Kyykky- ja mavekyssäreitä

tanko alemmas, nyt näyttäis olevan liian ylhäällä, vedossa tanko on lähdössä sääressä kiinni ja pysyy sääri/reisikosketuksessa ylös asti. loppuasentoa ei tarvi yliojentaa, riittää kun on suorassa hartiat takana

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tanko alemmas, nyt näyttäis olevan liian ylhäällä, vedossa tanko on lähdössä sääressä kiinni ja pysyy sääri/reisikosketuksessa ylös asti. loppuasentoa ei tarvi yliojentaa, riittää kun on suorassa hartiat takana
Eikö myös kyykkääminen tanko niskassa ole ihan sallittua (high bar squat)? Olen kyllä kokeillut tanko alempana mutta en ole saanut käsiä mukavasti tukemaan sitä, tarvitsisin joko notkeammat kädet tai leveämmän räkin jotta saisin leveämmän otteen, kiitos näistä!

Eikö myös kyykkääminen tanko niskassa ole ihan sallittua (high bar squat)? Olen kyllä kokeillut tanko alempana mutta en ole saanut käsiä mukavasti tukemaan sitä, tarvitsisin joko notkeammat kädet tai leveämmän räkin jotta saisin leveämmän otteen, kiitos näistä!

Ei varsinaisesti tanko niskassa, mut high barina voi kaikin mokomin kyykkäillä. Tosta videolta oli nyt vähän paha sanoa missä kohtaa tanko on, mut jos se ei ihan niskassa ole, vaan yläepäkkäiden päällä, ja se tuntuu ihan hyvältä, ni kyllä se on ok.

Ei varsinaisesti tanko niskassa, mut high barina voi kaikin mokomin kyykkäillä. Tosta videolta oli nyt vähän paha sanoa missä kohtaa tanko on, mut jos se ei ihan niskassa ole, vaan yläepäkkäiden päällä, ja se tuntuu ihan hyvältä, ni kyllä se on ok.
Juuri tätä tarkoitin, en vaan osannut nimetä yläepäkkäitä, kiitos!

Itellä noissa alaselkää kuormittavissa liikkeissä tuntuu että ne alaselän lihakset jää jumiin/lukkoon sarjan jälkeen. notkoselkä varmasti osasyynä

Näitä kun lukee niin joka toisella on aina notkoselkä ja se on se syy ongelmiin eikä esimerkiksi se ettei ole minkäänlaista vartalonhallintaa.

Mua kiinnostais nyt ottaa joku voimaohjelma maveen. Oon tähän asti menny ihan vaan progressiivisella korotuksella, tehden työsarjoina 3x5. Mavea oon tehny kerran viikkoon, ja lisänny 2.5kg viikottain. Ongelma on siinä, että en mieluusti tekis mavea kuin kerran viikossa, koska pääpaino on kuitenkin podailun puolella. Mave tulis kierron ekan selkätreenin ekaks liikkeeks. Onko tohon soveltuvaa ohjelmaa olemassa, vai jatkanko vaan tekemällä lyhyitä sarjoja mulle raskailla painoilla ja toivon että tulosta tulee?

Mavemaksimi lienee 150-160kg tienoilla, tänään työsarjat 3x5x140kg.

Vielä yksi jatkokysymys: mulla on usein ollut kyykyissä ongelma se että selkä kaatuu eteen. Mietin auttaisiko tähän yhtään se jos tekisin välillä kyykyt smithissä, jossa on tangon on pakko liikkua pystysuorassa linjassa?

Mua kiinnostais nyt ottaa joku voimaohjelma maveen. Oon tähän asti menny ihan vaan progressiivisella korotuksella, tehden työsarjoina 3x5. Mavea oon tehny kerran viikkoon, ja lisänny 2.5kg viikottain. Ongelma on siinä, että en mieluusti tekis mavea kuin kerran viikossa, koska pääpaino on kuitenkin podailun puolella. Mave tulis kierron ekan selkätreenin ekaks liikkeeks. Onko tohon soveltuvaa ohjelmaa olemassa, vai jatkanko vaan tekemällä lyhyitä sarjoja mulle raskailla painoilla ja toivon että tulosta tulee?

Mavemaksimi lienee 150-160kg tienoilla, tänään työsarjat 3x5x140kg.

Onhan noita ihan valmiita ohjelmiakin, mutta mun mielestä parhaiten toimii sellanen fiilikseen perustuva progressio. Silleen, että toistot ovat noin 4–6 ja sarjamäärät suunnilleen samassa. Joka kerta on tarkoitus lisätä jotain: painoa, toistoja, sarjoja, nopeutta, parantaa tekniikkaa, muuttaa kuorman tyyppiä, tehdä korokkeelta, jättää vyö pois tai lyhentää sarjataukoja näin muutaman mainitakseni. Jos viime kerralla on tullut vaikka kevyt 5x5 niin seuraavaksi voikin laittaa viis kiloa lisää ja tehdä 4x4 tms. Siitä seuraavalla kerralla voi tehdä samalla painolla vaikka 4x5 ja seuraavaksi 5x6. Ajatuksena ei kuitenkaan juuri ole miettiä treenejä pitkälle eteenpäin. Seuraavan treenin painot, sarjat ja toistot tulevat vain ja ainoastaan sen mukaan, miten viime kerralla on mennyt. Joka kerta on kuitenkin tarkoitus lisätä jotain – aina sen ei kuitenkaan tarvitse olla painoa.

Vielä yksi jatkokysymys: mulla on usein ollut kyykyissä ongelma se että selkä kaatuu eteen. Mietin auttaisiko tähän yhtään se jos tekisin välillä kyykyt smithissä, jossa on tangon on pakko liikkua pystysuorassa linjassa?

Keskiroppaan lisää pitoa ja keskity kyykyissä siihen, ettei perse ammu ylös. Itsellä on ainakin auttanut tohon eteen kaatumiseen etukyykky ja keskittyminen alhaalta lähdössä tuohon perän pitämiseen aisoissa.. Etukyykyssä on hankala huijata. Lisäksi katse ylös!
Sama maasta/rinnallevedoissa. Maastalähdössä rauhassa perseellä ja jaloilla tangosta löysät pois ensimmäisenä.

Kuten tuossa jo oikeastaan sanottiin, niin ei se heikko kohta (keskikroppa) sen treenaamista välttelemällä vahvistu. Etukyykyssä keskikroppa joutuu vielä kovemmalle, joten suosittelen kanssa kokeilemaan sitä. Heikoimman ehdoilla mennään eli jos keskikroppa antaa periksi, niin tällöin on sitten liikaa painoa.

Kuten tuossa jo oikeastaan sanottiin, niin ei se heikko kohta (keskikroppa) sen treenaamista välttelemällä vahvistu. Etukyykyssä keskikroppa joutuu vielä kovemmalle, joten suosittelen kanssa kokeilemaan sitä. Heikoimman ehdoilla mennään eli jos keskikroppa antaa periksi, niin tällöin on sitten liikaa painoa.

Heikkous voi myös olla etureisissä. Etukyykky on kyllä siihenkin ratkaisu. Auttaa myös, kun ajattelee, että kyykystä nousee ikään kuin pää edellä ylös ja taaksepäin (vähän ku takaperinvolttia tekis kai). Rinta rottingilla ja pää pystyssä (ei kuitenkaan ihan liiallisesti). Mulla tuntuu myös latsien jännittäminen vähän auttavan, mutta se lienee samaa ku rinnan ylhäällä pitäminen.

Jos kyykyssä selkä kippaa eteen ja teet high barina, niin apu voi löytyä myös ottamalla tanko reippaasti alemmas. Riippuen rakenteesta, niin voi olla paljon tukevampi. Itsellä high barina jossain määrin ongelmana tuo eteen kippaaminen.

Jos kyykyssä selkä kippaa eteen ja teet high barina, niin apu voi löytyä myös ottamalla tanko reippaasti alemmas. Riippuen rakenteesta, niin voi olla paljon tukevampi. Itsellä high barina jossain määrin ongelmana tuo eteen kippaaminen.

Paitsi että high barilla asento on automaattisesti pystympi ku low barilla.

ihan hyviä noi on. levyt vaan niin pienet että lähtee alempaa ku normaalisti.

Eipä tuo tangon alemmas laittaminen sitä heikkoutta poista. Ongelma vaan kierretään tekemällä kyykystä vähemmän etureisipainotteinen.

Joo totta, ilman muuta kannattaa niitä heikkouksia vahvistaa ja tehdä etukyykkyjä. Lienee kait kuitenkin ihan järkevää takakyykätä sillä tavalla mikä on itselle tukevin ja vahvin? Jos tangon paikkaa muuttamalla siis esim. kyseinen kippausprobleema katoaa ja pääsee vieläkin riittävään/haluttuun syvyyteen. Eiksje :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom