Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Munakas:

Dynaamista venyttelyä.. By Halo.. ummm....

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eli jos oikein ymmärsin niin dynaamisessa venyttelyssä ei pyritä ylittämää liikkuvuuksien rajoja, kun taas staattisessa venytyksessä asento saadaan esim. itse työntämällä tai vetämällä?

Miksi staattisia venytyksiä ei suositella tehtäväksi ennen treenejä? Muistaakseni luin jostain että heikentää voimantuottoa, jotain muita syitä myös? Normaalisti teen dynaamisia sekä kevyesti staattisia venytyksiä reenin alle jotta säästyisi lihasvammoilta, mutta suureneeko riski saada lihasvamma tekemällä staattisia venytyksiä...?

PubMediä selasin tässä aikaa sitten ja siellä oli tehty testi venyttelystä ennen voimailua (en tiedä miksi testasivat...). Ryhmä A venytteli, ryhmä B ei. Tutkimuksissa ei saatu eroa voimantuotolle.

Nyt on sellanen juttu että kyykyssä ei tekniikka ala olla enään hallussa eli kuinka sen saa takaisin? Selkä menee mielestäni liikaa eteenpäin aina alhaalla.

Ristiote ja vetämällä.Paljos se vetotulos nyt on?

Nyt vedän sarjaa ( 3x5) 100 kilolla, maksimit arvioisin 130 lähettyville. 2vk salitauon jälkeen näytti puristusvoima kasvaneen, ei ollut enää mitään ongelmaa otteen pysymisen kanssa. Saattaa myös johtua siitä että olen aikaisemmin käyttänyt paksumpaa tankoa, josta saa huonomman otteen. Kokeilin tuota ristiotetta ja huomasin, että sillä vetäminen on merkittävästi raskaampaa kuin myötäotteella (vedin 2 ensimmäistä sarjaa ristiotteella, vitoset tuntui rankoilta, 3. sarjan vedin myötäotteella ja 5 tuntui naurettavan kevyeltä). Mistäköhän johtuu? Tekniikka muuttui kun vaihdoin otetta?

trnaja;2936755 begin_of_the_skype_highlighting**************2936755******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Nyt on sellanen juttu että kyykyssä ei tekniikka ala olla enään hallussa eli kuinka sen saa takaisin? Selkä menee mielestäni liikaa eteenpäin aina alhaalla.

Vähennä painoa ja tsekkaa tekniikka kohdilleen ja sitten lisäilet taas?

Täh, mä en vissiin tajua jotain? :D Siis kyykätessä? Jos ei jaksa selkä pysyä ojennuksessa, niin vähennä painoa ja niillä hio tekniikka kohdilleen?

Selkä on ihan perhanasti edessä (tai pää) kun on vähän painoa, mutta sitten kun on paljon painoa se näyttää vähän paremmalta mutta koitanpa tuota.

Staattisesta venytyksestä; kokeile itse, hyppää vauhditon pituus ja merkitse tulos, sitten venyttele pohkeet, taka- ja etureidet ja pakarat suht kovaa staattisesti ja hyppää uudelleen ja katso kuinka voimantuotto heikkenee silmissä.

tarhatyyli, ei se pelkkä kuorman suuruus vaikuta kyykkyasentoon, lantion liikkuvuus määrää aika suoraan missä asennossa pohjaa lähestytään.

Itse olen nyt tehnyt mavea kuukauden ja ongelmana on se, että ote lipsuu suuremmilla painoilla. Pitäisikö tässä alkaa grippereillä puristusvoimaa parantamaan? Otteita kyllä vaihdan sarjojen välissä ja myös hanskoilla kokeiltu ettei hiki ole tiellä.

Itse olen nyt tehnyt mavea kuukauden ja ongelmana on se, että ote lipsuu suuremmilla painoilla. Pitäisikö tässä alkaa grippereillä puristusvoimaa parantamaan? Otteita kyllä vaihdan sarjojen välissä ja myös hanskoilla kokeiltu ettei hiki ole tiellä.

Magnesiumia ! :)
Maksaa joku 2e.

Ja miksei niillä grippereillä kokeilla..jos se auttas, mut suosittelen magnesiumia koittamaan.

hanskoilla voit heittää vesilintua, niistä on vain haittaa pidon kannalta. näppivoimaa tulee vetoon vetämällä, vedä lämpösarjat myötäotteella niin pitkälle kuin kykenet ja vaihda ristiote vasta työsarjoihin.

edit: niin ja sitä mankkua

Staattisesta venytyksestä; kokeile itse, hyppää vauhditon pituus ja merkitse tulos, sitten venyttele pohkeet, taka- ja etureidet ja pakarat suht kovaa staattisesti ja hyppää uudelleen ja katso kuinka voimantuotto heikkenee silmissä.

No oletkos itse koittanut? ;) Minen mistään mitään tiedä, mutta tässä on linkki:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20145564

Jos se on netissä ja näyttää tieteelliseltä, senhän on pakko olla Totuus.

No oletkos itse koittanut? ;) Minen mistään mitään tiedä, mutta tässä on linkki:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20145564

Jos se on netissä ja näyttää tieteelliseltä, senhän on pakko olla Totuus.

Kyllä, olen kokeillut.

Ja siihen ei tarvita miljoonaa tutkimusta jos käytäntö osoittaa dynaamiset venyttelyt yms tehokkaammaksi. Olen huomannut monella harjoittelijalla eroa voimantuottoon kun olen laittanut tekemään staattisen venyttelyn sijaan dynaamista venyttelyä, sekä muutenkin tietysti järkeistänyt lämmittelyn.

Nonniin.

Tein vähän pienemmillä painoilla kyykkyä ja tekniikka oli tällänen:
Hapet sisään, kyykkyn leuka ylhäällä ja vatsalihakset jännitettynä (tein ilman vyötä), Jalat noin 90 asteen kulmaan, reidet eivät ehkä ihan menneet vaakatasoon maahan verrattuna. Ylöstulo oli sellainen että lantio työntyi eteen (laskeutuessa meni taakse) ja selkä oli suorana koko ajan. Selkä meni aikalailla enemmän "vaakatasoon" kuin tässä: http://keho.net/public/kuvat/magazine/eas_opas/kyykky.jpg (ei nyt ihan hirveästi) Mutta liike tuntui kunnolla vain reisissä, etenkin etureisissä ja vähän polven yläpuolella etureisissä.

ja etukyykkyä en oikein voi tehdä koska en löydä tangolle paikkaa edessä. (Se pistää vituttamaan)

Osaako joku mitenkään näillä perusteilla arvioida onko tekniikka väärä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom