Kyykky- ja mavekyssäreitä

Kyllähän mä oon kyykänny jo alkuvuodesta, mutta vasta lähiaikoina oon huomannu että en ole kyykänny tarpeeksi alas eli siihen 90 asteeseen, oon mä tehny 3x6/90kg ja viimeksi viime tiistaina tein tuon ja perjantaina tein 3x10/80kg ja pyrkisin tekemäään syvemmältä ja nyt on reidet kipeät :D Välillä polvet taittuu sisäänpäin eli johtuuko tämä liian isoista raudoista? Alkuvuoidesta kun aoitin niin aloitin vaan ihan 40kg: lla ja siitä sitten aloin viikko viikolta lisäilemään, mutta nykyään vaan taitaa olla jo liikaa rautaa tangossa kun oon huomannu tekniikka virheitä, eli ajattelin kun tuon arskan ohjelman aloitan, niin lasken sarjapainot tuonne 60kg:hen ja lähen siitä sitten nostelee maltillisesti kun alkaa menee nätisti.

90 astetta on puolikyykky. Sitä vajaammat kyykyt eivät ole kyykkyjä. Toki niilläkin on paikkansa tietyissä urheilulajeissa tai silloin kun liikkuvuus ei riitä syvemmälle kyykkäämiseen, tai taustalla on jokin rajoitus miksi syvempään ei voi kyykätä.
Itselläni ei ole vielä ikinä ollut yhtäkään treenattavaa jolla olisi riittänyt liikkuvuus kyykätä oikeasti syvälle.

Oma kyykkysyvyys on jokaisessa toistossa nykyään niin että takareidet peittävät pohkeet kokonaan ilman että tanko karkaa pois jalkaholvin päältä päkijöitä kohti.

Polvet voivat tulla sisään monesta syystä, esimerkiksi TFL:n (tensor fascia latae) tai sartoriuksen kireys voi pakottaa polvia sisään.
Lonkankoukistajat voivat olla liian lyhentyneet (yleisimpiä syitä) ja näin pakottaa lannerankaa pyöristymään jolloin pakaroiden käyttö kyykyn pohja-asennosta on lähes mahdotontan.

Gluteus medius (keskimmäinen pakaralihas) ja vastus medialis (pisara) ovat ne lihakset mitkä kyykyn pohjasta lähettää ylöspäin.
Lisäksi pohkeiden tai penikoiden liikkuvuusongelmat pakottavat kantapäät nousemaan jolloin kyykyn mekaniikka on todella kyseenalainen.

Silloin kun on aivan pohja-asennossa niin päkijöitä pitäisi pystyä nostamaan ilmaan. Siitä tietää että painopiste on mahdollisimman lähellä COG:tä(center of gravity), eli voima siirtyy tankoon kunnolla ja lantionojentajat kuten pakarat ja takareidet tekevät työtään oikein.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liikkuvuus taitaa monelle olla ongelma kyykyssä.
Fuhrer, kun sä pääset spagaattiin ja syvälle kyykkyyn vaikka kyykky-/vetoraudat ovat isot, niin varmaan löytyis jotain hyvää vinkkiä liikkuvuuden parantamiseen? Venyttely taitaa olla avainsana, mutta mulla itselläni ei ainakaan ole kunnon käsitystä siitä miten se pitäis toteuttaa. Kuinka usein, ja kuinka pitkiä venytyksiä kun halutaan parantaa liikkuvuutta? Voiko venytellä liikaa, vai onko enempi parempi tässä tapauksessa? Halo:n "vammat ja lihashuolto"-osion venyttelyoppaan venytykset varmaan ovat tarpeeksi kattavat?

Liikkuvuus taitaa monelle olla ongelma kyykyssä.
Fuhrer, kun sä pääset spagaattiin ja syvälle kyykkyyn vaikka kyykky-/vetoraudat ovat isot, niin varmaan löytyis jotain hyvää vinkkiä liikkuvuuden parantamiseen? Venyttely taitaa olla avainsana, mutta mulla itselläni ei ainakaan ole kunnon käsitystä siitä miten se pitäis toteuttaa. Kuinka usein, ja kuinka pitkiä venytyksiä kun halutaan parantaa liikkuvuutta? Voiko venytellä liikaa, vai onko enempi parempi tässä tapauksessa? Halo:n "vammat ja lihashuolto"-osion venyttelyoppaan venytykset varmaan ovat tarpeeksi kattavat?

Pelkkä venyttely on tässä ehkäpä hieman yliarvostettua. Yleensä liikkuvuuden todelliseen lisäämiseen tarvitaan mm. pehmytkudosten käsittelyä, dynaamisia liikkuvuusharjotteita, lihastasapainon palauttamista, kuin myös rakennetasapainonkin.
Sekä todella usein syy huonoon liikkuvuuteen on paljon myös salin ulkopuolelta kiinni. Tietokoneen edessä istuminen selkäranka S-muotoisena ei todellakaan edistä ryhtiä.

23/1 on hyvä nyrkkisääntö. Jos vietät päivässä tunnin salilla niin sinulla on vielä 23 aikaa vuorokaudessa ryssiä kaikki salilla tapahtunut kehitys.

E: Ja liikkuvuus on todella harvoin myös kiinni vain yhdestä paikasta. Jos mietitään vaikka lantiota, niin lantion etukippi vaikuttaa myös loppuruumiiseen todella voimakkaasti.

Kyykyssä esimerkiksi, itse kun kyykkään niin peukalot on about 5cm olkapäistä, ja kyynerpäät pysyvät suoraan tangon alla koko ajan.
Jos olkapäissä on liikkuvuusongelmaa ja lantiossa ei niin tämä esim. ei silloin ole mahdollista, etkä pysty vetämään tankoa täydellisesti koko aika.
Toisin sanoen kyykkytekniikka ei ole niin hyvä kuin se voisi/pitäisi olla.

E2: Ja pidentyneitä lihaksia ei pitäisi venytellä staattisesti. Think about it, jos sulla on valmiiksi pidentyneet ja heikentyneet lihakset(kuten takareidet lantiokipissä ja niskan lihakset jos pää on eteenpäin työntynyt) niin miksi niiden pituutta pitäisi lisätä entisestään?
Tuossa tilanteessa syytä pitää lähteä korjaamaan ensimmäiseksi toiselta puolelta.

Tein tänään ekat kyykkyni 10 kg levytangolla ja mahdoin olla hupaisa näky. Pääsin aika syvällekin kyykkyyn ilman polvien sisäänpäin kääntymistä, mutta en silti usko että tein kauhean oikeaoppisesti. Painopiste olisi kovasti halunnut livahtaa päkiöille, mutta sen kait saa hiottua aikaa myöden pois. Pieni alkukantainen pelko perseessä, että kaadun, jos painoa siirtää taaksepäin... :D Mistä sen oppii tietämään, että tekee oikein? Peilistäkin on vähän vaikea kytätä koko ajan, menee entistä enemmän perseelleen koko kyykky. Voiko kyykkyä ja mavea tehdä näin alkuun molempia samassa treenissä? Mietin vaan, että parhaiten liikkeiden luulisi hioutuvan jos niitä aluksi hinkkaa joka kerta. Painoa on kuitenkin molemmissa niin vähän että ei luulisi olevan liian raskasta samalla kertaa?

kannattaa vaikka videoida omaa kyykkäämistä ja kattella et miltä näyttää ni näkee ne virheet

Painopiste olisi kovasti halunnut livahtaa päkiöille, mutta sen kait saa hiottua aikaa myöden pois.
Jos kroppa meinaa etiäpäin kallistua, vika on todennäköisesti heikoissa keskivartalon lihaksissa. Alas laskeutuessa koita pitää selkä mahdollisimman suorassa.

edit. Missä on muuten pidät tankoa? Tangon pitäisi "levätä" takaolkapäiden päällä.

Enpä oikeastaan ajatellut sitä tangon paikkaa sen kummemmin, mutta takaolkapäillä se kait oli. Ajattelenpa tuota seuraavan kerran kun teen. :D Teen kyllä jatkuvasti vatsa- ja selkälihaksia, mutta ei ne varmaan ole ehtineet sitten kehittyä tarpeeksi. Voi kai tuota kyykkyä kuitenkin tehdä vaikka, keskivartalossa on vielä petraamista?

Todellakin kannattaa apuliikkeillä vahvistaa lantiota ja keskivartaloa. Ei se pelkällä kyykyllä riittävän vahvaksi tule.

T.Rintala: -Eipä se selviä kuin kokeilemalla ja opettelemalla. Kuten Salomaha sanoikin, niin hieman ulospäin, mutta kuinka paljon, riippuu ihan kyykkyasennon leveydestä, liikkuvuuksista ym. Lähtökohtaisesti aloittaisin testailun jalat harteiden leveydellä ja jalkaterät osoittaen n. klo 10 ja klo 14 ja siitä lähtisin etsimään sitä itselleen luontaisinta asentoa. Pääasia on, että kyykky tuntuu luonnolliselta ja polvet pysyvät niiden varpaiden kanssa linjassa koko ajan.

"Saattanee olla tyhmä kysymys, mutta mihenpäin varpaat pitää osoittaa kyykätessä?"

Kiitos tästä! Tänään koitin ekaa kertaa jalkaterät hieman ulospäin ja sain tehtyä hyvin syviä kyykkyjä ;) Tämä auttaa jatkossa.. vielä yksi kysymys kyykystä liittyen selkää eli kuinka suorassa asennossa pitäisi alas tulla? itse vaikka miten jännittäisin selkää niin mitenkään lähellekään pystysuorassa en alas pääse..

Täytyy sivuhuomautuksena sanoa että Fuhrer saa kyykyn kuulostamaan siltä että jos tekniikassa on jotain vikaa niin on parempi olla kyykkäämättä kuin yrittäää itse korjata tekniikan koska asia vaan menee huonommaks todennäköisesti :D

Täytyy sivuhuomautuksena sanoa että Fuhrer saa kyykyn kuulostamaan siltä että jos tekniikassa on jotain vikaa niin on parempi olla kyykkäämättä kuin yrittäää itse korjata tekniikan koska asia vaan menee huonommaks todennäköisesti :D

Tämä on hyvinkin totta :D Sillä tosiasia on että paskalla tekniikalla ei kannata tehdä mitään.
Vain siksi että kyykky on kuningasliike, ja henkilökohtainen suosikkini (kyykkään yleensä 3-4 kertaa viikosa) niin se ei tarkoita että sitä on pakko tehdä jos ei yksinkertaisesti ole siihen edellytyksiä.

Siksi mulla asiakkaat kyykkää joko boxille siihen syvyyteen mihin pääsee ilman tekniikan rikkomista ja sitä sit syvennetään liikkuvuuden lisääntyessä.
Tai jos huomaan että kyse on raajojen välisistä eroista niin yhden jalan liikkeet ovat itsestäänselvä valinta.

Polvet ja jalkateräthän eivät luonnostaan osoita kaikilla samaan suuntaan, ja silloin ei niitä kyykätessäkään kannata yrittää niin linjata. Minä sanoisin niin, että asettuu sellaiseen tukevaan/jämäkkään portsariasentoon, niin se on hyvä kyykyn lähtöasento. Kyllä sen huomaa milloin itse seisoo tukevasti. Jalkateriä voi vielä ihan hieman levittää ulospäin jos tuntuu paremmalta.

iPush: -Tä? Jossei ne polvet mene kyykkiessä jalkaterien suuntaan, ne opetetaan menemään. Mä olen jokusen sata ihmistä opettanut kyykkäämään ja vielä ei ole vastaan sattunut sellaista tapausta, jolla ne polvet ei sujuvasti ois jalkaterien suuntaan osoittaneet kun asento on tarkistettu ja liike harjoiteltu tekemään oikein. Silläpä haluaisin kuulla esimerkkejä tuollaisesta ehdottamastasi tapauksesta.

"Polvet ja jalkateräthän eivät luonnostaan osoita kaikilla samaan suuntaan, ja silloin ei niitä kyykätessäkään kannata yrittää niin linjata"

Fuhrer: -Akuutit vammat poislukien, mitä meinaat tuolla "ei ole siihen edellytyksiä"? Onko vastaan sattunut tuollasia joskus? Siis että löytyy oikea ongelma, mikä estää kyykyn tekemisen eikä esim. liikkuvuus juttuja, jotka pois korjaantuvat ketkisessä kun niitä vain harjoitetaan.

"Vain siksi että kyykky on kuningasliike, ja henkilökohtainen suosikkini (kyykkään yleensä 3-4 kertaa viikosa) niin se ei tarkoita että sitä on pakko tehdä jos ei yksinkertaisesti ole siihen edellytyksiä."

iPush: -Tä? Jossei ne polvet mene kyykkiessä jalkaterien suuntaan, ne opetetaan menemään. Mä olen jokusen sata ihmistä opettanut kyykkäämään ja vielä ei ole vastaan sattunut sellaista tapausta, jolla ne polvet ei sujuvasti ois jalkaterien suuntaan osoittaneet kun asento on tarkistettu ja liike harjoiteltu tekemään oikein. Silläpä haluaisin kuulla esimerkkejä tuollaisesta ehdottamastasi tapauksesta.

"Polvet ja jalkateräthän eivät luonnostaan osoita kaikilla samaan suuntaan, ja silloin ei niitä kyykätessäkään kannata yrittää niin linjata"
Polvet tietenkin menevät jalkaterien suuntaan, eli liikkuvat taipuessaan jalkaterien suuntaan, mutta nyt oli kysymys alkuasennosta, jossa polvet ja jalkaterät eivät välttämättä OSOITA samaan suuntaan. Eli polven taipumiskulma tietenkin pitää olla jalkaterän suuntainen, mutta ala-asennossa polven "nokka" voi osoittaa hieman eri suuntaan vaikka polvi onkin taipunut jalkaterän suuntaan... ymmärsiköhän tuosta mitään vai menikö vaikeammaksi... :)

Itselläni on pikkasen väärät sääret, jolloin jalkaterien osoittaessa suoraan eteenpäin, polvet osoittavat hieman sisään päin. Jollakin taas on toisin päin. Eli puhuin oikeastaan suuntaamisesta, en liikkeestä. Kysymys kun oli lähinnä jalkaterien asennosta ja sijainnista polviin nähden, ei itse kyykkyyn menemisestä. Jos vääräsäärinen laittaa alkuasennossa polven ja jalkaterän osoittamaan samaan suuntaan, jalassa on lähtöasennossaan jo epäluonnollinen "kiertymä".

Toivottavasti valoitti asiaa eikä kukaan saanut virheellistä käsitystä aiemmasta.

-Akuutit vammat poislukien, mitä meinaat tuolla "ei ole siihen edellytyksiä"? Onko vastaan sattunut tuollasia joskus? Siis että löytyy oikea ongelma, mikä estää kyykyn tekemisen eikä esim. liikkuvuus juttuja, jotka pois korjaantuvat ketkisessä kun niitä vain harjoitetaan.

Olisi pitänyt tarkentaa hieman. Eli tarkoitin pääasiallisesti ryhtivirheitä tai muita rakenteellisia muutoksia jotka estävät turvallisen kyykkäämisen.
Ei ole sattunut vielä vastaan ketään ketä ei olisi saanut ajan kanssa kyykkäämään.
Oikeammin kirjoitettuna ehkä jos sanoisi että ei ole vielä edellytyksiä liikkuvuuden takia kyykkäämiseen.

Mutta en muutenkaan hoppuile sen kyykkäämisen kanssa koska ikävä kyllä ei ole mahdollista jokaista kyykkytreeniä olla valvomassa. Mieluummin ensin tasoittelen voimatasapainoa ja koordinaatiota kyykyn variaatioilla jos koen sen kyseisen yksilön kohdalla tarpeelliseksi. Aika nopeasti sen näkee yksilöstä että ketkä keskittyvät tekemään asiat teknisesti oikein yksinkin.

Pukeilta veto, askelkyykky, yhden jalan romanialainen yms on hyviä "korvaamaan" kyykky väliaikaisesti. Ja etukyykky on myös tehokas apuväline progressiossa takakyykkyyn.

Itselläni on pikkasen väärät sääret, jolloin jalkaterien osoittaessa suoraan eteenpäin, polvet osoittavat hieman sisään päin.

Tunnetaan myös nimellä genu walgum. Onko sinulla lättäjalat?

iPush: -Juu, mainitsemasi ongelma on varsin yleinen ja johtuu juurikin nuista fuhrerin mainitsemista lättäjaloista, eli jalan sisäsyrjän kaariholvi pettää ja saa sitä kautta koko kinttuun kiertymää aikaiseksi. Mutta nou hätä, kyisestä ongelmasta voi päästä eroon harjoitusten ja hallinnan opettelun avulla. Tosin monet valitsevat sen helpomman tien, eli tukipohjalliset tuon vaivan ehkäisemiseksi. Se, kumpi on oikea tie, en ota kantaa. Riippuu tapauksesta. Mutta tuokaan ongelma ei saa tehdä sitä, että kyykätessä ne polvet linkkaa sisään tai että jo lähtökohtaisesti ne polvet osoittas eri suuntaan kuin jalkaterät.

Fuhrer: -Juu, monenlaisia tekosyitä sille kyykkäämisen tekemättömyydelle toki löytyy, mutta harva niistä kelpaa edes huumorista oikeaksi syyksi sen tekemättömyydelle. Ja nyt siis puhun kyykystä ihan perustoimintona, en pelkästään lihasvoimaharjoituksena. Syy miksi en halua itse korvata kyykkyä edes väliaikaisesti on se, että mun makuun se on yksi parhaista liikkeistä opettamaan sitä kehon hallintaa liikkeessä. Jo pelkällä harjan varrella kyykkiminen kehittää pirun paljon niin keskikropan, lantion ja jalkojen asennon hallintaa ja liikkuvuutta, siksipä se on hyvä olla mukana ihan alusta asti, vaikka kaikki palaset ei heti kohilleen osuiskaan. Harjoitus tekee mestarin ja kyykkäämään ei opi kuin kyykkäämällä.

Ja nämä siis mun näkemyksiä asiasta, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Olisi pitänyt tarkentaa hieman. Eli tarkoitin pääasiallisesti ryhtivirheitä tai muita rakenteellisia muutoksia jotka estävät turvallisen kyykkäämisen.
Ei ole sattunut vielä vastaan ketään ketä ei olisi saanut ajan kanssa kyykkäämään.
Oikeammin kirjoitettuna ehkä jos sanoisi että ei ole vielä edellytyksiä liikkuvuuden takia kyykkäämiseen.

Mutta en muutenkaan hoppuile sen kyykkäämisen kanssa koska ikävä kyllä ei ole mahdollista jokaista kyykkytreeniä olla valvomassa. Mieluummin ensin tasoittelen voimatasapainoa ja koordinaatiota kyykyn variaatioilla jos koen sen kyseisen yksilön kohdalla tarpeelliseksi. Aika nopeasti sen näkee yksilöstä että ketkä keskittyvät tekemään asiat teknisesti oikein yksinkin.

Pukeilta veto, askelkyykky, yhden jalan romanialainen yms on hyviä "korvaamaan" kyykky väliaikaisesti. Ja etukyykky on myös tehokas apuväline progressiossa takakyykkyyn.

Tunnetaan myös nimellä genu walgum. Onko sinulla lättäjalat?

Tuli mieleen noista lättäjaloista että itse omaan sellaiset, pitäisikö kyykyssä silloin keskittyä entistä enemmän johonkin? Ihan sukkasilteen/fivefingersseillä kyykkäilen. Oikea jalkaterä myös noin 0,3 cm pitempi kuin vasen ja polvet hiukan eri korkeudella, johtuen varmaan että vasen "lättäjalka" pahempi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom