Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jännitä sitä vatsaa. wtf. Jos et siihen pysty niin voimatasot on syöpäsairaan mummon tasolla. :D

Ite aattelin ens viikola kokella miten vedot sujuu ilman vyötä. Kyykyssä en aio koska tunnen saavani siitä aika paljon hyötyä. Vedossa taas ei oo tosta harmainta hajuukaan, välissä tuntuu että koko vyö ei tue mitään.

kyllähän mä jännitän, mut saa aika paljon keskittyy siihen et pysyy jännittyneenä :D no ehkä siihen tottuu

Muistaakseni Fuhrer sanoi jossain topicissa joskus että "nielaistaan hapet mahaan", tai sitten se oli joku muu... Itse en tuota tapaa osaa, otan syvään happea ja jännitän vaan keskivartaloa niin perkeleesti, toiminut tähän asti. Itsellänikin menee siihen keskittymiseen varmaan joidenkin mielestä naurettavan kauan, mutta on se sen arvoista kun paikat pysyy ehjänä "kovissa" raudoissa itselleen.

Mitkäs on niitä yleisimpiä mokia kyykätessä? Ja mitkä ois semmoset top 5 säännöt kyykyssä? Tyyliin: 1. Selkäsuorana 2. Polvet X asento. 3 jne..

Muistaakseni Fuhrer sanoi jossain topicissa joskus että "nielaistaan hapet mahaan", tai sitten se oli joku muu... Itse en tuota tapaa osaa, otan syvään happea ja jännitän vaan keskivartaloa niin perkeleesti, toiminut tähän asti. Itsellänikin menee siihen keskittymiseen varmaan joidenkin mielestä naurettavan kauan, mutta on se sen arvoista kun paikat pysyy ehjänä "kovissa" raudoissa itselleen.

Jep. Nykyään opetan hieman eri tavalla mutta idea on sama, saada oikeaan paikkaan jännitystä. Eli mahdollisimman paljon happea oikealla hengitystekniikalla.
Lisää lumbaalialueen stabilointia merkittävästi. Ja sitä kautta vaikuttaa koko kehon voimantuottoon, olen nähnyt aika mielenkiintoisia voimanlisäyksiä pelkällä hengitystekniikan muutoksella.

Ja tsejeje, voisin heittää päästä 5 syytä, ei missään erityisessä järjestyksessä

1. Lähtöasento on väärä. Painon pitää olla tasaisesti koko jalkapohjalla, ja tangon olisi hyvä olla painopisteen päällä, ei etukenossa niinkuin usein näkee. Jos painopiste on liikaa edessä niin se vaikuttaa koko kyykyn lihasryhmien toimintaan.

2. Polvet eivät mene varpaan yli. Jos olet asunut viimeiset 10v kiven alla voit olla vielä sitä mieltä että polvet eivät saisi ylittää varpaita. Tosiasiassa, käytäntö ja tutkimukset ovat osoittaneet melko konkreettiseksi että se ei ole polville vaarallista, päinvastoin.

3. Lannerangan, eli lumbaalinikamien, yliliikkuvuus. Usein lonkankoukistajien kireys vaikuttaa lannerangan toimintaa, johtuen niiden kiinnityskohdista ja funktiosta. SIlloin ne vetävät lannerankaa anterioriseen tilttiin, eli korostavat alaselän mutkaa. Tämä vaikuttaa pakaroiden ja lonkankoukistajien, eli gluteus maximus/medius/minimus ja psoas/iliacus/rectus femoris, koaktivaatioon, ja lisääntyneisiin suojamekanismeihin. Toisin sanoen, lyhyet lonkankoukistajat tekevät pakaroista ja takareisistä heikommat, jolloin lantionojennus ei ole tarpeeksi vahvaa, varsinkaan kyykyn ala-asennossa.

4. Yläselkä ei pysy tiukkana. Usein näkee sitä että alasmennessä kompensoidaan lantion kireyttä joustamalla rintatangasta. Se on täysi no go. Sillä tavalla menettää jäykkyyttä koko kehosta, ja voimantuotto on jälleen vähemmän optimaalista. Latsienkin kuuluu jännittyä kyykyssä, ja letkulla rintakehällä se tapahtuu lievästi sanoen heikolla teholla.

5. Kaularangan virheasento. Yleisin iso virhe minkä olen huomannut on kyykyssä kaularangan työntäminen eteenpäin. Se on kriittistä voimantuotolle, että kaularanka on oikeassa asennossa rintarangan nikamiin nähden. Jos kaularanka työntyy eteen, hermosto heikentää maksimaalista voimantuottoa aina alaraajoihin asti. Eli vahvat niskan lihakset, ja epäkkäät pitävät päätä oikeassa asennossa.

Ei ole missään tärkeysjärjestyksessä, vaan täysin päästä kirjoitettua sitä mukaa kun tuli mieleen jotain.

Vaihdoin nyt takakyykyn etukyykkyyn kun tarkoitus on saada keskikroppa ja erityisesti vatsat kuosiin. Tuli vain mieleen, että missä kohtaa sitä tankoa pitäisi pitää? Pidin tuossa etu- ja sivuolkapään välisessä urassa, johon tanko hyvin istui. Kuitenkin huomenna varmaan mojovat mustelmat niissä kohdissa, on varmaan ihan normaalia kun ekaa kertaa tekee etukyykkyä? Tein tuolla kädet ristissä -otteella, kun perinteiseen ei kroppa taivu.

Etukyykky tuntui jostain syystä paljon luontevammalta kuin takakyykky. Ei selkä mennyt ollenkaan mutkalle ja pääsi paljon syvemmällekkin :wtf:

Vaihdoin nyt takakyykyn etukyykkyyn kun tarkoitus on saada keskikroppa ja erityisesti vatsat kuosiin. Tuli vain mieleen, että missä kohtaa sitä tankoa pitäisi pitää? Pidin tuossa etu- ja sivuolkapään välisessä urassa, johon tanko hyvin istui. Kuitenkin huomenna varmaan mojovat mustelmat niissä kohdissa, on varmaan ihan normaalia kun ekaa kertaa tekee etukyykkyä? Tein tuolla kädet ristissä -otteella, kun perinteiseen ei kroppa taivu.

Etukyykky tuntui jostain syystä paljon luontevammalta kuin takakyykky. Ei selkä mennyt ollenkaan mutkalle ja pääsi paljon syvemmällekkin :wtf:

Meinaa vain sitä että liikkuvuus/tekniikkavirhe takakyykyssä(mm. lonkankoukistajat/takareidet. Suosittelen venyttelyä ja et käytäisi vyötä apuna. Mustelmat paranee kyllä :) Tarkasta kuitenkin se tangon paikka vielä uudelleen.

Mikähän mahtais tekniikassa olla vikana kun aina kyykätessä polviin koskee ja ne ovatkin sitte loppupäivä kipeät treenin jälkeen.
Vastaushan on vaikea antaa kun ei kyykkyä näe mutta mitä virheitä tekniikassa yleensä on jos polvet kipuilee?

Lämmiittelystä tämä ainakaan ei ole kiinni, joka kerta ennen kyykkyreeniä poljen ensin kuntopyörää, sitten teen kaikkia hyppyjä yms. jonka jälkeen alan kyykätä nousevilla painoilla.

Mikähän mahtais tekniikassa olla vikana kun aina kyykätessä polviin koskee ja ne ovatkin sitte loppupäivä kipeät treenin jälkeen.
Vastaushan on vaikea antaa kun ei kyykkyä näe mutta mitä virheitä tekniikassa yleensä on jos polvet kipuilee?

Lämmiittelystä tämä ainakaan ei ole kiinni, joka kerta ennen kyykkyreeniä poljen ensin kuntopyörää, sitten teen kaikkia hyppyjä yms. jonka jälkeen alan kyykätä nousevilla painoilla.

Jaa-a, syitähän voi olla monia. Yksi on että polvet eivät liiku jalkaterien suuntaisesti tai ne menevät liian pitkälle varvaslinjan yli. Sitten on etu- ja takareisien lihasepätasapaino yleensä etureisien hyväksi. Tähän auttaa sjmv, julle, heiluri ja GHR tyyppiset liikkeet. Yksi vois olla että on reenannut liikaa rajoilla ilman kevennyksiä. Riittämätön palautuminen ja laiminlyöty venyttely. Vaikea sanoa kun et kertonut tarkemmin progressiostasi ja painoista/sarjamääristä/pituuksista joilla treenaat. No tää on vaan mutuilua, joku viisaampi saa jatkaa.

Nyt on kuukausi tullut harjoiteltua kyykkyä ja en kyllä osaa itse sanoa asiaan mitään, joten luotan teihin kokeneempiin.

Oli hieman vaikeata kuvata ilman avustajaa, joten en löytänyt parempaa alustaa kännykälle. Toivottavasti kuvasta saa jotain selkoa, jotta palautetta pystyy antamaan. Lämppäri 60kg:lla.

http://www.youtube.com/watch?v=96uMJLzbAVY&feature=youtu.be

Nivusiin tulee ihan älytön paine välillä kyykätessä. Mistä mahtanee johtua? Ainakin leveämmällä jalkojen asennolla nivuset ottaa enemmän hittiä.

tuli tosta mieleen, kun samanlainen teline on myös "mun" salilla.
mä kun oon niiiiin lyhyt, että tanko osuu joka kerta noihin varmisteisiin... JOS siis haluan mennä oikein syvälle.
- lyhyillä jaloilla oon sitäkin selitellyt, että vaatii paljon syvemmälle menoa, jotta täyttäs syväkyykyn periaatteet. :face: - kuin jos olis pidemmät koivet.
ja mul on niin läskiset reidet ja peräkin, että nekin hankaloittaa. :D
no, just joo. seli seli. - tai sit niin isot lihakset ettei patskallekaan taivu.

Miun mielestä on kyllä turha alkaa erittelemään "syväkyykkyä" erikseen. Se on takakyykky ja takakyykky tehää normaalisti pohjaan asti :)

Ootko kiinnittäny huomiota, millasessa kulmassa siun selkä on kyykyn ala-asennossa? Voisin melkein lyyä vetoa sen puolesta, että siulla on melkonen etukenoasento, jonka takia tanko osuu rautoihin. Voihan se tietysti olla mahdollistakin, et oot oikeesti niin pieni, ettet voi tossa tehdä pohjaan asti kyykkyä.

No jos etanainen on 158cm pitkä niin ei mikään ihme jos osuu rautoihin, ei siinä vaadita edes hirveän paljon etukenoa.

Nyt on kuukausi tullut harjoiteltua kyykkyä ja en kyllä osaa itse sanoa asiaan mitään, joten luotan teihin kokeneempiin.

Oli hieman vaikeata kuvata ilman avustajaa, joten en löytänyt parempaa alustaa kännykälle. Toivottavasti kuvasta saa jotain selkoa, jotta palautetta pystyy antamaan. Lämppäri 60kg:lla.

http://www.youtube.com/watch?v=96uMJLzbAVY&feature=youtu.be

Nivusiin tulee ihan älytön paine välillä kyykätessä. Mistä mahtanee johtua? Ainakin leveämmällä jalkojen asennolla nivuset ottaa enemmän hittiä.

Hyvännäköstä kyykkyä ainakin omaan silmään. Tosta ei tietysti näe miten polvet ja kantapäät pysyy asemissaan, mutta ei ainakaan vaikuta että olis ongelmia?
Nivuset ja sisäreidet ottaa erityisesti osumaa kun kyykkää syvälle niin, että polvet aukeaa sivuille. Kannattaa yksinkertaisesti venytellä niitä ja lämmitellä kunnolla ennen kyykkyä. Tässä yks hyvä lämmittelyliike: http://stronglifts.com/squat-2-stands-flexibility-mobility-exercise/ ja lisäksi kannattaa tehdä nivusille ja sisäreisille myös passiivisia venytyksiä.

No jos etanainen on 158cm pitkä niin ei mikään ihme jos osuu rautoihin, ei siinä vaadita edes hirveän paljon etukenoa.

olen juu. mutta myönnän että välillä on etukenokin; yleensä ei. jos on etukeno niin tanko osuu sitten taas niihin tangon alimmaisiin pidikkeisiin. :david: ja oon siis jääny liian lähelle sitä telinettä.
toisaalta mul on kyl pitkä selkä - suhteessa - joten kyllä mä varmaan tarpeeksi syvälle pääsen. kunhan nyt yritän selitellä sitä kyykyn raskautta. :D

Hyvännäköstä kyykkyä ainakin omaan silmään. Tosta ei tietysti näe miten polvet ja kantapäät pysyy asemissaan, mutta ei ainakaan vaikuta että olis ongelmia?
Nivuset ja sisäreidet ottaa erityisesti osumaa kun kyykkää syvälle niin, että polvet aukeaa sivuille. Kannattaa yksinkertaisesti venytellä niitä ja lämmitellä kunnolla ennen kyykkyä. Tässä yks hyvä lämmittelyliike: http://stronglifts.com/squat-2-stands-flexibility-mobility-exercise/ ja lisäksi kannattaa tehdä nivusille ja sisäreisille myös passiivisia venytyksiä.

Polvet pysyy varpaiden kanssa samassa linjassa kunhan muistan "ottaa niillä vastaan" ylösnousussa, eli pitää olla ajatus kokoajan siinä polvessa ylösnoustessa, muuten ne kyllä hieman kääntyy sisäänpäin. Kantapäät pysyy maassa tukevasti.

Pitää ottaa tuo liike päivittäiseksi rutiiniksi sekä päälle vielä 2 min venytykset takareisille, etureisille, jne. Kiitoksia palautteesta.

Pyydän anteeksi jos asiaa on jo käsitelty mutta en nyt millään pysty lukemaan kaikkea 100 sivua läpi. Olen alkanut viime aikoina kyykkäämään syvemmälle ja samaan aikaan vaihdoin myös tasapohjaisempiin kenkiin kun nuo sisäpelikenkien vaimennukset olivat vähän inhottavat kyykyssä ja mavessa. Kyykky tuntuu muuten kulkevan ihan mukavasti mutta nyt parin viikon jälkeen lonkankoukistajien/etureiden ja lonkan kiinnityskohdassa on alkanut tuntua aika pahaa kipua ja tänään jäi kyykyt kokonaan väliin. Lonkankoukistajien ja reisien sekä pohkeitten venyttelyä koitan harrastaa. Varsinaista kipua ei tunnu muuta kuin juuri kyykkyyn menossa, mutta myös esim. normaalisti oleskellessa tuo lonkankoukistajan alue tuntuu "voimattomalta".

Voisikohan tässä olla kyseessä joku tavallinen treenikipu kun on alkanut kyykkyä tekemään "kunnolla" vai joku vakavampi homma joka johtaa reisilihaksen katkeamiseen? :D Treenaan starting strengthilla, jossa sitä kyykkyä harrastetaan ihan kiitettävästi. Tuo ohjelma tuntui lähtevän niin hyvin liikkeelle että todella ärsyttäisi pitää tässä mitään 2 viikon taukoa jalkatreenistä.

^Itekki tahtoisin tähän vinkkiä. Mulla ei tosin tolla frekvenssillä esiintynyt kipuja mutta nyt tulee se 6 kyykkykertaa viikossa niin lonkankoukistajiin on alkanut tulla orastavia tulehdustiloja. Tosin mulla häviää se kipu kun lämmittelyt on tehty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom