Olen tälläinen vasta-alkaja punttimimmi. Salilla on tahkottu vasta vähän aikaa yksijakoisella, mutta tuloksiakin on tullut jo pikkuisen. Mua lähinnä vaivaa se, että nykyinen treeniohjelmani ei ota mielestäni riittävästi takareiskoille ja pakaroille. Etureisille treeniä tulee kyllä mukavasti. Teen jaloille hackia, jalka- ja pohjeprässiä. Jalkaprässi vaan on ikävästi sellainen eteenpäintyönnettävä malli, joka sekin ottaa enemmän etureisille kuin vahingossakaan takaosastoon. Jalkojen ylänurkkiin asettelukaan ei mielestäni tunnu juurikaan, vaikka parempi sekin on kuin ei mitään. Teen myös alaselälle good morningia. Olen miettinyt ottaa mukaan smith-kyykyn ja maven, mutta mietin onko ne liian vaativia liikkeitä ja kannattaako tälläisten nyypiöiden jättää sellaiset haaveet kauas tulevaisuuteen? Lisäksi se, että teen yksijakoisella ohjelmalla tarkoittaa sitä, että jotain liikkeitä tulisi jättää pois, ettei mulla mene koko päivää salilla. Mitkä noista liikkeistä nuo kaksi korvaa vai korvaako?
Kiitos jo etukäteen!
Mulla on takareidet ja pakarat kasvaneet käytännössä pelkästään takakyykyllä (vapaa tanko) ja maastavedolla. Pakaroissa on venymisarpia todisteena siitä, vaikken ole puhtaasti pyrkinyt lihasmassan lisäämiseen. Läskiä ei ole nimeksikään, joten siitä se ei johdu. Kyykkään melko leveeltä ja vedän maasta kapeena, tiedä sitten jos sumomave olis parempi tuohon tarkoitukseen. Tosiaan ehkä 90-95% oon tehnyt noita kahta liikettä, ja loput ovat olleet prässi, julle AKA good morning, etukyykky ja rive, joiden en usko juurikaan vaikuttaneen, koska niitä on tullut treenattua verrattaen hyvin vähän. Kyykkään joka toinen kerta, ja kyykkyjen välisissä treeneissä vedän maasta tai rinnalle. Treenaan kolmesti viikossa. Sarjat ovat olleet pääsääntöisesti 3-5x5-8, olen suosinut eniten lyhyitä sarjoja, mutta lihojen kasvatteluun taitaa olla parempi suosia noita vähän pidempiä.
Voi olla, että jonkun aikaa joutuu treenailemaan, ennen kuin osaa ottaa kunnolla takaosaston resurssit käyttöön, ja oppii aktivoimaan pakarat ja takareidet liikkeissä tehokkaasti.
Huomautan, että puhun vain omasta kokemuksesta, koska en halua lähteä arvailemaan mikä toimii ja mikä ei. Tämä systeemi on kasvattanut itselläni juuri näitä lihaksia, vaikkei siihen ole edes pyritty. Joku kokeneempi saattaa suositella erilaisia liikkeitä, enemmän liikkeitä ja erilaista jakoa.
E: Niin, ja itse jättäisin pois hackin, ja vähentäisin jalkaprässiä. Pohjeprässiä nyt voi tehdä noiden kanssa niin paljon kuin lystää.
Hyvin voi nyypiönä ottaa nää "vaativat" liikkeet mukaan, jos vaan ymmärtää oikean tekniikan tärkeyden, ja osaa panostaa sen harjoitteluun.