Kyykky- ja mavekyssäreitä

-Juu, monenlaisia tekosyitä sille kyykkäämisen tekemättömyydelle toki löytyy, mutta harva niistä kelpaa edes huumorista oikeaksi syyksi sen tekemättömyydelle. Ja nyt siis puhun kyykystä ihan perustoimintona, en pelkästään lihasvoimaharjoituksena. Syy miksi en halua itse korvata kyykkyä edes väliaikaisesti on se, että mun makuun se on yksi parhaista liikkeistä opettamaan sitä kehon hallintaa liikkeessä. Jo pelkällä harjan varrella kyykkiminen kehittää pirun paljon niin keskikropan, lantion ja jalkojen asennon hallintaa ja liikkuvuutta, siksipä se on hyvä olla mukana ihan alusta asti, vaikka kaikki palaset ei heti kohilleen osuiskaan. Harjoitus tekee mestarin ja kyykkäämään ei opi kuin kyykkäämällä.

Kyllä, itse puhuin siis puhtaasti voima/hypertrofiaharjoittelusta. Kyykky on todellakin parhaita liikkeitä opettamaan mekaanisesti koko kehon voimantuottoa ja synkronisointia.
Ja tarkoitus on saada jokainen kyykkäämään "täydellisellä" tekniikalla pohjasta asti, eli niin että takareidet peittävät pohkeet.
Se on sitten taas yksilöstä kiinni että mitä kautta tähän tavoitteeseen päästään.
Yleensä pelkkä tekniikkaharjoittelu auttaa pitkälle, ja kun vielä apuliikkeet säädetään oikein niin vielä nopeammin.

Tuo lannerangan sukeltaminen kun on yksi yleisimpiä, ja sitä ei ilman lihastasapainon säätämistä välttämättä muuteta niin siksi en tykkää käyttää kyykkyä heti jos tämä on ongelma.
Ja polvien sisäänkääntyminen on myös yleistä, siinä vaiheessa kun kyykkytangon alle mennään niin olen kyllä aina katsonut jalkojen painotukset jotta voi ennustaa mitä kyykyssä tulee tapahtumaan.

Conclusion: Käytän aina kyykkyä, tai jotain sen variaatiota joka tapauksessa, ja tavoite on että ko. henkilö pystyy kyykkäämään takakyykkyä syvältä ilman "vuotoja" tekniikassa.

Tuli mieleen noista lättäjaloista että itse omaan sellaiset, pitäisikö kyykyssä silloin keskittyä entistä enemmän johonkin? Ihan sukkasilteen/fivefingersseillä kyykkäilen. Oikea jalkaterä myös noin 0,3 cm pitempi kuin vasen ja polvet hiukan eri korkeudella, johtuen varmaan että vasen "lättäjalka" pahempi.

Niinkuin risumies sanoi, ongelmaan on useampi ratkaisu. En itse ole niin tukipohjallisten kannalla lopullisena ratkaisuna, ne kun eivät ongelmaa poista kuin siksi aikaa kun kengät ovat jalassa, ja sillonkin vain ehkäisevät sitä.

Itsellä on ollut molemmissa jaloissa lättäjalkaa, eipä ole enää. Kun kyykkäät, niin suosittelisin keskittymään siihen että ikään kuin "avaat lattiaa" jalkapohjilla. Eli kuvittele että käännät varpaita sivuille päin, tämä aktivoi jalkaa tehokkaasti ja ehkäisee polven sisäänkääntymistä.
Iliotibial band, kalvo reiden ulkosivussa on todella kovassa rasituksessa jos on lättäjalat.
Ja sama kalvo siirtää voimaa jaloista ylöspäin, joten sen tarkistamista suosittelisin jollain ketä osaa asiantuntijansa.
Esimerkiksi jos asut risumiehen kanssa samoilla nurkilla niin varaappa aika ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajattelin ensi viikoilla testata ekaa kertaa etukyykkyä, niin voisiko joku hieman kertoa sen tekniikasta?

Ei tuo kovin kummoinen liike ole. Ite laitan edessä kädet ristiin niin, että kyynärpäät osottaa suoraan eteenpäi. Tanko lepää sitten tuossa olkapäiden päällä (kun kädet ristissä nostaa kyynärpäät eteen, tulee olkapäillä nuo kuopat esille missä ei lihasta ole) ja käsillä pidetään tanko paikallaan (ei tarvi puristaa eikä koko nyrkki olla tangon ympärillä vaan pelkkä tuki riittää).

Selkä suorana ja loppu meneekin samalla tavalla kuin takakyykyssä. Kannattaa muistaa, että etukyykky rasittaa melko rankasti myös olkapäitä ja ne ei kestä samanlaisia painoja ku hartiat joten sarjapainot kannattaa alottaa tosi pienestä...

http://www.proten.com/images/Wt-Exercises/thighs-heels-elevated barbell front squat.gif

EDIT: sen verra viel, et kannattaa varmistaa ettei tanko pääse painamaan kaulaa tuosta solisluiden pään kohdalta...saattaa taju lähtee kun pääsee painamaa verenkiertoa. Ei oo mukava tuntemus ku vintti pimenee kesken sarjan :)

Ei tuo kovin kummoinen liike ole. Ite laitan edessä kädet ristiin niin, että kyynärpäät osottaa suoraan eteenpäi. Tanko lepää sitten tuossa olkapäiden päällä (kun kädet ristissä nostaa kyynärpäät eteen, tulee olkapäillä nuo kuopat esille missä ei lihasta ole) ja käsillä pidetään tanko paikallaan (ei tarvi puristaa eikä koko nyrkki olla tangon ympärillä vaan pelkkä tuki riittää).

Imo, mutta pitäisin käsiä mielummin olkapäiden veirellä ja pidättelisin tankoa sormenpäillä.
Tuohon tapaan:

http://crossfitrock.files.wordpress.com/2009/06/crossfit-girl-front-squat.jpg

Saattaa ottaa aluksi sormiin kun joutuvat venytykseen. Tuolla tavalla pysyy kyykky asento ainakin itsellä parempana.
Asentoja on monia kannattaa aina kokeilla.

Viimeksi muokattu:
Imo, mutta pitäisin käsiä mielummin olkapäiden veirellä ja pidättelisin tankoa sormenpäillä.
Tuohon tapaan:

http://crossfitrock.files.wordpress.com/2009/06/crossfit-girl-front-squat.jpg

Saattaa ottaa aluksi sormiin kun joutuvat venytykseen. Tuolla tavalla pysyy kyykky asento ainakin itsellä parempana.
Asentoja on monia kannattaa aina kokeilla.

Ite tuota koitin pari kertaa, mutta en saanu koskaa mukavaa asentoa hauisten takia. Käsivarretki on jotenki liian pitkät eli sormenpäät menee olkapäiden yli tuos asennos...joko mulla ei lihakset veny tarpeeks tai sit on liikaa tavaraa käsis verrattuna olkapääseutuun :D

Fuhrer: Miten näet että kyykkääminen + mavettaminen hankaloituu jos on aikuisten oikeasti reippaasti eripituiset jalat? Luokkaa 1-1.5 cm? Entäs löytyisikö tähän jotain järkeviä ratkaisuja? Tällä hetkellä lyhyemmän jalan alla sellainen korotus-pala, olisko 7 mm pakus, kun kuulema paksumpaa ei voi oikein käyttää. Ainkain selkäkivut poistuneet palan ansiota, mutta onnettoman huonot sarjapainot johtuen siitä ettei selkä oikein kestä kuormitusta kun ei täysin suorassa ole. Soppaan kun lisätään excessive lordosis niin kiva siinä sitten kyykätä. Onko sulla mitään neuvoja minulle? Seuraan tällä hetkellä t-nationin treeniohjelmaa: http://www.tmuscle.com/free_online_...erformance_repair/neanderthal_no_more_part_iv

p.s jos olet kiinnostunut jeesaamaan minua "virallisesti" olen valmis maksamaan siitä, kunhan saan apua.

No tuli kokeiltua etukyykkyä, eipä tuossa mitään, mutta tangon paikka on hieman epäselvä. En löytänyt oikeen sellaista paikkaa tangolle jossa ei olkapäät kipuilisi eli missäs perkeleessä se kohta on? :D Ja niin kyllä tuo ristiote tuntui parhaalta ja tekniikka muutenkin näytti mielestäni suht siistiltä peilistä katsottuna..

No tuli kokeiltua etukyykkyä, eipä tuossa mitään, mutta tangon paikka on hieman epäselvä. En löytänyt oikeen sellaista paikkaa tangolle jossa ei olkapäät kipuilisi eli missäs perkeleessä se kohta on? :D Ja niin kyllä tuo ristiote tuntui parhaalta ja tekniikka muutenkin näytti mielestäni suht siistiltä peilistä katsottuna..

Kyllä mulla ainakin ne olkapäät kipuili alussa joka tapauksessa, vaikka tanko olisi ollutkin "oikeassa" paikassa. Olkapäät kyllä tottuu siihen. Sama juttu takakyykyn kanssa, että aluksi oli hartiat todella kipeinä siitä kohta, missä sitä tankoa oli pidetty, mutta nykyään ei tunnu enää miltään.

Pistä tanko niin lähelle kaulaa kuin pystyt.

Mitä avuksi kun kyykky/sjmv sarjojen jälkeen nykyään aina pakko istua/nojata ettei taju lähtis?
Sarjapainoa en haluaisi tiputtaa kun teen nyttenkin jo 12toiston sarjoja, vai pitäisikö vetää lyhyempiä sarjoja?

Mitä avuksi kun kyykky/sjmv sarjojen jälkeen nykyään aina pakko istua/nojata ettei taju lähtis?
Sarjapainoa en haluaisi tiputtaa kun teen nyttenkin jo 12toiston sarjoja, vai pitäisikö vetää lyhyempiä sarjoja?

Mavessa/SJMV:ssä ainaki kannattaa vetää vähä lyhkäsempiä sarjoja ja korvata se toistojen pudotus vaikka ylimääräsellä sarjalla. Tai sit käyt lenkillä hankkimas keuhkoihi tilavuutta ;)

Ei taida olla oikea paikka tälle threadille mutta kokeillaan.

Mulla meni noin kuukausi sitten MaVessa selkä vähän notkolle ja sen jälkeen on selkä ollut jäykkä, aristelen jos vaikka yritän venytellä takareisiä/kurkottaa maasta jotain. Raskaita kyykkyjä ei voi tehdä ja ei muutakaan raskasta alaselälle. Jos teen raskaita kyykkysarjoja hyvällä tekniikalla ja hyvillä alkulämmöillä niin alaselkä menee kipeäksi ja on muutaman päivän kipeä mutta sitten kipu hellittää mutta arkailen silti ja ilmaantuu jäykkyyttä. Pidin puoli toista viikkoa taukoa maastavedoista ja kyykyistä ja tein keskivartalon jumppaa omalla painolla kevyesti kolmesti viikossa. Venyttelin myös 3 kertaa viikossa. Kivut tulevat takaisin jos alkaisin väkisin kyykkäilemään raskaasti.

Olisiko joillain ollut samanlaisia oireita ja kertoa miten pääsi kivuista eroon?
Teen nyt askelkyykkyä kun se ei satu alaselkään ja rasittaa vähemmän alaselkää mutta haluttais jo pikku hiljaa alkaa taas kyykkäilemään ja mavettamaan.

Neuvoja?

Mavessa/SJMV:ssä ainaki kannattaa vetää vähä lyhkäsempiä sarjoja ja korvata se toistojen pudotus vaikka ylimääräsellä sarjalla. Tai sit käyt lenkillä hankkimas keuhkoihi tilavuutta ;)

Huomenna kokeiluun 3x6, normaalisti teen 3x12 100kg:llä.
Pienenmuotoisella dietilläkin ollut nyt paino 90->84, varmaan vaikuttaa myös tähän?

Otin kyykyn mukaan treeniin alkuvuodesta, sitä ennen tehnyt vain prässillä. Pitkän aikaa meni hyvin, mutta tuossa huhti-toukokuun vaihteessa muutaman kerran kyykätessä oikea polveni "naksui", ei tuntunut kipua tai mitään, mutta sitten samana iltana tai seuraavana päivänä huomasin että polvi on turvonnut. Polvea en pystynyt hirveästi koukistamaan, kun kiristi niin pirusti, eikä tällöinkään siis mitään kipua ollut.

Kyykyn kun aloitin ei painoa ollut juuri kuin tanko ja nämä ongelmat tuli kun painot oli ~60kg.

Nyt olen siitä toukokuusta asti pitänyt taukoa kyykystä ja ajattelin ottaa takaisin treeniin mukaan, mitä siis kannattaa ottaa huomioon kun aloittaa taas.

Kyykky on kuitenkin mielestäni yksi parhaista ja mukavimmista liikkeistä maven ohella.

Mavekyssäri

Itselläni on vakava liikkuvuusongelma; erityisesti reidet, pakarat ja pohkeet ovat tavattoman jäykät. Tämä onkelma korostuu mavettaessa, kun persettä ei saa tarpeeksi alas, jolloin alaselkä pyöristyy. Olen tähän asti asettanut levytankoon kiinnitettyjen kiekkojen alle pari levypainoa päällekkäin, joka nostaa tankoa abaut 5-10 cm ylöspäin - tällöin mavettaminenkin onnistuu.

Itse kysymys kuuluukin, miten tuo tangon korottaminen vaikuttaa? Eli siis jakaako se liikkeen rasitusta normaalista poikkeavalla tavalla?

(Tuo ongelma on kyllä jo poistumaan päin sillä a) liikkuvuuteni on parantunut, sekä b) sarjapainoni ovat kohta kavunneet tasolle, jolla voi käyttää edellistä isompia kiekkoja. Olisi kuitenkin mukava tietää, miten tuo on vaikuttanut kehitykseeni.)

Nyt tuli sitten kokeiltua tuota kyykkyä taas. Ja kyllä mulla välillä polvet vispasi sisäänpäin.

Kokeilin tuota asennon leventämistä, eikä ole mitään ongelmia polvessa.

Mites jos siis levennän asentoa, niin mihin suuntaan jalkaterän pitäisi osoittaa, onko sillä suurta merkitystä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom