Kyykky- ja mavekyssäreitä

^ Mulla on ollut myös etureiden yläosassa / lonkankoukistajan alueella kipuja, jotka tuntui kyykyn ala-asennossa. Venyttelin kyllä kipujenkin aikaan, mutta ilmeisesti liian vähän. Treenien jälkeen 30-60s venytykset per lihas ei riitä ainakaan itsellä. Aloin panostamaan venyttelyihin enemmän ja kivut on kadonneet eikä ole kuulunut sen koommin. Kyseiseen kiputilaan auttoi itsellä, yllätys yllätys, etureiden venytys: nilkasta kiinni ja kantapää pakaraan samalla perseellä puristaen. Keskity venytettävään lihakseen ja sen rentouttamiseen eikä vain asennon pitämiseen "nimellisesti venytellen". Luonnollisesti myös lonkankoukistajat pitää venytellä kunnolla. Tärkeintä on saada sitä venyttelystä jotain irti eikä vain tehdä sitä muodon vuoksi.
Joku viisas on sanonut, että muutama tunti treenien jälkeen on aina venyteltävä ja lisäksi välipäivinä voi tehdä syvempiä liikkuvuutta parantavia venytyksiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Venyttelemällä ja treenaamalla lähti itellä. Itsellä tuli myös tuo lonkankoukistajan kipuilu kuvioon ku aloitin kyykkäämään 3 kertaa viikossa ensimmäistä kertaa. Kaipa se oli jonkinlainen shokki kropalle eikä siihen ollut tottunut. Panostamalla lämmittelyyn, huolellisiin lämmittelysarjoihin ja nousuihin ennen varsinaisia sarjoja pysty kyykkäämään treenit, ja venyttelyä sitten muuten vain hieman lisäksi. Sillä se lähti millä tulikin, eli kyykkäämällä. Sitte ku siitä pääsi, niin eipä ole toista kertaa samaa ongelmaa ollut vaikka oiskin kyykännyt tiuhaan tahtiin.

Mitäs mieltä porukka on, voiko mave kehittyä jos treenaa pelkästään kyykkyä vähän aikaa?

Onko vaikkapa enemmin hyötyä treenata kyykkyä siinä samalla (esim ma kyykkyä, to mavea, ja taas ma kyykkyä jne..) molempia yhtä kovaa, vai pitäisikö keskittyä maveen ja käyttää enemmin variaatiota?

Nyt olen kokeillut mavea 10cm pukeilta, mavea selän takaa(hack kyykky tangolla) ja mavea seisoen itse 5-8cm korokkeen päällä :)

Sehän on yleisesti tiedossa, että mave kehittyy kyykkäämällä, mutta kyykky ei mavettamalla. No en täysin allekirjoita etteikö kyykky kehittyis mavella, mutta paljon paremmin se kuitenkin toimii toisin päin.
Jotkut kovatkin voimanostajat treenaa mavea vain muutaman kerran vuodessa.

Sehän on yleisesti tiedossa, että mave kehittyy kyykkäämällä, mutta kyykky ei mavettamalla. No en täysin allekirjoita etteikö kyykky kehittyis mavella, mutta paljon paremmin se kuitenkin toimii toisin päin.
Jotkut kovatkin voimanostajat treenaa mavea vain muutaman kerran vuodessa.

Ja ei välttämättä kovin hyvin noinkaanpäin, tosin moni kisaaja ei kuullemma treenaa mavea oikeastaan ollenkaan vaan vähän ennen kisoja pari treeniä riittää :) Jos pitäisi silti valita, tekisin vain kyykkyä, on se kumminkin se kaikkein raskain liike vaikka mavessa saa paljon (tai tosi paljon) enemmän rautaa nostettua. Vaikea kuvitella tilanne että kyykkäisi 200kg että ei saisi likimain samaa mavesta vaikka ei olisi koskaan sitä treenaannut erikseen (olettaen että tekniikkan osaa). Mave taas voi olla kova kyykyn ollessa surkea.

Voiko Smith-kyykkyä käyttää apuliikkeenä liikkuvuuden parantamiseen, jos tavoitteena on suorittaa mahdollisimman suoraselkäinen kyykky (eli painonnostokyykky) ? Tänään huvikseen kyykkäilin hieman Smithissä ja en tiedä kuvittelinko, mutta tuntui että pääsen samalla liikeradalla syvemmälle kuin normisti, koska selkä pysyy koko ajan suorassa.

Voiko Smith-kyykkyä käyttää apuliikkeenä liikkuvuuden parantamiseen, jos tavoitteena on suorittaa mahdollisimman suoraselkäinen kyykky (eli painonnostokyykky) ? Tänään huvikseen kyykkäilin hieman Smithissä ja en tiedä kuvittelinko, mutta tuntui että pääsen samalla liikeradalla syvemmälle kuin normisti, koska selkä pysyy koko ajan suorassa.

En kyllä usko... Smith-kyykyssä et voi kaatua, joten kroppa on helppo vääntää mitä luonnottomimpiin asentoihin. Kyllä ne lonkat ja nilkat pitää saada auki että siisti täyskyykky onnistuu. Myös takajalat saa olla suht notkeat. Itselläni on kanssa kyykkyynvenymisprojekti menossa

En tiedä niinkään jos liikkuvuus on ongelma mutta itse olen käyttänyt sitä monesti asiakkaiden kanssa jotka kippaavat selän aina eteen kun pitäisi mennä syvälle kyykkyyn, siinä he oppivat pitämään selän suorassa ja oppivat tekemään sen sitten myös vapaalla tangolla. Eli on apua jos ei osaa kyykätä syvälle selkäsuorassa mutta ei auta jos liikkuuvuus estää sen.

Hmph... Minä kun ehdin jo innostua. :( Pitää vielä jto:lta odottaa vastausta. Liikkuvuus mulla on ongelma, nenä on suunnilleen polvessa kun meen kyykkyyn pelkän tangon kans.

Vaikkei uskoisi niin box-kyykkykin on auttanut ainakin minulla sisäreisien venyvyyteen ja lantion käyttöön. Muuten takakyykky pysyy kohtuullisena kunhan vähintään kerran viikkoon kyykkää sieltä syvältä. Henkilökohtasesti meinaa pitemmällä tauolla lähteä tekniikka takkuilemaan ja jumeja tulemaan. Jto:han on muistaakseni joskus neuvonu juuri tuota smithiä käyttämään. Lähinnä sillon olen ymmärtänyt dynaamisena venyttelynä eli viedään aina pikkuhiljaa niin syvälle kuin liikkuvuus sallii ja pikkuhiljaa se alkaa paranemaan. Mutta paremmat neuvot tulee toki jto:lta itseltään.

Juu tälläsena kaverikin neuvoi smithiä käyttämään, eli dynaamista venyttelyä vaan. Eli tekee vaikka ennen varsinaista takakyykkytreeniä lämppärinä tota.

Ittellä kans jatkuu toi venyvyyden lisäysprojekti, että voisi kunnon atg kyykkyä tehdä ilman, että alaselkä alkaa pyöristymään väärään suuntaan. Yksi asia mihin oikeastaan heräsin vasta muutama viikko sitten on, että meikäläisen pohkeet/nilkat on myös aika saatanan jäykät. Ennen olin vaan keskittynyt lähinnä reisiin/lantioon.

Kokeilin tossa meinaan joku aika sitten huvikseni pistoolikyykkyä tehdä, ja kun tarpeeksi monta kertaa olin kaatunu perseelleen, niin alko toi nilkka-/pohjeosasto hahmottua :D

No miksei tuota smith-vermelettä voisi jonnin sortin liikkuvuustreeniin käyttääkin, esim. ylileveillä kyykyillä nivusia aukomaan jne. kunhan tietää mitä ja miksi tekee.

Mutta kyllä mun makuun siihen liikkuvuusharjoitteluun löytyy parempiakin vaihtoehtoja kuin smith-vermele, joten rauhaan sen jättäisin liikkuvuusharjoittelussakin.

Oon itekkin joskus tuskaillut tuon lantion liikkuvuuden kanssa aika paljon ja isoin asia minkä opin oli se että jokaisen venytyksen jälkeen mitä teet sen kyykyn tekeminen omalla painolla pitäisi joko tuntua helpommalta tai sitten yksinkertaisesti näyttää jo paljon paremmalta. Paras tapa tähän on ennen ja jälkeen venytyksen vapaan kyykyn tekeminen ja sen videoiminen. Tämä sen takia koska itsekkin tein paljon kaikenlaisia venytyksiä mutta ongelmana oli se että venytykset olivat aivan paskoja (ei venyttänyt oikeää paikkaa) tai omalle liikkuvuudelle liian hankalia joten lopputulos oli se että venytysten jälkeen tuntui hassulta ja kivalta mutta liikkuvuus ei parantunut yhtään. Eli jos tuntuu että venyttely ei tehoa ollenkaan niin on parempi alkaa miettimään mitä tekee väärin.
Ja sitten on tietenkin venyttelyn pituus, itse ainakin huomasin että hyödyt alkoivat tulla kunolla esille vasta kun pituudet olivat siellä 2-3min puolella. Kai nämäkin ovat yksilöllisiä juttuja.

meikällä kans hirveen jumis noi lonkat. yhyy. tänään oikein sattu vasen puoli. :/ - ja huomasin et kantapää nousi kyykyssä ylös siitä jalasta, ku lämmittelin.

oonko vaan puusilmä vai pyöristyykö tos ekas videos alaselkä yläasennos, jos pyöristyy nii sittehä sei venytä ylätakareiskoi -> ei nii hyvä kyykkyä ajatelle?? nivusia toi venyttää tuol alhaal varmasti ku työntää polvia ulos

eipä siinä oon venytelly (sillo ku jaksaa) nuo ylätakareidet ja kyykkyala asennos nivuset eriksee... tollee kyl yhistän ne. tokan videon keppi juttu on kätevä

onko huono/hyvä/normi jos 3. videon polvi seinään kantapää maassa jutussa varpaiden ja seinän väliin jää 17cm,,, lättäjalat viel... miten nilkkojen liikkumattomuus näkyy kyykyssä?

Muuten miksi sitä kytsytaan että istutaan eka polviel päällä lattialla ja siitä hypätään kyykkyyn ja noustaan. Kannattaisko tollasia tehdä tankoniskan takana ja painoilla jos haluu parantaa kyykky tulosta, kyllä luulis tuovan terävyttä ja speediä.

yhden jalan mavesta: ruukaako porukka tehä sitä takareisi perseakselille, tuki jalka maassa vai ilmassa kuten esim jhulmin videossa (ja lähes kaikissa muissa utube videoissa?)

ja mitä suhteita mavella ja tolla yhen jalan sarjapainoilla on? itellä yhen jalan on 33% normi mavesta... ei vakuuta varsinki ku normi mave ei mee pelkällä selällä tosiaan

yhden jalan mavesta: ruukaako porukka tehä sitä takareisi perseakselille, tuki jalka maassa vai ilmassa kuten esim jhulmin videossa (ja lähes kaikissa muissa utube videoissa?)

ja mitä suhteita mavella ja tolla yhen jalan sarjapainoilla on? itellä yhen jalan on 33% normi mavesta... ei vakuuta varsinki ku normi mave ei mee pelkällä selällä tosiaan

Riippuu täysin sun tukilihasten tasosta, jos on sen verran hyvässä kunnossa että pystyy pitämään tasapainon niin että jalka on ilmassa. Samantien kun jalka menee maahan niin tasapainon pitäminen on helpompaa.

Suhteita on vaikea arvioida koska jos ei ole tehnyt ollenkaan yhden jalan liikkeitä niin tuo tasapaino puoli voi olla hyvinkin hakusessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom