Kyllähän mä oon kyykänny jo alkuvuodesta, mutta vasta lähiaikoina oon huomannu että en ole kyykänny tarpeeksi alas eli siihen 90 asteeseen, oon mä tehny 3x6/90kg ja viimeksi viime tiistaina tein tuon ja perjantaina tein 3x10/80kg ja pyrkisin tekemäään syvemmältä ja nyt on reidet kipeät :D Välillä polvet taittuu sisäänpäin eli johtuuko tämä liian isoista raudoista? Alkuvuoidesta kun aoitin niin aloitin vaan ihan 40kg: lla ja siitä sitten aloin viikko viikolta lisäilemään, mutta nykyään vaan taitaa olla jo liikaa rautaa tangossa kun oon huomannu tekniikka virheitä, eli ajattelin kun tuon arskan ohjelman aloitan, niin lasken sarjapainot tuonne 60kg:hen ja lähen siitä sitten nostelee maltillisesti kun alkaa menee nätisti.
90 astetta on puolikyykky. Sitä vajaammat kyykyt eivät ole kyykkyjä. Toki niilläkin on paikkansa tietyissä urheilulajeissa tai silloin kun liikkuvuus ei riitä syvemmälle kyykkäämiseen, tai taustalla on jokin rajoitus miksi syvempään ei voi kyykätä.
Itselläni ei ole vielä ikinä ollut yhtäkään treenattavaa jolla olisi riittänyt liikkuvuus kyykätä oikeasti syvälle.
Oma kyykkysyvyys on jokaisessa toistossa nykyään niin että takareidet peittävät pohkeet kokonaan ilman että tanko karkaa pois jalkaholvin päältä päkijöitä kohti.
Polvet voivat tulla sisään monesta syystä, esimerkiksi TFL:n (tensor fascia latae) tai sartoriuksen kireys voi pakottaa polvia sisään.
Lonkankoukistajat voivat olla liian lyhentyneet (yleisimpiä syitä) ja näin pakottaa lannerankaa pyöristymään jolloin pakaroiden käyttö kyykyn pohja-asennosta on lähes mahdotontan.
Gluteus medius (keskimmäinen pakaralihas) ja vastus medialis (pisara) ovat ne lihakset mitkä kyykyn pohjasta lähettää ylöspäin.
Lisäksi pohkeiden tai penikoiden liikkuvuusongelmat pakottavat kantapäät nousemaan jolloin kyykyn mekaniikka on todella kyseenalainen.
Silloin kun on aivan pohja-asennossa niin päkijöitä pitäisi pystyä nostamaan ilmaan. Siitä tietää että painopiste on mahdollisimman lähellä COG:tä(center of gravity), eli voima siirtyy tankoon kunnolla ja lantionojentajat kuten pakarat ja takareidet tekevät työtään oikein.