Kyykky- ja mavekyssäreitä

PJT: -Millaisista tuloksista puhutaan? Jos mikäli sikäli kolistelut on vielä kohtuu alkutekijöisään, eli korkeintaan vuosi pari treeniä takana, niin enpä alkaisi vielä kovinkaan radikaalisti panostelemaan pelkkien heikkojen lenkkien analysointiin ja vahvistamiseen. Kyseessä lienee ennemmin ns. akuutti voiman puute, joka lähtökohtaisesti paranee tekemällä sitä kyykkyä jatkossakin pohjista (jos siis syväkyykky on se, jossa haluaa kehittyä eikä esim. voimanostotyyli) ja etenemään sarjapainoissa sitä mukaan kun koko kroppa vahvistuu.

Jos nyt kuiten vinkkinä sen verta, että tuolla tyylillä kyykkiessä takaosastossa ja keskikropassa ei liikaa voimaa voi olla, mutta eipä tosin muillakaan tyyleillä :) Tekniikan osalta mietiskelisin, että kuinka alas leveällä low-bar tyylillä kannattaa mennä. Ihan pohjiin istuskellessa tahtoo polvet monella linkata pahasti sisään, joka nyt ei voimantuotollisesti ole parhaimmillaan lainkaan. Jalat kapeammalle, jalkaterät kohtuu reilusti ulospäin ja tankoa himpun verta ylemmäs, niin pohjiin istuminen ja sieltä nouseminenkin muuttu suurimmalle osin huomattavasti luontaisemman tuntuiseksi. Tuo leveä low-bar tyyli kun on enempi voimannosto touhuihin ja siellähän ei pohjiin tarvi eikä kannata istua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän se ole sitten vaan sitä yleisvoiman puutetta. Takareidet on kyllä ollu aina heikoimmat lenkit. Puntin tekemisestä ollut nyt 4-5 vuoden tauko, että ihan alusta saa taas alottaa. Oikeastaan en ole ikinä syväkyykkyä vääntänyt.

Lähinne ajattelin treenata kyykkyä niin pohjiin asti kuin vaan menee, kun luin että se olisi jopa parasta polvivaivaisille. tuolta-->
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224&p=13263192&viewfull=1#post13263192

Itsellä eturistiside uusittu 4 vuotta sitten, ja nyt kun Starting Strenghtiä vähän aikaa tehnyt (kyykyt vaakatasoon, ei alemmas) niin alkaa polvi ilmoitella taas itsestään. En tiedä auttaisiko se syväkyykyn tekeminen sitten polviongelmiin, kun saisi kaikki lihakset vielä paremmin mukaan.

Ja toinen kysymys aiheesta. Luin tuolta että polvivaivaisten ja vanhojen pierujen ei ehkä kannata tehdä kolmesti viikkoon kolmea kovaa kyykkyä, mutta ei ohjeistusta miten se kevyt päivä toteutetaan Nyt ohjelmassa siis kolmesti 3x5. Miten esim. keskiviikon kevennetty kyykky kannattaa tehdä. Edelleen 3x5 kevyemmillä painoilla, vai joku muu sarja?

Kyykkäättekö yleensä ilman kenkiä, vai onko teillä jotkut tasapohjaiset kengät kyykkyä varten? Miettisin kyykkykenkien hommaamista, mutta olisiko vaan parempi kyykätä ilman mitään ?

Kyykkyasennostahan tuo riippuu. Kapealla asennolla korkeakantaiset kengät ovat hyvät, leveällä taasen tasapohjaiset, esim. converset. Itse kyykkään molemmilla tyyleillä ja aina sukkasillaan.. Kyllähän ne kengät tieten ois hyvä olla.

Kyykkäättekö yleensä ilman kenkiä, vai onko teillä jotkut tasapohjaiset kengät kyykkyä varten? Miettisin kyykkykenkien hommaamista, mutta olisiko vaan parempi kyykätä ilman mitään ?

Itselläni on tällä hetkellä käytössä Adidaksen Power Perfct 2:set. Aivan loistavat kengät. Ja vaihtelun vuoksi myös alkuperäiset Ironworkit on silloin tällöin mukana.
Tasapohjaisista se perinteinen Converse Chuck Taylor toimii hyvin.

Kyykkykenkä pitäisi valita melkeinpä sen mukaan kuinka paljon sääriluu liikkuu suhteessa nilkkaan.

Jotkut siis olisi hyvä hommata.. itse teen low bar kyykkyä ja hieman leveämpi jalka-asento mutta ei nyt mikään yli leveä.. hieman yli hartialeveyden. Kyykkyraudat vähän päälle toistasataa kiloa ja vedän kyykyt tosi syvälle vaikka onkin low bar kyseessä, eli en sitten tiiä kummoset kengät pitäisi hommata ? Olisiko nuo Fuhrerin mainitsemat tasapohjaiset sitten oikea valinta..? en tiedä, mutta jotenkin luulisin että tasapohjaiset pitäisi hommata.. ja en tosiaan tiedä miten paljon sääriluu liikkuu suhteessa nilkkaan :D

^Mä kyykkään tolla tyylillä ja käytän painonnostokenkiä, ovat mielestäni tasapohjaisia paremmat. Ero ei tosin ole mitenkään mullistava enkä väitä, että pn-kengät olisivat automaattisesti parhaat kaikille.

Kokeilin tänään ATG-valakyykkyä, alhaalla meinasi vähän selkä pyöristyä ja koitin kipata vartaloa eteenpäin ja se vaan lisäsi pyöristymistä. Koitin laittaa offsettia painopisteeseen viemällä tankoa taaksepäin mutta se oli huono idea, vaikkakin se ojensi yläselkää tehokkaasti ja siellä tuntui jopa hyvältä. Lopulta päätin laittaa palikat päällekkäin ja alaselkäkin suoristui siinä samalla.

Täähän mainio threadi on, ku löytyy laajaa tietämystä ihmiskropasta. Kaipailisin hieman apuja kyykkäämiseen, kun se ei oo ottanut sujuakseen oikeastaan ikinä.

Ongelmana kyykyssä on siis se, että en saa edes reittä lattiansuuntaiseksi, kun alan jo kaatua taaksepäin. Kunnon koroke kantapäiden alla auttaa, mutta liike tuntuu ihan erilaiselta "nilkka ojennettuna", ja toisaalta haluaisin oppia kyykkäämään kunnolla ilman mitään kikkoja.

Ilmeisesti liikkuvuudesta kiinni ja olenkin yrittänyt parantaa liikkuvuutta, aika kehnoin tuloksin. Löysin muistaakseni tästä ketjusta ohjeen, jossa neuvottiin istumaan penkille ~kyykkyasennossa ja työntämään napaa penkkiä kohti. Takareisiä pitäisi venyttää, mutta minulla se tuntui lähinnä lonkan koukistajassa ja siinäkin vasta heti venyttelyn jälkeen.

Oletan nyt kuitenkin, että liikkuvuudesta tämä ongelma johtuu. Ehdotuksia, miten sitä lähdetään parantamaan?

Kertokaapas joku mistä noita painonnostokenkiä löytyy stadin suunnalta?

Mimmoset kannattais ostaa?

Kannattaako noihin satsata paljon vai saako järkeviä malleja esim <100e?

oomega: -Kokeileppa huvikseen seuraavanlaista harjoitusta kyykkyyn pääsemisen helpottamiseen.

Ota kantapäiden osalta harteiden levyinen seisoma-asento jossa jalkaterät osoittaa n. puoli 11 ja puoli 2 suuntiin. Lähde työntämään tuosta asennosta persausta taaksepäin ja anna polvien koukistua hieman ja ota käsilläsi nilkoista kiinni. Tästä asennosta lähde istumaan pakaroita kantapäidesi väliin, samalla polvia kyynärpäillä ulospäin työntäen. Pyri pitämään ruoto suorassa ja kantapäät maassa. Käy aina niin alhaalla kuin liikkuvuus ruoto suorassa antaa myöten ja nouse ylös edelleen nilkoista kiinni pitäen. Toista 10-30 kertaa kerralla.

Jahka paikat on tuolla lämmitelty, pitäisi sinne jalkojen väliin kyykkääminen onnistua ilman polvien ulospäin työntämistä ja taakse horjahtamisen pelkoa. Jos liikkuvuus on oikeasti huono, eikä kyse ole ennemmin liikeen hallinnan ongelmista, voi olla mahdollista ettei kerta pari vielä ihmeitä tee mutta eron entiseen pitäisi huomata heti miten.

Kertokaapas joku mistä noita painonnostokenkiä löytyy stadin suunnalta?

Mimmoset kannattais ostaa?

Kannattaako noihin satsata paljon vai saako järkeviä malleja esim <100e?

En viitti linkata, kun täällä taitaa olla mainostaminen kielletty, mutta googlella löytyy helposti ainakin pari kauppaa jotka myy Do-Winin suht halpoja kenkiä ja itse ainakin olen ollut tyytyväinen.

katteli tossa mentulan treeni ohjelmaa niin silmään pisti "mave tempausotteella", miksi näin mitä hyötyä siitä on tempausotteesta on ?

^Aloitusasento tulee paljon normaalia alemmas, jolloin lähdön joutuu ottamaan enemmän jaloilla ja ainakin mun mielestäni liike ottaa enemmän yläselän puolellekin kun kädet ovat maksimaalisen leveällä. Käsittämättömän raskas liike normilevyiseen maveen verrattuna.

tään varmaan dorka kysymys mutta ei auta, tarvitaan valistusta. Eli, kun tekee mavea niin jotkut tekevät sen ikään kuin yli, noustaan päkijöille ja kohautetaan:nostetaan tankoa vielä epäkkäillä ylös. onko tällä liikkeellä jokin nimi? ja missä vaiheessa mave treeniä sitä kannattaa tehdä?

tään varmaan dorka kysymys mutta ei auta, tarvitaan valistusta. Eli, kun tekee mavea niin jotkut tekevät sen ikään kuin yli, noustaan päkijöille ja kohautetaan:nostetaan tankoa vielä epäkkäillä ylös. onko tällä liikkeellä jokin nimi? ja missä vaiheessa mave treeniä sitä kannattaa tehdä?

Cleanpull/Snatchpull. Eli enemmänkin painonnoston apuliikkeitä.

Niitä voi tehdä sitten kun siltä tuntuu. Oma mielipide on että ensin olisi hyvä olla semmoinen kohtuullinen perustuntuma maastavetoon, esimerkiksi 2x omapaino.

Vähän offtopic, mutta nyt kun tuli puheeksi:
Mua kiinnostaa tietää myös, että millon ja miksi cleanpullin (työntöveto?) tekeminen on kannattavaa? Näkisin sen lähinnä hyvänä apuliikkeenä rinnallevetoa varten (ja snatchpull/tempausveto tempausta varten), koska voi nostaa suuria/ylisuuria rautoja ilman, että tarvitsee mennä alle. Itse ainakin olen ajatellut totutella isompiin rautoihin näillä liikkeillä.

Vähän offtopic, mutta nyt kun tuli puheeksi:
Mua kiinnostaa tietää myös, että millon ja miksi cleanpullin (työntöveto?) tekeminen on kannattavaa? Näkisin sen lähinnä hyvänä apuliikkeenä rinnallevetoa varten (ja snatchpull/tempausveto tempausta varten), koska voi nostaa ylisuuria rautoja ilman, että tarvitsee mennä alle. Itse ainakin olen ajatellut totutella isompiin rautoihin näillä liikkeillä.

Riippuu pitkälti nostajasta.

Usein monet tekevät sen virheen että menevät noissa apuliikkeissä liian isoihin kuormiin verrattuna kahteen PN-liikkeeseen.
Mekaniikka ja nopeus muuttuvat jos mennään liian isoihin kuormiin, ja se ei ole enää niin hyödyttävää.

Millasiahan prosentteja sitten kannattaa käyttää cleanpullissa? Jos vrt. rinnallevetomaksimiin, niin onko esim. 120%:lla mitään käyttöä ja jos on, niin millaisia sarjoja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom