Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo mulla on yks video viime viikolta. Toi on se korkeus mihin pääsen/uskallan ilman boksia ja ilman vyötä. :D joo ja turhaa tallailen jaloilla mutta en oo oikeen päässy selvyyteen et millä leveydellä on paras tehä. Leveällä pääsen alas paremmin mutta ottaa nivusiin.
Kyykyn yritystä. - YouTube
E: paska videoki ku ei tuosta näe mitää. :D

Joo mulla on yks video viime viikolta. Toi on se korkeus mihin pääsen/uskallan ilman boksia ja ilman vyötä. :D joo ja turhaa tallailen jaloilla mutta en oo oikeen päässy selvyyteen et millä leveydellä on paras tehä. Leveällä pääsen alas paremmin mutta ottaa nivusiin.
Kyykyn yritystä. - YouTube
E: paska videoki ku ei tuosta näe mitää. :D

Alaselkä aivan liikaa notkolla, noin ei edes voi päästä alas. Sun pitäis ensin oppia mikä on neutraali lanneranka. Kokeiles niin päin, että otat hapet, jännität pakarat niin, että lantio menee suoraan. Ja siitä lähdet alas taipumalla ensin lonkista(ei selästä!!) Ja polvia kunnolla ulos kun laskeudut alas niin ei tarvitse mennä linkkuun eikä tuoda polvia liikaa eteen. Tossa mun omia kyykkyjä, kato mitä lantio ja polvet tekee.

kun on paljon rautaa niskassa ja lantiopainotteinen kyykky toi ei ollenkaan onnistu niin helpolla ku tossa videossa. sen takia ei oo tyhmää treenailla. jos nyt yleensä on tarvetta joutuu siihen tilanteeseen, että tekee kyykyssä rajasarjoja yksin salilla, vatipää. siinä tulee nopeesti paha hätä ja itku, mutta antaa painua pohjaan vaan ja sitten alkaa kallistuun kantapäille. sit ku mennään tukipisteen yli ja kaadutaan tangon keventyessä niskassa, lantioo ja polvia eteen. etukyykyssä ei tollasia ongelmia koskaan ole. kunhan ei oo liian arka, jolloin se voi pudota polville.

Mä lähtisin kanssa siitä, että kyykyssä rajasarjoja yksin salilla ilman rackiä ei ole ihan tervepäistä hommaa. Pohjaan voi jäädä vaikka polven pettäessä alta ja sitten on jo pykälän vaikeampaa heitellä tankoa taakse.

En tiiä kuuluuko kyssäri tänne kun varsinaisesti ei liity maveen/kyykkyyn. Eli kengät nimenomaan jalkatreenejä varten vedot menee sukkasiltaan. Ongelma siinä ertä normi kengillä (converset) en saa tasapainoa säilymään ja korollisia "voimannosto" kengiä kokeilin kans ei toimi. Eli hakusessa on kengät jotka tukevat nilkaa, estävät polvien sisäänpäin menemiset (converseilla huomasin tämän että jalkaterä kaartuu sisäänpäin), pitää hyvin tasapainon varsinkin kyykyissä ja ei maksa älyttömiä kuten otomixit?

En tiiä kuuluuko kyssäri tänne kun varsinaisesti ei liity maveen/kyykkyyn. Eli kengät nimenomaan jalkatreenejä varten vedot menee sukkasiltaan. Ongelma siinä ertä normi kengillä (converset) en saa tasapainoa säilymään ja korollisia "voimannosto" kengiä kokeilin kans ei toimi. Eli hakusessa on kengät jotka tukevat nilkaa, estävät polvien sisäänpäin menemiset (converseilla huomasin tämän että jalkaterä kaartuu sisäänpäin), pitää hyvin tasapainon varsinkin kyykyissä ja ei maksa älyttömiä kuten otomixit?

Sulla on siis jotain rakenteellista vikaa ja nilkka romahtaa sisään?

Sulla on siis jotain rakenteellista vikaa ja nilkka romahtaa sisään?

Öö.. siis ei. Hemmetti ku en osaa selittää :D tarkotin että jalkaterä kaartuu sisäänpäin johtuen converseista varmaa ku ylös noustessa tasapaino karkaa siinä kuin jalkaterät ns. Kaatuu sisäänpäin eli tukevat, tasapohjaiset kengät nimenomaan kyykkyyn ja jalkatreeniin yleisesti on mitä haen. Otomixin tyyliset mutta ehdottomasti halvemmat.

Öö.. siis ei. Hemmetti ku en osaa selittää :D tarkotin että jalkaterä kaartuu sisäänpäin johtuen converseista varmaa ku ylös noustessa tasapaino karkaa siinä kuin jalkaterät ns. Kaatuu sisäänpäin eli tukevat, tasapohjaiset kengät nimenomaan kyykkyyn ja jalkatreeniin yleisesti on mitä haen. Otomixin tyyliset mutta ehdottomasti halvemmat.

No siis painonnostokengäthän on just hyvät tohon, kun se pohja ei keiku mihinkään. Jos sulla ei ole mitään rakenteelllista vikaa ja nilkka kaatuu sisään niin jalkatarät on luultavasti liikaa ulos ja asento liian leveä tai joku paha tekniikkavirhe. Videota edestä/etuviistosta niin katotaan.

onhan muillakin valmistajilla ihan peruspainikenkiä (siihenhän otomixitkin perustuu, toki niissä on se kiva topattu nilkka)

alle 100€ pitäis löytyy jo vaikka mitä

Mitäs vikaa sukkalsiltaan treenaamisessa on? :)

Ei mitään, mutta kengillä voi saada hiukan enemmän pitoa ja tukevuutta nostoihin. Lisäksi kengässä voi olla vähän korotusta kantapäässä.

Mut joo, jos nilkka kääntyy sisäänpäin – jalkaholvi ei pysy ylhäällä – kannattaa katsoa jotain muuta kuin kenkiä. Jalkaterät tarpeeksi suoraan, polvia ulospäin ja nilkkaan lisää liikuvuutta.

Mave-kysymys: Joskus mavea tehdessä tulee sellaisia toistoja, joissa tuntuu kuin nosto menisi kahdessa vaiheessa. Vaihe 1, tanko maasta noin polvien tasalle, voima tulee lähinnä jalkojen suoristamisesta. Sitten vaihe 2, melkein suorin jaloin maastavetona paino polvilta loppuun asti. Tuossa vaihe 2:ssa voima tulee pääasiassa alaselästä, eikä tunnu hirveän hyvältä (selkä alkaa pyöristymään). Nosto myös hieman hidastuu siihen polvien kohdalle.

Olen yrittänyt katsella netistä videoita, mutta en ole tullut oikein viisaammaksi. Olen mm. Rippetoe:n videoista opetellut hyvää aloitusasentoa ja se on mielestäni kohtuu hyvin hallussa (ts. tanko jalkaterien keskiosan päällä, sääret kiinni tangossa, rintaa ulos, persus melko ylhäällä). Mutta siitä huolimatta tuntuu, että itse noston aikana jokin menee pieleen. Tuntuu vähän, että teen helposta asiasta liian vaikeaa...

Valitettavasti ei ole laittaa videota, mutta ehkä tuosta yllä olevasta sai jotain selvää.

Mikähän tässä mättää ja millä sitä lähtisi korjaamaan?

Mave-kysymys: Joskus mavea tehdessä tulee sellaisia toistoja, joissa tuntuu kuin nosto menisi kahdessa vaiheessa. Vaihe 1, tanko maasta noin polvien tasalle, voima tulee lähinnä jalkojen suoristamisesta. Sitten vaihe 2, melkein suorin jaloin maastavetona paino polvilta loppuun asti. Tuossa vaihe 2:ssa voima tulee pääasiassa alaselästä, eikä tunnu hirveän hyvältä (selkä alkaa pyöristymään). Nosto myös hieman hidastuu siihen polvien kohdalle.

Olen yrittänyt katsella netistä videoita, mutta en ole tullut oikein viisaammaksi. Olen mm. Rippetoe:n videoista opetellut hyvää aloitusasentoa ja se on mielestäni kohtuu hyvin hallussa (ts. tanko jalkaterien keskiosan päällä, sääret kiinni tangossa, rintaa ulos, persus melko ylhäällä). Mutta siitä huolimatta tuntuu, että itse noston aikana jokin menee pieleen. Tuntuu vähän, että teen helposta asiasta liian vaikeaa...

Valitettavasti ei ole laittaa videota, mutta ehkä tuosta yllä olevasta sai jotain selvää.

Kokeile aloittaa persus vähän alempana ja pyri ojentamaan polvet vasta mahdollisimman myöhään. Niin, että polvet suoristuvat lähes samanaikaisesti lantion kanssa. Teet varmaankin siis kapeaa vetoa eikä sumovetoa. Tota heikkoa kohtaa voit treenata erikseen pukkivedoilla. Kannattaa myös kiinnittää siihen huomiota, että selkä pysyy suorassa alusta loppuun saakka, koska selän pyöristyminen vaikeuttaa noston loppuosaa.

Voima ei todellakaan tule alaselästä, se tekee vain staattista duunia. Täällä pakkiksella on hirveästi ihmisiä, jotka kuvittelee ojentavansa lonkkaa alaselällä. Varsin jännittävä anatomia tällaisilla henkilöillä...

Älä katso mitään tekniikkavinkkejä Rippetoen videoista, mies neuvoo täysin väärin lähestulkoon kaiken ja on surullisen kuuluisa siitä. Itsekin ajattelen mavea kaksiosaisena, siinä olet ihan hyvillä jäljillä. Eli ensin kantapäät läpi lattiasta kunnes tanko on polvissa ja sitten lantio eteen. Jos et jaksa pitää selkää suorassa niin voima loppuu joko keskikropasta tai pakaroista(jolloin kroppa yrittää virheellisesti hakea sen liikkeen jostain muualta). On myös mahdollista ettet osaa jännittää keskikroppaa oikein, jos et ole kovin kokenut. Tässä tapauksessa opettele ottamaan niin paljon happea kuin mahdollista ja jännittä vatsalihakset kuin odottaisin lyöntiä niihin. Älä missään tapauksessa ikinä vedä napaa rankaan niinkuin jotkut neuvovat, se on täysin väärin ja helvetin vaarallista!

Jos keskikropasta uupuu voimaa niin kannattaa tehdä suhteellisen lyhyitä sarjoja(6-12) raskaita vatsaliikkeitä kuten voimapyörää, koklyaev-vatsoja jne. Taisin tossa edellisellä sivulla listata omasta mielestä parhaat liikkeet. Jos taas pakarat on heikko lenkki niin hip thrustit ja glute bridget ovat siihen paras apu. Googleta, jos et tiedä noita.

Toi "napa rankaan" on muuten hemmetin hyvä (ja tärkeä) pointti. Syvät vatsat on rankaa tukiessa se tärkein paketti, ja niiden käytön oppii helpoiten opettelemalla hakemaan niihin tuntumaa. Syvät vatsat vetää napaa kohti selkärankaa (kulkevat "poikittain"), mutta nostossa se ei ole niiden tarkotus, vaan pitäisi saada sellainen tasainen, tukeva paketti keskivarteen. Jos napaa vetää liikaa sisään, niin paketti hajoaa taas, ja nuo pinnemmassa olevat rintarankaa ja lantiota lähentävät näkyvät lihat ei saa oikein tehtyä työtään. Tuo iskun vastaanottoon valmistautuminen on hyvä neuvo, mutta itse suosittelisin opettelemaan tuntemaan ne syvät vatsat. Helpoimmillaan niihin saa tuntumaa jo uloshengitysharjoituksilla.

Sitten voi tietysti tehdä turvallisuussyistä vyöllä ihan hyvällä omallatunnolla, jos tuntuu, että vatsa on kauheasti jäljessä, mutta tekee mieli tehdä mavea kovempaa. Tällöin voi tehdä lämppärisarjoissa yms. ilman vyötä ja keskittyä siihen paketin kasassa pysymiseen, tuntumaan, liikeratoihin, yms.

Orankin esimerkit vatsoista ja muista vahvistuksista on erinomaisia. Suosittelisin omasta puolesta tekemään noita eripäivänä kuin mavea, että nekin saa tehtyä kovalla suoritustasolla. Esiväsytettyinä tahtoo tehot ja motivaatio vähän lässähtää näissä, mutta kukin tavallaan.

Viimeaikoina kuukausien tauon jälkeen vetäessä olen itse huomannut, että helpottaa kun kiinnitän huomiota kahteen asiaan. 1) Työnnän kantapäiden läpi, 2) ajattelen tangon sijaan hartiat siksi pisteeksi jota halutaan nostaa. Kun keskittyy kantapäihin ja tangon repimiseen, perse karkaa helpommin kun nostetaan sillä millä helpoiten nousee. Perseen ampuessa ylös hartiat jäävät kutakuinkin paikalleen -> totean failureksi enkä lähde suorin jaloin repimään rangan kustannuksella.

veto.png

Kiitos Joppa, Oranki, Ampuhaukka ja Pates. Erinomaisia neuvoja. Teen mavea siis ns. perinteisellä tyylillä ja 5 toiston sarjoina. En ole tietoisesti yhtään ajatellut vatsalihasten jännittämistä, joten se pitää laittaa kuntoon heti ensi kerralla. Myös Patesin mielikuvaharjoite tuntuu erittäin fiksulta.

Olen tehnyt mavea (ja kyykkyä) ilman vyötä juuri siksi, että keskivartalo vahvistuisi. Aloin tässä hiljattain tekemään jalkojen nostoja tangosta roikkuen. Koklyaev-vatsat näyttävät niin masokistisilta, että pitää laittaa kokeiluun. Jostain syystä mave ei tunnu itselläni kummoisesti pakaroissa. Tuntuu, että lihaksista väsyy lähinnä takareidet, alaosa selästä sekä epäkkäät.

Kummallista tässä omassa mavettamisessa on se, että välillä toistot tuntuvat varsin hyviltä: veto lähtee sujuvasti yhtenä pitkänä liikkeenä, ei merkittävää hidastumista polvien kohdalla, tuntuu että koko kroppa tekee työtä tasaisesti, eikä alaselkään kohdistu kummempaa painetta. Tuota yllä kuvaamaani tekniikan lässähtämistä tapahtuu vain joskus, esim. yksittäisissä toistoissa tai "huonona päivänä". Tämä lienee merkki siitä, että tekniikka ei ole asettunut vielä urilleen. Aloin maastavedon vasta tekemisen vasta viime keväänä.

Mave on todella kokonaisvaltainen liike eikä sen tarvitse tuntua jossain tietyssä paikassa. Sulla suntuu se alaselässä koska keskikroppaan tulee kova staattinen rasitus, mutta se varsinainen dynaaminen työ tulee perseestä ja takareisistä. Alussa tietysti myös polvi ojentuu eli etureidet mukana. Teet hyvällä tekniikalla niin se kyllä menee sinne minne pitää ilman jotain tuntumaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom