Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mave on ollu treeneissä mukana pari kuukautta ja tähän mennessä oon tehny 3x10 ja 3x8 sarjaa ilman vetoremmejä. Noissa kasin sarjoissa on viimesissä toistoissa ollu vähän siinä ja siinä että tanko pysyy näpeissä.

Nyt vaihoin muutamaksi viikoksi 3x6 sarjoihin. Tein tänää maven siten että eka lämmittelin 10x60kg.

Seuraavaks tein ilman remmejä 6x90kg ja sitten 6x100kg. Viimiseen sarjaan ladoin 120kg ja aloin vääntämään niin tanko meinas luiskahtaa jo ekassa toistossa näpeistä. Oon vannonnu etten käytä remmejä, mutta päätin nyt koittaa niitä. Suuri yllätys oli kun 6x120kg meni kuin vettä vaan. Pakko on kyllä opetella tuo ristiote kun tähän asti on menty myötäotteella.

Teenkö itelle hallaa jos alan jo tässä vaiheessa remmejä käyttää, vaikka vaan noissa vikoissa sarjoissa?
Räpylät ei ole mitkään suuret tälläsellä 167cm (paino normirasvoissa ehkä 70kg)pitkällä jannulla, joten siinä jo häviän roimasti pidemmille jannuille. Tosin lyhyydestä on se hyöty että asennot pysyy liikkeissä hyvin paketissa.

Mitä liikkeitä kannataa ottaa maven lisäksi selkäpäivänä kun tekee lyhyempää sarjaa? Vie aika hyvin voimat tuo 3x6.

Että semmosta siansaksaa tällä kertaa.

Maastavedon päälle voi tehdä etu- & takareisiä, jullea ja vatsoja.
Ehdottomasti kannattaa opetella ristiote. Vaihtele ristiotetta harjoituksissa ettei pitkät selkälihakset kehity eri tavalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko normaalia jos kyykkysarjojen jälkeen tuntuu painetta alaselässä?

Ja toinen kysymys: välillä tuntuu siltä, että kolmesta sarjasta keskimmäinen on paljon raskaampi kuin viimeinen ja toisaalta välillä (harvemmin) tuntuu ihan sarjan sisälläkin pientä vaihtelua toistojen rankkuudessa. Eli esimerkiksi neljännessä toistossa saa vääntää jo kunnolla ja sitten viides meneekin jo hiukan helpommin. Mistä mahtaisi moinen johtua? Syvyyden koitan pitää aina samassa ja menen muutenkin riittävän syvälle. Kyykystä siis tässäkin kyse.

Onko normaalia jos kyykkysarjojen jälkeen tuntuu painetta alaselässä?

Ja toinen kysymys: välillä tuntuu siltä, että kolmesta sarjasta keskimmäinen on paljon raskaampi kuin viimeinen ja toisaalta välillä (harvemmin) tuntuu ihan sarjan sisälläkin pientä vaihtelua toistojen rankkuudessa. Eli esimerkiksi neljännessä toistossa saa vääntää jo kunnolla ja sitten viides meneekin jo hiukan helpommin. Mistä mahtaisi moinen johtua? Syvyyden koitan pitää aina samassa ja menen muutenkin riittävän syvälle. Kyykystä siis tässäkin kyse.

Otatko joka toistolle kunnon paineet, vai hengitteletkö miten sattuu? Kun teen 5-3-1 niin usein se 3 toiston sarja tuntuu pahuksen kovalta, mutta silti jaksaa siinä yhden toiston sajassa puristaa kymmenenkin ja "lämppäri" painot ei tuon jälkeen tunnu painavan mitään, kun teen niillä jonkun sarjan atg. Jotenkin se hermotus aktivoituu kunnolla vasta kovassa rutistuksessa, eli ei ole kyse siitä ettei ole kunnolla lämmittellyt...:)

Otatko joka toistolle kunnon paineet, vai hengitteletkö miten sattuu? Kun teen 5-3-1 niin usein se 3 toiston sarja tuntuu pahuksen kovalta, mutta silti jaksaa siinä yhden toiston sajassa puristaa kymmenenkin ja "lämppäri" painot ei tuon jälkeen tunnu painavan mitään, kun teen niillä jonkun sarjan atg. Jotenkin se hermotus aktivoituu kunnolla vasta kovassa rutistuksessa, eli ei ole kyse siitä ettei ole kunnolla lämmittellyt...:)

Kyykyssä vähän samaa havainnut 5-3-1:ssä, mutta luulen että se johtuu enemmänkin siitä että kyykkyä ei voi tehdä kevyesti, oli painoa mitä vain niin aina painaa :) Muuten tuollaista huomannut enemmän jossain 6x6 jutuissa, huonosti lämmitellessä

Hmm. Oon tehny tota arskan kultasta kutosta eli kyykkyä kolme kertaa viikossa.. No satuin vahingossa suoristamaan jalat ja hyi vittu et on alkanu sattuu polviin sen jälkeen. No jokatapauksessa kysymykseeni.. Eli annoin polvien muutaman päivän rauhottua ja kipu olikin jo parempi kunnes kyykkäsin taas ja satuin kuulemaan että jos tekee kyykyn liian syvälle niin se voi ottaa polviin myös? Tapana on tehdä kyykky alle 90asteen kulman että saan tuntumaan sen paremmin mutta voiko siitä kipeytyä polvet vai johtuuko polvien kipeytyminen jostain muusta kenties vieläkin tuosta jalkojen suoristamisesta? Vai teenkö jotain väärin?

jos tekee kyykyn liian syvälle niin se voi ottaa polviin myös? Tapana on tehdä kyykky alle 90asteen kulman että saan tuntumaan sen paremmin mutta voiko siitä kipeytyä polvet vai johtuuko polvien kipeytyminen jostain muusta kenties vieläkin tuosta jalkojen suoristamisesta?

Kerro nyt selkokielellä, mitä tuo "jalkojen suoristaminen" tarkoittaa, multa meni vähän ohi?

Pitkäänkö olet kyykkäillyt ja onko polvien kanssa ollut ennen ongelmia? Jos ei, niin tuskin ne nyt yhtäkkiä alkaisivat vaan ennemmin oireilevat edelleen viimekertaisen krempan jäljiltä. Jos kivut jatkuvat ja kyykky tuntuu olevan syypää, niin lähtökohtaisesti ongelmaa kannattaa etsiä ennemmin tekniikasta kuin kyykyn syvyydestä, eiköhän ne vajaat kyykyt liian isoilla painoilla ole vaarallisempia kuin syvät kyykyt painoilla, joiden käsittelemiseen voimat oikeasti riittävät.

Joo, otan aina ylhäällä paineet sisään ja jossain nostovaiheen puolessavälissä/ylhäällä rupean puhaltamaan ulos.

Lämmittelyn puutteesta tosiaan ei ainakaan pitäisi johtua, teen fiiliksestä riippuen ainakin 3 lämppärisarjaa ja siihen päälle vielä polkemiset kuntopyörällä.

Kerro nyt selkokielellä, mitä tuo "jalkojen suoristaminen" tarkoittaa, multa meni vähän ohi?

Pitkäänkö olet kyykkäillyt ja onko polvien kanssa ollut ennen ongelmia? Jos ei, niin tuskin ne nyt yhtäkkiä alkaisivat vaan ennemmin oireilevat edelleen viimekertaisen krempan jäljiltä. Jos kivut jatkuvat ja kyykky tuntuu olevan syypää, niin lähtökohtaisesti ongelmaa kannattaa etsiä ennemmin tekniikasta kuin kyykyn syvyydestä, eiköhän ne vajaat kyykyt liian isoilla painoilla ole vaarallisempia kuin syvät kyykyt painoilla, joiden käsittelemiseen voimat oikeasti riittävät.

Eli tanko olkapäillä suorassa seisten polvet suorina. Ei oo tapana suoristaa polvia siis kun nousee kyykystä ylös eikä saiskaan mut jotenki vaan onnistuin siinä..

Tarkalleen mun kyykky menee omasta mielestä niin että mulla o pikkutuet kantapäitten alla, jalkaterät osottaa vähä ulospäin toisistaan \ / tähän tyyliin polvet suoraan eteenpäin. Jalkoväli o sama kun olkapäitten väli noin. Ja sitten lähtee kyykky ja se menee helposti selkä niin suorana kun pystyy alle 90 asteen ja siitä taas ylös. Pitäskö noi jalkaterät pitää enemmän | | näin ku \ / hieman noin.. En tiiä mistä toi o tullu et ne osottaa vähän ulospäin, mutta jostain se on vaan jääny.. Kävellessä jalkaterät kuitenkin osottaa aivan suoraan eteenpäin :) En tiiä saiko tästä nyt mitenkään paremmin selvää? :D

Sen, jos jalat joskus lukittuvat toistojen välissä ei kyllä pitäisi haitata mitään, vaikka yleensä olisikin suotavaa olla lukitsematta polvia. Kyllä minäkin joudun usein lukitsemaan ne kokonaan viimeisillä toistoilla välissä happea ottaessa. Se on aivan oikein, että jalat osoittavat hieman ulospäin, niiden kohtisuorassa pitäminen johtaa väkisinkin luonnottomaan asentoon. Kantapäiden pitäisi olla suunnilleen siinä olkapäiden leveydellä, varsinkin syvään kyykäessä ennemmin hieman leveämmällä kuin kapeammalla.

Enempää ei voi ilman leffaa sanoa, mutta terve ihminen ei oikealla tekniikalla tarvitse mitään tukia kantapäiden alle eli joko liikkuvuudessa tai tekniikassa on parantamisen varaa, ehkä jopa molemmissa.

Sen, jos jalat joskus lukittuvat toistojen välissä ei kyllä pitäisi haitata mitään, vaikka yleensä olisikin suotavaa olla lukitsematta polvia. Kyllä minäkin joudun usein lukitsemaan ne kokonaan viimeisillä toistoilla välissä happea ottaessa. Se on aivan oikein, että jalat osoittavat hieman ulospäin, niiden kohtisuorassa pitäminen johtaa väkisinkin luonnottomaan asentoon. Kantapäiden pitäisi olla suunnilleen siinä olkapäiden leveydellä, varsinkin syvään kyykäessä ennemmin hieman leveämmällä kuin kapeammalla.

Enempää ei voi ilman leffaa sanoa, mutta terve ihminen ei oikealla tekniikalla tarvitse mitään tukia kantapäiden alle eli joko liikkuvuudessa tai tekniikassa on parantamisen varaa, ehkä jopa molemmissa.

Pitelen tän viikon varmaan ainaki vapaata jaloista ja pitää alkaa hiomaan vaa tekniikkaa.. Noista tuista kantapäitten alla on hyötyä mulle tasapainoteltaessa varsinki isommilla painoilla.. Ilman tuntuu että lähtee helposti selkä kumartumaan eteenpäin.. En tiiä, saattaa olla vaa joku placeboefektiki.. Tykkään tehä näin :)

Pitelen tän viikon varmaan ainaki vapaata jaloista ja pitää alkaa hiomaan vaa tekniikkaa.. Noista tuista kantapäitten alla on hyötyä mulle tasapainoteltaessa varsinki isommilla painoilla.. Ilman tuntuu että lähtee helposti selkä kumartumaan eteenpäin.. En tiiä, saattaa olla vaa joku placeboefektiki.. Tykkään tehä näin :)

Ei se ole placeboefekti, vaan se kertoo huonosta tasapainosta ilman niitä tukia ja se taas kertoo tavalla tai toisella huonosta tekniikasta, piste. Millaisilla kengillä teet? Korkeakorkoiset kengät auttavat tasapainon pitämisessä, mutta edelleen sanon että terve ihminen venyy normaaliin kyykkysyvyyteen vaikka paljain jaloin ilman tasapaino-ongelmia. Suosittelen tutkimaan asiaa ja korjaamaan mahdolliset tekniikkavirheet nyt eikä sitten kun ne ovat lopullisesti iskostuneet selkärankaan, sitten kun aikasi olet treenannut ja voimat kasvavat niin ei meinaan ole hauskaa asetella kantapäitään tukien päälle reilusti kolminumeroinen rautamäärä selässä, puhumattakaan jos sitten jalka vähän lipeää siitä tuelta...

Ei se ole placeboefekti, vaan se kertoo huonosta tasapainosta ilman niitä tukia ja se taas kertoo tavalla tai toisella huonosta tekniikasta, piste. Millaisilla kengillä teet? Korkeakorkoiset kengät auttavat tasapainon pitämisessä, mutta edelleen sanon että terve ihminen venyy normaaliin kyykkysyvyyteen vaikka paljain jaloin ilman tasapaino-ongelmia. Suosittelen tutkimaan asiaa ja korjaamaan mahdolliset tekniikkavirheet nyt eikä sitten kun ne ovat lopullisesti iskostuneet selkärankaan, sitten kun aikasi olet treenannut ja voimat kasvavat niin ei meinaan ole hauskaa asetella kantapäitään tukien päälle reilusti kolminumeroinen rautamäärä selässä, puhumattakaan jos sitten jalka vähän lipeää siitä tuelta...

Jotkut lähemmäks 10v vanhat and1. Pitäs pikkuhiljaa ehkä päivittää.. Ja toisaalta en lähestulkoon koskaan pidä niitä sidoittuina salilla, joten sekin voi vaikuttaa hieman.. Jätän tuet siis pois kuhan saan polven/polvet kuntoon ja alan hiomaan tekniikkaa!

aRRtsi: -Kukaties ne polvet tulisivat varmemmin kuntoon hiomalla sen tekniikan ja jättämällä ne korokkeet sieltä kantapäiden alta heti miten pois. Ja jätä ne kengät mielummin kokonaan pois kuin pidät niitä joko huonosti siduttuina tai ne on jo "linttaan astutut", eli kaikin puolin jo aikansa eläneet. Hankala se on kyykätä hyvin, jos mikäli sikäli itse painoa kantava osa jo pettää, eli jalkaterän/nilkan asento.

Tässä tulee nyt kyykky-prässi-kysymys, koska en oikein löytänyt muuta sopivaa paikkaa. Toviottavasti täällä osataan auttaa.

Mistä johtuu, että jalkaprässissä mulla menee 3x6x150 vielä pahemmin irvistelemättä, mutta kyykätessä menee hampaat irvessä 3x6x50? Tiiän, ettei kyykkypainot vastaa prässipainoja, mutta miten toi ero voi olla noinki suuri? Mun mielestä mun kyykkytekniikka on ihan jees: kädet kapeella, selkä suorana, jalat leveellä ja peppu pyllistää kauniisti taaksepäin!

-->Voiko olla, että ne painot jotenki hilautuu niin, että joudun käyttämään jalkoihin-verrattuna-ei-niin-vahvaa-selkää ja siks tuntuu vaikeelta?
-->Vai onko prässissä tosiaan helpompi just siksi, että voi selällä painaa tavallaan vastaan sitä liikettä?

Tässä tulee nyt kyykky-prässi-kysymys, koska en oikein löytänyt muuta sopivaa paikkaa. Toviottavasti täällä osataan auttaa.

Mistä johtuu, että jalkaprässissä mulla menee 3x6x150 vielä pahemmin irvistelemättä, mutta kyykätessä menee hampaat irvessä 3x6x50? Tiiän, ettei kyykkypainot vastaa prässipainoja, mutta miten toi ero voi olla noinki suuri? Mun mielestä mun kyykkytekniikka on ihan jees: kädet kapeella, selkä suorana, jalat leveellä ja peppu pyllistää kauniisti taaksepäin!

-->Voiko olla, että ne painot jotenki hilautuu niin, että joudun käyttämään jalkoihin-verrattuna-ei-niin-vahvaa-selkää ja siks tuntuu vaikeelta?
-->Vai onko prässissä tosiaan helpompi just siksi, että voi selällä painaa tavallaan vastaan sitä liikettä?

Kyllä se vaan on niin että noissa suhteissa ei ole mitään vikaa. Prässissä lihakset tekee ainoastaan työtä siihen suuntaan mihin kelkka liikkuu kun taas kyykyssä koko kroppa joutuu painon liikuttamisen lisäksi tekemään työtä tasapainon ylläpitämiseksi.

Vastasit itse omaan kysymykseesi.
Kyykky ja prässipainot eivät ole yhtään tippaakaan ollenkaan vertailukelpoisia keskenään.
Edes eri prässikoneiden sarjapainot eivät ole vertailukelpoisia.
Olen tehnyt prässikoneelle, jolla sain 250kgx10 ja samaan aikaan toisen salin prässillä 400kgx10.

Olikos se niin että etureidet ja pakarat olivat heikot takareisiin nähden, jos käy niin että jalat suoristuvat helposti, ja sitten runtataan jullena selkä suoraksi. Sarjan ekat toistot saattavat näyttää kyykyltä, mutta varsinkin kun mennään ihan rajoille niin tuntuu kärjistäen siltä että perse nousee ja jalat suoristuu, mutta painot ovat samassa kohtaa kokoajan, kunnes väännetään ne selkää suoristamalla ylös :)

Kaikki mahdolliset liikkuvuus treenit ja muut olen tehnyt, ja hyväksynyt sen asian että riittävään syvyyteen kyykätessä se etukeno on aika voimakas, mutta suurinpiirtein samaa asentoa olen nähnyt tosi kovillakin kykkääjillä, että ongelma on oikestaan tuo nousu,eikä se että ollaan ylipäänsä päädytty moiseen asentoon.

Sanottakoon myös että mave on huomattavasti kovempi kuin kyykky (takareidet), vaikka vähän on tasoittunutkin viime aikoina. Ja etukyykkyssä pysyy selkä tosi suorassa (koroke tosin laitettava nilkkojen alle, kun menee niin syvälle), tai pakkokin etteivät painot mene käsien varaan. Mutta sekin on perässä paljon, koitan kyllä petrata sitäkin...

Tavallaan selässä ei tunnu yhtään pahalta, oikeastaan ei tunnu ylipäänsä yhtään, ja jalat ovat ihan muusina, että toisaalta tuntuu että se häiritsee enemmän muita kuin itseäni tuo julletus (tullut kommenttia tuosta tekniikasta). Että odottaako vain että etukyykky lähestyy takakyykkyä ja tuo etureisiin voimaa ja jatkaa kyykkäämistä normaalisti?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom