kertoo liikeradasta paljon, kun miettii, että liike on maastaVETO, ei maastaNOSTO. Tankoa vedetään. PainonNOSTOSSA sitä nostetaan.

En tykkää itseäni käyttää esimerkkinä ikinä, mutta tähän aiheeseen liittyen minulla itselläni lähtöasennossa olkapäät on tangon PÄÄLLÄ... en mä niitä tangon taakse saa millään. Johtuu siitä, että vaikka minulla on pitkät kädet niin on myös pitkä selkä ja suhteessa jalat vähän lyhyemmät. Ja omalla kohdalla en tarvi kuin 0,5cm korkoa kantapään alle ja silloin tekniikka menee ihan vituiks.

Eli paljolti kyse myös yksilöllisistä ominaisuuksista, kun tekniikka hiotaan. Siitä syystä kaikki mitä netissä "ihmetellään" on korkeintaan suuntaa antavaa ja oikea valmennus jotain ihan muuta.

Ja olet ihan oikeassa... ei se voimakehitys sittenkään niihin kenkiin kaadu, jos on kaatuakseen :puntti:

T-101: -Aivan aivan. Tätä itsekkin ajattelin, eli eihän se painonnostokenkien käyttö vetäessä ole mikään kirous, mikäli niiden käytön seurauksesta paino ei siirry kantapäiltä kohti päkiöitä, joka nyt tieten on virhe riippumati millaisilla tossuilla sitä vetää. Ja jos taas nuiden kenkien käytöllä taas nostaja saa paremmin etureidet mukaan siihen irrotukseen, niin silloinhan niiden käyttö on jopa perusteltua vetäessä. Jotenkin vain jäi tuosta sun aiemmasta viestistä sellainen kuva, että tuo etureisien käyttö irroituksessa olisi jotenkin takaosaston voimantuottoa häiritsevä juttu ja tuohon lisempää perusteluja kaipasin sillä, etten moisesta ole kyllä koskaan aiemmin kuullut. Mutta eihän tässä mitään näkemys eroja sitten ollutkaan...

Juuri näin. Keskustelut pitäis aina käydä naamatusten eikä foorumeilla :kippis1:
Ei sitä monet kovat nostajat turhaan sano, että ETUKYYKKY on hyvä liike kehittämään voimaa irrotukseen.

Tämäkin juttu liittyy yksilöllisiin heikkouksiin.
1. Jos nostajan heikkous on irrotuksessa, mutta lockout onnistuu ongelmitta, niin silloinhan painonnostokengistä saattaa olla etua, jos niistä saa enemmän voimaa lähtöön.
2. Jos nostajan heikkous on polvien korkeudella / loppuojennuksessa, mutta maasta irtoo helposti, niin silloin voisi ajatella, että tasapohjaiset kengät on paremmat.

Ja käyttääkseni taas itseäni esimerkkinä, niin minulla heikkous on juurikin lockoutissa, joten minulla ei voi olla yhtään korkoa kantapään alla tai tanko pysähtyy polviin aivan varmasti... jos kisoissa saisi, niin laittaisin korkoa päkiä alle :D

Tosta äskösestä viestistä heräsi tyhmä kysymys, mikä varmaan on ihan päivänselvä muille, mutta kysyn kuitenki :D elikkä onko ne välitykset maastavetoon parhaat sillon, ku jalat ja selkä on lyhyet ja kädet pitkät? Tuntus ainaki loogiselta.

Tämäkin juttu liittyy yksilöllisiin heikkouksiin.
1. Jos nostajan heikkous on irrotuksessa, mutta lockout onnistuu ongelmitta, niin silloinhan painonnostokengistä saattaa olla etua, jos niistä saa enemmän voimaa lähtöön.
2. Jos nostajan heikkous on polvien korkeudella / loppuojennuksessa, mutta maasta irtoo helposti, niin silloin voisi ajatella, että tasapohjaiset kengät on paremmat.

Hyvä pointti. Itellä taas juuri lähtö on ratkaiseva noston onnistumisen kannalta. Siksi painonnostokengillä tuli hyvin nopeasti pienen totuttelun jälkeen samat raudat ylös kuin painikengillä. Johtuen varmaan juuri tuosta pienestä avusta lähdössä.

Ketä Rippetoen ohjeet kiinnostaa? :D Suhteellisen mielenkiintoisia tekniikkaneuvoja kyllä miehellä, mistä lie saanut nykyisen statuksen... Olen monasti lukenut kriittisiä mielipiteitä koko kaverista, siis ihan muilta voimailuammattilaisilta. Enkä ihmettele kyllä yhtään kun verrataan vaikka Taten neuvoihin.

Mitä mielenkiintoisia tekniikkaneuvoja tarkoitat? Kyllä meikän mielestä miehellä on hyviä pointteja.

Voimanostajat tosiaan nostavat suurimpia rautoja maastavedossa(kin). Kaikilla on muuten järjestään kannattomat kengät, se ei ole yhteensattumaa.

Kilpapainonnostajat vetävät rinnalle enemmän kuin keskiverto salitreenaaja vetää maasta. Ei se niistä kengistä ole kiinni, vaan voimasta. Koklyaev (taas Koklyaev esimerkki) vetää 415kg kisassa painikengillä ja salilla 3*390 painonnostokengillä.

Ite vedän painonnostokengillä lähinnä sen takia, että veto tuntuu luontevammalta niiden kanssa ja saan selän suoraksi ala-asennossa. Tasapohjaisilla selkä on pyöreänä jo ennen vetoon lähtöä. Liikkuvuusharjoittelustahan tuo on tosin vain kiinni.

Roikonen;3036361 begin_of_the_skype_highlighting**************3036361******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Oletko nostanut 1200 kiloa varusteilla?

En. Enkä myöskään tehnyt 450 kiloa painonnostossa. Mitä sillä on merkitystä??

E: Enkä missään tapauksessa väheksynyt voimanostoa. Päinvastoin, hieno laji.

Millä tavalla yksi kaveri voi olla varmistamassa kyykyssä?
Eipä sitä oikein muuten voi ku näin
squatspot.jpg

Niin pelkäsinkin

Kuvassa kyykkäävä jantteri pitää jalkoja paljon leveämmällä kuin ite oon tottunu pitämään. Itellä joku 20-30cm rako
Elikkä onko kyseisestä asiasta koskaan sodittu foorumeilla? Kuinka levällään jalkoja kuuluu kyykyssä pitää?

Voimanostajat kuten kuvassa näkyvä kaveri, käyttävät yleensä leveämpiä asentoja.
Itsellä on tapana käyttää n. hartianleveyistä asentoa, joskus saattaa olla hitusen leveämpikin. Mun mielestä jokaisen kannattaa etsiä itsellensä se sopivin asento ja kyykätä sillä.

Jalkojen leveys määrittyy omien tavotteiden, vahvuuksien ja välityksien mukaan. Bodausmielessä imo kapea kyykky on rautaa. Voimanostossa taas haetaan omien vahvuuksien ja välityksien kautta se paras kyykkytekniikka. Sitä ei voi kukaan kertoa suoraan, vaan se pitää itse kokeilla. Ellei sitten joku tekniikka ole voimanostossakin universaalisti paras, mitä tosin epäilen...

Mulla ottaa ainaki paremmi takareisii ja perseesee levee kyykky pro syvyyteen. Verrattuna syväkyykky ei oikee tuntunu missään. Toki syväkyyykyssä oli parikyt kiloo vähemmä rautaa..:puntti:

Varustenostoissa saadaan trikoista suurempi hyöty, mitä leveämmältä pystyy kyykkäämään. Taitaa senkin takia olla voimanostossa leveä kyykky yleisin mitä näkee.

Nyt parhaat neuvot pöytään miten saisi sen helvetin selän pidettyä suorana mavessa?

Siis tilanne on se että nyt kun on alkanut taas vetämään niin on joka viikko saanut laittaa 5kg sarjapinoihin lisää (5x165kg nyt) kun selkään ja jalkoihin on tullut voimaa. Ei ole tuntunut alaselässä yhtään pahalta, mutta tuli kommenttia viisaammalta joka oli rikkonut selkänsä mavessa että on kuullemma ihan käyrällä selkä...

Vähän taas masentaa kun kerrankin oli nousu putkessa että käykö niin kuin kyykyn kanssa: rupesin tekemään oikeaan syvyyteen niin 5x135kg vaihtui 8x90kg:hen... Ja nyt ollaan vasta 10x110kg:ssa. No, tuo nyt oli silloin tiedossa eikä verrattavissa mutta kyllä syö miestä jos kaikki kehitys voidaan taas laittaa huonon tekniikan piikkiin...

Viellä se että kun koitin sitten pitää vähän pienemmillä painoilla selkää suorassa mutta muuten samalla tekniikalla, niin alaselässä tuntui enemmän ja tanko laahaa alaspäin mennessä jalkoja pitkin, myöskään ote ei pidä kun keskittyminen on muualla.

Nyt parhaat neuvot pöytään miten saisi sen helvetin selän pidettyä suorana mavessa?

Siis tilanne on se että nyt kun on alkanut taas vetämään niin on joka viikko saanut laittaa 5kg sarjapinoihin lisää (5x165kg nyt) kun selkään ja jalkoihin on tullut voimaa. Ei ole tuntunut alaselässä yhtään pahalta, mutta tuli kommenttia viisaammalta joka oli rikkonut selkänsä mavessa että on kuullemma ihan käyrällä selkä...

Vähän taas masentaa kun kerrankin oli nousu putkessa että käykö niin kuin kyykyn kanssa: rupesin tekemään oikeaan syvyyteen niin 5x135kg vaihtui 8x90kg:hen... Ja nyt ollaan vasta 10x110kg:ssa. No, tuo nyt oli silloin tiedossa eikä verrattavissa mutta kyllä syö miestä jos kaikki kehitys voidaan taas laittaa huonon tekniikan piikkiin...

No ensinnäkin pitäisi nähdä video siitä onko se selkä oikeasti käyrällä ja jos se nyt olisi aivan saatanan käyrällä niin kyllä se noilla painoilla jo selässä tuntuisi. Ja eihän se kehityksestä mavessa ole pois jos se tekniikka on vinkuralla johtuen siitä että huonolla tekniikalla harva vetää enemmän kuin oikealla.

Ei kai se leveä kyykky kuitenkaan kovin yleinen ole ainakaan IPF kisoissa? Jos siis leveällä tarkoitetaan jenkkivideoista tuttua spagaattia. Onko sitten niin, että "pro" nostajien megapuvut toimivat paremmin leveissä puolikyykyissä?

Toiset väittävät "sumokyykyn" rikkovan lonkan ilman trikoita tehtäessä. Mene ja tiedä.

No ensinnäkin pitäisi nähdä video siitä onko se selkä oikeasti käyrällä ja jos se nyt olisi aivan saatanan käyrällä niin kyllä se noilla painoilla jo selässä tuntuisi.
No, ei se sillein kauhealla mutkalla ole mitä aloittelijoilla, koska tosiaan joku vatsojen tekeminen tuntuu pahemmin alaselässä kuin mave :)
Ja eihän se kehityksestä mavessa ole pois jos se tekniikka on vinkuralla johtuen siitä että huonolla tekniikalla harva vetää enemmän kuin oikealla.

Lupaatko? :D Meinaan oon sitä just naureskellut että eihän sitä tarvitse koskaan lisätä sarjapainoja kun voi vaan tehdä liikkeet puhtaammin ja hitaammalla liikeradalla niin kyllä painot putoo...

Mutta takaisin tekniikkaan. Siis katse pitäisi pitää ilmeisesti aika ylhäällä, mutta jos vedän tuollein "rinta rottingilla" niin tuntuu vaikealta edes ylettää tankoon = jalat liian suorana? Itselläni on kyllä selkä valovuoden jalkoja edellä.

Viellä se että kun koitin sitten pitää vähän pienemmillä painoilla selkää suorassa mutta muuten samalla tekniikalla, niin alaselässä tuntui enemmän ja tanko laahaa alaspäin mennessä jalkoja pitkin, myöskään ote ei pidä kun keskittyminen on muualla.

Tosta kyykystä ihan mielenkiinnolla. Nyt teet ilmeisesti syväkyykkyä? Teitkö sillon ennen 90asteeseen vai iha puolikyykkyy?

Tosta kyykystä ihan mielenkiinnolla. Nyt teet ilmeisesti syväkyykkyä? Teitkö sillon ennen 90asteeseen vai iha puolikyykkyy?

En tee syväkyykkyä, teen varmaan siihen normi body-kyykky syvyyteen (tosi hitaasti siellä alhaalla liikun) ja ennen tein sellasia lätkäpelaaja kyykkyjä (ja kyykkyäsin harvoin), joita voisi melkein loppuojennuksiksi kutsua. Jalat on heikot kuten todettu...

kyllä mulla on vedossa aina selkä pyöristyny, välistävedossa hieman vähemmän ja kapeassa enemmän. kyllähän noilla huppuvetäjilläkin selkä pyöristyy ja monesti alku-asennossa jo köyryllä. harva pystyy selkä kaarella nostamaan, tulee kauhean vaikeaksi jo lähtöasento. en sitten tietenkään voi tollasta vetoa kun mulla kenellekkään suositella, kerroinpahan vain miten se mulla menee. toistaiseksi ainakin olen säästynyt selkä vaivoilta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom