-Juu, monenlaisia tekosyitä sille kyykkäämisen tekemättömyydelle toki löytyy, mutta harva niistä kelpaa edes huumorista oikeaksi syyksi sen tekemättömyydelle. Ja nyt siis puhun kyykystä ihan perustoimintona, en pelkästään lihasvoimaharjoituksena. Syy miksi en halua itse korvata kyykkyä edes väliaikaisesti on se, että mun makuun se on yksi parhaista liikkeistä opettamaan sitä kehon hallintaa liikkeessä. Jo pelkällä harjan varrella kyykkiminen kehittää pirun paljon niin keskikropan, lantion ja jalkojen asennon hallintaa ja liikkuvuutta, siksipä se on hyvä olla mukana ihan alusta asti, vaikka kaikki palaset ei heti kohilleen osuiskaan. Harjoitus tekee mestarin ja kyykkäämään ei opi kuin kyykkäämällä.
Kyllä, itse puhuin siis puhtaasti voima/hypertrofiaharjoittelusta. Kyykky on todellakin parhaita liikkeitä opettamaan mekaanisesti koko kehon voimantuottoa ja synkronisointia.
Ja tarkoitus on saada jokainen kyykkäämään "täydellisellä" tekniikalla pohjasta asti, eli niin että takareidet peittävät pohkeet.
Se on sitten taas yksilöstä kiinni että mitä kautta tähän tavoitteeseen päästään.
Yleensä pelkkä tekniikkaharjoittelu auttaa pitkälle, ja kun vielä apuliikkeet säädetään oikein niin vielä nopeammin.
Tuo lannerangan sukeltaminen kun on yksi yleisimpiä, ja sitä ei ilman lihastasapainon säätämistä välttämättä muuteta niin siksi en tykkää käyttää kyykkyä heti jos tämä on ongelma.
Ja polvien sisäänkääntyminen on myös yleistä, siinä vaiheessa kun kyykkytangon alle mennään niin olen kyllä aina katsonut jalkojen painotukset jotta voi ennustaa mitä kyykyssä tulee tapahtumaan.
Conclusion: Käytän aina kyykkyä, tai jotain sen variaatiota joka tapauksessa, ja tavoite on että ko. henkilö pystyy kyykkäämään takakyykkyä syvältä ilman "vuotoja" tekniikassa.
Tuli mieleen noista lättäjaloista että itse omaan sellaiset, pitäisikö kyykyssä silloin keskittyä entistä enemmän johonkin? Ihan sukkasilteen/fivefingersseillä kyykkäilen. Oikea jalkaterä myös noin 0,3 cm pitempi kuin vasen ja polvet hiukan eri korkeudella, johtuen varmaan että vasen "lättäjalka" pahempi.
Niinkuin risumies sanoi, ongelmaan on useampi ratkaisu. En itse ole niin tukipohjallisten kannalla lopullisena ratkaisuna, ne kun eivät ongelmaa poista kuin siksi aikaa kun kengät ovat jalassa, ja sillonkin vain ehkäisevät sitä.
Itsellä on ollut molemmissa jaloissa lättäjalkaa, eipä ole enää. Kun kyykkäät, niin suosittelisin keskittymään siihen että ikään kuin "avaat lattiaa" jalkapohjilla. Eli kuvittele että käännät varpaita sivuille päin, tämä aktivoi jalkaa tehokkaasti ja ehkäisee polven sisäänkääntymistä.
Iliotibial band, kalvo reiden ulkosivussa on todella kovassa rasituksessa jos on lättäjalat.
Ja sama kalvo siirtää voimaa jaloista ylöspäin, joten sen tarkistamista suosittelisin jollain ketä osaa asiantuntijansa.
Esimerkiksi jos asut risumiehen kanssa samoilla nurkilla niin varaappa aika ;)