Kyykky- ja mavekyssäreitä

Onko jotenkin normaalia, että aina Mave päivän jälkeen mulla on alaselkä kipiä?
Tekniikka on kunnossa, siitä on eräs tullut salillani jopa huomattamaan.
Tein eilen 8x60/6x65/6x65, lämppärit 2x15x20kg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko jotenkin normaalia, että aina Mave päivän jälkeen mulla on alaselkä kipiä?
Tekniikka on kunnossa, siitä on eräs tullut salillani jopa huomattamaan.
Tein eilen 8x60/6x65/6x65, lämppärit 2x15x20kg

Kaipa tuo ihan normaalia on. Itellä ei oo kyl koskaa ollu tapana tehdä MaVea yli 5 toiston sarjoja...

Syytä kertoiko?

Sanoi vain, että myytti koko homma. Jos sulla on jotain faktaa tähän liittyen niin olisi kiva kuulla, en nyt voi kuitenkaan yhden kovankaan vetäjän mielipiteelle antaa vielä paljoa painoarvoa, koska luultavasti se perustui kaverin omiin kokemuksiin. Itsekkin ihmettelin tota, koska olen ymmärtänyt ihan yleiseksi ohjeistukseksi vaihtaa otepuolta tasaisesti.

Sanoi vain, että myytti koko homma. Jos sulla on jotain faktaa tähän liittyen niin olisi kiva kuulla, en nyt voi kuitenkaan yhden kovankaan vetäjän mielipiteelle antaa vielä paljoa painoarvoa, koska luultavasti se perustui kaverin omiin kokemuksiin. Itsekkin ihmettelin tota, koska olen ymmärtänyt ihan yleiseksi ohjeistukseksi vaihtaa otepuolta tasaisesti.

en mää ainakaan edes ikinä muista kumminpäin tuli edellinen sarja tehtyä, sit noihin smittiräpellyksiin, että mitä vittua? miks pitää tehä kyykky ja mave smitissä? no siksi tietenkin koska siinä voi käyttää isompia painoja, katson halveksuen näitä apinoita jotka pilaavat salimaailman kaksi kauneinta liikettä tuolla heikon itsetunnon pönkittämislaitteella.

Eipä tässäkään mikään funktionaalisen anatomian ja biomekaniikan expertti tarvitse olla tajutakseen että siitä syntyy ajan kanssa lihasepätasapaino.
Simppelisti neuvottuna vaihda vuorotellen otetta mutta tee raskaimmat toistot vahvemmalla ristiotteella. Jos siis maksimiykkösistä puhutaan.
jos vedät esim 8x5 treenissä niin vuorotellen.

Itse vedän tällä hetkellä tempausotteella. Tekee aika höpöä.

Ottaako etukyykky alaselkään? Siis kun äsken tein ja ennenkin kun olen tehnyt niin se ottaa vähäsen alaselkään (10cm pakaroista ylöspäin keskellä selkää)? Kun selkä ojentuu kun mennään alas ja noustaan ylös, mutta selkä on suora ja se ottaa paljon myös pakaroihin kun teen sitä.

Mulla oli lantio kipannut eteen= vaivoja esim. polvessa. Liikkuvuutta on parannettu näiden kuukausien aikana pirusti ja nyt eka kyykkyreeni jälleen takana ja pitäisi todella tarkkaan tuumata millä tekniikalla tästä eteenpäin?

Kyykyn ala-asento on nyt n.10cm alempana eli alkaa hipomaan pian lattiaa ja kokeilin verrattain leveää asentoa, jalkaterät ja polvet reippaasti sivuille osoittaen ja tanko vm-tyylisesti hartioilla, ei niskassa. Tämä tuntui aika hyvältä ja ei ole kaukana että pääsee kyykkäämään koko liikeradan ilman että lantion jäykkyys muuttaisi asentoa.
Ottaako tämä tyyli suhteessa liikaa etureisiin kun pitäisi nimenomaan saada jerkkua tuonne takaosastolle? (Uskon että vaivat aiheutti vuoden mittainen etukyykky kuuri) Ohjelmassa mukana takareisille ja pakaroille myös romanialainen..

Kyykyn ala-asento on nyt n.10cm alempana eli alkaa hipomaan pian lattiaa ja kokeilin verrattain leveää asentoa, jalkaterät ja polvet reippaasti sivuille osoittaen ja tanko vm-tyylisesti hartioilla, ei niskassa. Tämä tuntui aika hyvältä ja ei ole kaukana että pääsee kyykkäämään koko liikeradan ilman että lantion jäykkyys muuttaisi asentoa.
Ottaako tämä tyyli suhteessa liikaa etureisiin kun pitäisi nimenomaan saada jerkkua tuonne takaosastolle?

Eiköhän tuo tyyli ota juuri sinne minne haluatkin.

Eiköhän tuo tyyli ota juuri sinne minne haluatkin.

Liikkeelle lähtö ainakin otti oudoksesta oikein kunnolla tuohon pisaraan..ja vaikka selkä olisi pystyssä niin meneepi silti taka-osastolle?
Voi olla että tuntui vain ottavan paljonkin etureisiin kun ei ole kyykkinyt aikoihin, mutta on takareisiä reenannut hyvinkin..

Liikkeelle lähtö ainakin otti oudoksesta oikein kunnolla tuohon pisaraan..ja vaikka selkä olisi pystyssä niin meneepi silti taka-osastolle?
Voi olla että tuntui vain ottavan paljonkin etureisiin kun ei ole kyykkinyt aikoihin, mutta on takareisiä reenannut hyvinkin..

Mulla oli jossain välissä ihan sama homma että oli pitkään tehnyt pelkkää etaria ja sen jälkeen kun palaili takakyykkyyn, niin ensi alkuun se tuntui nousevan pelkillä etureisillä, vaikka mitä asentoja kokeili. Kun on pitkään kyykännyt pelkästään edestä, niin kroppa ei kai heti opi hyödyntämään takakyykyssä kaikkia käytettävissä olevia lihasryhmiä vaan vetää edelleen pääasiassa etureisien voimalla. Vähän aikaa kun tekee, niin alkaa kyllä takaosastossakin tuntumaan (näin ainakin mulla kävi).

Ottaako etukyykky alaselkään? Siis kun äsken tein ja ennenkin kun olen tehnyt niin se ottaa vähäsen alaselkään (10cm pakaroista ylöspäin keskellä selkää)? Kun selkä ojentuu kun mennään alas ja noustaan ylös, mutta selkä on suora ja se ottaa paljon myös pakaroihin kun teen sitä.

Tänään on selkä kipeä (toi kohta mihkä otti kun tein etukyykkyä) ja venyttelin kyykyn jälkeen, olo on samanlainen kuin olisi tehnyt selänojennuspenkissä (tai missä tehdään alaselkää, nimeä en tarkkaan muista) paljon toistoja ja venytellyt selän. Ei siis ole kipeä ennen kuin "rutistaa" Selän eli vetää selkää taakse ja lantioo taakse, vatsalihakset ulos siis.
ONKO NORMAALIA?

Kiitos, eli tiedän jatkaa kun en ole ennen tehnyt etukyykkyä kovin paljon ainakaan.

Mulla oli jossain välissä ihan sama homma että oli pitkään tehnyt pelkkää etaria ja sen jälkeen kun palaili takakyykkyyn, niin ensi alkuun se tuntui nousevan pelkillä etureisillä, vaikka mitä asentoja kokeili. Kun on pitkään kyykännyt pelkästään edestä, niin kroppa ei kai heti opi hyödyntämään takakyykyssä kaikkia käytettävissä olevia lihasryhmiä vaan vetää edelleen pääasiassa etureisien voimalla. Vähän aikaa kun tekee, niin alkaa kyllä takaosastossakin tuntumaan (näin ainakin mulla kävi).

Paitsi että etukyykky oikein tehtynä on aika kurko takareisi/pakaraliike. Monesti sekoitetaan juurikin noin että etukyykky=etureidet takakyykky=takareidet/pakarat

Monesti sekoitetaan juurikin noin että etukyykky=etureidet takakyykky=takareidet/pakarat

Vaikka molemmat kyykkyversiot tietysti jossain määrin samoihin paikkoihin ottavatkin, niin kyllä minäkin olen painotuksen lihasryhmille ymmärtänyt ja itse tuntenut olevan vähän tuonsuuntainen, joskin olen aina pitänyt takakyykkyä yhtä lailla etureisi- kuin takareisiliikkeenäkin. Mutta jos/kun sulla on parempaa tietoa, niin en väitä vastaan.

Yksi syy voi tietenkin olla siinä, että etukyykyn olen itse aina pyrkinyt tekemään nimenomaan pääasiassa etureisiliikkeenä. Kertoisitko vielä, mitä etukyykyn "oikein" tekeminen tässä yhteydessä tarkoittaa?

Missäs mahtaa olla ongelma mavessa, heti kun alan nostamaan niin yläselkä menee notkolle ja sitten seuraavana päivänä onkin koko selkä kipeä? (en ole edes käyttänyt mitään suuria painoja)

Vaikka molemmat kyykkyversiot tietysti jossain määrin samoihin paikkoihin ottavatkin, niin kyllä minäkin olen painotuksen lihasryhmille ymmärtänyt ja itse tuntenut olevan vähän tuonsuuntainen, joskin olen aina pitänyt takakyykkyä yhtä lailla etureisi- kuin takareisiliikkeenäkin. Mutta jos/kun sulla on parempaa tietoa, niin en väitä vastaan.

Yksi syy voi tietenkin olla siinä, että etukyykyn olen itse aina pyrkinyt tekemään nimenomaan pääasiassa etureisiliikkeenä. Kertoisitko vielä, mitä etukyykyn "oikein" tekeminen tässä yhteydessä tarkoittaa?

Jos mietit etukyykkyä mekaanisesta näkökulmasta niin lantionojennus on suuressa osassa koko liikettä. Ajatusleikkinä tee seuraava, mieti etukyykyn ala-asentoa, ja mitä tapahtuu jos siitä supistaa etureidet ilman että supistaa takareisiä tai pakaroita?
Menet aika hassuun kulmaan eikö?

Tottakai siis etureidet tekevät suuresti töitä, ja kun mennään tarpeeksi syvälle niin vastus medialis aktivoituu kovasti.
Lähinnä tarkoitin että takareisien ja pakaroiden työ etukyykyssä lantionojentajina unohdetaan herkästi.

Ja oikein tehtynä tarkoitin teknisesti oikeaoppista etukyykkyä, ei mitään superkapeaa asentoa ja kauhennäköistä pyllistysniiausta mitä yleensä näkee vaan semmoista pystyasennossa syvälle vietyä kyykkyä :D

Missäs mahtaa olla ongelma mavessa, heti kun alan nostamaan niin yläselkä menee notkolle ja sitten seuraavana päivänä onkin koko selkä kipeä? (en ole edes käyttänyt mitään suuria painoja)

Voi yksinkertaisesti olla "korsetti" liian heikko, eli vatsat ja alaselkä. Mutta toki aina tekniikassa jotain mätää jos ei pienilläkään painoilla pysy.

Voimapyörä on hyvä lääke tähän. Sit kans keskityt siihe selän suoras pitämiseen.

Näillä eväillä ite lähtisin liikkeeseen. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom