Kyykky- ja mavekyssäreitä

Heikoin osa väsyy ensin eli tollasessa pystykyykyssä lähinnä etureidet/keskikroppa. Ai niin ja Crrc: Rippetoe meinaa sillä hip drivellä, että kyykystä lähdetään tulemaan perse edellä(jos olet katsonut kun se opettaa kyykkyä) ja painonnostajat ei todellakaan tee niin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heikoin osa väsyy ensin eli tollasessa pystykyykyssä lähinnä etureidet/keskikroppa. Ai niin ja Crrc: Rippetoe meinaa sillä hip drivellä, että kyykystä lähdetään tulemaan perse edellä(jos olet katsonut kun se opettaa kyykkyä) ja painonnostajat ei todellakaan tee niin.

Googletappa hip extension ja sen jälkeen tule kertomaan miten painonnostajat eivät tee sitä ollenkaan, hip drivessahan ei ole mistään muusta kyse kuin korostetusta lantion ojennuksesta, mikä johtuu siitä että nojataan enemmän eteenpäin ja tanko alempana selässä, sekin johtuu nimenomaan siitä etukenosta. Mä en vaan ymmärrä mitä järkeä on korostaa lantion ojennusta kun se tapahtuu joka tapauksessa, aivan sama missä asenossa selkä on.

Syy miksi etureidet rasittuu enemmän kun ihmiset kyykkää pystymmässä asennossa on siinä että ihmiset tuppaa kyykkäämään syvemmälle ja kun mennään syvemmellä niin polvi koukistuu enemmän => rasitusta enemmän etureisille. Tämäkään ei vähennä rasitusta takareisilta mutta monet joutuvat käyttämään vähemmän painoa heikkojen etureisien takia. Jalkojen kokonaisvaltaisen lihastasapainon kannalta en näe hirveästi järkeä siinä että tehdään kyykkyä jossa korostetaan vain toista puolta jaloista.

Luetun ymmärtämistä, kiitos. En edes puhunut mistään hip extensionista vaan sanoin, että painonnostajat ei tule perse edellä sieltä kyykystä ylös.

Luetun ymmärtämistä, kiitos. En edes puhunut mistään hip extensionista vaan sanoin, että painonnostajat ei tule perse edellä sieltä kyykystä ylös.

Koita nyt hyvä mies ymmärtää mitä hip drivella tarkoitetaan, vai etkö nyt ymmärrä muuta asiasta kuin sen mitä Rippetoe on sanonut jotain?

Viittasin Rippetoeen, koska Jarrutusraita oli selvästi sieltä saanut nuo vaikutteet. Kukaan muu kuin sinä ei oo tässä yleisestä lonkan ojentamisesta puhunut, eiköhän sen kaikki tajua että on fyysisesti mahdotonta tulla kyykystä ylös ilman lonkan ojentamista. Siitä oli puhe, että mikä osa edellä tullaan ylös(ja missä kohtaa tangon paikka) painonnostokyykyssä. Lopeta nyt hyvä ihminen se sekottaminen kun tunnut vänkäävän ihan ohi aiheen.

Viittasin Rippetoeen, koska Jarrutusraita oli selvästi sieltä saanut nuo vaikutteet. Kukaan muu kuin sinä ei oo tässä yleisestä lonkan ojentamisesta puhunut, eiköhän sen kaikki tajua että on fyysisesti mahdotonta tulla kyykystä ylös ilman lonkan ojentamista. Siitä oli puhe, että mikä osa edellä tullaan ylös(ja missä kohtaa tangon paikka) painonnostokyykyssä. Lopeta nyt hyvä ihminen se sekottaminen kun tunnut vänkäävän ihan ohi aiheen.

Katoppa jokaista sun viestiä mitä oon lainannu kun olen jotain tästä aiheesta kirjoittanut, jokaisessa olet väittänyt että painonnostajat eivät hip drivea käytä tullessaan ylös kyykystä. En mä tässä omasta mielestä turhaan väännä kun tuntuu että ei ole mitkään perusteet hallussa teillä.

Vittu mitä nillittämistä.. Sanoin, että painonnostajat ei tule ylös kyykystä perse edellä, vaan rinta edellä. Hip drive, siten kuin Rippetoe sitä opettaa, ei mielestäni painonnostokyykkyyn kuulu. Yleensäkin Rippetoen jutuilla ei ole yhtään mitään tekemistä painonnosto tyylisen kyykyn kanssa. Oliko nyt tarpeeksi selvästi sanottu?

Mikä hyöty laittaa painot kantapäiden alle kyykätessä? Kannattaako tuota tehdä vai kyykätä vain tavallisesti?

Kapealla asennolla jos kyykkää niin ei välttämättä nilkoissa riitä liikkuvuus. Sen takia osa käyttää pientä koroketta jalkojen alla. Mutta jos koet tarvitsevasi moista niin hommaa mieluummin painonnostokengät, niissä on tarpeeksi korkoa.

Mulla kyykyssä polvet naksuu aina, melkeenpä joka kerralla kun kyykkyyn menee. Lämmöt otan aina huolellisesti ja yritän tehä sitä kyykky liikerataa ilman tankoa ja painoa, mutta polvet vaan naksuu.
Oisko mitään vinkkejä tolle että vähenis toi polvien naksuminen? Luin tuon Ironlifen "Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä" - topicin, mutta suurin osa siellä oli vanhoja linkkejä ja osa oli vain linkkejä oppaisiin. Mutta jos löytyisi teiltä muilta guruilta neuvoja tähän?

Mulla kyykyssä polvet naksuu aina, melkeenpä joka kerralla kun kyykkyyn menee. Lämmöt otan aina huolellisesti ja yritän tehä sitä kyykky liikerataa ilman tankoa ja painoa, mutta polvet vaan naksuu.
Oisko mitään vinkkejä tolle että vähenis toi polvien naksuminen? Luin tuon Ironlifen "Polvet kuntoon: linkkejä, vinkkejä ja keskustelua polvivaivoista / ennaltaehkäisystä" - topicin, mutta suurin osa siellä oli vanhoja linkkejä ja osa oli vain linkkejä oppaisiin. Mutta jos löytyisi teiltä muilta guruilta neuvoja tähän?

Mullakin on naksunut polvet "aina", eli niin kauan kuin muistan. Mitään haittaa se ei ole vielä tuonut mukanaan kyykkäämiseen. Ostin polvenlämmittimet, ovat auttaneet ainakin psykologisella tasolla, tiiä sitten muusta. :rolleyes:

Noniin :D Tänään taas meni tekniikkaa hioessa, ja vähän sekavat fiilikset jälleen kerran.. Ensin tein 3 sarjaa sillain että polvet meni vähän sivuille jne, semmonen leveähkö asento siis, polvet naksu jne.. Sitten vikan sarjan katoin ku joku janari teki vieressä niin sillä oli polvet ja jalat suoraan eteenpäin ja sellai kapeampi asento, tein sitte vikan samalla tavalla niin ei naksunu ja muutenki meni homma suoremmin ja paremmin, mutta en tiedä onko tuo nyt oikea "takakyykky" ...

Ja miten muuten saako selkä mennä kuinka eteenpäin ? tai silleen suorana toki mutta kun persettä työnnät taakse niin selkähän menee siinä enemmän "vaakatasoon" ..

Ja vielä yks juttu, joskus muutama viikko sit olin yhes kahvakuula treenis, ni siinä tehtii tollasta "kyykkyä" missä se kuula tuolta haarojenvälistä nostettiin/tempaistiin ylös jne, niin siinä kyllä tuntuu takareisissä/pakaroissa tosi tehokkaasti, eikä polvet naksu ollenkaa, ja asento on enemmänkin tuo polvet sivuille jne..

Taitaa kyllä olla poikkeuksellinen liikkuvuuskin Cenalla. Itsellä vaikka kuinka venyttelisi ja tekisi liikkuvuus harjotteita niin en takakyykyssä ilman painojakaan noin pystyssä pääse alas. Etukyykyssä painopiste on niin edessä että saa tuolla kulmalla automaattisesti tehtyä. Se että jää yläkropan liikkuvuudesta kiinni on toki mahdollista...

Mutta joo, on tuota videon tekniikkaa tullut ennenkin ihasteltua.

en kyllä ikinä pysty ite tohon.
kaikkiatekosyitä voisin keksiä.
- kyllä tänäänkin sain taas taistella pienilläkin painoilla(=kepin kans),jotta pääsin alas niin ettei olis sattunu lonkkaan tai keho horjunut tai kaikkee muuta vastaavaa. - ja jotenkin selkä menee notkolle ja kallistuu eteen päin.
no.. tulipa tehtyä.

en kyllä ikinä pysty ite tohon.
kaikkiatekosyitä voisin keksiä.
- kyllä tänäänkin sain taas taistella pienilläkin painoilla(=kepin kans),jotta pääsin alas niin ettei olis sattunu lonkkaan tai keho horjunut tai kaikkee muuta vastaavaa. - ja jotenkin selkä menee notkolle ja kallistuu eteen päin.
no.. tulipa tehtyä.

Vaatii vaan paljon harjoittelua yhdistettynä oikeanlaiseen liikkuvuusharjotteluun. Kenelläkään ei pitäisi olla kiire lisätä painoa tekniikan kustannuksella. Jalkoja kuitenkin pystyy treenaamaan vaikka ei kyykkyä vielä pystyisi kunnolla tekemään. Yhden jalan versioita vaan peliin.

Hirveän kokoiset painot noin ohuille jaloille.. Mullakin melkein paksummat reidet vaikken kyykkää varmaan kuin kolmanneksen tuosta. :D

On olemassa kaksi koulukuntaa, toisen mielestä reidet vaakatasoon riittää, toinen on tyytyväinen vasta kun häntäluu kolahtaa asfalttiin. Lopputuloksena kyllä molemmilla jalat kehittyvät, ja itse stressaisin enemmän mm. polvien ja lonkan terveydestä kyykkyliikkeessä kuin siitä, onko liike varmasti tarpeeksi syvä. Perspakaroihin saa ehkä paremman venytyksen syvemmillä kyykyillä, tai näin olen ainakin kuullut.

no, kyllä mäkin mieluummin jatkan sillä tyylillä ku itselle tuntuu parhaimmalta. - ainakin mielestäni mun kintut on viimisen puolen vuoden aikana kehittyny paremmin kuin koskaan!! - no, mun ura nyt on lyhyt, mut oon mä prässiä ja hackia(?) tehny vuodenkaks erinäisiä pätkiä, ihan kai kunnon painoillakin. mut nyt vasta näkyy jalois jotain muotoa. :)
mä jatkan harjoitteluu ja otan sit vaiks niil kevyemmillä enemmän, ja vähän sit raskaimmilla lopuksi, et kaikki mehut irtoo.

Hirveän kokoiset painot noin ohuille jaloille.. Mullakin melkein paksummat reidet vaikken kyykkää varmaan kuin kolmanneksen tuosta. :D

On olemassa kaksi koulukuntaa, toisen mielestä reidet vaakatasoon riittää, toinen on tyytyväinen vasta kun häntäluu kolahtaa asfalttiin. Lopputuloksena kyllä molemmilla jalat kehittyvät, ja itse stressaisin enemmän mm. polvien ja lonkan terveydestä kyykkyliikkeessä kuin siitä, onko liike varmasti tarpeeksi syvä. Perspakaroihin saa ehkä paremman venytyksen syvemmillä kyykyillä, tai näin olen ainakin kuullut.

Et sä ton videon perusteella pysty kyllä sanomaan, että sulla on lähelläkään isommat reidet kuin John Cenalla. Usko unelmiisi voisi sanoa tähän väliin. Tuommosissa shortseissa näyttää Cutlerinki jalat suht. normaalilta.

Siinä on kyllä hieno tekniikka, joskus vieläkun venyisi tommoseen :) On vaan tuskastuttavan hidasta tää liikkuvuuden lisäys. Pakko kuitenkin venytellä ahkerasti, koska ainakin omalla kohdalla suurin este tekniikan parantamisessa on liikkuvuuden loppuminen. Ihan sama miten hyvin sitä tekniikkaa tutkii, niin sitten kun nilkoista, pohkeista ja takareisista loppuu liikkuvuus, niin alaselkä lähtee pyöristymään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom