Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Eipä tarvitse kovasti pelätä jos laittaa varmistusraudat alle. Itseä kyllä aina vähän jänskättää, kun mennään yli 90% painoihin ilman rautoja, tai jos tiedossa on todella tiukka sarja. Aina kuitenkin tulee otettua sen verran varmanpäälle, ettei oo tarvinnut lattialle pudottaa.
Polvien ja selän hajottaminen on varmaan kyykyssä suurimmat vaarat. Tuskin siinäkään hyvin käy, jos jostain syystä taju lähtee kun on kyykkyraudat selässä. En usko kuitenkaan että niskaa saa ihan helposti katkastua. Se kun joustaa aika hyvin jos tanko lähtee kierimään yli. Mutta eikös sen tangon saa aika turvallisesti pudotettua selän taakse tarvittaessa?

Mutta eikös sen tangon saa aika turvallisesti pudotettua selän taakse tarvittaessa?

Saahan tuon pudotettua ainakin, jos on tasapainossa, nimimerkillä kokemusta on. :D Joskus aika alkutaipaleella viimoisessa kovassa sarjassa uskoin saavani vielä 2 täyden sarjan ja 4 toiston jälkeen sen viidennen, viimeisen toiston, mutta eihän se sieltä sitten tullukaan ja jäätiin pohjaan. Eipä siinä muuta ku tanko selän taake. Ihan nätisti se sieltä tuli eikä ollu mitään ongelmia. Sain vain muutamia oudoksuvia katseita osakseni kanssatreenaajilta. :P Onneksi kyseessä ei olleet kovin isot painot; tais olla luokkaa 90-95kg. Tiedä sitten miten toi maksimipainoilla onnistuis. Ja varmaan paskempi homma, jos homma alkaa eteenpäin kaatumaan. Siitä mulla ei oo ainakaan vielä kokemusta.

Eiköhän isoimmat riskit piile juuri puolikyykyn tekemisessä isommilla painoilla kuin minkä käsittelyyn voimat oikeasti riittävät. Pikkaisen kun erehtyy kerran menemään sitä normaalia 10cm liikerataa syvemmälle tai muuten vain tasapaino pettää niin helppo uskoa että painot lähtevät äkkiä viemään miestä, kun jalat ja keskikroppa hädin tuskin riittävät romumäärän hartioilla pitämiseen suorassa seisten.

Kun tekee sellaisilla, joilla pystyy jotenkin järkevään syvyyteen kyykkäämään, edes suunnilleen sen yhden toiston, niin äärimmäisen harvoin kyllä käy niin että painot tuosta vain lähtisivät karkuun ilman että niitä saisi hallitusti jätettyä turvarautoihin tai varmistajat ehtisivät puuttua peliin (ilman varmistajia tai turvarautoja ei sitten kannata ihan äärirajoille mennä, jollei todella tiedä mitä tekee. Minä en ainakaan uskaltaisi.)

Ja varmaan paskempi homma, jos homma alkaa eteenpäin kaatumaan. Siitä mulla ei oo ainakaan vielä kokemusta.

Helppoa, kun sen osaa:
http://www.youtube.com/watch?v=R7pebAX-BeQ

Tästä asiasta taitaa olla puhetta ollut ennenkin, mutta kysympä nyt niin osaan yhdistää vaivan omaan kokemukseen..
Eli kyykyssä ongelma ilmenee suurimmin. Ala asentoon pyrittäessä alaselän asento pysyy hyvänä n. reidet vaakatasoon lattiaan nähden vaiheeseen saakka. Siitä "syvemmälle" mentäessä ala selkä ikään kuin kiepsahtaa ulkokautta jotta perseen saa alas saakka. Tämä aiheuttaa keskivartalon tuen katoamisen ja takakyykky meinaa mennä nenilleen. Etukyykyssä ongelma tulee samoin vastaan ja jos alaselän pyrkii pitämään tiukkana, etukyykky meinaa kipata taakse. etukyykyssä olen käyttänyt ~2cm lankkua kantojen alla ja tämä on hieman auttanut asentoa pysymään. Maastavedossa ongelma on lähinnä lähtöasennossa kun en meinaa saada alaselkää piukaks alhaalta.
Onko onglemana siis vain liikkuvuus? Lantion? Lonkankoukistajien? Mitä konkreettisia ohjeita ja neuvoja? Kuvallisia ohjeita ja linkkejä avuksi tyhmälle.. Kiitos etukäteen

Tästä asiasta taitaa olla puhetta ollut ennenkin, mutta kysympä nyt niin osaan yhdistää vaivan omaan kokemukseen..
Eli kyykyssä ongelma ilmenee suurimmin. Ala asentoon pyrittäessä alaselän asento pysyy hyvänä n. reidet vaakatasoon lattiaan nähden vaiheeseen saakka. Siitä "syvemmälle" mentäessä ala selkä ikään kuin kiepsahtaa ulkokautta jotta perseen saa alas saakka. Tämä aiheuttaa keskivartalon tuen katoamisen ja takakyykky meinaa mennä nenilleen. Etukyykyssä ongelma tulee samoin vastaan ja jos alaselän pyrkii pitämään tiukkana, etukyykky meinaa kipata taakse. etukyykyssä olen käyttänyt ~2cm lankkua kantojen alla ja tämä on hieman auttanut asentoa pysymään. Maastavedossa ongelma on lähinnä lähtöasennossa kun en meinaa saada alaselkää piukaks alhaalta.
Onko onglemana siis vain liikkuvuus? Lantion? Lonkankoukistajien? Mitä konkreettisia ohjeita ja neuvoja? Kuvallisia ohjeita ja linkkejä avuksi tyhmälle.. Kiitos etukäteen

Itseäkin kiinnostaisi tietää mitkä lihaskireydet tohon vaikuttaa kun mulla on täyskyykys sama homma. Jotta kuvia tai selityksiä tyhmille, kiitos.

halpa-hallista hain sisäpelikenkien tilalle kympillä converse-kopiot, paljon parempi tuntuma kyykyssä eikä mavessakaan nilkat muljahtele. Nauhoja en kiristä ollenkaan niin ei repee halvat vekottimet :)

Komppailen Vibrameita. Jos on pakko käyttää "kenkiä" ni käytän vibrameita. Jos on pakko valita "oikeat" kengät, valitsen jotku maiharit/converset. Ehkä nuo caterpillarin normaalit nilkkurit on parhaat kyykky/mavekengät missä ole joskus huvikseni punttaillut, mutta ei siinä kengätjalassa treenamisessa ole mitään järkeä, muutakuin että saa ehkä enemmän rautaa liikkeelle kun on apuvälineitä.

Let's start a flamewar at the gaybar!

Voimapyörä on hyvä lääke tähän. Sit kans keskityt siihe selän suoras pitämiseen.

Näillä eväillä ite lähtisin liikkeeseen. ;)

Mäkin taidan testata tota voimapyörää. Tuntuu että yläselkä pyöristyy vaikka tangossa ois 40kg. Painot kyllä nousee ilman mitään kipuja, mutta ei taida olla pidemmän päälle hyvä tekniikka.

Minkähän takia mulla on polvi kipeytyny kyykyssä? Tai siis aloitin n. kuukausi sitten golden sixin, ja kyykkykertoja tuli kolme viikkoon, yhteensä 12 sarjaa. Sitten kun olin noin 2viikkoa treenannut, niin mulla kipeytyi oikean jalan polvi niin pahasti, etten pystynyt enää edes hölkkäämään kunnolla, ja kävellessäkin polveen sattui hieman. Nyt on tullut flunssan takia taukoa punteista noin kahdeksi viikoksi, ja nyt kun tänään kävin lenkillä, pystyin hölkkäämään ja ottamaan spurtteja kunnolla, ei siis sattunut polveen yhtään. Eli onkohan mulla ollut väärä tekniikka, vai kipeytyikö polvet sen takia etten ollut aikasemmin kyykännyt?

Älä ny hirveesti kuule hölkkäile tai ota ainakaan spurtteja välipäivinä.. itekin kun aloitin arskan kutosen, niin ei pystynyt välipäivinä enää hölkkäämään, joten vaihda vaikka johonkin hieman vähemmän jalkoja rasittavaan kuten itse vaihdoin pyöräilyyn, jotta palaudut kunnolla.. muista myös lämmitellä hyvin ennen varsinaisia pääsarjoja kyykyssä.

Älä ny hirveesti kuule hölkkäile tai ota ainakaan spurtteja välipäivinä.. itekin kun aloitin arskan kutosen, niin ei pystynyt välipäivinä enää hölkkäämään, joten vaihda vaikka johonkin hieman vähemmän jalkoja rasittavaan kuten itse vaihdoin pyöräilyyn, jotta palaudut kunnolla.. muista myös lämmitellä hyvin ennen varsinaisia pääsarjoja kyykyssä.

En mä välipäivisin ookkaan hölkkäilly. Sanoin tuossa että en ole nyt käynyt kahteen viikkoon salilla, joten kävin tänään kokeilemassa pystyykö juoksemaan. Pystyin hyvin eikä sattunut polveen yhtään. Mutta sillonku tein golden sixiä ja yritin käydä kerran viikossa lenkillä niin ei pystynyt juoksemaan kun sattui polveen niin p*rkeleesti. Anteeksi jos selitin hieman sekavasti :)

Jeps, jos juokset vielä kovalla alustalla ja kyykkäsit 3 kertaa ohjelman mukaisesti kovaa, niin veikkaan että väkisinkin siinä alkaa tulemaan jos jonkinmoista särkyä jalkoihin.. mulla on jalat kun tukit seuraavana päivänä kun on kyykkäilty, mutta kevyt pyöräily ja venyttely niin ne aukee ja seuraavana päivänä voi taas painaa. :)

E: Ja tietysti voi olla muukin syynä, en sitä väitä.. käske jonkun katsoa teetkö oikeella tekniikkalla. Miten ne polvet menee sulla liikkeen aikana, eli kääntyykö polvet sisäänpäin tai muuta?

Back
Ylös Bottom