Kyykky- ja mavekyssäreitä

Onkos kyykky ja mavereenin jälkeen alaselän lihaksiin tulevat perus DOMSsit pahasta? Lisäksi varsinkin mavea tehdessä alaselkä usein pumpissa. Mitä menee väärin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei siinä sen kummemmin vikaa oo, jos kivut pysyy "vain" DOMSeina. kyllä mv on alaselälle kovaa hommaa myös.

ja toihan ei ees oo mikään julle vaan kaunis ja taloudellinen kyykky. polvi ja lonkka ojentuu yhtäaikaa, sääret pysyy suht pystyssä, selkää hyödynnetään hyvin.

Samaa katsoin itsekin, että erikoinen esimerkki jullekyykystä.

Olisin voinut pistää julletuksen vaikka lainausmerkkeihin, tarkoitus oli vain puoli-offtopiccina todeta että Coan on vedossa edelleenkin :):piis:.

Tosiaan tuo "ei saa jullettaa" -kommentti oli vaan mitä mulle on yks kuntosaliohjaaja sanonu. Mutta ilmanmuuta esim. kisanostoissa nostaa sillä tavalla kun nousee - kyykkäähän jotkut painonnostajatkin polvet sisäänpäin linkussa yms..

Kysymys! Oon nyt yrittänyt opetella valakyykkyä, mutta mulla siinä helposti polvet menee liikaa eteen ja muutenkin asento "kaatuu" helposti etupainoseksi (jolloin tietysti kädet menee taaksepäin tai joskus joudun pudottamaan tangon eteen). Tavan kyykyssä näin ei yleensä käy. Ala-asennon syvyys ja jalkojen leveys yms. on molemmissa about sama. Olisiko vinkkejä miten korjata tämä?

Kysymys! Oon nyt yrittänyt opetella valakyykkyä, mutta mulla siinä helposti polvet menee liikaa eteen ja muutenkin asento "kaatuu" helposti etupainoseksi (jolloin tietysti kädet menee taaksepäin tai joskus joudun pudottamaan tangon eteen). Tavan kyykyssä näin ei yleensä käy. Ala-asennon syvyys ja jalkojen leveys yms. on molemmissa about sama. Olisiko vinkkejä miten korjata tämä?

Miten niin polvet menee "liikaa eteen"? Valakyykyssä polvet meneekin reilusti eteen helposti. Eteenpäin kaatumista voit koittaa ehkäistä sillä, että paina polvia enemmän ulospäin ja laskeudu enemmän reisien väliin kuin niiden "päälle". Tuo on aika vaikea liike ja vaatii paljon harjoittelua, ettei tollasia juttuja just tapahdu.

Tarkoitan että selvästi varpaiden etupuolelle ja selvästi edemmäs kuin tavan kyykyssä. Lisäksi painopiste karkaa helposti päkiälle ja selkä "niiaa" eteen alhaalla ollessa tai sieltä noustessa. Ja joo olen huomannut että on vaikea liike. :rock:

Tarkoitan että selvästi varpaiden etupuolelle ja selvästi edemmäs kuin tavan kyykyssä. Lisäksi painopiste karkaa helposti päkiälle ja selkä "niiaa" eteen alhaalla ollessa tai sieltä noustessa. Ja joo olen huomannut että on vaikea liike. :rock:

Ei haittaa, vaikka polvet menisivätkin reilusti eteen. Sitä kannattaa pyrkiä minimoimaan, mutta ei se varsinaisesti haittaa, jos ne pääsevät pitkälle eteen.

Liikkuvuus (lonkka, selän alue) kuntoon, tekemistä pienillä painoilla (vaikka pelkkä tanko tai alkuun keppi), niin että keho tottuu asentoon. Älä päästä painopistettä päkiälle: Teet "isommalla" painolla vain siihen syvyyteen että asento pysyy hyvänä. Katseenhan pitäisi pysyä eteenpäin koko ajan.

Ota leveämpi kyykkyasento, aja polvia ulos ja työnnä takapuoli taakse ennen kyykkyyn menemistä. Ja ennen kaikkea hoida liikkuvuus kuntoon ja käy valmentajan kanssa tekniikka läpi. Siinä on muutama tekniikkavirhe mikä ajaa tangon painopisteen etupuolelle ja kyykky kaatuu tämän takia eteen. Helppo korjata jos liikkuvuus on kunnossa ja valmentajasi osaa homman. Mutta tsekkaa eka noi kaksi juttua mitä sanoin alussa.

Kiitos neuvoista! Lähinnä oon vasta tyhjällä tangolla harjotellut.

Janice, eiköa takapuolta taakse työntäessä just selkö kumarru enemmän eteen? :o Mä olen siis luullut että pitää kyykätä selkä mahdollisimman pystysuorassa jalkojen "väliin".

Myös olkapäiden liikkuvuus on alussa usein rajoittava tekijä, joka pyrkii kaatamaan nostoa eteen, ja sitä voi ensi alkuun kompensoida otetta leventämällä vaikka niin pitkälle kuin tankoa riittää.

Kiitos neuvoista! Lähinnä oon vasta tyhjällä tangolla harjotellut.

Janice, eiköa takapuolta taakse työntäessä just selkö kumarru enemmän eteen? :o Mä olen siis luullut että pitää kyykätä selkä mahdollisimman pystysuorassa jalkojen "väliin".

Normaalissa takakyykyssä ehdottomasti juuri noin kuin mainitsit. Valakyykyssä helpottaa kun työnnät takapuolta taakse, etkä ole täysin pystysuorassa - muistat vaan ne polvet työntää samalla ulos. Tärkeintä on, että tanko on pääsi yläpuolella keskellä painopistettä eli about. jalkapohjasi puolivälissä vertikaalisessa linjassa katsottuna.

Normaalissa takakyykyssä ehdottomasti juuri noin kuin mainitsit. Valakyykyssä helpottaa kun työnnät takapuolta taakse, etkä ole täysin pystysuorassa - muistat vaan ne polvet työntää samalla ulos. Tärkeintä on, että tanko on pääsi yläpuolella keskellä painopistettä eli about. jalkapohjasi puolivälissä vertikaalisessa linjassa katsottuna.

Kyllä se tahtoo mennä niin, että tempauksessa on leveämpi jalka-asento ja pystympi yläkroppa kuin takakyykyssä.

Valakyykyssä pitäis nimenomaan olla mahdollisimman pystysuorassa. Englanniksikin se on overhead squat eikä mikään overback squat, jollaiseksi se menee liialla etukenolla.

kyllä etukyykyssä ollaan näistä kaikkein pystymmässä. Kuten totesin, katse pitää pystyä pitämään eteen (toki myös takakyykyssä), eli jos kippaat liikaa eteen, katse putoo alas ja tiedät et asento on väärä. Tätä ohjetta noudattaen siis takapuoli taakse.
Mari91, jos teet liikettä kepillä, tunnetko kireyttä jossain, jos jäät vaikka hengailemaan sinne alas hetkeksi? Mikä liikettä estää? Saatko kädet suoriksi vai kiristääkö leveä selkälihas?

Tähtityttö, pitipä käydä ihan kepin kanssa kokeilemassa: Kireyttä tuntu lähinnä alaselässä ja lonkan alueella, mutta syytän tästä myös eilisiä kyykkyjä. Käsien ojennus jää hieman vajaaksi, ja polvet tahtoisi kovasti kääntyä sisäänpäin/eteenpäin jos niitä ei tosissaan paina ulos.
ps. Oteleveys oli sellanen että saan kepin vietyä selän taakse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom