Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Takakyykky, (sumo)mave ja askelkyykky ovat kyllä loistavia ja teknisesti oiken tehtynä varmasti parhaimpia takaosaston kasvattajia, mutta ainakin kyykyssä ja mavessa on myös oikeasti osattava käyttää takareisiä ja pakaroita (niin kuin yllä tuli ilmi). Kannattaa myös ehdottomasti kokeilla GHR:ää (glute ham raise). Ehkä yksi kovimmista omalla painolla tehtävistä liikkeistä ja vaatii jonkun verran jerkkua takaosastosta, mutta aivan helkutin tehokas liike:

Edit. Ei ehkä paras esimerkki, sillä jannu tekee negatiiviset vaiheet vähän turhan ripeästi, mutta en löytänyt youtubista kuin muutaman, jotka pystyvät tuota omalla painolla tekemään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Maastavedossa alaselkä lähtee pyöristymään heti kun alan nostamaan (suht kevyilläkin painoilla)
Miten tuota alaselkää kannattaisi treenata mavea varten? Ihan tekemällä mavea vielä kevyemmillä painoilla vai jollain muulla liikkeellä?

Eileen sattu helvetisti kyykkysarjoissa..onko muilla ollu vastaavaa?

Mulla taitaa olla sama ongelma. Mulla alko tää vika jossain maastavetosarjassa pari viikkoa takaperin kun tais tekniikka vähän kusta. Mitään raskasta ei voi tehä alaselälle. Olisko askelkyykky selkäystävällisempi jalkaliike?

Maastavedossa alaselkä lähtee pyöristymään heti kun alan nostamaan (suht kevyilläkin painoilla)
Miten tuota alaselkää kannattaisi treenata mavea varten? Ihan tekemällä mavea vielä kevyemmillä painoilla vai jollain muulla liikkeellä?

Mä tekisin pukeilta vetoa.

Pukeilta vetämällä pääsee käyttämään helposti suurempia painoja mitä mavessa. Tätä kautta onnettomuusriski kasvaa huomattavasti. Itse suosittelisin jullea ja suorinjaloinvetoa. Perusvoima puuttuu selästä, jos jo kevyemmillä painoilla selkä vääntyy. Tekniikka pitää myös tarkastaa, mutta sepä on hankalaa netin kautta, ellei jotain videota ole.

Mulla vihloo vasemman käden ranteessa/peukalon juuressa mavea tehdessä. Vaivannut jo pidemmän aikaa, alussa esti maven kokonaan, mutta nyt pystyn tekemään lyhyitä sarjoja (5x3), tosin vain siten että vasen käsi vastaotteella ja oikea myötäotteella. Toisin päin sekä myötäotteella vihloo. Eli kannattaako tehdä sitä mavea nyt pelkästään tuolla toispuoleisella ristiotteella vaiko jättää kokonaan pois? muissa liikkeissä ei ongelmia. Riippuu kai siitäkin kauanko kestää että käsi paranee ja pystyy tekemään myötäotteella kaikki.
Mites vastaote molemmilla käsillä? :D

Pitääköhän kyyykyssä osata istua noin taakse? Miksei tämä kyseisen videon kaveri työnnä polvia ollenkaan etiäpäin?

Annetaanpa viisaammille oma pätkä pohdittavaksi, omasta mielestä hyvä kyykky kun kuitenkin aika likellä maksimi malmeja liikutaan. VIDEO

Voimanpuutehan miestä riivaa mutta onko tekniikassa jotain petrattavaa?

^^ Omaan silmääni näytti hyvältä. Ainut mitä muuttaisin niin työntäisin polvia enemmän ulospäin vaikka ei sitä oikeen tosta kuvakulmasta kunnolla näe minne päin ne tarkalleen menee

Saattanee olla tyhmä kysymys, mutta mihenpäin varpaat pitää osoittaa kyykätessä? :D Eli noita videoita kattelee, niin niillä on yleensä nilkat hieman niinkuin sivullepäin kun mulle on opetettu ihan eritavalla. Toivottavasti joku ymmärsi..

T.Rintala: -Eipä se selviä kuin kokeilemalla ja opettelemalla. Kuten Salomaha sanoikin, niin hieman ulospäin, mutta kuinka paljon, riippuu ihan kyykkyasennon leveydestä, liikkuvuuksista ym. Lähtökohtaisesti aloittaisin testailun jalat harteiden leveydellä ja jalkaterät osoittaen n. klo 10 ja klo 14 ja siitä lähtisin etsimään sitä itselleen luontaisinta asentoa. Pääasia on, että kyykky tuntuu luonnolliselta ja polvet pysyvät niiden varpaiden kanssa linjassa koko ajan.

"Saattanee olla tyhmä kysymys, mutta mihenpäin varpaat pitää osoittaa kyykätessä?"

T.Rintala: -Eipä se selviä kuin kokeilemalla ja opettelemalla. Kuten Salomaha sanoikin, niin hieman ulospäin, mutta kuinka paljon, riippuu ihan kyykkyasennon leveydestä, liikkuvuuksista ym. Lähtökohtaisesti aloittaisin testailun jalat harteiden leveydellä ja jalkaterät osoittaen n. klo 10 ja klo 14 ja siitä lähtisin etsimään sitä itselleen luontaisinta asentoa. Pääasia on, että kyykky tuntuu luonnolliselta ja polvet pysyvät niiden varpaiden kanssa linjassa koko ajan.

"Saattanee olla tyhmä kysymys, mutta mihenpäin varpaat pitää osoittaa kyykätessä?"

Jep, kiitos vastauksista! Onko tuo harteiden leveydellä kyykkääminen sitten se millä kannattaa tehdä jatkossakin? Parin viikon päästä aloitan kultaisen kuusikon, niin pitäisi saada tekniikka nyt pian hiottua kuntoon.

T.Rintala: -Toiset kyykkää leveämmältä ja toiset kapeammalta, testailemalla se selviää mikä itselle sopii. Yleensä mitä leveämpi jalkojen asento, sitä enemmän jalkaterien tulis osoittaa ulospäin, mutta eipä tuokaa aina kiveen hakattua ole. Pyydä kokeneempaa nostajaa katsomaan sitä kyykkyäsi, kukaan kun ei voi sitä näin internaatin kautta ohjailla kuntoon ja sulle sopivimmaksi.

Tee mielummin siten, että harjoittelet ihan rauhassa sen kyykyn kuntoon muiden perusliikkeiden ohella ja aloita sitten nuo Arnoltin kuusikot. Aina ensin tekniikat kuntoon, ennen kuin aletaan kasaamaan lisempää romua tankoon treenistä toiseen.

Eikös se oo ihan niin, että jalkaterien pitäis osottaa tismalleen siihen suuntaan mihin polvet taittuvat. Eli ei kai siinä paljoa tarvitse ihmetellä, kun katsoo vaan polvien taittuvan jalkaterien suuntaisesti. Pitäis kai tulla aika luonnostaan.
Käytännössähän mitä leveempi asento, sitä sivummalle polvet taittuvat -> jalkaterät osoittavat enemmän sivulle. Sopivin leveys täytyy sitten vaan itse kokeilla.

Kyllähän mä oon kyykänny jo alkuvuodesta, mutta vasta lähiaikoina oon huomannu että en ole kyykänny tarpeeksi alas eli siihen 90 asteeseen, oon mä tehny 3x6/90kg ja viimeksi viime tiistaina tein tuon ja perjantaina tein 3x10/80kg ja pyrkisin tekemäään syvemmältä ja nyt on reidet kipeät :D Välillä polvet taittuu sisäänpäin eli johtuuko tämä liian isoista raudoista? Alkuvuoidesta kun aoitin niin aloitin vaan ihan 40kg: lla ja siitä sitten aloin viikko viikolta lisäilemään, mutta nykyään vaan taitaa olla jo liikaa rautaa tangossa kun oon huomannu tekniikka virheitä, eli ajattelin kun tuon arskan ohjelman aloitan, niin lasken sarjapainot tuonne 60kg:hen ja lähen siitä sitten nostelee maltillisesti kun alkaa menee nätisti.

Välillä polvet taittuu sisäänpäin eli johtuuko tämä liian isoista raudoista?

Tota tapahtuu helposti, kun päästään tarpeeks lähelle omaa maksimia. Siihen täytyy vaan kiinnittää enemmän huomiota, ettei niin tapahdu. Sitten on liikaa rautaa, kun ei enää saa sitä turvallisella tekniikalla ylös.
Kannattaa yrittää myös keskittyä nostoihin entistä enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom