Kyykky- ja mavekyssäreitä

No siinä tietenkin joutuu alemmalla niska-asennolla ottamaan sit enemmän etukenoa, mutta jos nimenomaan pystyasennossa haluaa kyykätä, etukyykky lienee siihe paras...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No siinä tietenkin joutuu alemmalla niska-asennolla ottamaan sit enemmän etukenoa, mutta jos nimenomaan pystyasennossa haluaa kyykätä, etukyykky lienee siihe paras...

No eipä oikeastaan. Jos osaa kyykätä tosi pystysti high barilla niin en näe mitään syytä muuttaa sitä. En tiedä miksi täällä aina tietyt ihmiset tuputtaa tota, että tanko pitaisi laittaa alemmas. Tuollainen pysty high bar kyykky pn-kengät jalassa on oikeastaan teknisesti myöskin helpompi eikä vaadi samalla tavalla liikkuvuutta kuin kuin joku low bar voimanostokyykky.

Onko todella epätavallista, kun minulla on treenipainot täysin samat mavessa ja sjmv:ssa. Eikö mavessa pitäisi liikkua huomattavasti isommat raudat?

Onko todella epätavallista, kun minulla on treenipainot täysin samat mavessa ja sjmv:ssa. Eikö mavessa pitäisi liikkua huomattavasti isommat raudat?
Jos molemmat ovat otevoimasta kiinni niin ei ole epätavallista, mutta muuten kyllä

Edit. Tai etureidet hyvin paljon takareiskoja jäljessä

Mulle tulee aivan törkeät DOMSsit kyykyistä. Jalkaprässillä en millään pääse samaan vaikka kuinka yrittäisi. Ainoa keino jolla olen saanut kyykky domssit pidettyä aisoissa on tehdä kyykky 3 kertaa viikkoon. Tällä hetkellä treenailen noin kerran viikkoon ja kyykyssä 3x10x80kg tuntuu kevyeltä, mutta ne domssit jotka tulee on aivan suhteettomat.
Viitteeksi kovimmat treenisarjat joulun ympäristöstä ja tammikuulta näyttää tältä (ei failureen vedettyjä).
- 12-10-6x100kg
- 2x6x110kg-8x100kg,
- 2x15x95kg
- 12-13-12x95kg (1)

Eli löysää nykyisissä kyykytreeneissä on. Tammikuunkin jälkeen on treenailtu, mutta enemmän ylläpitomoodissa 1-2 kertaa viikossa. Internetti kertoi että DOMSsit tulee erityisesti negatiivisesta liikkeestä. Eli jos alasmenoa nopeuttaisi domssien pitäisi pienentyä? Onko kukaan saanut apuja "pohjaan pudottamisesta"? Tekisi mieli koittaa tota nopeaa laskeutumista, mutta tuntuu riskialtiilta. Hajoaako selkä, polvet, etc?

Eli löysää nykyisissä kyykytreeneissä on. Tammikuunkin jälkeen on treenailtu, mutta enemmän ylläpitomoodissa 1-2 kertaa viikossa. Internetti kertoi että DOMSsit tulee erityisesti negatiivisesta liikkeestä. Eli jos alasmenoa nopeuttaisi domssien pitäisi pienentyä? Onko kukaan saanut apuja "pohjaan pudottamisesta"? Tekisi mieli koittaa tota nopeaa laskeutumista, mutta tuntuu riskialtiilta. Hajoaako selkä, polvet, etc?

Ei siinä terveiden polvien pitäisi sen kummemmiksi mennä. Itse kovempaa pomputtaessa laskin suht alas melko rauhassa ja viimeiset n.20 polvikulman astetta aikamoisella pommilla. Keksikroppa täytyy olla hyvin kontrollissa jos aikoo pomputtaa. Loppupeleissä tekniikka riippuu tavoitteista, joten jos lihas on mielessä niin laskun pitäisi olla aika rauhallinen.

Internet kertoo myös, että lihasarkuus tulee helpommin motorisesti vieraasta liikkeestä, mikä osaltaan selittää arkuuden vähyyden useammin kyykätessä.

Internet kertoo myös, että lihasarkuus tulee helpommin motorisesti vieraasta liikkeestä, mikä osaltaan selittää arkuuden vähyyden useammin kyykätessä.

Hmmm. Ton perusteella domsseja voisi vähentää myös kyykäilemällä kotona omalla painolla. Näin saisi motorista tuttuutta lisättyä ilman varsinaista treeniä. Mutta onko se ilman painoa tehty kyykky on motorisesti riittävän samankaltainen raudat niskassa tehdyn kyykyn kanssa?

Tuskinpa. Kyllä se motoriikka nimenomaan vaatii niitä painoja. Et sä sitä liikettä tietenkään samanlaisena pysty painoilla pitämään, jos et treenaa painoilla. Tuolla logiikalla et saisi jalkoja kipeiksi juoksemalla kymmenen kilon lisäpainon kanssa, jos muuten juokset tarpeeksi ilman lisäpainoja.

Miten muuten tuo MAVE, ite tehny täl hetkel oikeestaan aina jotain 3-4 x 2-5. Oisko mitään ideaa tehdä välillä maves pidempää sarjaa ~10 vai parempi pitää kokonaan hermostollisena/voima liikkeenä ja tehdä lyhyii ainoastaa.
(nii tosiaan 1vuos tullu käytyä salil ja maven otin treeniin 2-3kk sit

Miten muuten tuo MAVE, ite tehny täl hetkel oikeestaan aina jotain 3-4 x 2-5. Oisko mitään ideaa tehdä välillä maves pidempää sarjaa ~10 vai parempi pitää kokonaan hermostollisena/voima liikkeenä ja tehdä lyhyii ainoastaa.
(nii tosiaan 1vuos tullu käytyä salil ja maven otin treeniin 2-3kk sit

Mä olen välillä tehnyt 15 toistonkin sarjoja mavea. Painot saa olla aika kevyet, jotain 70%:a tai alle ykkösmaksimista. Eihän tälläisessä välttämättä mitään järkeä ole, jos treenin tavoitteena on kiskoa mahdollisimman isot raudat maasta, mutta yllättävän hapottavan treenin saa kasattua vaikka yhdistelmällä:
Takakyykky 2*15
Mave 2*15
Rive 2*10
Pienillä painoilla ja lyhyillä palautuksilla tuon vetää helposti puoleen tuntiin.

vedossa ei yleesnä kovin pitkiä sarjoja kannata tehdä, sillä alaselkä tuppaa oleen se helpoiten kiristyvä/ jumiuituva suht monilla. hapottavia treenejä nyt on niin helppo suunnitella, ettei siinä itessään mitään järkeä ole, ellei oo sitten tarkotus tehdä jotain mv omalla painolla -enkkaa. peruskaudella 4-8 ja aloittelijoilla 6-8 on varsin hyvä toistoalue. satunnainen kymppi ei pahaa tee.

vedossa ei yleesnä kovin pitkiä sarjoja kannata tehdä, sillä alaselkä tuppaa oleen se helpoiten kiristyvä/ jumiuituva suht monilla. hapottavia treenejä nyt on niin helppo suunnitella, ettei siinä itessään mitään järkeä ole, ellei oo sitten tarkotus tehdä jotain mv omalla painolla -enkkaa. peruskaudella 4-8 ja aloittelijoilla 6-8 on varsin hyvä toistoalue. satunnainen kymppi ei pahaa tee.

Jotenkin arvasin että joko jto tai oranki kommentoi postiini näin. Ja varmasti kannattaakin kuunnella näitä kokeneita ja osaavia tyyppejä. Itselleni nyt vain tulee hyvä fiilis tuollaisesta treenistä, jossa hiki todellakin lentää. Tulee ihan eri tunne kuin vetää joku 3*5 treeni. Käsittääkseni crossfitissä on myös wodeja, joissa tehdään mavea tyyliin 21-15-9 reps. Kai sielläkin jokin idea on takana.

no kuten sanoin, kestovoimaa saa kestovoimatreenillä, mutta noissakin se suurin hyötysuhde tehdään maksimitasojen nostamisella. jos sun maksimi on vaikka 150kg ja 70% sitten 105 ja sillä tulis jopa 15 toistoa. kuvitellaan sitten tilanne, että sun maksimi oiskin 200kg. sillon tolla 105:llä tulis melkonen liuta enemmän toistoja ja pohja kestovoiman erilliseen jaksoon ois täysin eri.

crossfitin kestowodeilla ei ole tekemistä voimaharjoittelun kanssa ja kyseenalaistan tietyt systeemit täysin. laji muiden joukossa toki ja kivaa, että harrastajia löytyy. markkinointi on toiminut. varsinainen tuloshakunen treeni crossfitissäkin tehdään kuitenkin kovalle perusvoimapohjalle, ei ympäri vuoden kovaa hapottamalla. jos sulle tulee hyvä fiilis, kun hiki lentää, hyvä juttu. ei ole keltään pois. tuloksekas voimaharjoittelu on vaan eri asia.

ja sitten vielä: kun joku siellä samantien tunkee keskikokoista vesimelonia sieraimeensa, kerrottakoon, että mulla on asiakkaina crossfit-treenaajia ja lajina se menee muiden rinnalle ihan hyvin. jos joku motivoituu treenaamaan jotain kunnolla se on aina hienoa. oli se sitten sauvakävely tai vaimon työntö. maailmanmestari tai aloittelija. mulle kaikki on samalla viivalla.

satunnainen kymppi ei pahaa tee.
Tää on ihan hyvä yleispätevä ohje. Saattaa tehdä jopa hyvää erilaisen rasituksen muodossa. Mä tein tuossa keväämmällä penkissä pitkän matalien toistojen tahkoamisen jälkeen kuukauden ajan kerran viikossa satasella 3 x max ja toinen treeni oli kevyempi. Ekalla viikolla ekassa sarjassa 12, toisella viikolla 14, ja kolmannella 16. Neljännellä ei enää noussut, mutta kakkos- ja kolmossarjassa tuli enemmän. Tämän seurauksena otin ykkösenkankin ylös heti seuraavalla viikolla. Vaihtelu oli ollut liian vähissä niin siitähän se yhtäkkinen kehityspyrähdys tuli, vaikka tein "kaiken voimanoston sääntöjen vastaisesti."

ei penkissä pahaa tee noi pidemmät sarjat niinkään, vaikkei ne perustreenin ydintä olekaan. vedossa ne vaan yleistäen jumittaa helpommin ja rasituksen vääränlainen kumuloituminen ja palautumisen hidastuminen on se pikku peikko, mitä tässä vältellään.

Olen huomannut, että mulla toisinaan painaa jo lämmittelyraudat ihan tolkuttomasti. Yleensä kuitenkin väännän väkipakolla jotain työsarjaa/isompaa rautaa, jonka jälkeen se sama rauta liikkuu komiasti. Olenkin usein lämppäsarjoissa tehnyt nousun 90-95% rautoihin, jolla kevyt ykkönen tai tiukahko 2x.

Muistelen joskus jostain täältä lukeneeni, että tälläistä työsarjojen yli menevää hermoston "herättämistä" ei kannata tehdä joka treenikerralla?

Ja onkohan tuo dieselkonemainen hidas syttyminen jonkin ominaisuuden heikkoudesta johtuva asia vai ihan vaan luontainen homma mille ei mitään voi?

ei sarjakesto voi tuolloin huono olla. jos treenaat lajin harvoin toi on tyypillisempää. muuten lähinnä ominaisuus ei vika. suht usein tollasia ylirautoja voi ottaa mutta selkeesti herättely mielessä, ei maksimivoima. ei liian isoja kannata ottaa. semmonen 10-15% yli työsarjojen riittää jo hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom