Kysymys maastavedosta jne.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kilojen sijaan pitäisi ehkä kuitenkin puhua vedon ja kehonpainon suhteesta. Kuitenkin ihan eri juttu jos esim. tuo 280 on 2,5xbw tai 3,5xbw.

Eikös IPF:n superin raakakyykkyenkan ME-mies jäänyt vedossa juuri 305 kiloon?
Jezza Uepa, superissa on nyt näitä kyykky-possuja jotka on ihan oma lukunsa. Ray Williams on kyllä poikkeus tähän linjaan kun selkeästi näyttää vetoonkin satsaavan, tulee kova yt jos saa sen sinne 400 nurkille kisoissa.

Kehonpainoon suhteuttaminen on kyllä myös huono tapa vertailla tuloksia. Voimantuotto lihaksesta kun ei nouse samassa suhteessa tilavuuden ja massan kanssa.

Kehonpainoon suhteuttaminen on kyllä myös huono tapa vertailla tuloksia. Voimantuotto lihaksesta kun ei nouse samassa suhteessa tilavuuden ja massan kanssa.
Täysin eri kokoisia ei pysty mitenkään vertailemaan toimivasti, siksi painoluokatkin on kilpailuissa. Muutenkin tarkempi toisiin vertailu pitäisi jättää kilpailuihin, mutta kyllä esim. vedossa sellainen 2,5xBW +/-0,5 on haarukka mihin lähes kaikki miespuoliset voi pyrkiä tavoiteasettelussa. Kehonpainoon suhteutettu tulos kuitenkin jättää kuitenkin kaksi reittiä kehitykseen, kun voi ylimääräistä painoa pudottamalla nostaa tasoa myös.

Joo nuo kehonpainokertoimet ne vasta typeriä on. Tottakai kevyet (eli yleensä lyhyet) tyypit nostaa eniten rautaa suhteessa kehonpainoon. Isot kaverit absoluuttisesti eniten. Esim. vahvimmat penkkaajat IPF tai pro-puolelta esim. Smulter ja Sarychev eivät saa 2x kehonpainoa kisapenkistä. Suomestaki löytyy aika paljon lyhyttä 70-80kg porukkaa, jotka ton ottaa. Kaikki ei edes kilpaile voimanostossa.

Toki ymmärrän pointin, että isommalle kaverille helpompi saavuttaa tuo 280kg. Mutta ei sitä tulostasoa voi silti verrata millään tasolla, jos jollekin henkilölle A 3xbw on 220 kiloa ja henkilölle B 280kg. 280 kiloa on 280 kiloa, piste. Esimerkiksi jos itse saisin penkistä 4x200@99kg ja 5-6x200@110kg, niin kyllä tuota jälkimmäistä kovempana tuloksena pitäisin oli prosentit mitä hyvänsä. Pitää päättää nosteleeko kiloja vai kertoimia.

Jarskan enkalla ois ollut tänä vuonna kalevan kisoissa viides.

Paljonko pikajuoksijat painaa tiukassa kunnossa tyypillisesti? Joku 75-85kg? Noissa painoissa yli 280 vetäjiä suomessa ei kovin montaa ole. Suomen ennätys raakana maastavedossa on 83kg sarjaan 303.0.

Saahan sitä dissata toisten lajia, mutta joku raja. Paskapuhetta kunnes on videota.

Jarskan enkalla ois ollut tänä vuonna kalevan kisoissa viides.

Paljonko pikajuoksijat painaa tiukassa kunnossa tyypillisesti? Joku 75-85kg? Noissa painoissa yli 280 vetäjiä suomessa ei kovin montaa ole. Suomen ennätys raakana maastavedossa on 83kg sarjaan 303.0.

Saahan sitä dissata toisten lajia, mutta joku raja. Paskapuhetta kunnes on videota.

Avaappa sivu 2 ja katso video kun kaveri ottaa 5*255.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja raskasrakeinteinen/massiivinen pikajuoksijaksi on. Vissiin noin 95-kiloinen?

Joo. Aamupaino 103kg (pituus 184cm). Enkka on juostu 92kg painavana ja viimevuodet oon menny yleensä alle 90kg:na. Nyt oon tehnyt tosisaan voimaa ja syönyt hyvin. Pihtirasvatkin on noussut 5,9->12,4% :p eli ei pelkkää lihaa. Kuten sanoin omaks hyvikseni treenailen...

Yleensä pikajuoksijat huipputasolla painaa pituus-105. Pitemmät painaa vähemmän ja lyhyet voi painaa enemmän.

Tiedätkö jarska muilta pikajuoksijoilta yhtä kovia vetotuloksia? Muitakin yleisurheilijoiden voimatuloksia on aina mukava kuulla.

Tiedätkö jarska muilta pikajuoksijoilta yhtä kovia vetotuloksia? Muitakin yleisurheilijoiden voimatuloksia on aina mukava kuulla.

Vastoin yleistä käsitystä pikajuoksijat eivät ole tosiaankaan vahvoja. 100m on maksiminopeus laji, jossa voimantuotto tapahtuu elastisesti. Huipuilla kontaktiaika voi olla jopa 70ms, jossa puolet jarruttavaa/työntävää. Eli voima pitäisi tuottaa 35-40ms sekunnin aikana. Siinä ei punttituloksilla paljon ole väliä. Olen vetänyt jo kolme harjoitusleiriä Teneriffalla pohjoismaiden nopeimman miehen kanssa (100m/200m 9.92s/19.89s). Hän sanoi, että yksikään pikajuoksija ei ole vahva. Hän on sentään treenannut kuitenkin monta vuotta Jenkeissä niken ammattilaistallissa. Ja jokainen voi katsoa netistä, kun vahvimmat pikajuoksijat (alle 10s miehistä) Powell/Gatlin/Blake tekee voimaa, ei siinä isoja rautoja ole.

Pikajuoksijat eivät tee vetoa paljoakaan. Syytä olisi, sillä vahvistaa hyvin takareisiä ja pakaroita toisin kuin ½kyykky, jota tehdään paljon... Heittäjät ovat sitten erikseen ;).

..Itse pidin outona sitä, että voimailee, mutta ei tiedä paljon rautaa nousee. Hän sanoo lihastensa menevän jumiin siitä, että kokeilee maksimisuoritusta. ( No ei kai maksimituloksia olekkaan tarkoitus treenata jatkuvasti.)
Eli pystyykö maastavedon ja penkin tulokset laskemaan toistojen perusteella?Onko pitkään treenanneelle riskaabelia testata paljonko rautaa maksimissaan nousee? Paraneeko tulokset kunolla, jos ei koskaan vedä ns.äärirajoille asti?
Lisäksi hänellä on yksijakoinen treeniohjelma ja itse olen käsittänyt, että jos palautuu hitaasti se ei ole paras mahdollinen. Harrastaa myös lukkopainia ja jujitsua.Treenikertoja 4 viikossa.
O.K en ole kyllä treeniexpertti, mutta itse ajattelen, että jos valittelee, ettei tulokset parane, pitäis ensin tietää mitkä ne tulokset on.

- mitä tarkoitetaan tässä "voimailulla"? Jos lajeina ovat lukkopaini ja jujUtsu ja punttitreeni niitä tukevaa, ei ole mitään tarvetta mennä äärirajoille ykkösissä eikä mielestäni edes kokeilla ykkösiä (niissä on aina se riski että ei malteta lopettaa jos tuntuu ettei nouse vaan puserretaan viimeiseen pisaraan ja siinä taas vammariski kasvaa exponentiaalisesti) . Olennaista on keskittyä lajisuoritusta tukeviin harjoitteisiin...
- max tuloksen (jonka tietäminen siis minun mielestä on epäolennaista elle ole voimanostaja) pystyy suuntaa antavasti laskea toistojen perusteella. Eri taulukot antavat eri tuloksia ja mitä pidemmät sarjat, sitä enemmän ne todennäköisesti valehtelevat ylös päin. Ja samoin mitä vähemmän treenannut lyhyillä sarjoilla.
- se miten pitkään on treenannut ei mielestäni ole tekemisissä sen kanssa miten riskaabelia maksimin kokeileminen on. Vai onko tästä olemassa parempaa tietoa?
- vaikka ei tiedä maksimituloksia, voi silti tietää, että nousee esim. 8 x 100. Jos kuukauden päästä nousee 9x100 tai 8 x 102,5, on kehitystä tapahtunut.
. jos on treenattu 10 vuotta tavoitteellisesti ja ollaan lähellä oman genetiikan sallimia rajoja, voi olla, että sitä kehitystä ei enää pajon tapahdukaan muuta kuin alas päin. Jossain vaiheessa ne pikajuoksijatkin alkaa hidastua (paitsi ilmeisesti Bolt)
- "kannattaa tarkistaa treeniohjelmaa kriittisesti jos 10v voimailulla ei 280kg nouse maasta?" - toivottavasti oli kieli poskessa sanottu. Voisi sitten kai sanoa että jos on 10 v satasta treenannut eikä pääse alle 11 sekunnin niin syytä tarkistaa treenimetodit.

Hän sanoi, että yksikään pikajuoksija ei ole vahva.
Entä Beni? 9.79s 28v sitten eli melko paljon pehmeämmällä radalla kuin nykyjuoksijat?
Ja vaatihan se nimen omaan voimaa saada massa kiihtymään nopeasti.

Joo, tiedän että tää sun kaveri tarkoitti salivahvaa mutta yksilöitähän nuo huipullakin ovat.

Olen ennenkin tän kertonut täällä. Katsoin vierestä kun Markus Pöyhönen teki mun kulmasoututreenin välissä hauiskääntöjä samalla tangolla. 5x70kg ja 3x80kg. Kisoissa miehen paino ilmoitettiin sillä kaudella 78kg. Kyllä sen kroppa tietty hieman heilahti mutta ei missään tapauksessa mitenkään ihan perus bbcurlia enempää. Tuskin silläkään se mihinkään perus-lajitreeniin kuului?

Pikalajien parhaat on sitä juurikin siksi että luontainen voimantuotto on aikamoista!

Entä Beni? 9.79s 28v sitten eli melko paljon pehmeämmällä radalla kuin nykyjuoksijat?
Ja vaatihan se nimen omaan voimaa saada massa kiihtymään nopeasti.

Joo, tiedän että tää sun kaveri tarkoitti salivahvaa mutta yksilöitähän nuo huipullakin ovat.

Olen ennenkin tän kertonut täällä. Katsoin vierestä kun Markus Pöyhönen teki mun kulmasoututreenin välissä hauiskääntöjä samalla tangolla. 5x70kg ja 3x80kg. Kisoissa miehen paino ilmoitettiin sillä kaudella 78kg. Kyllä sen kroppa tietty hieman heilahti mutta ei missään tapauksessa mitenkään ihan perus bbcurlia enempää. Tuskin silläkään se mihinkään perus-lajitreeniin kuului?

Pikalajien parhaat on sitä juurikin siksi että luontainen voimantuotto on aikamoista!

Tarkastelu pitää rajata alle 10s miehiin ja tähän päivään. :)

Itse en pidä Benin 6x160kg runkkupenkkiä ja 6x270kg ½kyykkyä kovana. BJ oli toki kokoisekseen vahva 180cm/78kg ja juoksi kovaa (kun ottaa sen ajan radat ja kengät huomioon). Tuloksia on vain hirveän hankala verrata oikeisiin voimanostoliikkeisiin.

Menee aika paljon :offtopic:

- mitä tarkoitetaan tässä "voimailulla"? Jos lajeina ovat lukkopaini ja jujUtsu ja punttitreeni niitä tukevaa, ei ole mitään tarvetta mennä äärirajoille ykkösissä eikä mielestäni edes kokeilla ykkösiä (niissä on aina se riski että ei malteta lopettaa jos tuntuu ettei nouse vaan puserretaan viimeiseen pisaraan ja siinä taas vammariski kasvaa exponentiaalisesti) . Olennaista on keskittyä lajisuoritusta tukeviin harjoitteisiin...
- max tuloksen (jonka tietäminen siis minun mielestä on epäolennaista elle ole voimanostaja) pystyy suuntaa antavasti laskea toistojen perusteella. Eri taulukot antavat eri tuloksia ja mitä pidemmät sarjat, sitä enemmän ne todennäköisesti valehtelevat ylös päin. Ja samoin mitä vähemmän treenannut lyhyillä sarjoilla.
- se miten pitkään on treenannut ei mielestäni ole tekemisissä sen kanssa miten riskaabelia maksimin kokeileminen on. Vai onko tästä olemassa parempaa tietoa?
- vaikka ei tiedä maksimituloksia, voi silti tietää, että nousee esim. 8 x 100. Jos kuukauden päästä nousee 9x100 tai 8 x 102,5, on kehitystä tapahtunut.
. jos on treenattu 10 vuotta tavoitteellisesti ja ollaan lähellä oman genetiikan sallimia rajoja, voi olla, että sitä kehitystä ei enää pajon tapahdukaan muuta kuin alas päin. Jossain vaiheessa ne pikajuoksijatkin alkaa hidastua (paitsi ilmeisesti Bolt)
- "kannattaa tarkistaa treeniohjelmaa kriittisesti jos 10v voimailulla ei 280kg nouse maasta?" - toivottavasti oli kieli poskessa sanottu. Voisi sitten kai sanoa että jos on 10 v satasta treenannut eikä pääse alle 11 sekunnin niin syytä tarkistaa treenimetodit.
Vammariski ja vammariski. Mä en tajua. Mulla on ihan hihasta ravistettu tunne, että ihan perus treenissä tulee helvetin paljon enemmän vammoja kuin ykkösmaksimeissa. Mä oon ottanut todella paljon ykkösiä treeniurani aikana eikä ikinä ole niissä napsahtanut. Sen sijaan kyykyn ja maven lämmittelyissä on kertaallen napsahtanut selkä ja yhden kerran kun piti vetää 60 kg rinnalle. Eli kaikki pienillä painoilla kun on kuvitellut että tää on ihan helppo homma eikä ole ollut tarkkana. Olkapää on ollut pariin kertaan huonona, mutta se on tullut liiasta ja vääränlaisesta treenistä vähitellen, eikä kertapamauksella. Kukaan ei tee ykköstä vähän sinnepäin ja tehostamattomalla urheilijalla on toooodella pieni riski esim. repiä rintalihastaan penkissä, etenkään jos sitä penkkiä ei ole tahkottu vuosia voima mielessä ja olla omaan potentiaaliin nähden jo todella korkealla. Ykköset ei oikeasti ole niin vaarallisia kuin jotkut kuvittelee. Jos vammariski pelottaa niin turvallisinta on pysyä kaukana salilta muutenkin.

Samaa mieltä @Powerhousu :n kanssa, että usein loukkaantumiset tapahtuu "sub-maximal" -painoilla, lämmittelyissä tai sarjoissa. Usein tosiaan pienemmillä painoilla keskittyminen ei ole sataprosenttista, vaan nosto saattaa olla huolimattomampi ja tässä loukkaantumisriski kasvaa huomattavasti (olen yrittänyt muistuttaa itseäni tästä jatkuvasti ja pyrin ottamaan lämmittelyt yhtä huolellisesti kuin isommat raudatkin). Ykkösissä ja varsinkin enkkayrityksessä keskittyminen on sataprosenttista ja olen huomannut, että joskus esim. kyykyssä ykköset (tai enkkayritys) on helpompi kuin noususarjat, koska kaiken tekee todella tarkkaan ja keskittyminen on sataprosenttista.

Lisäksi ykkösissä on mielestäni noin yleisesti helpompi pitää tekniikka kasassa (myönnetään, että 1RM :ssa tekniikkakin hieman aina hajoaa) kuin sarjojen viimeisissä toistoissa (esim. 8 toiston sarjan viimeinen toisto ei enää tule ihan samalla tekniikalla kuin ensimmäinen toisto, vaan tekniikka västämättä alkaa hajota).

Ykkösiin (pl. konservatiiviset ykköset) tähdätessä kannattaa aina pitää piikkausjakso, jossa hermotusta herätellään ja kuormaa lisätään pikkuhiljaa. Tällöin myös hermotus "virittyy" ykköskuntoon.

Vammariski ja vammariski. Mä en tajua. Mulla on ihan hihasta ravistettu tunne, että ihan perus treenissä tulee helvetin paljon enemmän vammoja kuin ykkösmaksimeissa.

Voi kyllä olla näinkin. Toisaalta perustreeniä tehdään paljon enemmän joten määrällisesti sitä tehdäessä voi tulla enemmän haavereita. Peruspointti kuitenkin on, että ykkösmaksimeja ei (imo) tarvitse tehdä kehittyäkseen ja tästähän alkuperäisessä postauksessa oli kysymys.

Suositut

Back
Ylös Bottom