Kyykky- ja mavekyssäreitä

Pyrkisin tänään kyykkäämään 3x8/90kg, mutta ei onnistunut kuin ensimmäinen sarja.. toisella meni 6 ja viimeisellä 5 ja kuudetta yrittäessä en pystynyt nousemaan kokonaan ylös asti ja piti vipata raudat lattialle :D Eli mites kannattaisi ensi kerralla laittaa rautaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja siihen ei tarvita miljoonaa tutkimusta jos käytäntö osoittaa dynaamiset venyttelyt yms tehokkaammaksi. Olen huomannut monella harjoittelijalla eroa voimantuottoon kun olen laittanut tekemään staattisen venyttelyn sijaan dynaamista venyttelyä, sekä muutenkin tietysti järkeistänyt lämmittelyn.

itse teen yleensä sekä dynaamisia että staattisia (melko kevyesti ja lyhyitä) venytyksiä. pari kertaa olen jättänyt staattiset pois ja olen huomannut että ei ole treeni kulkenut ihan normaalilla tavalla.

treenin sujuminen sitten tietenkin riippuu niin monesta asiasta että tullaisen 2-3 huonomman treenin perusteella paha vetää johtopäätöksiä:D

Pyrkisin tänään kyykkäämään 3x8/90kg, mutta ei onnistunut kuin ensimmäinen sarja.. toisella meni 6 ja viimeisellä 5 ja kuudetta yrittäessä en pystynyt nousemaan kokonaan ylös asti ja piti vipata raudat lattialle :D Eli mites kannattaisi ensi kerralla laittaa rautaa?

Näin mutulla heittäisin 90 87,5 ja 85. Seuraavalla kerralla 90 87,5 ja 87,5 jne.. :)

Selvä. Voishan tuota koittaa, mutta ite ajattelin että voisko tota samaa 90kg koittaa vaikka 3x6?

voi, tai voit vaikk pudottaa painoa ja tehdä 3*8*75. viikon päästä 3*8*80, siitä viikko 3*8*85 ja viikko etiäpäin uudemman kerran kokeilet 3*8*90. kun olet failureen asti mennyt niin on odotettavissa ettei kulje sen paremin seuraavassakaan reenissä, siksi vois olla hyvä keventää välillä.

voi, tai voit vaikk pudottaa painoa ja tehdä 3*8*75. viikon päästä 3*8*80, siitä viikko 3*8*85 ja viikko etiäpäin uudemman kerran kokeilet 3*8*90. kun olet failureen asti mennyt niin on odotettavissa ettei kulje sen paremin seuraavassakaan reenissä, siksi vois olla hyvä keventää välillä.

Okei :D Ehkä olisi hyvä keventää kyllä, kun tässä nyt on menty semmosella 2,5kg lisää joka viikko progressiolla tammikuusta asti suunnilleen :D aloituspainot oli sillon 3x10/40kg ja nyt siis ollaan tuolla 90kg.. seuraavassa jalkatreenissä aattelin sitten laittaa tankoon 80kg ja tehä vaikka 3x10-12.

Okei :D Ehkä olisi hyvä keventää kyllä, kun tässä nyt on menty semmosella 2,5kg lisää joka viikko progressiolla tammikuusta asti suunnilleen :D aloituspainot oli sillon 3x10/40kg ja nyt siis ollaan tuolla 90kg.. seuraavassa jalkatreenissä aattelin sitten laittaa tankoon 80kg ja tehä vaikka 3x10-12.

Miks keventää jos voi kehittyä? Pidät vaan huolen että toiston laatu ei kärsi suuremman kuorman takia.
Jos nimittäin oot 50kg saanu lisää sarjapainoa niin jaloissa pitää olla merkittävä muutos.

Niin Fuhrer.. se seinä tuli sitten eilen vastaan kun tavoite oli saada 3x8/90kg. Sarjat meni näin: 8,6 ja 5 ja viimeisen sarjan kuudes toisto ei nousut ylös asti. Ja kyllä oon huomannu kyllä suurimman muutoksen omassa kehossani nimenomaan jaloissa ja etenkin siis reisissä, ne on oikeesti kasvanu :) samaten jalkaprässi oli alussa 3x10/80kg ja nyt 3x10/180kg.. aloitin tuon siis samaan aikaan kun kyykyn tekemisen eikä salitaustaakaan ole kuin vähän päälle puoli vuotta takana. Ajattelin vain siis tehä jatkossa seuraavasti kun teen siis 2 jakoisella ohjelmalla yläkroppa/jalat jaolla että ekassa jalkatreenissä teen 3x6/90kg kyykkyä ja toisessa loppuviikon treenissä 3x10-12/80kg alkuun ja siitä sitten pikkuhiljaa taas nostelemaan kuormaa. Tosin en tätä 2 jakoista enää jatka kuin tämän kuun, kun elokuussa aloitan arskan kultasen kuusikon :)

E: Ja tämä yläkroppa/jalat jako on toiminut tämän puolivuotta mulla ihan helvetin hyvin tai itse ainakin oon tyytyväinen ja aion tehdä tätä myös ensi keväänä..

Kiitos vinkeistä. Tänään oli taas mavepäivä ja olin varautunut nyt magnesium paloilla, ja pito oli huomattavasti parempi. Otteita oon jo aikaisemmin käyttänyt niin, että myötäotteella aloitan lämmöt ja ekat sarjat, ja sitten ristiote käyttöön. Mave on kyllä huippu liike!

Oiskos jollain näyttää jtn oikeaoppista kyykkyvideota? Itellä taitaa olla ongelmana kyykyn syvyys, että en pääse ihan niin syvällle kun pitäisi, vaan jää hieman vajaaksi siitä 90 asteesta.

http://www.youtube.com/watch?v=OtF_UfaGOZk Tämä on kaiketi ennenkin ollu pakkiksella ja yleisesti hyväksytty :D

Ja 90astetta ei ole mikään virallinen kyykyn syvyys. Voimannosto kyykky on siten, että: Reiden yläpinta on lonkkanivelen kohdalta alempana kuin polven yläpinta.

Koko matkalta vaan ne kyykyt ellei ole voimannosto tähtäimessä tai sitten pitää puhua puolikyykyistä.

Tekniikka kohdalle, venyttelet ja malmia niskaan niin pääseet vetää jarruraidat tatamiin.

http://www.youtube.com/watch?v=OtF_UfaGOZk Tämä on kaiketi ennenkin ollu pakkiksella ja yleisesti hyväksytty :D

Ja 90astetta ei ole mikään virallinen kyykyn syvyys. Voimannosto kyykky on siten, että: Reiden yläpinta on lonkkanivelen kohdalta alempana kuin polven yläpinta.

Koko matkalta vaan ne kyykyt ellei ole voimannosto tähtäimessä tai sitten pitää puhua puolikyykyistä.

Tekniikka kohdalle, venyttelet ja malmia niskaan niin pääseet vetää jarruraidat tatamiin.

Pitääkö tuolta alhaalta tulla noin helvetillistä lentoa ylös? :D eli siis noin räjähtävästi.

ahaa eli pitää ponnistaa kunnolla? PItääkin seuraavalla kerralla kokeilla tuota räjähtävyyttä siihen liikkeeseen..

Juu aina vaa reippaasti ylös. Väsyy paikat vaa turhanpäiten jos sinne jää turhia ihmettelemään.

Kun täällä esim. fuhrer on painottanut kyykyssä lantion liikkuvuutta nyt pystyisitkö antamaan esimerkki-liikkeitä/harjoitteita joilla tuota voisi parantaa. Aika paljon on kyykkytekniikka parantunut mm. nillkojen ja lonkankoukistajien lisääntyneen liikkuvuuden myötä, mutta vieläkin tuppaa alaselkä hieman pyöristymään syvälle mentäessä. Kyykkytekniikka on melko samanlainen kuin Ed Coanilla: http://www.youtube.com/watch?v=6UxaJRuTtDY&playnext_from=TL&videos=lvIwNN_JfX4, torso ehkä vähä pystymmässä (tähän tosin vaikuttaa kuorma).Varsinkin takareisien liikuvuutta pitäisi parantaa.

Olen tälläinen vasta-alkaja punttimimmi. Salilla on tahkottu vasta vähän aikaa yksijakoisella, mutta tuloksiakin on tullut jo pikkuisen. Mua lähinnä vaivaa se, että nykyinen treeniohjelmani ei ota mielestäni riittävästi takareiskoille ja pakaroille. Etureisille treeniä tulee kyllä mukavasti. Teen jaloille hackia, jalka- ja pohjeprässiä. Jalkaprässi vaan on ikävästi sellainen eteenpäintyönnettävä malli, joka sekin ottaa enemmän etureisille kuin vahingossakaan takaosastoon. Jalkojen ylänurkkiin asettelukaan ei mielestäni tunnu juurikaan, vaikka parempi sekin on kuin ei mitään. Teen myös alaselälle good morningia. Olen miettinyt ottaa mukaan smith-kyykyn ja maven, mutta mietin onko ne liian vaativia liikkeitä ja kannattaako tälläisten nyypiöiden jättää sellaiset haaveet kauas tulevaisuuteen? Lisäksi se, että teen yksijakoisella ohjelmalla tarkoittaa sitä, että jotain liikkeitä tulisi jättää pois, ettei mulla mene koko päivää salilla. Mitkä noista liikkeistä nuo kaksi korvaa vai korvaako?

Kiitos jo etukäteen!:)

Olen tälläinen vasta-alkaja punttimimmi. Salilla on tahkottu vasta vähän aikaa yksijakoisella, mutta tuloksiakin on tullut jo pikkuisen. Mua lähinnä vaivaa se, että nykyinen treeniohjelmani ei ota mielestäni riittävästi takareiskoille ja pakaroille. Etureisille treeniä tulee kyllä mukavasti. Teen jaloille hackia, jalka- ja pohjeprässiä. Jalkaprässi vaan on ikävästi sellainen eteenpäintyönnettävä malli, joka sekin ottaa enemmän etureisille kuin vahingossakaan takaosastoon. Jalkojen ylänurkkiin asettelukaan ei mielestäni tunnu juurikaan, vaikka parempi sekin on kuin ei mitään. Teen myös alaselälle good morningia. Olen miettinyt ottaa mukaan smith-kyykyn ja maven, mutta mietin onko ne liian vaativia liikkeitä ja kannattaako tälläisten nyypiöiden jättää sellaiset haaveet kauas tulevaisuuteen? Lisäksi se, että teen yksijakoisella ohjelmalla tarkoittaa sitä, että jotain liikkeitä tulisi jättää pois, ettei mulla mene koko päivää salilla. Mitkä noista liikkeistä nuo kaksi korvaa vai korvaako?

Kiitos jo etukäteen!:)

Mulla on takareidet ja pakarat kasvaneet käytännössä pelkästään takakyykyllä (vapaa tanko) ja maastavedolla. Pakaroissa on venymisarpia todisteena siitä, vaikken ole puhtaasti pyrkinyt lihasmassan lisäämiseen. Läskiä ei ole nimeksikään, joten siitä se ei johdu. Kyykkään melko leveeltä ja vedän maasta kapeena, tiedä sitten jos sumomave olis parempi tuohon tarkoitukseen. Tosiaan ehkä 90-95% oon tehnyt noita kahta liikettä, ja loput ovat olleet prässi, julle AKA good morning, etukyykky ja rive, joiden en usko juurikaan vaikuttaneen, koska niitä on tullut treenattua verrattaen hyvin vähän. Kyykkään joka toinen kerta, ja kyykkyjen välisissä treeneissä vedän maasta tai rinnalle. Treenaan kolmesti viikossa. Sarjat ovat olleet pääsääntöisesti 3-5x5-8, olen suosinut eniten lyhyitä sarjoja, mutta lihojen kasvatteluun taitaa olla parempi suosia noita vähän pidempiä.

Voi olla, että jonkun aikaa joutuu treenailemaan, ennen kuin osaa ottaa kunnolla takaosaston resurssit käyttöön, ja oppii aktivoimaan pakarat ja takareidet liikkeissä tehokkaasti.
Huomautan, että puhun vain omasta kokemuksesta, koska en halua lähteä arvailemaan mikä toimii ja mikä ei. Tämä systeemi on kasvattanut itselläni juuri näitä lihaksia, vaikkei siihen ole edes pyritty. Joku kokeneempi saattaa suositella erilaisia liikkeitä, enemmän liikkeitä ja erilaista jakoa.

E: Niin, ja itse jättäisin pois hackin, ja vähentäisin jalkaprässiä. Pohjeprässiä nyt voi tehdä noiden kanssa niin paljon kuin lystää.
Hyvin voi nyypiönä ottaa nää "vaativat" liikkeet mukaan, jos vaan ymmärtää oikean tekniikan tärkeyden, ja osaa panostaa sen harjoitteluun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom