Kyykky- ja mavekyssäreitä

Kiitoksia hirveesti kaikille kommenteista. Huomenna testaamaan niksejä. Oon kyllä tosi jäykkä ja näin on ollut koko ikäni. Lonkankoukistajat ja takareidet ihan törkeen kireet. En tiä miten paljon venyttelyillä saa aikaan, mutta vähille ne on jääneet, aivan liian vähille. Toinen pojistamme saanut valitettavasti samat geenit. Pitäiskö kokeilla sitä boksikyykkyä, vai mikä sen perimmäinen idea on? Toi nimimerkki kierojalan video vaikutti kyllä hyvältä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Videoin kyykyn. Ottaen huomioon etten ole epäillyt mitään kovin isoja ongelmia (ei kipuja), niin karmeaahan se oli.
Videolla 65 kg ja 70 kg kokeilut, normaali sarjapaino on noin 55-62,5 kg mutta ei se paljon nätimpää taida silloin olla.

Mitä pitää muuttaa?
Selkä pyöristyy ja molemmissa suorituksissa näkyy pieni "eteenkippauksen" riskihetki. Onko vika heikoissa etureisissä ja huonossa liikkuvuudessa vai missä? Low bar -meininki on tarkoituksellista, mutta kaikkea muuta pitänee korjata.

(En saanut videota tuolta tinypicistä suoraan tähän upotettua, pahoittelut.)

Ämmä kyykkää

Kiitos kaikista vinkeistä!

Ite oon nyt 4 kk salilla kaynyt aktiivisesti ja viimeaikoina on alkanut kyykkyjen jalkeen alaselka itkemaan. Salilla ei tunnu kipeelta varsinaisesti mutta muuten on alkanut tuntumaan epamukavalta alaselassa vaikkei se varsinaisesti oli viela sattunu. Onko luonnollista vai onks jokin perseellaan? Alusta asti oon koittanu pitaa selkaa suorana, en tieda etta olenko sitten kaartanut selkaa liikaa niin etta se on tullut kyyra sisaanpain.

Mitä pitää muuttaa?
Selkä pyöristyy ja molemmissa suorituksissa näkyy pieni "eteenkippauksen" riskihetki. Onko vika heikoissa etureisissä ja huonossa liikkuvuudessa vai missä? Low bar -meininki on tarkoituksellista, mutta kaikkea muuta pitänee korjata.

Liikkuvuus, kehonhallinta, heikko keskikroppa. Noista 1 ,2 tai 3. Jos tajuaa oikean tekniikan ja yrittää tehdä sillä, niin liikkuvuuden puutteet pitäisi kyllä huomata itse kun alkaa jostain kiristää. Jos et huomaa, mikä vetää esim. selkää pyöreäksi, niin sulla lienee aika huono koordinaatio ja kyykkäät just niin kuin se sattuu ylös tulemaan. Kovin ei näe missä katse huitelee, mutta alas ei pitäisi tuijotella.

Videoin kyykyn. Ottaen huomioon etten ole epäillyt mitään kovin isoja ongelmia (ei kipuja), niin karmeaahan se oli.
Videolla 65 kg ja 70 kg kokeilut, normaali sarjapaino on noin 55-62,5 kg mutta ei se paljon nätimpää taida silloin olla.

Mitä pitää muuttaa?

(En saanut videota tuolta tinypicistä suoraan tähän upotettua, pahoittelut.)

Ämmä kyykkää

Kiitos kaikista vinkeistä!

Mä väitän, että suurin syy on heikossa keskikropassa. Miten treenaat sitä? Myös tuomalla se tanko ylemmäs, selän suorassa pitäminen helpottuu..

Kiitoksia hirveesti kaikille kommenteista. Huomenna testaamaan niksejä. Oon kyllä tosi jäykkä ja näin on ollut koko ikäni. Lonkankoukistajat ja takareidet ihan törkeen kireet. En tiä miten paljon venyttelyillä saa aikaan, mutta vähille ne on jääneet, aivan liian vähille. Toinen pojistamme saanut valitettavasti samat geenit. Pitäiskö kokeilla sitä boksikyykkyä, vai mikä sen perimmäinen idea on? Toi nimimerkki kierojalan video vaikutti kyllä hyvältä.

Kokeilin neuvojenne mukaan olla kyykkäämättä ihan pohjaan saakka. Ai että teki gutaa. Alaselässä ei tuntunut MINKÄÄNLAISTA KIPUA! Vaikka en kyykännytkään ihan pohjaan saakka, tuntui että se on silti riittävän syvälle, ettei mene ihan pelleilyksi. Raudatkin tuntuivat huomattavasti kevyemmiltä sekä liike kaikenkaikkiaan järkevämmältä. KIITOS! Toki sitä pitää ruveta venyttelemään takareiskoja sekä lonkankoukistajia, ei siitä mihinkään pääse.

Kiitoksia jo tähän mennessä.

Mä väitän, että suurin syy on heikossa keskikropassa. Miten treenaat sitä? Myös tuomalla se tanko ylemmäs, selän suorassa pitäminen helpottuu..

Treenaan keskikroppaa mavella ja selänojennuksilla + voimapyörällä, taljarutistuksilla, russian twistillä ja lankkupidoilla. Mave on suhteessa vahvin liikkeeni eli alaselässä lienee voimaa kyllä, mutta pitäiskö keskikropalle tehdä silti jotain enemmän?

Varmaan nuo beginnerin kaksi muuta ehdotustakin voivat pitää hyvin paikkansa, ei ole oikein "asentoaistia" kyykyn pohja-asennossa ja luulen aina olevani pystymmässä kuin näemmä oikeasti olen. Eli asennonhakuharjoituksia peliin video/peili apuna ja liikkuvuusharjoituksia kotona?

(Tanko ylempänä on ollut aina hirveän epämukavan tuntuinen, siihen en ole siirtymässä.)

Tänään tein mave vitosia eli mulle suht raskailla painoilla. Parissa ekassa sarjassa meinas alkaa pyörryttää 2-3 toiston jälkeen ja niinkun arvaatte, loppusarja oli aika nihkeetä. Sitten seuraavassa sarjassa tein niin että laskin painon aina paljon nopeammin/ lähes pudottamalla maahan ja hengitin pari kertaa edestakaisin ennen seuraavaa nostoa, mikä auttoi huomattavasti asiaa. Tän jälkeen sain jopa vikoihin sarjoihin lisätä painoa, kunhan tosiaan pidin hengitystauot välissä.
Onko tämä ok taktiikka ts. onko siitä kehityksen kannalta jotain haittaa, jos negatiivinen vaihe on nopeampi ja toistojen välillä tulee pieni tauko?
Tai onko muita vinkkejä pyörrytyksen estoon?

Varmaan nuo beginnerin kaksi muuta ehdotustakin voivat pitää hyvin paikkansa, ei ole oikein "asentoaistia" kyykyn pohja-asennossa ja luulen aina olevani pystymmässä kuin näemmä oikeasti olen. Eli asennonhakuharjoituksia peliin video/peili apuna ja liikkuvuusharjoituksia kotona?

No mahdollisesti juu. Keskikropan kontrolli on aika tärkeä, mutta jäykkyyttäkin voi jossain olla. Pääsääntönä pakarat, takareidet, sisäreidet ja lonkankoukistajat kannattaa venyttää kuntoon.

Tänään tein mave vitosia eli mulle suht raskailla painoilla. Parissa ekassa sarjassa meinas alkaa pyörryttää 2-3 toiston jälkeen ja niinkun arvaatte, loppusarja oli aika nihkeetä. Sitten seuraavassa sarjassa tein niin että laskin painon aina paljon nopeammin/ lähes pudottamalla maahan ja hengitin pari kertaa edestakaisin ennen seuraavaa nostoa, mikä auttoi huomattavasti asiaa. Tän jälkeen sain jopa vikoihin sarjoihin lisätä painoa, kunhan tosiaan pidin hengitystauot välissä.
Onko tämä ok taktiikka ts. onko siitä kehityksen kannalta jotain haittaa, jos negatiivinen vaihe on nopeampi ja toistojen välillä tulee pieni tauko?
Tai onko muita vinkkejä pyörrytyksen estoon?

Negatiivisen korostaminen liittyy lähinnä lihaksen työajan pidentämiseen bodailussa. Muuten sillä sitten rytmittää noston omanlaisekseen (toiset laskee hitaammin, toiset nopeammin), mutta sillähän ei vedossa ole juurikaan merkitystä, kun itse suoritus ei varsinaisesti sisällä laskuvaihetta.

Onko hyviä pikaohjeita tai "ajatusharjotteita" siihen, kun kyykky tahtoo tuntia kauttaaltaan toisella puolen kroppaa. Lähinnä huomaan tiukoissa sarjoissa oikean jalan paineistuvan enemmän ja seuraavinä päivinä viivästynyt lihaskipu tuntuu selkeästi enemmän oikealla puolella.

Mul on kans mavessa ton alaslasku vaiheen kanssa ongelmia. Eilen vedin ekan kunnon mave treenin, ja siinä tarkkailin samalla tekniikkaa kaverin kuvatessa, niin ranka pysyy ihan hyvin kasassa yms. mut alaslasku vaihe on ihan perseestä.
Onks se negatiivinen vaihe ees kauheen tärkeä täs liikkeessä? Jotkut lyhyet sarjat(2-5) isommilla painoilla sujuu paljo paremmin, ku pitkät sarjat missä saa vääntää ihan muna huurussa, ja menee paikat ihan solmuun. Mitä jos vaan vetelis jtn lyhyt sarjaa pääasiassa ja pudottas tangon aina maahan? Vähän restpausea siihen päälle yms. Maximi jtn 110-120 mut 90kg painaa jo aika paljon.

Minä, niin kuin selvästi suurin osa ihmisistä, en jarruttele tankoa alas. Toki se saattaisi auttaa lihasten kasvattamisessa vähän, mutta nääh. Jos kuitenkin haluan joskus hitaasti laskea esim. viimeisen toiston, teen sen lähes suorin jaloin vetoa muistuttavasti. Vähän matkaa alas tultuani joustan myös polvista. Silleen siinä ei mitään ongelmaa pitäis olla. Maastavedossa sarjapituudeksi onkin parasta valita 1–6 suunnilleen, mutta niin, että pääpaino on selkeesti siellä vitosen ympärillä. Mitään rest pauseja tai mitään erikoistekniikoita tuskin kannattaa varsinaisesti käyttää.

Restpausella meinaan ettei oo mikään kiire suorittaa sarjaa, vaan saatan henkisesti & fyysisesti valmistautua sen n.5 sekunttia toistojen välissä. Käytinkö termiä väärin :O? En handlaa bodyslangia ehkä täysin.

Ei niitä toistoja oo pakko ihan hirveellä kiireellä tehdä. Kyllä siinä välissä voi muutaman sekunnin hengitellä. Ymmärtääkseni rest pausella tarkoitetaan kuitenkin enemmänkin kymmenen–parinkymmenen sekunnin taukoa, jolloin ihan oikeasti ehtii hiukan levätä.

Restpausella on isojen ukkojenkin piireissä erilaisia määritelmiä: Toisille se muutaman sekunnin happitauko liikkeen kevyimmässä vaiheessa on restpause, toisille se kun heitetään tanko telineisiin ja odotetaan hetki.

Mave on puhtaasti konsentrinen liike, siinä ei jarrutella yhtään alaslaskun kanssa. Lähinnä sellainen hallittu pudotus. Jos valitetaan moisesta kolinan takia niin sali vaihtoon.

Mut miksi se on vain konsentrinen, Kyllähän siinäkin ne kuormitettavat lihakset käy läpi myös essentrisen vaiheen? Vai meinasitko juurikin, että se essentrinen vaihe ei ole olennainen tässä? Eli voin ihan suosiol vetää sen tangon maasta seisomis asentoon, ja ylhäällä pudottaa maahan -->repeat? Joo ja mähän suorastaan paiskon jos siltä tuntuu, NOONE CAN STOP ME. Lattia kestää minä en ;D.

Niin ei ole olennainen. Kysy joltain viisaammalta miksi. Tavallisessa mavessa se hallittu alaslasku on siinä määrin epäkäytännöllinen isoilla painoilla, että en suosittelis kenellekään. Jos haluaa sitä negatiivista vaihetta tehdä rauhallisesti niin sjmv:ssa/romanialaisessa se taas onnistuu todella hyvin.

Ite kyllä lasken suht rauhassa, koska haluan pitää paineet ja keskikropan kontrollin ylhäältä asti. Kyllähän bodailussa tehdään vetoa esim. korokkeella seisten niin, ettei edes hipaista lattiaa, mutta tällöin on painotkin aika paljon pienemmät. Eli ei tässä sikäli yhtä oikeaa tapaa ole, mutta toki eri tavat sopivat eri tarkoituksiin. Ykkösinä tekeminen on ihan hyvä vaihtoehto.

Tarvittais jotain pientä vinkkiä maven sarjapainojen parantamiseen. Jo pitkän aikaa junnannu 120kg:n sarjapainoissa. Joskus oon 130 koittanu ja aika nihkeetä oli. Vyöllä menee 130 ja jopa 140 kiloakin. Huomaa, että jalat mulla on vahvemmat kun keskivartalo selkeesti ja huomaa, et keskivartalosta loppuu paljon aikasemmin voimat ennen kun perseestä ja takareisistä. Selkeesti huonoin osa-alueeni on juuri lattiasta irrotus. Ja kun juuri käytävää keskustelua luin tossa niin tulin huomanneeksi, et itte nosta sarjan aina yhtenä sarjana, eli en tiputa tankoa lattialle kertaakaan välissä vaan pidän jännityksen päällä. Oliskohan tässä tapauksessa parempi ottaa vaan sarjan jokainen toisto erikseen niin, että painot kuollettuu lattialle oikeen kunnolla ja ottaa alhaalla uudet paineet? Vyön kanssa en ajatellua alkaa kaikkia sarjoja vetämään vaikka sen olenkin nyt hommamassa, mut se tulee lähinnä sjmv:tä varten, että saa oikeesti kunnolla treenattua jalkojen takaosaston ennen kuin keskivartalosta loppuu potku.

Voiko tota keskivartalon paineistamista jotenkin harjotella erikseen paremmaksi? En oo aikasemmin aattellu, että mulla olis jotenkin huonossa kunnossa keskivartalon lihakset kun voimapyörällä saan polviltaan kuitenkin tehtyä 15 kilon kiekko niskassa sarjaa, mut ilmeisesti siitä jää kuitenkin nyt kiikastamaan. Tulin kanssa miettineeksi, et voi olla jotain semmosta, et varon selkää vähän liikaa tietämättäni. Yleensä aina on joku kattomassa, ettei selkä pääse menemään mutkalle eikä se ikinä menekkään siitä huolimatta, että tuntuu kuin selästä loppuis voimat. Vyön kanssa kuitenki sama paino mitä nostan ilman vyötä tuntuu suorastaan kevyeltä niin mietin, et tuleeko siinä otettua ittestään enemmän irti, koska vyön kanssa saan kunnon paineet ainakin keskivartaloon niin uskaltaa nostaa enemmän eikä "jätä kesken" sen takia kun keskivartalo väsyy.

Lattiasta lähtöön korokevetoja, keskivartalopitoon nyt joko ihan puhasta keskivartalon vahvistamista muilla liikkeillä ja sitten liikekohtaisesti esim vetoja 1-2 stopilla.

Ja tosiaan, kuoleta painot toistojen välissä, saat mahdollisuuden keskittyä tekniikkan ja hyvään lähtöön joka toistolla + voimantuotto paranee huomattavasti.

Kyykätessä pidän yleensä pientä levyä kantapäiden alla jotta pääsisin syvemmälle.. Tämä johtuu nilkkojen/nilkan heikosta liikkuvuudesta murtuman takia. Joten onko tästä lankku alla kyykkäämisestä haittaa ja miten nilkan liikkuvuutta voisi parantaa? nilkan murtumasta siis jo muutama vuosi aikaa.

Kyykätessä pidän yleensä pientä levyä kantapäiden alla jotta pääsisin syvemmälle.. Tämä johtuu nilkkojen/nilkan heikosta liikkuvuudesta murtuman takia. Joten onko tästä lankku alla kyykkäämisestä haittaa ja miten nilkan liikkuvuutta voisi parantaa? nilkan murtumasta siis jo muutama vuosi aikaa.

Nilkan liikkuvuutta on käsittääkseni hyvin vaikea parantaa. Mutta painonnostokengillä, jossa on korko kantapään alla pääset syvemmälle. Lankku/levy alla on hyvä väliaikainen ratkaisu, mutta pidemmän päälle pn-kenkä on parempi ja turvallisempi. Adidaksen PowerPerfect kakkosissa on ainakin reilu kanta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom