Kysymys maastavedosta jne.

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
2
Heippa, meille tuli miesystävän kanssa pikku kina. Hän on harrastanut punttitreeniä ( voimailumielessä)yli 10 vuotta ja valitteli tänään, että voimatasot ei tarpeeksi kasva. Kysyin mitkä on tulokset maastavedosta ja penkistä ja sanoi, ettei tiedä kun ei ole kokeillut, vaan sen voi kuulemma laskea toistosarjojen perusteella. Kyselin isältänikin, joka on ex urheilija ihan maajoukkuetasolla ollut ja hän sanoi, ettei toistojen perusteella voi suoraan laskea tuloksia. Itse pidin outona sitä, että voimailee, mutta ei tiedä paljon rautaa nousee. Hän sanoo lihastensa menevän jumiin siitä, että kokeilee maksimisuoritusta. ( No ei kai maksimituloksia olekkaan tarkoitus treenata jatkuvasti.)
Eli pystyykö maastavedon ja penkin tulokset laskemaan toistojen perusteella?Onko pitkään treenanneelle riskaabelia testata paljonko rautaa maksimissaan nousee? Paraneeko tulokset kunolla, jos ei koskaan vedä ns.äärirajoille asti?
Lisäksi hänellä on yksijakoinen treeniohjelma ja itse olen käsittänyt, että jos palautuu hitaasti se ei ole paras mahdollinen. Harrastaa myös lukkopainia ja jujitsua.Treenikertoja 4 viikossa.
O.K en ole kyllä treeniexpertti, mutta itse ajattelen, että jos valittelee, ettei tulokset parane, pitäis ensin tietää mitkä ne tulokset on.
 
Liittynyt
19.11.2013
Viestejä
352
Suuntaa antavasti pystyy laskemaan, mutta yksilölliset vaihtelut irtiottokyvyssä ovat suuria.
Esim. kaavalla: paino*toistot*0.033+paino=suuntaa antava maksimi. Mitä pidempi sarja niin sitä enemmän yleisesti heittää totuudesta.
 

Jerkku

Dino
Liittynyt
3.12.2010
Viestejä
4 455
Ikä
28
Kaupunki
Kuopio
Maksiminostoissa on aina omat riskinsä, ja jos ei varsinaisesti välitä paljon se oma maksimiykkönen on, niin ei sitä ole mitään tarvetta testata. Ja tulokset kyllä paranee vaikka ei koskaan vedä äärirajoille.

Sarjoista kyllä voi laskea arvioidun maksimiykkösen. Hyvällä irto-kyvyllä 3x90% on aika normaali, eli jos saa vaikka 3x180kg, niin ykkönen olisi 200kg jne, mutta jos ei ole ykkösiä tehnyt, niin semmonen 5x90% voisi olla tarkempi, eli 5x180 = 1x200. Tämä toki on melko karkeasti sanottuna.
 

no-body

huuhaa
VIP
Liittynyt
5.10.2004
Viestejä
11 078
Sarjoista voi karkeasti laskea, millaiseen ykköseen olisi peruskunnon puolesta potentiaalia. Jos raskaita ykkösnostoja ei ole harjoitellut, niin luultavasti todellisuudessa ei nouse niin paljoa kuin mihin sarjojen perusteella olisi eväitä.

Ykkösten hyödyllisyys riippuu tosiaan treenitavoitteista, mutta jos treenaa nimenomaan voimamielessä eikä ikinä uskalla testata ykkösiä niin eihän se ihan vakuuttavalta kuulosta. Riskinsä nyt on kaikessa, mutta jos tekniikat ovat kunnossa niin ei se maksimin testaus silloin tällöin ole varmasti vaarallisin asia treenissä.
 
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
12 224
Ikä
37
Tähän on myös useimmille tuttu laskuri olemassa. http://www.kalanen.fi/sarjapainolaskuri/

Joillekin toimii paremmin ja joillekin huonommin. Mulle toi on just spot on ja tietää maksimit ihan prikulleen. Myös mobiililaitteisiin on olemassa sovelluksia tätä varten, jotkut niistä laskee hieman eri arvoja kuin toiset ja täten eri henkilöille sopii eri sovellukset.
 
Liittynyt
5.4.2006
Viestejä
395
Kalanen toimii mullakin melko hyvin, ehkä 5kg antaa yläkanttiin ykkösen, mutta hyvin silti pystyy kehitystä toin kanssa seuraamaan.

niin ja toi yksjakonen ei välttämättä ole paras treenimuoto voimanhankintaan. Varmasti esim. JTo toimivan yksjakosen pystyy tekemään mutta perus salijampalle kaksjakonen helpompi toteuttaa.
 
Liittynyt
29.1.2012
Viestejä
3 708
Kaupunki
Helsinki
Luonnollisesti aika paljon tuosta maksimiykkösen irtiottokyvystä riippuu siitä millaista sarjaa on tottunut tekemään. Jos on tehnyt edes maksimikolmosen, voi olla tarkempi haju siitä ykkösestä kuin sellaisella, joka on tyytynyt puurtamaan useammalla vitosella. Mulle Kalanen ei toimi. Jään nostettujen yksittäisnostojen YT:llä yli 40 kiloa siitä mitä Kalanen tarjoaa. Tämä silti vaikka harjoittelussani hyödynsin aika paljon juuri ykkösiä ja sarjatkin olivat usein enemmän yhtä maksimisarjaa kuin useita työsarjoja. Sanoisin, että kolmosen jälkeen ei ole oikein muita vaihtoehtoja kuin kokeilla niitä ykkösiä. Arvailuille on hyvin vähän sijaa...

Harjoittelu voi olla silti tuloksellista. Se, että sarjamaksimit eivät nyt näytä kehittyvän, ei riipu siitä, etteivät ykköset ole tiedossa eikä niitä ole testattu. Toki kehittymättömyys on syy ottaa ohjelma suurennuslasin alle ja tehdä siihen muutoksia. Toki pitää tietää, missä ne tavoitteet ovat ja mikä on nykyinen taso. Pidemmälle kehittyneen urheilijan/voimailijan voi olla vaikeata kehittyä sekä voimailussa, että painissa samaan aikaan. Lajit tietyllä tavalla tukevat toisiaan, mutta ohjelman voi myös varmasti toteuttaa niin, ettei se toimi. Lisäksi, mitä useampaa lajia treenaa samaan aikaan, sitä vaikeampi on toteuttaa jotain niistä optimaalisesti. Siksi tarvitaan suunnittelua ja priorisointia. Lukkopainin kannalta ei ole ongelma jättää ykkösiä kokeilematta.
 
Liittynyt
7.1.2014
Viestejä
709
Penkissä jään kauas tuosta laskurin ennustamasta ja maastavedossa taas nousee reilusti enemmän kuin tuo ennuste. Voisikohan tuota käyttää tavallaan työkaluna millä arvioida omia puutteita, jos tuo ennuste ei kohdalleen osu?
 

RSH

VIP
Liittynyt
31.10.2013
Viestejä
1 428
Ikä
43
Kaupunki
Satakunta
Etenkin jos jää kauas laskennallisesta arvosta maltillisella toistoalueella tietyssä nostossa, mutta muissa ei, voisi laskuria minusta käyttää tunnistimena siihen että nostossa on ehkä heikko kohta mikä rankaisee pahasti ykkösessä tai sarjoissa on teknisesti jotain mikä ei toimi ykkösessä toimi (esim. tng).
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 355
ei ne ykköset jumiin vie tai riko, kun ei niitäkään tarvi rajoille asti viedä. hyvää ärsykevaihtelua ja hermoston kehittämistä myös perusharjottelun seassa. kyllä moni 10v urheillut jo tietää, tuleeko painolla vielä 1 vai 2 toistoo eli jos ottaa vaan semmosen tiukahkon ykkösen, kyllä se tarpeeksi paljon infoa tuo.

mitä pidempi sarja sitä huonommin se ennustaa maksimia. 3x90%, 5x85% on suht ookoot vielä ykkösen kertojiksi. sinänsä se maksimin tietäminen ei oo tarpellista, jos haluaa yleisesti voimailla ja ei se voimanostajallekaan niin tarpeellista tietoa ole. ajatuksena on kehittyä koko ajan ja sen tulis kyllä konkretisoitua ja osottaa tietyin muuttujin sitä eteenpäin menoa.

yksijakoinen on oikein hyvä jutsumiehelle myös ja samoin kaksjakonen. kaikenlaisia modailuja noihin voidaan aina tehdä sen mukaan mikä on ajankäyttö ja tavoite. ellei ne tulokset oo kehittyneet, kannattaisko asiaan pyytää hieman apua, ettei niin ota mukava harrastus päähän. itellä yli 25v voimavalmennusta takana, joulu tulossa, vink vink :D
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
2
Joo olen kyllä ehdotellut, että kannattaisko pyytää ammattilaisen apua, jos tulokset ei kerran parane niinkuin hän itse odottaisi ja pitäis vielä yhdistää paini ja jujitsu ja lisäksi on vielä fyysistä työtä. Onhan siinä joululahjaideaa kyllä. Mies on kasvissyöjä, missä on myös omat haasteensa, mutta proteiinia syö jauheena jne. 190/ 95 on mitat.
Itse epäilen, ettei hän haluu testailla ykkösiä, koska pelkää pettymystä, mutta toisaalta luulen et tulokset saattaa olla kovempia kuin odottais. Isäpappa veti maasta 280, mutta siihen on hänellä kyllä matkaa. Luulen, et kaikki ei ole kiinni voimasta vaan myös päästä ja sisusta, elikkä saattais tarvita psyykkistä skarppausta.
 
Liittynyt
10.11.2005
Viestejä
1 962
Mä en oikein ymmärrä miksi niitä ykkösmaksimeja pitäisi testata jos ne eivät kiinnosta, varsinkaan jos ei treenaa kehittääkseen juuri ykköstä. Painin kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Ei kai ykkösistä nyt jumiin mene sen enempää kun muustakaan treenistä mutta onhan niissä usein suurempi loukkaantumisvaara ja psyykkisestikin saattavat mokomat olla rasittavia. Jos pääpaino on esim 4-6 toiston sarjoissa niin voisi testailla mielummin maksimia sillä alueella. Jos nyt esim kyykky nousee vuodessa 4x180kg -> 6x190kg on melko varmaa, että myös ykkösmaksimi on parantunut. Aivan varmaa on, että voimatasot ovat kasvaneet.
 

JP Fux

Pieru
VIP
Liittynyt
13.10.2004
Viestejä
18 928
Mä en oikein ymmärrä miksi niitä ykkösmaksimeja pitäisi testata jos ne eivät kiinnosta, varsinkaan jos ei treenaa kehittääkseen juuri ykköstä.
Eiköhän se ole juuri niin kuin jto tuolla yllä sanoi, ne tuo hyvää ärsykevaihtelua ja tuo niitä positiivisia vaikutuksia siihen "perustreenii".

Kyllä miekin käytän kamppailijoilla pieniä maksimivoima juttuja treeneissä, vaikka pääpaino onkin heillä tuolla 4-10 toiston alueella.
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 355
mä teetän aika paljonkin ykkösiä, mutta niissä on peruskaudella varaa helposti kolmekin toistoa. niiden tehtävä on kehittää hermoston työkykyä ja sitä kautta tuoda lisää tehoja ja reserviä perusvoimaharjoitteluun. maksimivoima on hyödyllinen ominaisuus, vaikka se ei omassa lajissa se päällimmäinen oliskaan. se missä kohtaa tai mihin tarkoituksiin sitä kullekin annostellaan on sitten aina oma tarinansa.
 

ljm

Liittynyt
4.3.2004
Viestejä
478
Tässä toinen joka ei ole kokeillut ykkösiä missään liikkeessä. Mutta esim 5 rep max tulee seurattua. Ehkä op:n mies tekee jotain vastaavaa?

Mutta onko tässä systeemissä jotain väärää jos näin tekee? Oletan että jos saan enempi rautaa tankoon 5 rep max kuin aiemmin, niin silloin voimaa on tullut lisää?
 
Liittynyt
12.11.2003
Viestejä
752
Kaupunki
Helsinki
Kannattaa tarkistaa treeniohjelmaa kriittisesti jos 10v voimailulla ei 280kg nouse maasta? Vinkkinä että ei tiedä ennen kuin kokeilee :) Tänään 240kg ei noussut kuin vasta kolmannella yrityksillä sillä jalat on aivan finaalissa kovasta treenijaksosta. Sitten laitoin 280kg tankoon ja se nousi ekalla yrityksellä. :ruoska:
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 355
5RM kertoo tietenkin kehityksestä, mutta en mä nää mitään kasvavampaa vammariskiä tehdä esim. toiston vajaita testejä lyhyemmilläkin sarjoilla. testiä enemmän ne palvelee tuolla ärsykevaihtelun ja treenin tehostamisen saralla kuitenkin. joka ainoo treenihän on jollain tasolla testi.

280kg nyt ei kyllä oo ihan itsestäänselvää tulostasoo 10v treenanneelle... :)
 
Liittynyt
24.10.2014
Viestejä
359
symmetricstrength.com on myös hyvä apu koska se arvio toistoista maximit ja antaapa myös wilksluvut vetailuun sekä vertaa eri suoritteita johnkin oman tason keskiarvoihin.
 

Oranki

The Pink Chocobo
Liittynyt
16.6.2010
Viestejä
9 822
Tänään 240kg ei noussut kuin vasta kolmannella yrityksillä sillä jalat on aivan finaalissa kovasta treenijaksosta. Sitten laitoin 280kg tankoon ja se nousi ekalla yrityksellä
A) Et osaa laskea. B) Et osaa nostaa. C) Puhut täyttä paskaa. Joku noista.
 
Ylös