Kyykky- ja mavekyssäreitä

Nilkan liikkuvuutta on käsittääkseni hyvin vaikea parantaa. Mutta painonnostokengillä, jossa on korko kantapään alla pääset syvemmälle. Lankku/levy alla on hyvä väliaikainen ratkaisu, mutta pidemmän päälle pn-kenkä on parempi ja turvallisempi. Adidaksen PowerPerfect kakkosissa on ainakin reilu kanta.

Ei se sen vaikeampaa ole kuin muidenkaan paikkojen liikkuvuuden parantaminen, tai ainakaan yhtään tälläista mahdotonta tapausta ei ole vastaan tullut akselilla kuntoilijat-urheilijat. Toki murtuma tms voi tuoda omat haasteensa.

Pohkeet (ylä- ja alaosa), sääret on ne jota pitää työstää, jalkapohjan lihaksia unohtamatta. Kyykkyä kannattaa myös tehdä liikkuvuusharjoitteena ilman painoja ja korokkeita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika marginaalista toi nilkan liikkuvuuden kehittämänen on, nimenomaan kun polvi on koukussa. Ja menee aika äkkiä siihen, että ottaa etukapselista kiinni eikä niinkään akillesjänteestä. Kannattaa vaan suosiolla hommata ne pn-kengät, jos meinaa kyykkäillä.

Aika marginaalista toi nilkan liikkuvuuden kehittämänen on, nimenomaan kun polvi on koukussa. Ja menee aika äkkiä siihen, että ottaa etukapselista kiinni eikä niinkään akillesjänteestä. Kannattaa vaan suosiolla hommata ne pn-kengät, jos meinaa kyykkäillä.

Sitä kapseliakin voi mobilisoida. Painonnostokengät ovat kyllä hyödylliset, vaikka nilkassa oliskin tarpeeksi liikkuvuutta. Mut murtuman vuoks liikkuvuus voi olla huonontunut sen verran, että sitä täytyykin lisätä. Liikkuvuusjuttuja löytyy mm. täältä ja sivuilta tosta eteenpäin.

Sitä kapseliakin voi mobilisoida. Painonnostokengät ovat kyllä hyödylliset, vaikka nilkassa oliskin tarpeeksi liikkuvuutta. Mut murtuman vuoks liikkuvuus voi olla huonontunut sen verran, että sitä täytyykin lisätä. Liikkuvuusjuttuja löytyy mm. täältä ja sivuilta tosta eteenpäin.

Kiitos, erinomainen linkitys. =)

Itse sain nilkan vaan ärtymään noilla etukapselin mobilisoinneilla niin, että hävis se vähäinenkin liikkuvuus ja haittas pitkään normaalia kyykkäämistä.

Mut jos mahdollinen liikkuvuusongelma korjaantuu kantapäätä korottamalla, voi liikkuvuuden puute olla myös lonkissa (ongelma voi tietysti olla vain tekniikassakin). Kun polvi kulkee enemmän eteen, ei lonkan tarvitse mennä yhtä suureen fleksioon. Melkein väittäisin, että on todennäköisempää, että lonkat eivät taivu tarpeeksi kuin se, että nilkat eivät taivu tarpeeksi. Mun nilkat ei taivu yhtään mihinkään ja pääsen silti aika hyvin kyykkyyn. Tietty tollanen murtuma aiheuttaa varmasti nilkan liikkuvuuden ongelmaa.

E: Katsokaa esimerkkinä vaikka Lu Xiaojunin hullu kyykkyasento. On ainakin melkonen kyykky, eikä ole nilkat paljoakaan taipuneena. (Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, hänellä on vähän erikoinen selkä eikä se ole täysin suorassa tossa. Siellä on joku yks tai kaks segmenttiä pikkusen taipuneena, mutta on tuo silti hurja asento.)

Nilkan liikkuvuutta on käsittääkseni hyvin vaikea parantaa. Mutta painonnostokengillä, jossa on korko kantapään alla pääset syvemmälle. Lankku/levy alla on hyvä väliaikainen ratkaisu, mutta pidemmän päälle pn-kenkä on parempi ja turvallisempi. Adidaksen PowerPerfect kakkosissa on ainakin reilu kanta.

Murtumasta toipumiseen en ota kantaa kun en ole lääkäri, mutta kyllä terveiden nilkkojen liikkuvuutta voi parantaa. Itse olen tehnyt kahta venytystä:
1. Mene kyykkyyn polvet ja varpaat suoraan eteenpäin, jalat lähes yhdessä. Kantapäät saavat irrota lattiasta, mutta istu niin syvään kuin pääset. Tästä lähde painamaan samanaikaisesti polvia ja kantapäitä kohti lattiaa, niin että tunnet venytyksen nilkan takaosassa. Asentoa eteen ja taakse kallistelemalla tuntuu vähän eri kohdissa.
2. Mene normaaliin syväkyykkyasentoon (jalat normaalissa aukikierrossa). Paina vuorotellen varovasti polvia eteenpäin samaan suuntaan kuin varpaat osoittavat. Aluksi toisen jalan kantapää voi irrotta lattiasta kun venytät toista.

Ps. Mutta siitä olen edellisen kanssa samaa mieltä että monilla liikkuvuus ottaa ensin kiinni lantiosta/lonkista.

Onko normaalia että kovan mavereenin jälkee selkä on monta päivää sillee jumissa että istuminen ruppee tuntummaa alaselässä mitä pitempää istuu ja samalla kanssa puutuu ja lenkit ei onnistu alaselän jäätävän tuntemukse takia.

Saisinko tekniikkatarkastuksen ao. videosta.
Tuo on otettu 3x80kg lämmittelystä. Työpaino oli 5x90kg.
Taustaa sen verran, että jokunen viikko sitten alkoi vasemmassa nivuksessa tuntumaan kipua, jonka paikallistin sartorius-lihakseen tai jonnekin sinne päin. Olin jo painoissa 5x100 (teen Strongliftsiä), kun totesin, että parempi antaa nyt paikkojen parantua.
Viimein eilen pystyin tekemään täyden sarjan mutta pudotin painoja aiemmasta siis sen 10kg.
Koska paljon aiempaa huolellisemmista lämmittelyistä huolimatta nimenomaan noissa lämmittelynostoissa ylös tultaessa (noin 2/3 kohdalla) kuitenkin vielä tuntui kipua, epäilyttää, että tekniikassani on nyt jotain sellaista pielessä, mitä en vaan itse tajua. Itse työsarjat meni lopulta yllättävästi käytännössä kivutta.

Eli millaista korjattavaa asiantuntijaraati tekniikastani löytää?
Löytyisikö noihin nivuskipuihin jotain tarkempaa ohjetta (ketjua) tekniikan, lämmittelyn tai muun osalta?

P.s. Converset ovat tilauksessa Amazonista...

[video=youtube_share;KeiTD3jUh6Q]http://youtu.be/KeiTD3jUh6Q[/video]

Tämä ei ole kysymys vaan oivallus: Tänään salilla pyysin ohjaajan tsekkaamaan mun mavetekniikkaa ja kommenti alkuasennosta oli: "nojaa taaksepäin niin että putoisit pyllylles jos et pitäisi tangosta kiinni." Näinpä tein ja vähänkö tuntu ihan eri tavalla jaloissa! Myös selän suorana pitäminen tuntu helpommalta tällä tyylillä, kun tosiaan paine tulee enemmän jaloille, irrotuksessa jopa vähän etureisillekin. :hyper:

Moi

Mulla kyykätessä noin 90% painoilla maksimeista alkaa nosto mennä enemmän tai vähemmän selälle, eli liike on joku kyykyn ja hyvää huomenta -yhdistelmä. Onko huono vai normaalia?

Moi

Mulla kyykätessä noin 90% painoilla maksimeista alkaa nosto mennä enemmän tai vähemmän selälle, eli liike on joku kyykyn ja hyvää huomenta -yhdistelmä. Onko huono vai normaalia?

Erittäin normaalia. Varmaan suurimmalle osalle käy noin. Ei siinä sinällään mitään väärää tai vaarallista ole, mutta epäoptimaalista se kyllä on. Etureisien vahvistaminen, esim. etukyykyillä, on perinteisin hoito tuohon. Itsellä helpotti myös se, että tein paljon kyykkyjä sellaisella painolla, ettei noita julletoistoja päässyt tulemaan. Myös se auttaa, että ajattelee tulevansa ylös (ja taakse) rinta edellä.

Ps. Nosto ei "mene selälle" vaikka kuinka nostaisi jullena. Työ siirtyy enemmän takareisille; selän lihakset eivät liikuta mitään. Ne pitävät vain ylävartalon tukevasti asennossa.

Onko normaalia että kovan mavereenin jälkee selkä on monta päivää sillee jumissa että istuminen ruppee tuntummaa alaselässä mitä pitempää istuu ja samalla kanssa puutuu ja lenkit ei onnistu alaselän jäätävän tuntemukse takia.

Sanoisin, että ei. Kun aloittelin maveja, niin en mistään selän kaaresta välittänyt, mutta yksi säikähdys sai heräämään. Kuvailemasi kivut oli mullakin silloin yleisiä, mutta kun sain selän suoraksi nostoon, niin moista ei ole enää ollut.

Mulle on fiksummat opettanut, että noin ehdottomasti ei saa tehdä, koska se on vaarallista selälle. Ts. itse pitäisin julleksi mennyttä kyykkyä (tai vaikka kissanselkämavea) "yliastuttuna"/epäpuhtaana suorituksena. Mulla tuota tapahtuu myös helposti, ja olen huomannut että se on pitkälti keskittymisasia. Eli kun kyykyn tekee riittävän rauhassa ja tietysti sellaisilla painoilla, jotka vielä hallitsee, ja keskittyy siihen että perse ei nouse nopeammin kuin tanko, pitäisi pystyä välttymään jullettamiselta.

Mulle on fiksummat opettanut, että noin ehdottomasti ei saa tehdä, koska se on vaarallista selälle. Ts. itse pitäisin julleksi mennyttä kyykkyä (tai vaikka kissanselkämavea) "yliastuttuna"/epäpuhtaana suorituksena. Mulla tuota tapahtuu myös helposti, ja olen huomannut että se on pitkälti keskittymisasia. Eli kun kyykyn tekee riittävän rauhassa ja tietysti sellaisilla painoilla, jotka vielä hallitsee, ja keskittyy siihen että perse ei nouse nopeammin kuin tanko, pitäisi pystyä välttymään jullettamiselta.

Ei se mitään vaarallista ole, kunhan ranka pysyy suorassa. Sellainenkin turha jätkä kuin Ed Coan julletti aika rajusti kyykkynsä.

juu kyllähän rajaraudoissa jokasella hieman tekniikka pettää. jos tarkotus on tuoda ylös kisoissa mahdollisimman paljon rautaa, eikä kohdistaa liikettä johonkin tiettyyn lihakseen tai sen osaan, ei oo kyllä väliä jullettaako lopun vai ei. käytännössä lonkan ja polven tulis ojentua yhtäaikaa, mutta raja on raja. harjotuksissa sitten ois hyvä tehdä hommat mahdollisimman hyvin, että kehitys pysyy nousujohteisena. tässä on taas kyse nyt sitten siitä minkä takai kukin jotain liikettä tekee. ei voi yleistää ollenkaan.

ja toihan ei ees oo mikään julle vaan kaunis ja taloudellinen kyykky. polvi ja lonkka ojentuu yhtäaikaa, sääret pysyy suht pystyssä, selkää hyödynnetään hyvin.

Joulun alla tuli kokeiltua ilman vyötä isompaa kyykkyä kun fillari tuntui niin kevyeltä. Vähän jäi varaa ja takana oli varttitunti aika tiukkaa polkemista. Joskus tanko oli niskassa hyvinkin vinossa johtuen selän toispuoleisuudesta,
mutta jton ohjeilla se on muutaman vuoden aikana tasoittunut kivasti pois sieltä. Keväällä 230 vyön kanssa olisi ihan hyvä tulos johon perusvoimatasot riittäisivät varmaan jo nyt. Pr on 245 tosin 15 kiloa paksumpana.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom