Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkäslaista vyötä jengi muuten käyttää mavessa? Tuntuu että tommonen jäykähkö perus voimanostovyö on perkeleen huono siihen. Ainakin itellä se jotenki tulee vetolinjan eteen. Pitäs varmaan kokella jotain taipuisampaa mallia.

Moi! Oon tehnyt nyt kyykkyä leveällä ja tuloksia=voimaa on tullut hyvin. Aloitin myös tekemään mavea leveällä=sumolla. Jostain syystä oikea reisi ottaa enemmän treenistä itseensä ja näin ollen oikean etureiden yläpää on ollut kireä jo jonkun aikaan. Niin kireä välillä että en oo uskaltanut tehdä koko treeniä loppuun. Kireys tuntuu vain leveätä kyykkyä/mavea tehtäessä, ei esim. työssä. Vinkkejä tähän reiden yläpään venytykseen ja samalla lonkkaan?

Moi! Oon tehnyt nyt kyykkyä leveällä ja tuloksia=voimaa on tullut hyvin. Aloitin myös tekemään mavea leveällä=sumolla. Jostain syystä oikea reisi ottaa enemmän treenistä itseensä ja näin ollen oikean etureiden yläpää on ollut kireä jo jonkun aikaan. Niin kireä välillä että en oo uskaltanut tehdä koko treeniä loppuun. Kireys tuntuu vain leveätä kyykkyä/mavea tehtäessä, ei esim. työssä. Vinkkejä tähän reiden yläpään venytykseen ja samalla lonkkaan?

http://www.youtube.com/watch?v=EbO6klMhYf0 ja vaikka http://www.youtube.com/watch?v=WKnpmQNhc3w noista voisi olla apua, ainakin itselle oli leveän kyykyn suhteen. Foamrollia suosittelen kanssa.

Mulla oli myös etureiden yläosassa / lonkankoukistajan alueella kireyttä ja kipua kyykyn ala-asennossa vielä jokunen kuukausi sitten. Olin kyllä venytellyt ennenkin, mutta ilmeisesti en tarpeeksi. Joka tapauksessa mulla lähti kivut ja kireydet sen siliän tien kun aloin venyttelemään paikkoja kunnolla ja ajatuksella. Etureiteen ja lonkankoukistajaan toimii ainakin mulla hyvin aivan perinteinen seisten toisen jalan nilkasta kiinni ja kantapää persukseen. Tuohon vielä sen verran lisää lantiota kannattaa kääntää eteen ja persettä jännittää venytyksen aikana. Katso linkki: http://www.youtube.com/watch?v=eDHeyIlmRok&t=8m20s
Tuota 30s-1min ja 2-3 toistoa per jalka kerralla. Muutama tunti treenin jälkeen on hyvä venytellä ja mielellään välipäivinäkin. Toki myös kaikki muut lantion seudun ja jalkojen lihasten venyttelyt samalla kertaa.

Venyttelyn ja liikkuvuuden kehittämisen merkitystä ei kannata väheksyä raskaiden punttitreenien ohella.

Mikähän on, kun jos yritän kyykkyä vetää niin että jalat normaalia leveemmällä, niin kun menee edes vähän alas niin ei ole yhtään voimaa, vaikka tällä tyylillä yleensä nostetaan enemmän. Voiko olla se että en oo takareisi venytelly oikeen koskaan, ja en ylety edes varpaisiin kun taivutan eteenpäin käsiä? Vähän sama homma kapeella tyylillä, saan just ja just siihen 90-asteen kulmaan jalat, ja ei se paino vaikuta melkeen mitään kun en saa varmaan edes puolia nostettua siitä mitä saan 90-astetta kuin esimerkiks pari senttiä alempaa.

^ Mulla on sama juttu, kapealla kyykyllä saa rautaa jumalattomasti enemmän kun leveällä. Treenailin 3 viikkoa leveällä tekniikalla, kunnes alko vituttamaan ja oli pakko vaihtaa taas kapeaan että sai kunnon raudat. Kai se on joku tottumattomuuskysymys, kun 99% kaikista kyykkäilyistä elämäni aikana oon ottanu kapealla. Meikäläisellä notkus / venyvyys on todella hyvä, tuskin se mitään meinaa.

^ Mulla on sama juttu, kapealla kyykyllä saa rautaa jumalattomasti enemmän kun leveällä. Treenailin 3 viikkoa leveällä tekniikalla, kunnes alko vituttamaan ja oli pakko vaihtaa taas kapeaan että sai kunnon raudat. Kai se on joku tottumattomuuskysymys, kun 99% kaikista kyykkäilyistä elämäni aikana oon ottanu kapealla. Meikäläisellä notkus / venyvyys on todella hyvä, tuskin se mitään meinaa.

Vahvat etureidet varmaan.

Tuolla kyykyn syvyydellä on tosiaan hirmuinen merkitys jossain pisteissä kuten yllä tuli ilmi. Esim. eilen joku yleisurheiluja teki täyskyykkyä eka 60 kilolla, sen jälkeen jotain loppuojennuksia kuin ilmaa 170 kilolla(ja lisättäköön että prässi painojen perusteella ei sitä voimaa jaloissa ole normikyykkyä isoilla raudoilla tehdäkkään). Itsekkin kyykkäsin melkein nykysen kyykkymaksimini kun ekoja kertoja kokeilin kyykkyä kun tein sellaiseen perus niiaus tyyliin. Tuo alasmeno tuntuu melkein yhtä raskaalta kuin ylös nousu ja muutenkin tosi epävarma olo aina syvällä. Tosin kun menee tuon mukavuuspisteen alle on aika sama mennä sitten ihan pohjaan asti.

Vahvat etureidet varmaan.

Tuolla kyykyn syvyydellä on tosiaan hirmuinen merkitys jossain pisteissä kuten yllä tuli ilmi. Esim. eilen joku yleisurheiluja teki täyskyykkyä eka 60 kilolla, sen jälkeen jotain loppuojennuksia kuin ilmaa 170 kilolla(ja lisättäköön että prässi painojen perusteella ei sitä voimaa jaloissa ole normikyykkyä isoilla raudoilla tehdäkkään). Itsekkin kyykkäsin melkein nykysen kyykkymaksimini kun ekoja kertoja kokeilin kyykkyä kun tein sellaiseen perus niiaus tyyliin. Tuo alasmeno tuntuu melkein yhtä raskaalta kuin ylös nousu ja muutenkin tosi epävarma olo aina syvällä. Tosin kun menee tuon mukavuuspisteen alle on aika sama mennä sitten ihan pohjaan asti.

Kaipa nuissa etureiskoissa on jerkkua iha kivasti, mut sitte esim mavessa sarjapainot on kans iha kohillaa, joten luulis sitä takapuolellaki olevan voemoo. Tiedä tuosta sitten :wtf:

Onko järkevää hankkia vyö mavea varten?

Saan tästä huutoa..... mutta itse en käytä, enkä suosittele vyötä. Itse olen treenannut ja käynyt kaverin ( personal trainer ) mave tekniikkaa hyvin paljon läpi, pyrittiin pistämään nostotekniikka mahdollisimman hyväksi, sitten olen nostellut sarjoja aina ilman vyötä ja itsellä ainakin keskivartalon lihakset vahvistuneet, eikä ole selän kanssa ollut ongelmia. Olen myös ottanut maksimini ( sinänsä vaatimaton 225 kg kun omapaino 103 kg ) ilman vyötä, mutta paketti pysyi silti kasassa...

Toisin sanoen, treenaa tekniikka kuntoon ja nosta painoja maltilla pitäen samalla tekniikan ja paketin kasassa. Näin kehität myös keskivaraloasi paremmaksi.

Samaa mieltä doyan kanssa, miksi pitäisi käyttää vyötä?

Kiellän treenattaviltani vyön käytön käytännössä kokonaan, koska uskon vahvasti siihen että vyön käyttö pitää jättää ääritilanteisiin, kuten kisoihin. Vaikka ei se sielläkään tosissaan pakollinen ole.

Teen kolmijakoista ohjelmaa jossa jako on 1.Kädet 2.Jalat ja vatsat 3.Rinta ja selkä ,Kannattaisiko tuollaisessa ohjelmassa mave pistää selkä vai jalka päivälle?

Samaa mieltä doyan kanssa, miksi pitäisi käyttää vyötä?

Kiellän treenattaviltani vyön käytön käytännössä kokonaan, koska uskon vahvasti siihen että vyön käyttö pitää jättää ääritilanteisiin, kuten kisoihin. Vaikka ei se sielläkään tosissaan pakollinen ole.

Itse käytän vyötä vaan jos teen kovan kakkosen tai ykkösen mavessa.

Mitä Fuhrer olet mieltä vyön käytöstä kyykyssä?

Kaipa nuissa etureiskoissa on jerkkua iha kivasti, mut sitte esim mavessa sarjapainot on kans iha kohillaa, joten luulis sitä takapuolellaki olevan voemoo. Tiedä tuosta sitten :wtf:

Mulla sama, mavessa menee kuitenkin sarjat melkeen 2x painoilla verrattuna kyykkyyn, ja muutenki mave on suurempi ku monilla kavereilla jotka kuitenkin kyykkää reilusti enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom