Kyykky- ja mavekyssäreitä

Nonniin mave vs. renkaanpyöritys ( tässä nyt jos joku ei tiedä: http://www.youtube.com/watch?v=VvC5wPbLVnM ja tekniikka on sellainen, että selkä on aika suorassa ja jalat alle 90 asteen kulmassa, rinta kiinni renkaassa.)

Onko töitä tekevillä lihaksilla paljon eroa? Ajattelin vaihtaa maven renkaanpyöritykseen kun siinä saa hieman rintaa kiinni renkaaseen, joten on turvallisempi selälle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nonniin mave vs. renkaanpyöritys ( tässä nyt jos joku ei tiedä: http://www.youtube.com/watch?v=VvC5wPbLVnM ja tekniikka on sellainen, että selkä on aika suorassa ja jalat alle 90 asteen kulmassa, rinta kiinni renkaassa.)

Onko töitä tekevillä lihaksilla paljon eroa? Ajattelin vaihtaa maven renkaanpyöritykseen kun siinä saa hieman rintaa kiinni renkaaseen, joten on turvallisempi selälle.
Renkaanpyöritys on rinnallevetoa etukenossa. Katso tämä juttu: http://www.bigboy.fi/blog/index.php?entry=entry100524-151820

Mahtaakohan olla luvassa minkäännäköistä lihasepätasapainoa etureisi vs. takareisi -akselilla, kun ainoat jalkaliikkeet mitä Osgood-Schlatter-polvet antavat tehdä on oma "Romanian Deadlift/SJMV -variaatio", sekä kaikkien vihaama reisien lähennys. Mavetteluhan ottaa lähinnä vain takaosastoon: selkään, takareiskoihin ja berberiin. Etureidet saattavat saada jotain pientä rasitusta ollessaan tukena.

Onko mitään etureisiliikettä, jota pystyisi tekemään polvea koukistelematta?
Polven koukistelu/reiden ojennus/kyykkäily on no-no, muutaman kilsan pyörälenkkikin tekee joskus aika ilkeää polviin aiheutuvan jyrkän kulman takia.
Tai näin olen ainakin päätellyt, sillä esim. crosstraineria pystyy kuitenkin polkemaan pitkäänkin, pystyasentonsa ansiosta (= Lievempi kulma polviin).

Onko mitään etureisiliikettä, jota pystyisi tekemään polvea koukistelematta?

Etureisiä ei pysty treenata polvea koukistamatta. Itellä ollut viimeiset puoli vuotta sama ongelma polvien kanssa, eli mavet ja hyvää huomenta -liikkeet pystyy tehdä hyvien lämmittelyjen jälkeen, mutta ei mitään kyykkyjä. Normaalissa mavessa etureiskat on kyllä mukana liikkeen alkuvaiheessa, mutta ei niihin kovin hyvää ja tasapainoista kehitystä saa noin suurilla polvikulmilla kuin mitä mavessa on. Pitäisi saada pitempi liikerata.

Tästä asiasta taitaa olla puhetta ollut ennenkin, mutta kysympä nyt niin osaan yhdistää vaivan omaan kokemukseen..
Eli kyykyssä ongelma ilmenee suurimmin. Ala asentoon pyrittäessä alaselän asento pysyy hyvänä n. reidet vaakatasoon lattiaan nähden vaiheeseen saakka. Siitä "syvemmälle" mentäessä ala selkä ikään kuin kiepsahtaa ulkokautta jotta perseen saa alas saakka. Tämä aiheuttaa keskivartalon tuen katoamisen ja takakyykky meinaa mennä nenilleen. Etukyykyssä ongelma tulee samoin vastaan ja jos alaselän pyrkii pitämään tiukkana, etukyykky meinaa kipata taakse. etukyykyssä olen käyttänyt ~2cm lankkua kantojen alla ja tämä on hieman auttanut asentoa pysymään. Maastavedossa ongelma on lähinnä lähtöasennossa kun en meinaa saada alaselkää piukaks alhaalta.
Onko onglemana siis vain liikkuvuus? Lantion? Lonkankoukistajien? Mitä konkreettisia ohjeita ja neuvoja? Kuvallisia ohjeita ja linkkejä avuksi tyhmälle.. Kiitos etukäteen

Tästä asiasta taitaa olla puhetta ollut ennenkin, mutta kysympä nyt niin osaan yhdistää vaivan omaan kokemukseen..
Eli kyykyssä ongelma ilmenee suurimmin. Ala asentoon pyrittäessä alaselän asento pysyy hyvänä n. reidet vaakatasoon lattiaan nähden vaiheeseen saakka. Siitä "syvemmälle" mentäessä ala selkä ikään kuin kiepsahtaa ulkokautta jotta perseen saa alas saakka. Tämä aiheuttaa keskivartalon tuen katoamisen ja takakyykky meinaa mennä nenilleen. Etukyykyssä ongelma tulee samoin vastaan ja jos alaselän pyrkii pitämään tiukkana, etukyykky meinaa kipata taakse. etukyykyssä olen käyttänyt ~2cm lankkua kantojen alla ja tämä on hieman auttanut asentoa pysymään. Maastavedossa ongelma on lähinnä lähtöasennossa kun en meinaa saada alaselkää piukaks alhaalta.
Onko onglemana siis vain liikkuvuus? Lantion? Lonkankoukistajien? Mitä konkreettisia ohjeita ja neuvoja? Kuvallisia ohjeita ja linkkejä avuksi tyhmälle.. Kiitos etukäteen

Itseäkin kiinnostaisi tietää mitkä lihaskireydet tohon vaikuttaa kun mulla on täyskyykys sama homma. Jotta kuvia tai selityksiä tyhmille, kiitos.

Voimapyörä on hyvä lääke tähän. Sit kans keskityt siihe selän suoras pitämiseen.

Näillä eväillä ite lähtisin liikkeeseen. ;)

Mäkin taidan testata tota voimapyörää. Tuntuu että yläselkä pyöristyy vaikka tangossa ois 40kg. Painot kyllä nousee ilman mitään kipuja, mutta ei taida olla pidemmän päälle hyvä tekniikka.

Minkähän takia mulla on polvi kipeytyny kyykyssä? Tai siis aloitin n. kuukausi sitten golden sixin, ja kyykkykertoja tuli kolme viikkoon, yhteensä 12 sarjaa. Sitten kun olin noin 2viikkoa treenannut, niin mulla kipeytyi oikean jalan polvi niin pahasti, etten pystynyt enää edes hölkkäämään kunnolla, ja kävellessäkin polveen sattui hieman. Nyt on tullut flunssan takia taukoa punteista noin kahdeksi viikoksi, ja nyt kun tänään kävin lenkillä, pystyin hölkkäämään ja ottamaan spurtteja kunnolla, ei siis sattunut polveen yhtään. Eli onkohan mulla ollut väärä tekniikka, vai kipeytyikö polvet sen takia etten ollut aikasemmin kyykännyt?

Älä ny hirveesti kuule hölkkäile tai ota ainakaan spurtteja välipäivinä.. itekin kun aloitin arskan kutosen, niin ei pystynyt välipäivinä enää hölkkäämään, joten vaihda vaikka johonkin hieman vähemmän jalkoja rasittavaan kuten itse vaihdoin pyöräilyyn, jotta palaudut kunnolla.. muista myös lämmitellä hyvin ennen varsinaisia pääsarjoja kyykyssä.

Älä ny hirveesti kuule hölkkäile tai ota ainakaan spurtteja välipäivinä.. itekin kun aloitin arskan kutosen, niin ei pystynyt välipäivinä enää hölkkäämään, joten vaihda vaikka johonkin hieman vähemmän jalkoja rasittavaan kuten itse vaihdoin pyöräilyyn, jotta palaudut kunnolla.. muista myös lämmitellä hyvin ennen varsinaisia pääsarjoja kyykyssä.

En mä välipäivisin ookkaan hölkkäilly. Sanoin tuossa että en ole nyt käynyt kahteen viikkoon salilla, joten kävin tänään kokeilemassa pystyykö juoksemaan. Pystyin hyvin eikä sattunut polveen yhtään. Mutta sillonku tein golden sixiä ja yritin käydä kerran viikossa lenkillä niin ei pystynyt juoksemaan kun sattui polveen niin p*rkeleesti. Anteeksi jos selitin hieman sekavasti :)

Jeps, jos juokset vielä kovalla alustalla ja kyykkäsit 3 kertaa ohjelman mukaisesti kovaa, niin veikkaan että väkisinkin siinä alkaa tulemaan jos jonkinmoista särkyä jalkoihin.. mulla on jalat kun tukit seuraavana päivänä kun on kyykkäilty, mutta kevyt pyöräily ja venyttely niin ne aukee ja seuraavana päivänä voi taas painaa. :)

E: Ja tietysti voi olla muukin syynä, en sitä väitä.. käske jonkun katsoa teetkö oikeella tekniikkalla. Miten ne polvet menee sulla liikkeen aikana, eli kääntyykö polvet sisäänpäin tai muuta?

Hmmm. Mietiskelin tässä, että jos treenaan yksijakoisella 2-3 krt viikossa, olisiko hyvä tehdä vain kerran viikossa mavea, smjv:tä tai kyykkyä? Olen vuorotellut noita nyt niin, että jokaisella treenikerralla teen jonkun noista. Onko se liikaa ja voinko ns. polttaa sillä itseni loppuun?

Miten muuten saisi kehitettyä maven lähtöä kuin korokkeelta tehtynä ja perus vetämisellä? Muutenkin tuntuu, että mave menee tosi paljon selälle. Alku tulee monesti hitaasti, mutta sitten, kun on saanut painot 10-15cm ilmaan, ovat ne melkein jo sylissä.
Olen tehnyt treeniä 2jakoisella(2on 1off) ja kiertoon tulee tehtyä kerran taka- ja etukyykky sekä mave. Kyykyt lähes ass to grass tyylillä 4-5x10. Sarjojen toistot laskee lokakuun alusta kutosiin, tein vaihtelun vuoksi elokuun puolivälin jälkeen kymppejä.

Miten muuten saisi kehitettyä maven lähtöä kuin korokkeelta tehtynä ja perus vetämisellä? Muutenkin tuntuu, että mave menee tosi paljon selälle. Alku tulee monesti hitaasti, mutta sitten, kun on saanut painot 10-15cm ilmaan, ovat ne melkein jo sylissä.
Olen tehnyt treeniä 2jakoisella(2on 1off) ja kiertoon tulee tehtyä kerran taka- ja etukyykky sekä mave. Kyykyt lähes ass to grass tyylillä 4-5x10. Sarjojen toistot laskee lokakuun alusta kutosiin, tein vaihtelun vuoksi elokuun puolivälin jälkeen kymppejä.

Kaksi potentiaalista syytä, tekniikka tai takareidet. Tai molemmat.
Takareidet on vedon lähtöasennosta johtuen oleellisessa asemassa.

Kaksi potentiaalista syytä, tekniikka tai takareidet. Tai molemmat.
Takareidet on vedon lähtöasennosta johtuen oleellisessa asemassa.

Juu epäilen itse kumpaakin.
Oon tehnyt mavessa työsarjojen jälkeen 3-5x4+ korokkeelta hieman pienemmillä painoilla ja yrittänyt hakea räjähtävyyttä. Olen myös välillä kokeillut leveämmällä otteella korokkeelta, jotta saisin isompaa liike rataa ja parempaa tuntumaan takareisiin ja perseeseen.

Mistä johtuu alaselän väsyminen takakyykyssä? Eli siis alaselkä ei kipuile vaan väsyy ja yleensä viimeisen tai toiseksi viimeisen sarjan jälkeen alaselkä on aika hellänä..

Mitä voi 15-v poika tehdä MAVE:n tilalle (1-3 liikettä) kun ei kehtaa tuota itse tehdä kasvuvaiheessa nyt. :worship:

Voit tehdä ihan hyvin jos tekniikka on kunnossa ja jos et vedä suoraan maximia aina tankoon.

Sille ei löydy yhtä korvaavaa liikettä (mikä ottaisi just ja just samoihin paikkoihin) mutta:
SJMV
hyvää huomenta
eri kyykyt

T.Rintala;2988665 begin_of_the_skype_highlighting**************2988665******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Mistä johtuu alaselän väsyminen takakyykyssä? Eli siis alaselkä ei kipuile vaan väsyy ja yleensä viimeisen tai toiseksi viimeisen sarjan jälkeen alaselkä on aika hellänä..

Alaselkä voi olla yksinkertaisesti liian heikko.
Epäilen kyllä 50/50 että tekniikasta tai liikkuvuudesta löytyy syy.

Alaselkä voi olla yksinkertaisesti liian heikko.
Epäilen kyllä 50/50 että tekniikasta tai liikkuvuudesta löytyy syy.

Miten alaselkää sitten voi vahvistaa? Entä mikä tekniikassa voisi olla pielessä? Liikkuvuudesta en osaa sanoa, mutta välipäivinä ainakin venyttelen takareisiä hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom