Kyykky- ja mavekyssäreitä

Fuhrer: -Jos istut kyykkyyn, siis ihan vain istut sinne jalkojen väliin pakarat sinne lähes lattiaan asti, niin aloitatko liikkeen työntämällä polvia eteen? Tuskin. Miksi siis toimisit niin kyykätessä painojenkaan kanssa?

edit. Toki, kuten aina ennenkin, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Se kokemus kuiten mitä mulla on kyykyn opastamisesta ja ohjaamisesta on osoittanut ainakin mulle sen, että liikkeen tulee aina alkaa lantiosta eikä polvista. Sen verta on laaja otanta, etten ihan heti ole mielipidettäni vaihtamassa. +10v tuota opastanut ja kukaan, siis ei kukaan, ole vielä koskaan mun ohjeilla itseään telonut. Ja uskallan väittää että kohtuu laajalla kirjolla on opastettaviakin ollut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla jeesasi kyyky harjoittelussa liikeradan kanssa (erityisesti polvien suhteen), että asetin jalkaterien eteen jonkin esteen esim. tuolin. Silloin polvet ei kerta kaikkiaan pääse menemään liian eteen, kun tulee se tuoli vastaan. Eli samaa mieltä risukasan kanssa. Kyykyn alussa polviin pieni jousto, jonka jälkeen takapuoli lähtee johtamaan sitä liikettä. Kyykyssä alas vedetään takareidella ja ylös työnnetään pakaralla & takareidellä. Itse opettelin kyykyn tekniikna ensin ihan ilman painoja, tankona oli puukeppi. Kun liikeradan sai oikeaksi, niin hävisi kaikki kipu polvista!

risumies, me olemmekin eri mieltä siitä mihin polven kuuluu mennä kyykyssä.

Mun mielestä kyykky on silloin bueno kun nilkka on melko vahvassa dorsifleksiossa, ja etureisi täysin venyneenä. Toisin sanoen takareisi peittää pohkeen.
Nilkan liikkuvuusongelma onkin aika yleinen.

Etureisien heikkous on myös aika yleinen ongelma kun kyykyssä ei päästä syvälle.

Ei polvia tarvitse työntää eteenpäin, ne menevät sinne automaattisesti ;)

Mulla on yks kaveri joka on 190cm pitkä ja sillä työntyy polvet tosi paljon eteenpäin varpaista muhun verrattuna, ehkä siksi kun sillä on pidemmät jalat..

Eihän liikkeen aloittaminen lantiosta kuitenkaan lue pois polvien eteenpäin työntymistä. Ainakin itse olen ymmärtänyt että jos liike aloitetaan polvien eteenpäin työntämisellä niin polvinivelelle tulee myös suurin rasite.

Fuhrer: -Niin olemme juu, mielipiteitähän pitää olla. Tylsäähän se olisi jos kaikki samaa mieltä ois.

Tosin tuostahan kuiten ollaan täysin samaa mieltä, ettei kyykky ole kyykky, mikäli aurinko paistaa takareiden ja pohkeen väliin. Ongelmia voi mun makuun olla moneen lähtöön, mitkä tuon estää. Tällaisia voisi olla mm. nilkan/lonkan liikkuvuus ongelmat, itselleen(eli rakenteilleen) sopimaton tekniikka, kireät/heikot lihat ja voiman ja hallinan puute lantiossa/keskivartalossa.

Aikalailla mun ajatus on kuten Crrc tuossa jo ilmaisikin, eli "jos liike aloitetaan polvien eteenpäin työntämisellä niin polvinivelelle tulee myös suurin rasite". Ja kyllä, polvet kyllä saavat mennä eteenpäin ja ylittää jopa sen varvaslinjan. Mutta mä kuiten lähtisin siitä, että mitä vähempi sen parempi.

ette usko mut harjottelin äsken kyykkyy täs kotona mopin tangon kans.
2 ekaa meni kyl ihan hyvin, mut kiristää vasenta vinusta.
kolmannella kerralla LENSIN SELKÄ PÄIN SEINÄÄ!!!!! :hyvä::face::david:
kyl vingahti vaan mennessään!! :O - hyvä ettei seinä kaatunut.

Maastavedon yhdistämisestä G6:een?

Olen nykyään tehnyt G6:sta ilman istumaannousuja. Haluan yhdistää ohjelmaan maastavedon massahakuisesti.

Minkälainen sarja olisi hyvä, 4x10? Takakyykyn jälkeen vai ohjelman loppuun? Onko paljon vaikutuseroja (lihaksiin jne.) myötä- ja vastaotteella? Kuinka leveällä jalat, kuinka leveä ote, jotta vaikuttaa mahdollisimman paljon yläselkään (trapsit, latsit)?

Takakyykky aiheuttaa suuria vaikeuksia, en millään ymmärrä miten siinä voi saada tunnetta takareisiin tai perseeseen :D Ja salilla kun opastettiin niin koko ajan "perse taakse" "perse taakse" kaatuun jos se menee taakse :D Rasittavaa kun ei millään opi, ja todellakin haluaisi oppia.. Piti sitä tankoakin kuulemma pitää tollee oudosti ettei ollut ihan niskan takana vaan tuossa selän päällä, nyt on selkä siitä kohtaa kipeä, oikeastaan arka, ihan ku olis mustelmia vaikkei ole..

Tänään taas kyykkyä, polvet naksuili aivan törkeesti, siinä vierelläkin jengi selvästi kuuli sen :D Voiko johtua siitä että tekee väärin ? Vai ihan muutenvain näin alkuun vähän naksuu, kun ne nyt on aina naksuneet esim kyykkyyn mentäessä...

Ja taas tuntui vain etureisissä koko liike, tosin ne on paljon heikommat mitä takareidet, kun edellisessä ohjelmassa tein niissä laitteissa etu ja takareittä, niin takareidelle oli enemmän painoa..

Naksua saa,kipeetä ei saa käydä. normia että ottaa enemmä etureiteen ku se tahtoo olla heikompi monesti. Maltillisesti kyykkäilet nii kyllä se siitä.. paljon harjotusta!

*tun kyykky. :D

mää en enää ala.

no, pitää sit vaan hinkata pienemmillä painoilla sitä tekniikkaa.
- nyt otin avuksi tuolin ja kuvittelin istuvani(tai no istuinkin...) siihen ja sit yläs samaa rataa. mutku tuoli oli mun jaloille aika korkee niin pershän jäi aika ylös. mut ainakin sitä ideaa yritin toteuttaa.

ja mavessakin nyt sit yritin keskittyä niihin juttuihin, joista mulle sanottiin.
-> tästä laitan sit ainakin videoo... ku ehdin.

Kyl se siitä, keskityt vaan joka kerta siihen tekniikkaan niin aikanaan se alkaa sujumaan. Sama homma kaikissa liikkeissä, ei noita hetkessä opi, imho.

Minä palasin oikein rysähtäen eilen maan pinnalle, kun yritin tehdä valakyykkyä. Perus kyykkytekniikka pitäisi olla aika hyvä, tsekattu aika monen ammattiosaajan toimesta, joten oletin että teen sitä valaa tosta noin vaan. Ekalla kerralla meinasin kaatua selälleni. Muilla kerroilla siten tanko vaan tuli ihan liian eteen eli pään yläpuolelle tai jopa edemmäs. Tuolta lapojen välistä kiristi niin paljon, ettei vaan saanut puskettua sitä tankoa takse. Painoja ei siis ollut mitään, yritin treenata vaan tekniikkaa. Olisko teillä jotain hyviä vinkkejä tähän? Varmaan tuota selän/olkapäiden liikkuvuutta pitäisi parantaa jotenkin?

ai niin.
itsellä on myös sitä pihtipolvisuutta ihan ilman kyykkäystäkin. - nyt en kyl tänään huomannu et povet olis pahasti sojotellu sisään päin; tosin kiinnitin huomioo ihan muualle nyt.
lisäksi jalkaterät osoittaa sisään päin, kävellessäkin. - se on sukuvika: isälläni menee niin ja ainakin 1/4 pojista.
- vaikuttaakohan noi kyykkyyn??

Minä palasin oikein rysähtäen eilen maan pinnalle, kun yritin tehdä valakyykkyä. Perus kyykkytekniikka pitäisi olla aika hyvä, tsekattu aika monen ammattiosaajan toimesta, joten oletin että teen sitä valaa tosta noin vaan. Ekalla kerralla meinasin kaatua selälleni. Muilla kerroilla siten tanko vaan tuli ihan liian eteen eli pään yläpuolelle tai jopa edemmäs. Tuolta lapojen välistä kiristi niin paljon, ettei vaan saanut puskettua sitä tankoa takse. Painoja ei siis ollut mitään, yritin treenata vaan tekniikkaa. Olisko teillä jotain hyviä vinkkejä tähän? Varmaan tuota selän/olkapäiden liikkuvuutta pitäisi parantaa jotenkin?

Hyvin v-mäinen liike tehdä ekaa kertaa, mutta jostakin se on aloitettava. Valakyykkyä on melkein mahdotonta tehdä jollei olkapäissä ole riittävää liikkuvuutta: paino jää liian eteen ja tippuu alas tai paino tippuu taakse ja kaadut sen mukana selälleen. Kannattaa aluksi käyttää ihan luudanvartta tai vastaavaa, perus olkapäiden pyörittelyä ja tempausvaloja sillä. Kyykkykengät auttaa suorassa pysymystä kun laskeutuu alas, mutteivat kuitenkaan ole hopealuoti ongelmaan. Jos oot tosi kova penkkaamaan niin mieti vähentämistä, koska penkkaaminen jäykistää olkapäitä (tosin tuskinpa liikaa "taviksille", kai...). Kun saat tangon pysymään oikeassa paikassa, niin pidä itsesi ala-asennossa vaikka 10-20s. Toista niin paljon ku viitsit, v-mäinen harjoitus mutta tulee helpommaksi joka kerta, ja tuo olkapäihin liikkuvuutta ajan kanssa.

Ja jos lonkan seutu kirisitää niin ala-asennossa meinaa kipata väkisinkin hieman eteen ja näin tulee taas tanko alas...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom